#backlog: Planetbase (2015)

Anul publicării: 2015
Dezvoltator: Madruga Works
Gen: Colony builder
Timp aproximativ de joc: 10+h
Cumpără: 12.49€ pe GOG și Steam

Colony-builder

V-am mai pomenit și la Aven Colony despre colony-builders, un tip de joc foarte popular mai ales în zona indie, unde e relativ ușor să definești niște reguli de bază și să-i pui la dispoziție jucătorului un sandbox: o groapă cu nisip și-o lopățică cu care să-și construiască ce vrea, cum vrea, cu anumite constrângeri.

Spre deosebire de jocuri ca Minecraft, nu ai libertate absolută. Intervin niște constrângeri pe care trebuie să le iei în calcul pentru a menține și a crește o colonie. Nu poți să construiești orice - ai un arsenal limitat de construcții posibile, și un număr limitat de coloniști. Coloniștii tăi nu vor fi foarte importanți individual - și ei sunt doar cifre, niște obiecte care trebuie hrănite, vindecate, odihnite, etc. Niște adevărate resurse, pe care le poți trata exact cum visează orice manager de companie mare.

Planetbase

Planetbase e unul din jocurile la care am revenit de mai multe ori când căutam „ceva-să-mă-joc-dar-nu-Rocket-League”; e un joc simplu, dar care te ține în tensiune la început. După ce înțelegi lanțurile economice de bază e o experiență foarte plăcută, și nivelul de dificultate ușor de reglat - hărțile de începători (generate automat în funcție de coordonatele pe care le alegi) sunt foarte ușor și relaxant de cucerit.

Planetbase e un joc scos de o companie foarte mică - cred că ultima oară când mă uitasem aveau patru oameni care lucrau acolo, din care unul era român. Madruga Works au doar două jocuri în portofoliu - Planetbase și Dawn of Man, ambele făcute în cam aceeași cheie. Scopul în Planetbase este să construiești o bază pe o planetă îndepărtată. Nu există o poveste - scopul jocului e să joci „cât te ține” - există niște obiective pe care ți le poți propune, și probabil că în vreo 10 de ore pe o hartă de începători o să le poți atinge. În principiu trebuie să construiești o colonie acoperită, din domuri legate cu tuneluri, fiecare dom are funcția lui specifică, și domurile nu pot fi reutilizate pentru alte scopuri decât cel inițial.

Ecranul de intrare în joc. Simplu, cu tot ce ai nevoie acolo

Ecranul de intrare în joc. Simplu, cu tot ce ai nevoie acolo

Grafica

Poate cel mai remarcabil lucru la jocurile MadrugaWorks e că în loc să meargă pe un format standardizat (pătrate, hexagoane), hărțile lor sunt aleatorii, și au formă liberă - nici sistemul de construcție nu e rigid - poți să faci colonii cu tunelurile orientate în orice direcții, în limita constrângerilor de distanțe două domuri nu pot fi nici prea departe nici prea aproape unul de celălalt, și tunelurile nu pot fi foarte apropiate, ceea ce face construcția uneori dificilă.

Principiul pe care merge Planetbase este minimalism, fără să fie neapărat neplăcut. Grafica e suficient de expresivă, fără să îți aglomereze foarte tare interfața. Jocul nu e incredibil de solicitant din punct de vedere al resurselor și poate fi reglat să ceară și mai puțin; recunosc că nici nu am un sistem pe care Planetbase să-l ducă la limită foarte ușor, dar chiar și-așa sunt sigur că merge decent și pe un sistem mai puțin pretențios.

Fazele de joc

Fiecare hartă nouă pe care joci are 10 obiective propuse, care încep de la cele mai simple, gen supraviețuirea, construirea unui sistem economic de bază, aducerea de noi coloniști, până la crearea unei colonii de 400 de lucrători și terminarea unui proiect megaloman. Dar, ca mai toate jocurile de acest gen, o să vorbim doar despre trei faze, cea de început, de supraviețuire, cea mai mijloc (de extindere), cea de final de joc.

