Blog, blogger, blogosferă

Azi vreau să scriu genul ăla de blog-post care cutremură din țîțîni întreaga blogosferă și mă va propulsa în topul celor mai citiți bloggeri. Și dacă la sfîrșitul acestui articol veți mai folosi cele trei cuvinte de mai sus, înseamnă că nu ați înțeles sau nu ați citit cum trebuie și ce trebuie.

Blogul, sau ‘web-log’, adică „jurnal de web” este un site web care se actualizează periodic cu articole. E un loc unde mergi să citești ce gîndește un individ despre diverse lucruri, sau să găsești informație utilă sau să te distrezi. Este cel mai simplu mod în care poți transmite ceva idei: oamenii știu să te găsească și vin la tine.

Bloggerul este persoana care postează des articole pe un blog. Am evidențiat ‘des’ pentru că nu poți să te consideri blogger dacă nu scrii frecvent. Iar frecvența aceea e cheia unui blog bun: a avea un blog de succes presupune să scrii articole interesante frecvent. Și subiectele abordate să fie de interes, desigur.

Blogosfera este, teoretic, mulțimea bloggerilor, pe diverse teme. Teoretic, există o blogosferă din România. Practic, nu există așa ceva. Dar să nu intru în argumentație de-acum: hai să vedem de ce am adus în discuție definițiile de mai sus.

Nu mai vreau să mă asociez cu cele trei noțiuni de mai sus. Ăsta e motivul pentru care o să tai comentariile tuturor articolelor de acum încolo. Vreau să închid interactivitatea, și acest jurnal să devină un simplu jurnal personal deschis către public. O să revin într-o postare ulterioară cu detalii, deocamdată rămîne acum.

Noțiunea de blog m-a speriat încă de la început, de prin 2000, cînd scria maddox despre ea și o desființa. Încă de pe-atunci mi s-a părut o idee pretențioasă, dar a devenit un termen atît de comun încît am mers cu toată lumea. Dar nu mai am nevoie de validare prin blog, deci acesta nu mai este acum un blog.

Ideea de blog e compromisă total. Prefer noțiunea de jurnal sau de pagină de divertisment. Pagină publicistică, poate, ar fi definiția cea mai corectă. Iar omul care o întreține este un publicist – un om care scrie articole de opinie sau anunță diverse evenimente. Există valoare în asta; sunt oameni cărora formatul acesta le place, se simt bine în el, și reușesc să aibă realizări cu el. O pagină publicistică însă cere mult efort, și cere conținut nou, mai ales că se adresează unei generații de oameni pentru care știrea de azi dimineață e deja fumată, aia de prînz e meh, știută, și îi interesează doar ce s-a scris în ultimele cinci minute. Pentru că ăsta e intervalul de atenție al lor, asta e.

Dacă problema lui ‘blog’ e de lingvistică, problema lui ‘blogger’ e mult mai clară. Nu există așa ceva. Scrierea de conținut într-o pagină nu aduce bani, pentru că nu taxează nimeni accesul la articole. A încercat Vali chestia asta, și a avut succes cu ea, însă nu știu exact dacă încă mai produce articolele plătite. El știe mai bine, nu mă bag pe felia lui. Ideea e că blogger generalist, plătit pentru a scrie opinia lui despre diverse lucruri nu există. Ah, că există bloggeri plătiți pentru a emite anumite idei? Posibil că există, dar la ce-ți trebuie să plătești o opinie cînd există n-șpe mii de oameni care sunt dispuși să o ofere gratuit? Deci nu, nu există bloggeri, există însă publiciști, care fac un site popular, așa cum publiciștii clasici fac un ziar celebru (și atrag bani din publicitate). Da, unii se folosesc de popularitatea asta pentru a face bani, unii reușesc să o facă curat, alții o fac în cel mai mizerabil mod posibil. Ca-n viață.

Blogosfera este cuvîntul cel mai mișel dintre ele. Blogosfera, definiția ei de la dicționar, e mulțimea tuturor blogurilor, dar ideea că ar exista o blogosferă și că ar fi un singur lucru e atît de idioată încît nici nu are sens să-i dau mai mult de o frază. Ei, în România există o blogosferă, și trebuie, ca oameni care scriu un jurnal pe Internet, să vă feriți de ea. Pentru că chiar dacă practic ea nu există, niște șmecherași s-au gîndit că ar fi grozav să îi pună pe amatorii de mărunțișuri să scrie articole care să promoveze anumite produse, retrogradîndu-i și pe autori, și pe produsul pe care îl promovează pe termen lung. Dar intru într-un subiect care mă depășește, nu mă interesează, și vă sfătuiesc sincer să îl ocoliți.

Și acum cîteva idei: feriți-vă de oamenii care vorbesc despre blogosferă: ei sunt ca niște pești, la prostit fraiere pentru produs. Feriți-vă de oamenii care vă complimentează ca bloggeri. Nu există așa ceva, și probabil oamenii respectivi nici nu vă vor binele. Și, mai presus de toate, nu vă faceți blog.

Acum 14 ani căutam o platformă pe care să-mi pun textele și ideile. Platformele disponibile atunci erau prea sărace, și mi-a luat mult timp pînă să găsesc o platformă faină unde pot să comunic eu ce vreau și cum vreau. Am găsit wordpress-ul prin 2006. Singurul defect, de care îmi pare rău că nu l-am corectat de atunci, e faptul că acceptă comentarii. Atunci am crezut că ajută. Acum îmi dau seama că nu e cazul. O să încerc să închid comentariile, și să văd dacă o să fiu mulțumit.

Dar nu uitați. Feriți-vă de blogosferă. Se ia, și produce supra-încărcare cu prostie.