Zece lucruri (și jumătate) pe care oamenii nu le înțeleg în legătură cu pirateria

Am discutat de multe ori despre subiectul ăsta. Las aici un decalog al tuturor discuțiilor despre piraterie pe care le-am avut – dacă ai înțeles lucrurile astea e posibil să putem avea un dialog. În general refuz să mai discut pe subiectul ăsta pentru că oamenii cu care o fac fie nu au citit articolele mele despre piraterie, fie pur și simplu au ei argumentul încuietor prin care își justifică furtul.

  1. Nu e negociabil. Pirateria e furt. Oricum s-ar justifica, pirateria e accesul la un material prin mijloace ilegale, și trebuie privit ca atare. Există sporadic nuanțe1)Mă refer în mod deosebit la ce se întâmplă în mediul academic, unde lucrurile au ieșit de sub control. O să revin cu o postare în legătură cu nuanțele legate de piraterie, dar ele nu se referă la interpretarea motivului pentru care tu-ți tragi House of Cards chiar dacă îl ai disponibil mult mai comod și suficient de ieftin pe Netflix.
  2. Când ai la dispoziție sute de mii de ore de entertainment gratuit faptul că te plângi de prețuri e pueril. De exemplu youtube are și canale precum Timeless Classic Movies, archive.org strânge o sumedenie de lucruri interesante și disponibile gratuit precum 1000 de ore de Jazz clasic într-o singură colecție. Există site-uri precum OpenCulture care caută exact genul ăsta de materiale.
  3. Entertainment-ul nu e un drept, și nici nu e o obligație socială să mergi să vezi ultimul film.
  4. Oamenii uită foarte des că există canale Tv dedicate filmelor. Subtitrările sunt foarte OK și pe AXN și pe HBO și pe AMC.
  5. Nu există filme pe care trebuie să le vezi aici și acum. Poți aștepta până când îți vine comanda cu un BluRay cu filmul respectiv, că avem internet în case și ca să cumpărăm chestii prin el. Inclusiv seriale.
  6. Prin abordarea lor oamenii au devalorizat entertainment-ul și au ajuns niște consumatori pe bandă rulantă de entertainment – o adevărată spălare pe creier. Valoarea unei ore de entertainment a scăzut enorm și consumul e superficial. Cu alte cuvinte nu se mai uită lumea la conținut cu intenția de a se relaxa ci ca o activitate de consum lipsită de satisfacții. Un soi de masturbare – la fel de imediată, cu același rezultat, fără aceeași valoare de entertainment.
  7. Valoarea unei ore de entertainment scade – asta înseamnă și că entertainerii locali, fără resursele celor din afară, au de suferit – și de-aici rezultă sărăcia entertainment-ului local, de exemplu.
  8. Nu te prea poți plânge de calitatea entertainment-ului pe care îl furi pe țeava de Internet. Dacă tu nu cumperi mai multe producții precum cele care îți plac (să zicem horror) nu o să aibă nimeni cum să-și dea seama că mai multe produse de genul acela ar avea succes. Așa că nu o să producă mai multe filme horror de calitate, ci o să se vândă, poate, documentare despre viața lui Arsenie Boca, că aia se vinde. Voi de ce credeți că muzica anilor 200x-201x e atât de slabă calitativ? De ce credeți că singurele lucruri care se fac sunt partea a șaptea dintr-un film slab de acum 40 de ani și partea a șaptea dintr-o serie slabă de acum 15 ani?
  9. Legile nu îți interzic să împrumuți unui prieten un CD/DVD cu un film atâta timp cât îl deții legal. Dacă am fi o țară în care nu ne-am complace în furat, am putea avea o excepție precum cea din Elveția, în care e ok să dai prietenilor tăi înregistrări digitale.
  10. Dacă am dori am putea legifera și faptul că pirateria nu e furt, dar asta doar dacă am dori. Desigur, în momentul respectiv am încălca absolut toate acordurile internaționale, și nimeni nu ar mai cumpăra produsele românești, am ajunge în mizerie mai mare decât cea în care suntem acum, dar oricum votăm PSD, deci tot aia-i.
  11. [bonus] În momentul în care piratezi nu prea mai ai voie să te plângi de corupție și de politicieni care fură. Păi tu furi. Ei cum să nu fure? doar te reprezintă!

NOTES   [ + ]

1. Mă refer în mod deosebit la ce se întâmplă în mediul academic, unde lucrurile au ieșit de sub control. O să revin cu o postare în legătură cu nuanțele legate de piraterie

Comments

Zece lucruri (și jumătate) pe care oamenii nu le înțeleg în legătură cu pirateria — 21 Comments

  1. Nu pentru a pirata avem conexiuni gigabit în Ro, chiar dacă majoritatea le-au contractat în acest scop.

    O spun deoarece mulți sunt convinși că operatorii de fibră de la noi vor da faliment de îndată ce pirateria va fi eradicată.

    • Populația generală nu știe pentru ce să folosească infrastructura pe care o avem. Dar no, eu tot sper că se va schimba treaba asta în timp.

