Internetul lent

A scris Krossfire despre internetul lent și recunosc că nu mă recunosc în filmul pe care îl pune el pe-acolo. Asta pentru că deși toate lucrurile pe care le enumeră în articol sunt corecte, chiar dacă totul e într-adevăr mai lent, mai contraintuitiv, mai opus experienței individuale, nu există zi în care să nu fiu uimit de cât de bine merg lucrurile.

O să pornesc de la o treabă care nu are nicio legătură cu ce povestea Kross acolo. Toată lumea se așteaptă ca Twitter să pice - tehnic, serverele lor sunt încărcate peste măsură, și nu au suficient de mulți oameni cât să facă față unor crize. Totuși, Twitter încă nu a picat (cel puțin noi nu știm, dar e posibil ca Twitter să fie deja hacked și să fie controlat de fapt din altă parte). Se aștepta ca în timpul campionatului de fotbal din Qatar twitter să fie inundat de conținut care să genereze o serie de probleme în lanț. În afară de câteva zile când Twitter a funcționat la capacitate maximă (conexiunile eșuau ore la rând), Twitter a rămas în picioare.

Și asta face parte din genul ăla de minuni inexplicabile pe care nu le poți pune în contextul Internetului acela frustrant și lent de care vorbește Kross. Hai să mergem mai departe. Știți ce înseamnă conținutul 4K? 8294400 pixeli, adică 8 milioane de triplete „Roșu, Verde, Albastru” - 24MB de date într-un singur cadru. 597196800 bytes pentru o secundă de video, ca să sărim peste partea audio. Aproape 600MB/s, numai partea video.

Worlds 2022 a rupt recordurile de audiență. 5.1 milioane de oameni au urmărit finala Worlds 2022, din care 2.8 milioane pe Twitch și 1.7 milioane pe YouTube. Conținutul ăla 4K s-a dus la 5.1 milioane de oameni, deci la modul brut vorbim de 3 milioane de miliarde de bytes transferați pe secundă la un singur eveniment.

Ah, desigur, știm că e șmecherie și compresie. Știm că lucrurile de fapt nu au mers chiar așa de simplu, că nu transferăm 600MB/s, că nu toată lumea și-a activat 4K pe evenimentul ăla, că… Dar cum poți să explici unui om din anul 2000 că în 2022 o să ai 5.1 milioane de oameni care se vor uita live pe Internet la conținut 4K în timp ce mai fac și alte chestii pentru că în timp ce ai pus pe televizor stream-ul ăla mai vorbești și cu prietenii pe discord și mai descarci și un joc de pe Steam.

Internetul e al naibii de rapid.

De ce nu e, totuși, rapid?

Sigur, sunt piedici. Oamenii de afaceri vor să ți-l umple de reclame - și am devenit dependenți de reclame pentru conținutul pe care-l consumăm. E un pic ipocrit să ne plângem de câte straturi de reclamă se pun pe un site când refuzăm să plătim pentru conținut și ne bazăm pe reclama respectivă ca să plătească costurile producției lucrurilor pe care le consumăm.

Dar așa e, cum zice Kross, lucrurile alea ne sufocă, ne încearcă răbdarea, ne aduc la saturație. Și aici e o contribuție comună - cam toți punem cotul să facem internetul ăsta mai lent. De la afaceristul care consideră că e ok să-ți bage pe gât 10 reclame la rând la programatorul care s-a apucat de treaba asta pentru că programarea face bani, așa că pune zece straturi de React ca să-ți facă ceva ce în mod normal s-ar face cu un singur tag HTML, toată lumea contribuie.

Contribuie la treaba asta pentru că costul de a face lucrurile corect și cinstit e prea mare, și nu rentează. Nu rentează nici pentru cei care muncesc pentru a produce lucrurile respective, nici pentru cei care le consumă. Vrem totul ieftin, rapid, la îndemână, și dacă durează cu o secundă în plus deja ne-am mutat pe următorul clip de pe tiktok. Nu ne interesează, vrem să fim serviți acum, aici, și suntem nedumeriți de propriul nostru comportament când, în timpul orelor de muncă, constatăm că oamenii ca noi au pretenții de la noi ca lucrurile să fie făcute mai bine.

Suntem, așadar, în situația să fim supărați că lucrurile merg prost și să fim și cei care le fac să meargă prost. Suntem printre cei care se plâng de faptul că avem trei popup-uri cu GDPR, dar la muncă suntem cei care le implementăm fără crâcnire pentru că așa e mai simplu.

Pentru că am renunțat să mai facem lucrurile bine și temeinic, cât timp există deja cineva care a făcut chestia asta pe internet și ar trebui să luăm de-a gata. A venit acum ChatGPT ca să ne înlocuiască și nevoia de a gândi - perfect pentru a produce mai mult conținut pe care nimeni nu vrea să-l consume, dar toată lumea o să-l tăvălească dintr-o parte în alta, dându-și premii la webstock.

Dar poate că da, lucrurile se pot face mai bine. Dar trebuie să și vrem. Doar că nu vrem, pentru că, așa cum ziceam mai sus, Internetul de azi e incredibil de rapid și rezistent. Așa că putem să băgăm și a unsprezecea reclamă. Probabil pentru că Internetul e prea rapid.