Black Friday pentru sceptici

Există o sumedenie de sceptici în legătură cu conceptul de Black Friday, și mi se pare un pic amuzant. L-am văzut pe George Buhnici plângându-se de Black Friday românesc (în care diverși vânzători au schimbat perioada reducerilor de la o zi la un weekend, la un alt weekend, și tot așa) după care s-a pus pe făcut live blogging cu reducerile de Black Friday.

Black Friday e prima vineri după Thanksgiving. Thanksgiving e ultima joi din noiembrie, și Black Friday are sens în zonele în care se celebrează Thanksgiving (US & Canada). Nu pentru că există vreo legătură mistică, ci pentru că Thanksgiving e, în realitate, începutul sezonului de Crăciun, iar comercianții aruncă reducerile ca să își golească magazinele cu mărfurile vechi și să aibă loc pentru noile produse.

În România chestia asta nu are cum să nu fie o emulație. În primul rând pentru că la noi Crăciunul se sărbătorește un pic altfel, nu e la fel de ‘comercial’. La noi, Crăciunul e o masă în ziua de 25 decembrie, la ei, Crăciunul e o experiență întinsă pe aproape o lună, care nu mai are aproape nimic religios ci e mai degrabă o sărbătoare mercantilă. Sezonul comercial de Crăciun nu e nici pe departe la fel de bogat în România ca în Germania, Marea Britanie sau Statele Unite.

Așadar, vânzătorii nu prea au pentru ce să se pregătească. Românii nu sunt chiar atât de darnici, nici nu își permit atât de mult. Nu cumpărăm chestii noi în secunda doi, nu suntem neapărat disperați să luăm X, Y sau Z de Crăciun, în afară de cazul în care X, Y sau Z e de mâncare. Punctul culminant al cumpărăturilor de Crăciun nu este bătaia pe cadouri de făcut celor din jur, produse mai scumpe, mai sofisticate, ci bătaia pe Coca Cola și chips-uri în Carrefour.

Așa că Black Friday în România nu prea contează. Nu există un argument serios pentru care ai vrea să organizezi BF, drept urmare te pui și arunci praf în ochi cumpărătorilor. Sigur, mai scapi de produsele vechi, mai faci și câteva reduceri fictive (de data asta, gândite un pic mai strategic, măririle inițiale de prețuri făcute din timp), dar în general lumea vinde la profit produsele de BF, mai ales că din punct de vedere legal, în România nu prea ai voie să vinzi sub prețul de achiziție. Comparați reducerile care se fac acum prin magazinele românești cu reducerile care se vor face prin State, Marea Britanie sau Germania săptămâna viitoare. Oamenii ăia chiar au motiv să golească cardurile de Black Friday.

Dar discuțiile astea de BF sunt interminabile. Până la urmă ce contează este să nu vă pierdeți capul și să cumpărați chestiile de care aveți nevoie. E posibil ca acum să fie ceva mai ieftine. E posibil, nu necesar, așa că nu uitați să cumpărați cu cap. Și nu vă amanetați viitorul pentru că vi se pare că cumpărați ceva redus!

black-friday-emag_67471000

 

Comments

Black Friday pentru sceptici — 4 Comments

  1. Bine zici, bine le explici, prea bine pentru sceptici. Mi-a placut aici ” Punctul culminant al cumpărăturilor de Crăciun nu este bătaia pe cadouri de făcut celor din jur, produse mai scumpe, mai sofisticate, ci bătaia pe Coca Cola și chips-uri în Carrefour ” :))

    Cat despre cumparaturile mele de anul aceasta, cam slabe, dar am cumparat mai mult pana sa apara black friday asta. Mai stau 2-3 zile si cred ca o sa imi achizitionez un sistem desktop.

  2. For me Black Friday is a BlackOut shopping day. De ani de zile (7-8) refuz sa paricip la isteria (tzicnirea!) asta generala si deliberat nu cumpar nimic (on/off line) in acea zi.

    • Nu am cumpărat până acum nimic de Black Friday, probabil cu excepția a ceva reduceri de la Steam – deși cred că am profitat mai mult de reducerile de Crăciun, dar aia e altă poveste.

  3. Anul asta nimic nu am cumparat, am fost si sceptic, dar si fericit de reducerile gasite cand am cumparat, de exemplu anul trecut.
    Anul asta imi doream ceva reduceri consistent in sisteme audio. Dar nu am gasit nimic sa ma statisfaca pe acest domeniu,