Cele patru niveluri de dificultate

Cele patru niveluri de dificultate

Faza 1: Supraviețuirea

Faza inițială e mereu problematică pentru că decide dacă jucătorii vor rămâne cu jocul sau nu. Un început convingător poate să țină un jucător în priză, iar faza de început e cel mai ușor de accesat întotdeauna. Planetbase te pornește fără prea multă ceremonie - o rachetă aterizează, aceasta trebuie demolată și resursele refolosite. Toate resursele sunt împachetate în cuburi, și pentru a construi o clădire ai nevoie de un număr fix de resurse (metal și plastic). Scopul fazei de supraviețuire e să pornești o colonie independentă, care se poate aproviziona singură cu mâncare, energie electrică, oxigen și resursele de bază, metal și plastic.

Goodbye cruel, crammed spaceship!

Goodbye cruel, crammed spaceship!

Prima zi (din joc) e incredibil de alertă, pentru că dacă până la sfârșitul zilei nu ai o colonie funcțională, oamenii s-ar putea să nu supraviețuiască. La sfârșitul primei zile trebuie să ai rezolvată problema oxigenului și a apei, ceea ce înseamnă că trebuie să ai un dom de creat oxigen, o cantină cu o fântână, un sas de acces, o baterie, o sursă de curent care să alimenteze bateria și un extractor de apă. Sunt multe? Da, și nu numai că sunt multe, dar nu ai nici un buton de pauză care să-ți permită să planifici aranjamentul bazei, și nici nu poți face micromanagement pe munca oamenilor tăi: nu poți da decât ordine generale „construiește X” și lucrătorii tăi ar putea respecta sau nu ordinea.

Domnul Glover stă cam prost cu oxigenul, norocul lui e că are o bază bine garnisită cu acest fluid magic!

Domnul Glover stă cam prost cu oxigenul, norocul lui e că are o bază bine garnisită cu acest fluid magic!

Dar faza de supraviețuire e mai lungă de atât - ai nevoie să construiești un lanț industrial relativ complex, și resursele sunt (mai ales pentru scenariile avansate) limitate la sânge. Prima fază se încheie în momentul în care colonia ta e capabilă să deschidă o rampă pentru aterizare; atunci poți primi coloniști și negustori, și ai tot jocul deschis. După prima zi trebuie, așadar, să menții un echilibru care e foarte des foarte fragil, lucru care te ține în priză.

Una din bazele de bogați, de la cel mai simplu nivel de dificultate, în prima noapte.

Una din bazele de bogați, de la cel mai simplu nivel de dificultate, în prima noapte.

Sunt foarte multe feluri în care poți eșua în această fază. În primul rând, nu poți pune pauză pentru a desena colonia, ceea ce înseamnă că va trebui să te lupți contra timp cu sistemul uneori ciudat de a construi lucrurile. În al doilea rând, coloniștii au o singură meserie, și nu pot să facă alte meserii. Ți s-a îmbolnăvit medicul înainte să-ți poată veni niște coloniști? Nimeni nu se mai vindecă de nimic. Ți se îmbolnăvesc și lucrătorii? Adio resurse de bază. Jocul e neiertător - am avut la un moment dat o colonie unde chiar înainte să deschid rampa mi-a căzut un meteorit peste un tunel, și gata, jocul s-a terminat.

Una din nopțile alea…

Una din nopțile alea…

În această fază colonia e extrem de fragilă, și la început probabil o să reporniți de vreo câteva ori colonia. Sistemul de salvări nu e nici el foarte grozav - are patru sloturi de salvare, deci nu poți salva colonia chiar la început ca să repornești în aceeași regiune. Dar e ok, pentru că generatorul de hărți o să-ți dea ceva la fel de aleatoriu și lipsit de inspirație de fiecare dată.

Faza 2: Extinderea

În momentul în care poți să aduci coloniști și ai toate cele necesare construite, o să urmeze o fază în care o să acumulezi resurse, și o să începi să faci domuri din ce în ce mai mari pentru clădirile tale. Baza se va mări să acopere o bucată din ce în ce mai mare - o să fie timp și spațiu să construiești toate clădirile, și să-ncepi să faci upgrade-uri tehnologice.

Nu un meteorit pe tunel, da’ ceva să placă la toată lumea.

Nu un meteorit pe tunel, da’ ceva să placă la toată lumea.