  2. De acord cu ce ai spus, cu cateva obiectii. Multi dintre astia care acum sunt lupi moralisti au crescut cu materiale piratate. Nu.mi spune, te rog, ca aveai un Pentium sau 686 cu licenta ptr Windows. Sau licenta ptr. Encarta, GTA, sau mai stiu eu ce. Eh, acum, cand suntem mari si am (mai) dat de bani, ne permitem sa fim moralisti. Problema e ca acum sunt altii la fel de saraci care…surpriza… fura. Ceea ce nu e ok, evident. Dar uitam ceva. 99% dintre romanii de varsta noastra au crescut piratand soft. Ca sa nu mai zic ca sunt si lupi moralisti care condamna pirateria da’ folosesc Uber…

  3. Dar asta nu poate continua la infinit, Dorin ti-a spus clar care e diferenta intre epoci, pe vremea aia nu aveai la dispozitie tone de material gratis. Cat sa va tot repete omul ca daca esti sarac nu iti da dreptul sa furi? Cate animale au ajuns in prag de disparitie doar din cauza omului? cam asa si aici, entertainmentul de calitate are de suferit, de ce la aproape 20 de ani lumea inca da citate din Seinfeld si Friends, si nu din telenovelele astea care nu se retrag de pe primele pozitii ci doar dupa ce intra in penibilitatea inca cateva sezoane? Asta e diferenta.

  4. Obiectie majora, fara legatura cu pirateria…

    Zici tu: Voi de ce credeți că muzica anilor 200x-201x e atât de slabă calitativ? De ce credeți că singurele lucruri care se fac sunt partea a șaptea dintr-un film slab de acum 40 de ani și partea a șaptea dintr-o serie slabă de acum 15 ani?

    1.Despre ce muzica vorbesti? Valoarea de productie e mai mare, productia in sine e mult mai usoara si multe genuri au evoluat enorm. Singurul lucru care s-a devalorizat este consumul in sine, cum bine remarcasesi si tu. Altfel, muzica romaneasca (pop, sa zicem) de acum e cu cateva niveluri peste cea din anii ’90. Sigur ca si eu o prefer pe prima, din motive de nostalgie (de fapt, nu prefer muzica pop, dar sa zicem ca o comparatie sta in picioare), dar mizeriile de acum suna vizibil mai bine decat mizeriile de atunci. Imi aud amicii comentand ca s-a “dus metalul de calitate”, desi trupele pe care le asculta suna exact la fel cum sunau si in anii ’90, valoarea de productie fiind vizibil mai buna. Doar genurile respective au fost de multa vreme uitate…

    2.Cu mici exceptii (capodopere cinematografice incontestabile), filmele alea vechi si minunate sunt niste treburi mediocre, de consum. Avem senzatia ca rula zilnic in cinematograf The Godfather? Daca iei toate filmele western din Epoca de Aur, nu cred ca stau 10 in picioare in fata primului The Avengers, atat ca joc actoricesc, cat si ca montaj (totul raportat la perioada, evident). Asta cu filmele vechi care rezista testul timpului e o treaba buna de propovaduit, pana incepi sa revezi capodoperele alea, fie si refacutei n 3D. O spun ca unul pasionat pentru o vreme de “clasici” si “clasice” si care s-a trezit inainte de a-l declara pe Paul Newman indestructibil (la ora asta, il prefer oricand pe James McAvoy).

    3.Daca la primele doua puncte as putea fi eu subiectiv, aici obiectiv n-ai dreptate. Serialele de-acum sunt cu totul peste cele din trecut. Distributie mai buna, productie mai buna, scenarii excelente. Anii ’90 nu au chiar nimic de scos la inaintare in comparatie cu ce s-a intamplat de la ultimul episod Sopranos in sus. Asta e o treaba obiectiva, observata si de critici, dar si de telespectatori. Motivele sunt multiple si pirateria se afla si ea printre ele (dar o influenta mai puternica a avut-o scaderea cotei actorilor “mari”, si ea influentata de piraterie si ridicarea unor retele de VOD cu propriile case de productie). E pur si simplu mai usor acum sa faci un serial bun, cu actori mari si cu scenarii decente. Sigur ca Twin Peaks’-ul original inca e vizionabil, dar daca nu a apucat sa-ti intre in “oase” atunci, acum ai alternative mai bune si nu mai tremuri la gandul ca Lynch o sa-i faca o continuare.

    • 1) Vorbesc despre muzica pop “universală” – este mai bine produsă, dar recunosc că nu reușesc să-mi amintesc foarte multe mari creații din anii 2000-2015, tot la anii ’60-’90 mă întorc.

      2) De acord cu filmele vechi care sunt mediocre. Nici Godfather nu e genial, e ok, dar nu genial. Chiar și-așa, nimeni nu te obligă să mergi să vezi filmele respective. Mai mult, material de entertainment există. Un abonament la cablu e infim, iar filmele pe care le poți vedea sunt legiune. Dacă acum nu există o groază de entertainment accesibil nu știu dacă a existat sau va exista vreodată.

