De ce vrei o comunitate de creatori - Buhnici și cifrele lui

(AnteScriptum: postarea asta nu e despre Buhnici. Înlocuiți Buhnici cu influencerul vostru preferat care navighează solo și nu-și dă seama de ce eșuează în ceea ce face. Eu cazul lui Buhnici îl cunosc, pe ăsta îl folosesc.)

Orădeanul are o nedumerire (sau o glumă) în legătură cu cifrele lui Buhnici. La 1.1 milioane de abonați, o postare de-a lui Buhnici are un pic peste 3400 de vizualizări - rezultate nesatisfăcătoare, zice el.

Cred că dincolo de glumă, ar merita explicat un pic ce se întâmplă. De ce un canal cu 1.1 milioane de abonați ajunge să aibă atât de puține vizualizări. Sunt câteva motive, dar voi vrea să :

  1. Subscrieri cumpărate - sub diverse forme - fie cu promisiunea unor eventuale premii, fie cu găleata de la prietenii lui din Thailanda și Vanuatu, la 50€/mia de abonați.
  2. Nu prea are nimic cu adevărat interesant de zis. De ce te-ai uita la părerea lui Buhnici despre orice? Nu mai bine te duci la sursă? Nu mai bine citești cu ochii tăi The Verge, Polygon, sau te uiți la clipurile lui MKBHD?
  3. Algoritmul YouTube care nu îl favorizează. Am mai scris despre algoritmul YouTube și am explicat că nu e chiar atât de rău - dar chiar și-așa, oamenii se bazează pe el.
  4. Lipsa unei comunități de creatori.

Pe-asta vreau s-o explic mai pe larg. Are legătură cu algoritmul YouTube, care încearcă foarte des să-ți recomande câteva clipuri asemănătoare cu cele pe care le-ai urmărit. Să zicem că, pentru un motiv care ne scapă tuturor, îți place ce face Buhnici și chiar îți dorești să urmărești fiecare clip pe care îl produce. Ce ar putea să-ți recomande YouTube similar? Discuții despre gadgeturi și tehnologie în română… Hmmm, dificil - mai e Dan Cadar cu Zona IT, și cam atât. Restul au fost înghițiți - comunitatea de creatori pe partea de gadgeturi și tehnologie e formată din două nume și restul anonimi.

Ce s-a întâmplat? Un fenomen destul de simplu - când s-a văzut în vârful piramidei, Buhnici nu i-a încurajat și nu i-a ajutat pe cei de sub el să crească - ba, din contră, le-a pus piedici la tot pasul fie vorbindu-i de rău, fie furându-le exclusivități, fie pur și simplu lăcomindu-se, făcând zona asta de creator pe partea de gadgeturi și tehnologie în situația ingrată de a începe nu de la zero, ci de mai jos de-atât.

Rezultatul? Buhnici nu are cu cine să discute despre tehnologie în afară de oamenii pe care i-a angajat. Chiar dacă ar fi zei tehnologici întrupați în ființe umane, tot te-ai plictisi de ei în cele din urmă - și dacă te mai și irită tonul arogant al lui Buhnici și al lui Cadar, în curând te lași de urmărit subiectul „tehnologie” în limba română.

Drept urmare algoritmul YouTube constată că nu te interesează tehnologia dacă se vorbește despre ea în română. Și îți recomandă ultima piesă de la Blackpink, care e de două ori în topul 100 internațional, prima oară pe locul 1, a doua oară cu un clip cu coregrafia pe locul 28.

Din nou, nu discut despre cât de bun e sau nu e Buhnici. El nu are capacitatea de a menține de unul singur interesul pentru un subiect care e scump să-l prezinți în mod atractiv online. În momentul în care și-a demolat și și-a săpat concurența poate o făcea de foame, de aroganță, sau pur și simplu din neglijență sau neștiință. Rezultatul este însă că în momentul ăsta nici nu rentează să îl concurezi pe Buhnici pentru că nici nu ai startul pe care l-a avut el - acela de a avea ani de experiență și relații din televiziune - și nici nu vrei să faci compromisurile lui (Huawei, ăia sunt cei mai tari, nu?).

Și pentru că Buhnici a omorât diversitatea, și-a plictisit singur audiența - iar algoritmul Youtube a sesizat că oamenii nu prea sunt interesați de subiectul pe care-l discută omul. Așa că îi arată altceva.

Nu faceți ca Buhnici. Când ajungeți sus, ajutați-i pe cei mai mici să crească.

Și dacă vreți să ascultați un podcast de tehnologie, ascultați Tehnocultura. Nu e mult, dar e un început.

PS: Cineva mi-a dat un exemplu interesant care merită pus aici. În momentul în care într-un oraș ai mai mulți oameni care-ți vând, să zicem, covoare, au mai mult succes toți dacă sunt pe aceeași stradă - că oamenii știu unde să-i găsească, și lumea se obișnuiește să vină acolo. Câte unul mai dă faliment, dar altul poate să vină cu idei mai fistichii în locul lui, toată lumea are de câștigat și poate oamenii în orașul ăla își iau mai multe covoare de toate felurile.

Un alt exemplu, personal de data asta. Când am aflat că există un alt podcast de istorie aș fi putut face ca Buhnici, să m-apuc să zic că ăla e slab, că tratează chestiile mai pe fugă. Sau să fac ce am făcut - anume să-l sprijin și să-l recomand. Nu m-au ascultat mai puțini oameni doar pentru că le-am recomandat un alt program similar făcut în limba română, ba din contră.