Link-rot marca Google

Pentru cine nu știe ce e un scurtător de linkuri avem o mică explicație mai jos. Acum, știrea pe scurt: Google închide scurtătorul de linkuri goo.gl - deci toate linkurile care erau sub forma: https://goo.gl/XXXXX vor deveni invalide. De ce se întâmplă asta, de ce e o idee proastă și de ce face Google lucrul ăsta… hai să vedem. Vroiam să adaug informația asta în articolul despre CrowdStrike dar am zis că e prea mult de scris acolo. Și mi-a și reamintit de asta Manu în podcastul Tehnocultura.

Ce este un scurtător de linkuri?

La începutul internetului foarte puțini oameni dețineau domeniul de internet pe care puneau informație. De exemplu, o să ne uităm la link-ul unui program foarte cunoscut și foarte folosit, PuTTy: https://www.chiark.greenend.org.uk/~sgtatham/putty/ - foarte mare parte din adresa respectivă nu are un sens pentru oricine, și deși este adresa corectă e foarte greu să o reproduci din memorie. Dacă nu aveai la-ndemână un motor de căutare (să nu uităm că Google are sub 30 de ani și la început nu era foarte folosit) trebuia să reții adresa respectivă - și nici nu aveai un telefon mobil să o notezi.

O să fie dificil, și uneori e foarte greu să-i spui unui om cu care te vezi față în față: „uite, mergi la adresa mea de internet” și să-i dai un cârnat enorm de litere și cifre care să-l ducă pe om în locația magică. Foarte des, genul acesta de comunicare se termina în eșec.

Așa că au apărut ca facilități pentru cei care vroiau să pună oriunde (inclusiv pe internet) un link scurt și ușor de folosit tot felul de servere care aveau nume scurte. Inițial, cel mai folosit era bit.ly - care încă mai funcționează, și care oferea gratuit șansa de a face o redirectare de la o adresă ușor de folosit (bit.ly/<ce vreau eu>) la pagina care doreai tu să-i trimiți pe oameni ( de exemplu la https://dorinlazar.ro/240724-link-rot-marca-google/ ).

Nu am înțeles niciodată avantajul acestor linkuri până nu au apărut și serviciile unde numărul de caractere pe care le puteai scrie era puternic limitat. Twitter, de exemplu, înainte să se închidă avea serviciul t.co care limita numărul de caractere dintr-un link - o treabă bună pentru o platformă unde textele erau limitate artificial la dimensiunea unui SMS. Dar dacă inițial nu oferea acest serviciu, și link-shortener-ele erau utile, de îndată ce l-a introdus utilitatea serviciului a dispărut complet.

Tehnic, lucrul acesta nu e necesar, poate doar în perspectiva interoperabilității cu rețelele de SMS. Dar lucrul acesta a fost important doar la început, și a devenit mult mai puțin important odată cu introducerea telefoanelor mobile care aveau acces la rețeaua 3G (iPhone, Steve Jobs, stați jos, nu despre voi e vorba). De prin 2010 nevoia de link-shortener a dispărut complet. Toată lumea are un telefon mobil în buzunar, un telefon pe care poate să scrie orice, să ia o poză la un cod QR, chiar să intre direct pe pagina ta în timp ce tu îi dictezi adresa.

Scopul real al URL-urilor scurte

Serviciul de scurtare de URL-uri este gratuit. Nimeni nu plătește pentru a i se scurta URL-ul, mai puțin pe unele servere dacă vrei să ai niște nume mai fistichii. Dar nu de-acolo se fac banii. Nici măcar din posibilitatea de a insera o reclamă înainte să te transfere la adresa țintă - dacă ar fi făcut asta serviciul ar fi fost abandonat instantaneu. Atunci?

Serviciul de scurtare este folosit pentru urmărirea utilizatorilor și pentru a vedea câți oameni au accesat o anumită pagină, și de unde anume. Când vedeți linkuri scurtate cu bit.ly sau orice alt serviciu de genul acesta la domnișoare cu fustă scurtă sau băieți decoltați de pe instagram, să știți că în relația voastră intimă cu secretul pe care vi-l împărtășește vedeta intervine un al treilea individ care se uită la statisticile de pe acel serviciu de scurtare, serviciu la care plătește niște bani pentru a afla cât mai multe despre tine. Ce mărime porți la chiloți, ce tip de pornografie urmărești pe pornhub, chestii de genul ăsta.

Și dacă pentru un motiv oarecare vedeți mai multe linkuri de-astea cu bit.ly mai nou este că deși nu mai sunt necesare, tehnologic vorbind, sunt cât se poate de necesare pentru a vă spiona pe voi și ce faceți pe net. Fac practic parte din rețeaua de informare care vă urmărește zi de zi.

Goo.gl se închide

Pentru că e vorba de urmărit utilizatorii și spionat, Google evident că a avut propriul scurtător de linkuri. Se numea goo.gl, dar și-a dat seama foarte rapid că nu poate să-i spioneze foarte bine pe utilizatori. Așa că în 2018 a decis să îl închidă, după care a spus că în 2025 o să-l închidă de tot.

Ce înseamnă asta? Înseamnă că cele cine-știe-câte milioane de linkuri vor deveni invalide din august 2025. Ceea ce înseamnă că netul „vechi” va fi și mai rău organizat, și cu din ce în ce mai multe link-uri care duc către nicăieri - o sumedenie de link-uri care erau folosite pentru a trimite către articole care să explice lucrurile mai bine, să pună mai mult context, etc… o să dispară pur și simplu. Practic, Google nu doar că ratează misiunea Google (aceea de a organiza informația internetului) dar o și face mai puțin utilă.

Pentru noi, utilizatorii publici. Că Google nu șterge nimic, unde ați auzit voi să șteargă ceva Google? Google șterge doar conversațiile angajaților în caz că îi caută poliția să îi cerceteze în diverse cauze. Așa că informația va rămâne undeva la Google acasă, ei o vor putea folosi când e cazul. Nu o să puteți voi, utilizatorii simpli, să folosiți informația respectivă.

De ce face Google asta?

În primul rând, pentru că teoretic este o problemă majoră. În realitate, e vorba de un server simplu, cred că un Raspberry Pi poate să facă treaba respectivă fără probleme. Dar o companie care vrea să facă profituri record și dă oameni afară și atunci când are creștere de venituri evident că nu își poate permite un server online care să continue să ofere un serviciu pe care odată l-au folosit pentru a spiona oamenii dar acum nu mai e suficient de interesant.

Practic, Google vine să ne demonstreze că niciun produs gratuit nu e gratuit. O lecție pe care trebuie să ne-o reamintim mai des, mai ales când ne punem viața în mâinile companiilor care nu pot să facă așa ceva, nu-și permit, pentru că s-ar întoarce publicul împotriva lor. Ei, uite că pot. Google face asta pentru că nu îi pasă de tine. Și nu, nici lui Apple nu-i pasă, nota doi stai jos, n-ai priceput nimic.