      3) Nu am zis că serialele mai noi sunt mai slabe. Cred că aici m-ai confundat cu un comentator. Oricum, da, există lipsă de originalitate, oamenii merg pe formule care funcționează deja, nu mai riscă. De-aia ai Star Wars 7 și Fast and the Furious 7.

    • Zisesesi ceva despre serii si am crezut ca-i vorba despre seriale. Intr-adevar, au existat decenii in care muzica pop (care pe-atunci ingloba si pop-rock-ul, muzica electronica si forme incipiente de metal) chiar era “popular music”.

  5. Mai este un aspect: de ce oare in Belfast fratele meu imi cumpara un CD original Queen sau Abba cu 1-2 lire, iar la noi nu le gasesti sub 10-12 lire? Acelasi CD. O fi din cauza ca s-a gandit producatorul ca, daca tot vinde de 10 ori mai puin in Romania, ar fi bine sa scoata aceeasi cifra de afaceri?

  6. Când Netflix cumpără foarte multă reclamă pe un site de filesharing din UK cred că le cam convine chestia asta.

    Nu e ciudat ca ăia care susțin pirateria prin niște servicii să primească cei mai mulți bani fix de la ăia pe care îi fură?

    Problema / situația e mai complexă decât pare.

  7. @Dorin Lazăr: link la ce? mi-a zis cineva care lucra direct cu aia care se ocupau cu pirateria, ca le asigura infrastructura etc. deci siteul respectiv era constient de tipul de continut pe care il gazduia, aia care le tineau serverele stiau ce fisiere tin aia, ca doar primeau notificarile de take down zilnic.

    motivarea pt reclama pe site cu piraterii: daca convingeau pe 1 din 20 sa se aboneze la serviciile lor, ei erau multumiti 🙂

    si uite asa fiecare creste cu ajutorul celuilalt 🙂

  8. make sense! asa pun reclame in interiorul autobuzelor si la la metro, la lamborghini, rolls royce, ca doar trebuie sa convinga unul din 1000.

  9. Pingback: mihai vasilescu blog | Ce mi-a plăcut (săptămâna 10)

  10. “Pirateria” digitala nu e furt. Scurt pe doi. Cand furi ceva, posesorul de drept ramane fara acel ceva. Cand downloadezi un film, posesorul de drept ramane cu filmul.

    Cand o persoana depune un efort considerabil sa downloadeze un film, sansele ca persoana repsectiva sa doreasca sa plateasca sunt foarte mici, asa ca si intr-un caz ideal, detinatorul “de drept” al filmului tot n-a pierdut nimic, ca si daca filmul nu putea fi gasit “pe internet”, tot nu s-ar fi dus lumea sa-l vada la cinema.

    Dupa logica ta, astia de formeaza RIAA ar fi trebuit sa fie toti falimentari de cand s-a dat drumul la Kopimashin (https://torrentfreak.com/pirate-bay-founder-builds-the-ultimate-piracy-machine-151219/).

    Astia RIAA, MPAA, BSA si alte organizatii de furat bani de la oameni sa faca bine sa nu mai fie lacome.

    • Mă, calculul e simplu: dacă nu dorește să consume o anumită chestie de entertainment să nu o consume. Nu înțeleg ce e atât de greu. Și da, e furt, oricât ai vrea să crezi că nu e. În momentul în care furi o idee (să zicem planurile unei construcții), chiar dacă originalul rămâne intact tot furt se numește. Și știi de ce? Îți însușești ceva ce nu e al tău. End of story.

    • este un semifurt. Da, in caz ca ai consumat un produs, fara sa il platesti, se poate spune ca ai pagubit producatorul de banii pe care i-ai fi dat la cinema/canal de scos produsul. Ceea ce este oarecum fals.
      Nu stiu cum se face ca pirateria e rea, dar baietii din zona castiga tot la fel de mult. ba mai mult, la filme alea serioase scot bani buni de tot. Bine, recunosc ca in ultimul timp multe dintre filmele mari apar extrem de tarziu pe torenti.

      Dar, sunt de acord la punctul 6-7. Conceptul de entertaiment se inflationeaza si o sa incepi sa nu mai simti aceeasi placere 🙂

      oricum, apreciez ca incepe sa se miste si industria. Alde netflix si toate canalele astea legale de vazut filme inseamna ca s-au prins ca nu poti sa te plangi la nesfarsit daca nu faci si ceva pro intru a preveni asta. Doar amenzile nu ajung.

    • Sa inteleg ca atunci cand cumperi un film online, il consumi fizic? Cand cumperi un serviciu, platesti dreptul de a-l utiliza. Cand il piratezi, furi acest drept, drept prin care s-a stabilit ca producatorii vor fi platiti (deci ei pierd ceva). Pirateria e furt si, daca vrei consecinte agravante, e si raspandire de “materiale contrafacute”. Nu exista o dezbatere de tip “pirateria e buna sau rea/e ilegala sau nu”. Exista o dezbatere de tip “inteleg ce-i cu pirateria si o evit pentru ca inteleg economie” vs. “piratez, dar nu am puterea de a recunoaste ca fac ceva ilegal”.