Un lucru care îmi face plăcere să fac e să-mi mut baza din poziția inițială, să distrug clădirile construite inițial și să le înlocuiesc cu variantele lor mai mari. Tot jocul e acum despre echilibrat resursele și controlat că niciun indicator nu iese de sub control. Mai construiești câte-o pompă de apă, câte-un panou solar, și tot așa. Aproape inevitabil vei ajunge să produci mai mult decât consumi, și o să vrei să vinzi lucruri navelor de comerț care aterizează din când în când, care sunt dispuse să cumpere orice ai de vânzare contra unui comision care poate varia între 35 și 65%. Poți cumpăra de la ei și diverse resurse, dacă chiar ai nevoie, dar cel mai des o să te intereseze planurile de proiectare pentru domuri și clădiri de dimensiuni mai mari. Ai nevoie însă de ceva schimburi înainte să poți să ți le permiți.

Un alt aspect care apare ce baza ta crește este posibilitatea ca colonia ta să fie atacată de pirați/invadatori; aceștia sunt de obicei înarmați, și pot fi atacați de coloniști, dar cu mari pierderi umane - dacă însă îți aduci gardieni o să poată să se lupte cu ei. Problema e însă că nu știi mereu când apar - sunt detectați doar de primul om care îi vede în interiorul bazei - și odată îți pot intra în bază pe orice intrare care e accesibilă.

Sunt totuși mult mai puține șanse ca colonia să eșueze - poate cu o excepție notabilă: dacă nu produci suficient de rapid piese de schimb. Dar odată aranjat și acest aspect, șansele să eșuezi catastrofic sunt relativ mici dacă ai un pic de grijă.

Faza finală

De obicei faza finală la genul ăsta de jocuri e destul de plictisitoare, și Planetbase nu e o excepție din punctul ăsta de vedere; cu suficient de multe sisteme redundante și suficiente resurse, afluxul mare de coloniști devine sufocant, și chiar dacă jocul nu e neapărat orientat pe partea de micromanagement, multe task-uri care ar fi putut fi automatizate trebuie făcute în continuare. Poate cea mai mare problemă e cu dimensiunile hărții și cu faptul că la un moment dat îți va fi imposibil să mai știi ce trebuie unde; așa că probabil o să fie un moment în care vei reorganiza mai toată baza, construind cele mai mari clădiri și organizând imigrația în așa fel încât să o poți ține sub control. Probabil o să produci suficient de mulți roboți să mute lucruri pentru tine prin toată baza, și domurile de stocare vor fi neîncăpătoare. Libertatea de construcție care la început e excelentă acum devine un obstacol, și faptul că nu poți edita terenul sau ridica domuri la diverse înălțimi te va face să regreți că ai niște stânci care să-ți blocheze accesul spre mai mult spațiu de construcție.

Jocul îți oferă zece obiective și zece tehnologii de deblocat, dar aceasta e zona în care obiectivele sunt mai mult autoimpuse. După ce organizezi „temeinic” baza și te asiguri că e protejată de toate pericolele, e doar un joc de răbdare - pe care îl pui la viteză maximă. Poți prelua misiuni de salvare din exterior, dar sunt repetitive - poți prelua turiști, dar după o vreme nu mai există miză (la ce buni banii când faci suficient de mulți încât să nu mai conteze?). Nu există un proiect de teraformare sau cine știe ce altă găselniță similară, e „more of the same”.

Sfaturi de bază

O să încerc să dau câteva sfaturi care mi-ar fi salvat câteva sesiuni de joc - poate le găsiți utile în caz că vreți să încercați jocul.

