Anti-social media

Există un aspect bizar în treaba asta cu social-media. Nu ne face nici mai prietenoși, nici mai sociabili. Cel mult ne creează oportunități pentru relații clandestine, nicidecum prietenii sincere și productive. Trăim în era “antisocial media”.

E o diferență majoră între ce-ar fi putut fi și ce este. Dacă vorbești cu visătorii din anii ’70 sau ’80, netul de azi este un fragment indezirabil din ce ar fi putut fi. Ne-a deschis apetitul pentru ignoranță și răutate, pentru dezastru și micime morală. Ne place scandalul. Ne amplificăm fricile. Ne închidem ca oameni, ne ștergem ca indivizi.

Singurul motiv pentru care Facebook nu pică (așa cum au făcut-o myspace sau hi5) este că oamenii care sunt responsabili cu el au cote de vânzare, sunt motivați să ne vândă mai mult. Au fost și cei dinaintea lor, însă ăștia se uită la ce s-a întâmplat cu predecesorii lor și sunt mai agresivi. Poate ăsta e aspectul cel mai rău din tot corporatismul ăsta, faptul că modul natural de lucru al corporației e să înghită și să asimileze tot. Toată lumea vrea doar să crească, stagnarea e periculoasă iar descreșterea o tragedie.

A dispărut din lume ideea de a face un business pentru cei 1000 de oameni din satul tău. Acum stabilești francize, desfaci sute de puncte de lucru, te extinzi în n-șpe mii de locuri. Nimeni nu mai vrea să lucreze “mic”, toți vor mare, toți vor să crească, să muncească alții pentru ei. De-asta nu o să vezi “Cartierul meu”, aplicație de mobil. O aplicație care să te țină la curent cu ce se întâmplă în cartierul tău: ce cârciumă e mai bună, de ce cârciumă să te ferești, ce magazin face super-ofertă fix azi de la ora 2 la ora 8, ce se întâmplă cu capacul de la canalul din spatele blocului tău, ce s-a întâmplat cu vânzătoarea ochioasă cu sânii mari de la magazinul din colț. Alea sunt lucruri mai importante decât toate mizeriile care circulă pe social-media acum. Sunt locurile în care trăiești, oamenii cu care interacționezi real. Nu vedetele centralizate la ceva post de televiziune, nu OTV-ul lui Dan Diaconescu unde poți să te plângi. Ai nevoie de o buclă mai strânsă, de un mecanism mai simplu de a interacționa cu omul de-aproape, de care te lovești zi de zi.

Lipsește conexiunea umană. Devenim antisociali, și asta pentru că o mână de oameni de PR cred că e modul cel mai potrivit în care să interacționăm.

 

scandal

Și ne place scandalul


Comments

Anti-social media — 5 Comments

  1. Explicaţia e simplă şi ţine strict de bani. Chiar şi tu, care eşti nemulţumit de direcţia în care au luat-o lucrurile, ai face la fel. Să zicem că eşti reporterul de la aplicaţia aia “cartierul meu”. Vei lucra 8 ore şi vei vinde produsul la 1000 de oameni, cu bonus aferent. Un alt coleg care e angajat la “cartierele noastre” lucrează tot 8 ore şi vinde la 1 milion cu bonus aferent. Crezi că, pe termen lung, dacă ai fi şi un profesionist în branşă, ai fi mulţumit?

Comentariul tău