Amsterdam și împrejurimile: de văzut

După ce ați făcut plimbarea de seară pe străzile pe care vi le-am sugerat merită să vă începeți ziua cu un tur cu barca pe canalele Amsterdamului. Turul se face în cam o oră, și ajunge la vărsarea Amstel-ului în canale, trece prin ecluzele vechi și te plimbă pe traseele construite de diverșii contribuitori la rețeaua complexă de canale. Afli, mai presus de orice, motivul pentru care au fost construite, același cu motivul pentru care națiunea aceasta e cunoscută în lume: comerț1)Compania de comerț cu Indiile de Est, cunoscută și ca Dutch East India Company sau VOC (Vereenigde Oostindische Compagnie) este o companie foarte importantă care a influențat istoria epocii moderne și care e responsabilă pentru cea mai mare parte din schimburile comerciale între Vest și Asia. Compania a dat faliment în 1799, (pe-atunci erau mai puțini socialiști, nici măcar VOC nu era too big to fail) dar istoria ei e foarte interesantă și merită studiată.

Următorul obiectiv pe care l-am atins a fost muzeul maritim, unde e expusă și o reconstrucție a navei Amsterdam, scufundată în 1749 într-o furtună în Canalul Mînecii. Nava e refăcută la dimensiunile exacte ale navei originale, și ai ocazia să vezi cam cum se trăia pe navele comerciale, cam cît de scunde erau punțile (ca și în cazul tancurilor sau submarinelor, cu cît erai mai mic cu-atît mai bine). Nu pot, totuși, să nu mă întreb cam cum încăpeau 335 de oameni (echipaj: 203, soldați: 127, pasageri: 5).

1280px-Admiraliteit_Amsterdam

Amsterdam: muzeul național maritim

Amsterdam e unul din cele mai bogate orașe în materie de muzee. După vizita obligatorie la muzeul maritim ar trebui să urmeze o zi sau două la Rijksmuseum, inclusiv la muzeul Van Gogh, unde se află cea mai bogată colecție de picturi ale lui Vincent Van Gogh. Și trebuie să vă păstrați mult timp pentru plimbat pe jos: nici nu merită să vă gîndiți la alt mod de transport pentru centrul Amsterdamului, mai ales că e atît de frumos să te pierzi pe străzile respective.

Și, pentru variație, din centrul Amsterdamului se poate pleca în tururi în toată țara. Eu unul am optat pentru excursie prin Delft și Haga, unde am văzut o fabrică de porțelanuri cu o lungă tradiție (pentru cunoscători, e vorba de Royal Delft, și Porțelanurile cu Albastru de Delft) și Palatul Păcii din Haga. Dar pentru doritori există tururi pe la morile de vînt, de exemplu, și dacă aș fi stat ceva mai mult aș fi mers și pe-acolo (din cîte am înțeles turul include o vizită la o fabrică de saboți, cred că e super-interesant).

Mi-a plăcut felul în care abordează turismul în Olanda. E destul de dificil să găsești un olandez care să nu vorbească engleză, oameni care să nu fie prietenoși cu turiștii și, mai ales, magazine pentru turiști. În centrul Amsterdamului am dat peste trei librării de limbă engleză, din care două erau pe trei etaje, cu multe, multe lucruri faine. Magazinele de suveniruri sunt la fiecare pas. Cum am explicat, ghidul în engleză a fost ‘by default’ în călătoria cu barca pe canale. Dar aplecarea lor spre turism se vede și în felul în care exploatează ceea ce au. Hoteluri făcute pe bărci parcate pe marginea canalelor, probabil că și multe din apartamentele din centru pot fi închiriate pentru niște sume serioase. Oameni pragmatici, olandezii au abandonat centrul Amsterdamului turiștilor, și s-au dus să trăiască pe urma lor în suburbii.

Și e frumos. Te simți bine ca turist, în niciun moment nu te simți amenințat. Poate că, totuși, sunt prea multe capcane de turiști, dar în cele din urmă e un preț asumat.

Sunt multe de văzut, de aflat, multe locuri prin care să te plimbi pe-acolo. E bine să cauți și ghidurile oficiale; și așa vei afla și de ce deasupra fiecărui șir de ferestre e un cîrlig enorm – era folosit pentru stocarea mărfii în clădirile care, în marea majoritate, erau doar niște enorme depozite. Acum, clădirile sunt locuite, dar singura cale de acces cu mobilă, de exemplu, rămîne fereastra – de aceea au ferestrele mari, din tavan pînă în podea, ușor de desfăcut, și de aceea îi vezi seară de seară, invadînd fațadele clădirilor.

Nu știu dacă ferestrele acelea îi fac mai deschiși sau nu, însă Amsterdam-ul e un loc care merită văzut, degustat pe-ndelete. Dacă se poate, fără adaosuri speciale cu concentrație mare de THC.

Voc

East India Company Shipyard in Amsterdam

 

NOTES   [ + ]

1. Compania de comerț cu Indiile de Est, cunoscută și ca Dutch East India Company sau VOC (Vereenigde Oostindische Compagnie) este o companie foarte importantă care a influențat istoria epocii moderne și care e responsabilă pentru cea mai mare parte din schimburile comerciale între Vest și Asia. Compania a dat faliment în 1799, (pe-atunci erau mai puțini socialiști, nici măcar VOC nu era too big to fail) dar istoria ei e foarte interesantă și merită studiată.

Comments

Amsterdam și împrejurimile: de văzut — 1 Comment