De-influencer, Resenteeism, AI: buzzword-urile de mâine

Eu, serios, i-aș fi zis „Unfluencer”. Sunt sigur că cineva se va gândi și la varianta asta. Dar da, astea sunt noile buzzword-uri cu care trebuie să te obișnuiești. Hai să punem câteva informații la fiecare din ele.

De-influencer

De-influencer sau unfluencer este cel care vine și răstoarnă căruța influencerilor. În principiu influencerii sunt niște panouri publicitare foarte populare, cel mai des în formă umană, care au activitate pe rețelele sociale (citește la Vali mai mult despre ei). Dacă ai de vândut un produs le dai un ban, ei o să pomenească într-un story (o chestie care dispare după 24 de ore) că ei sunt înnebuniți de produsul ăla, și gata, ai pierdut o groază de bani, ceea ce te va motiva să vinzi mai mult. Că apelul la influenceri nu prea te ajută la vânzări.

De-influencer-ul vine să contracareze acest trend: dacă vreți, sunt oamenii supărați că nu au primit bani de la fraierii care fac reclame și atunci demască slaba calitate a produselor respective. Scrie despre asta Wall Street Journal (via zoso’s sidebar). Nu mi se pare nimic nou; pe de o parte ar putea fi utili și informativi, așa cum nici influencerii nu sunt doar otravă pentru șoareci, la fel și acești de-influenceri ar putea fi utili. Pe de altă parte e doar scepticismul reinventat la nivel de influență social media - dacă se opresc la a contesta dogma atunci chiar ar putea fi un exercițiu interesant și util, dar dacă folosesc treaba asta ca platformă pentru a-și face un nume… Nu e nimic esențial diferit.

Am mai văzut genul ăsta de anti-orice de pe când scriam pe bloguri. Discursul anti are priză foarte mare la publicul care e nesatisfăcut de status quo; și publicul ăla e suficient de numeros încât să pară că ești câștigător la jocul de social media.

Resenteeism

Resenteeism este o stâlcire a unui alt cuvânt prost scris, presenteeism, un cuvânt inventat de staff-urile companiilor mari care au nevoie de literatură de specialitate pentru a clasifica răspunsul natural al angajaților la exploatare. Presenteeism este pierderea de productivitate când cineva suferă de probleme de sănătate reale, dar este prezent la muncă (și deci e plătit full-time). Presenteeism (care ar fi putut să aibă un e în minus) este doar o formă de a spune: „dacă ești bolnav stai acasă”, dar e o noțiune care apare doar în SUA, pentru că acolo statul acasă îl faci numai și numai pe banii tăi. Ca fun-word, mai e și malignering care înseamnă să pretinzi că ești bolnav ca să nu primești mai mult de lucru.

Eh, resenteeism-ul ăsta e un fel de presenteeism, dar în loc să fii bolnav ești deprimat și negativist. Ăsta e buzzword folosit de oamenii de recrutare pentru a spune că trebuie să-ți schimbi jobul (și, evident, ei sunt soluția pentru tine), dar și de oamenii de HR, care ar trebui să-i dea afară pe ăștia care sunt nemulțumiți de ceea ce face compania când îi tratează pe oameni ca pe sclavi. O să auziți cuvântul ăsta ceva mai des decât merită. Poate la fel de mult ca „quiet quitting” despre care am mai scris altă dată.

AI

În următorii doi ani nu va mai exista niciun program care să nu folosească o formă de inteligență artificială, „machine learning”, sau, sper eu, un nou buzzword pentru că astea sunt un pic cam prăfuite. De când a dat drumul OpenAI la ChatGPT vezi producători de spam lucindu-le ochii, pentru că în sfârșit pot să producă mizerii la un debit mai mare și deci să facă viața tuturor mai proastă.

Cred că cea mai bună explicație pe care am auzit-o (și nu mai știu unde am auzit-o – gata, am găsit-o, mersi Andrei!) este că AI este, practic, o metodă de compresie: ai 5000 de Terabytes de informație (să zicem), pe care cineva încearcă să-i categorisească într-un fel în care nu îi reține pe toți (deci e compresie cu pierdere), dar reține „cam care e ideea principală”, într-un spațiu mult mai mic din care îți poate răspunde la întrebări. Nu e cu mult diferit de felul în care funcționează creierul uman, care comprimă informațiile într-o rețea neuronală.

Sigur, tehnologia e promițătoare. Problema cu buzzword-ul e alta: AI a devenit acum termen de marketing, deci orice program care nu face ceva absolut evident va clama că folosește inteligența artificială. Așa că vreo doi ani de-acum încolo o să auzi numai de AI în sus și-n jos; din păcate, am vești foarte proaste, până și adversarii lui PacMan au inteligență artificială. Și nu-s foarte deștepți.

Și tu poți să fii mai inteligent ca un AI!

Și tu poți să fii mai inteligent ca un AI!