  • Tutorialul e obligatoriu - mai ales pentru a trece de partea de început a jocului.
  • Prima zi e vitală și trebuie să te miști super-rapid. La sfârșitul primei zile trebuie să ai rezolvată problema oxigenului și a apei, ceea ce înseamnă că trebuie să ai un dom de creat oxigen, o cantină cu o fântână, un sas de acces, o baterie, o sursă de curent care să alimenteze bateria și un extractor de apă.
  • Primele trebuie construite bateria și sursa de curent, pentru că fără curent sasul nu funcționează, și noaptea panourile solare nu dau curent (evident). Eolienele sunt foarte neconstante, deci folosește-le la început doar dacă planeta nu are suficient soare.
  • Construiește cele mai mari clădiri pe care ți le permiți. Nu uita că pentru supraviețuire ai nevoie de o sumedenie de clădiri: mină, baterie, extractor de apă, sursă de curent, dom de procesare cu cel puțin un procesator de minereu, cantină mobilată, producător de oxigen, dom pentru produs hrană, dom-dormitor, sas.
  • Un biolog poate să mențină trei platforme de hrană care cer atenție medie. De obicei încerc să pun câte una de fiecare fel - și musai una să producă amidon (starch) ca reziduu (rândul de sus), pentru că asta e materia de bază pentru plastic.
  • Chiar dacă nu intră neapărat în lista clădirilor „obligatorii”, ar trebui să ai un doctor și o infirmerie cu un pat. Infirmeria e inutilă fără pat. În general lucrătorii care merg afară au șanse să se îmbolnăvească, și odată bolnavi, doar un medic îi poate ajuta, și doar pe patul de infirmerie, și doar dacă ai medicamente disponibile.
  • Nu trebuie să faci paturi pentru toți coloniștii ci cam pentru o treime, poate un sfert - nu există paturi asignate și oamenii dorm mult mai puțin decât muncesc - și întotdeauna vei rămâne cu paturi libere.
  • Tehnologiile se pot cumpăra de la navele de negustori care vin odată ce ai făcut o rampă de aterizare. Sistemul de trading este de fapt un troc - și negustorii sunt limitați de capacitatea navei lor - deci chiar dacă ai putea da la schimb suficiente produse pentru upgrade-uri, e bine să vinzi pe bani întâi. Chiar dacă pare că nu ai nevoie, dacă vine cineva cu un comision mai mic (35%) vinde de toți banii pe care îi au, cel puțin la început. Mai târziu nu o să ai problema asta.
  • Pune o plantă medicinală alături de primele trei plante crescute în bio-dom, și când ai suficiente resurse construiește un laborator în care să ai un procesator de plante medicinale. Ține cel puțin 3-4 medicamente, restul poți să le vinzi.
  • Nu vinde resurse primare decât în caz de disperare. Păstrează-le pentru procesare - scoți mai mulți bani de pe resursele procesate. Niciodată nu vinde minereu sau amidon (eventual cumpără minereu).
  • De îndată ce supraviețuiești asigură-te că-ți construiești lanțul de producție pentru piese de schimb (spare parts). Asigură-te mereu că ai suficiente piese de schimb, altfel baza îți poate eșua în cascadă, și o să fie foarte dificil să-ți revii.
  • Încearcă să înlocuiești cât mai repede clădirile exterioare care necesită întreținere cu variantele lor mai mari. Întretinerea fiecărei clădiri consumă câte o unitate de piese de schimb, și se strică cam la fel de repede. Piesele de schimb sunt esențiale când începi să-ți dezvolți baza, și sunt cel mai probabil motiv de eșec al bazelor în jocul de mijloc.
  • Construiește cât mai repede și domul de control/securitate, chiar dacă nu-l utilezi. Ai nevoie de un dom pentru a porni o alertă galbenă sau roșie - care să-i facă pe oameni să se retragă în bază. E singura protecție pe care o ai contra vijeliilor.
  • Încearcă să urmărești baza să nu treacă de Prestigiu 75 fără să fii pregătit. Când ai prestigiu 75 o să înceapă să curgă invadatori; până vin e bine să ai baza pregătită. Cu cât ai mai mulți oameni și mai multe resurse, te apropii de acea limită de unde vei fi invadat, fie că îți convine sau nu. Nu vei fi atacat instantaneu, dar vei fi atacat.

Concluzii

E un joc indie fără foarte multe pretenții, relativ simplu, și în care îmi face plăcere să mă-ntorc din când în când. Mi se pare un echilibru excelent valoare/preț - e un joc cinstit la un preț cinstit. Și dacă tot sunteți acolo dați o încercare și la Dawn of Man, o să vedeți destul de rapid asemănările cu Planetbase, dar… hei, o să vorbesc în altă postare despre DoM.

Așa începe un dezastru

Așa începe un dezastru