Când te obișnuiești să primești gratis

Circula o întrebare: de ce nu mai iau tinerii mașini? E o întrebare bună, la care s-a răspuns în diverse colțuri ale internetului. O să fac și eu câteva sugestii, să vedem ce iese.

Citisem la Ovidiu câteva idei. Ideile mi se par foarte bune, mai ales cea de pe urmă; într-adevăr, mașinile nu mai sunt cool. Ați văzut ultima mașină făcută de cei de la Google? E o cupolă lipsită de personalitate care se conduce singură. Ceea ce înseamnă două lucruri: că tinerii nu prea își doresc să conducă (și nici eu, dacă e să fim serioși) și că tinerii nu prea sunt preocupați de aspectul mașinilor. Iar această lipsă de preocupare e voită.

Să începem cu o întrebare de încălzire: de ce nu au curaj candidații la președinție să arate că au bani, au resurse financiare? Acum extrapolați, gândiți-vă cum sunt priviți cei care își permit mașini scumpe de către tinerii hipsteri? Exact același gen de ipocrizie se manifestă în ambele cazuri. Tinerii, ipocriți, nu vor să recunoască faptul că o mașină poate fi frumoasă. Nu vor mașini care să arate bine pentru că asta, automat, îi coboară în ochii celor ca ei.

Al doilea aspect e că o mașină costă. Costă întreținerea ei, costă deținerea ei, cere bani și timp. Și “milenialul” nu e obișnuit să cumpere decât când cumpărătura îl validează în fața celor ca el (de exemplu, iDevices). Milenialul e obișnuit să primească gratis.

Și aici e de fapt cel mai important aspect al poveștii. O mașină nu aterizează gratis, nu se oferă servicii gratis pentru mașină. O mașină costă – costă când o cumperi (dar asta nu ar fi o problemă) și costă DUPĂ ce o cumperi. Costă ca să o folosești. Ăsta cred eu că e motivul principal pentru care nu o să cumpere milenialii așa ceva.

Milenialii o să cumpere o mașină în momentul în care nu vor mai simți nevoia morală să protesteze când unul de-al lor își cumpără una pentru că e frumoasă, și, mai ales, când o să coste foarte puțin deținerea uneia.

Pentru că tinerii s-au obișnuit cu mocangeli. Jos capitalismul!

googlecarproject00

Comments

Când te obișnuiești să primești gratis — 15 Comments

  1. Tinerii nu își cumpăra mașini? 🙂 Sa fim serioși.. E adevărat ca din ce in ce mai multi vin cu bicicleta la lucru, dar daca te uiți in parcarea de la noi la firma, o sa vezi ca nu mai avem loc de atâtea mașini – si majoritatea sunt tineri..
    Daca eu mi-am luat mașină la 30 de ani ca înainte nu mi-am permis, acuma majoritatea își cumpăra mașină inca de la 22-24 de ani.

  2. Cred ca problema e mai lunga si mai grava de atat.
    Daca analizezi “promotiile” pe care comertul modern le face azi, ai sa vezi ca modelul de identic la toate: “iti dam ceva gratis daca vii si cumperi la noi”. Unii sunt atat de disperati incat au ajuns la ” iti dam ceva gratis daca vii la noi”.
    Cred, ca om care lucreaza in comert de 20 de ani, ca e o strategie gresita pe termen lung. Pentru ca in curand costurile acestui ” iti dam ceva gratis” vor excede marjele de profit, sau, pentru a nu ajunge acolo, calitatea acelui “ceva gratis” va scadea si (in concluzie) increderea clientului in acel cineva va scadea, si iarasi vor trebui facute investitii in acel ceva si uite asa ajungem iar la scaderea marjelor de profit. E un cerc vicios din care nu vad iesirea.
    Cred in schimb in modelul de business al lui Apple: ” iti vand ceva care te va face sa te simti altfel, diferit, mai bun decat cei din jur, apartinand unei comunitati speciale, iti vand experienta unui client special”. Iar asta incearca sa faca companiile auto serioase ( vezi reclamele Mercedes, de exemplu).
    Sau poate ma insel eu…

  3. Și alte produse costă după ce le cumperi, doar că au costul mascat.
    În afară de prețul achiziției, pentru un smartphone plătești abonament și curentul pe care-l consumi să încarci bateria. Dar costurile astea au intrat în rutină și nu mai sunt percepute.

    Un alte exemplu ar fi un laptop. Dacă îl lași pornit peste noapte, puțini realizează că:
    1. factura la curent crește
    2. cresc șansele să cedeze ceva la laptopul ăla

    Atât la smartphone cât și la laptop și probabil și alte dispozitive costurile astea sunt mascate, că nu le vezi atunci. Vezi o factură de curent sau un abonament pe care îl ei ca atare pentru că plătești după ce ai consumat.

    Pe lângă o anumită doză de ipocrizie cred că s-a pierdut simțul răspunderii și a ce înseamnă să deții ceva.

    În fine, am bătut un pic câmpii. Sunt de acord cu ce ai scris, doar am simțit nevoia să fac mențiunea de mai sus.

  4. Poate că şi unele artificii inventate de occidentali şi impuse la noi după 2010 (mişculaţiile cu impozitul şi asigurarea / refuzul de a-i închiria apartament cuiva într-un cartier în care sunt şi locuri de parcare / şicanele din partea angajatorilor / faptul că probabilitatea de a fi oprit de poliţie tinde către 1 pe măsură ce vârsta şoferului scade) au o treabă cu decizia de a-ţi cumpăra maşină.

  5. O tovarăşă renumită prin faptul că purta coc şi că a sfârşit-o de pneumonie de la gloanţe reci în piept în ziua de Crăciun ar fi zis cam aşa dacă mai trăia azi:

    Dacă nu realizează ei că automobilul poluează şi consumă petrolul economiei socialiste, înseamnă că trebuie să îi facă ANAF, Asirom, Poliţia Română, revista Femeia şi angajatorii să realizeze asta. Încet-încet, mici şicane în fiecare zi.

    😀

  6. Probabil ca e mai convenabil sa folosesti transportu in comun...si mai ieftin. Colegii mai tineri care biciclesc pana la munca nici macar nu-si pun inca problema sa-si ia masina, in primu rand pentru ca nu-i gasesc rostu.
    Vin 2-3 km la munca, e inutila, aprozaru
    e fix peste drum de locu in care vietuiesc cata mancare sa tot cumperi pentru 1-2 oameni? Trenurile merg repede si ajung la timp, e mult mai confortabil sa te duci cu trenu la aeroport, e gara la 10 minute de terminal, daca au ceva de carat inchiriaza cu 3j de euro/zi o duba si au rezolvat problema.

    Si toate astea le zic niste tineri nemti, ai caror parinti au cam 2 masini/familie, ai caror parinti conduc absolut oriunde, fara nicio retinere si care schimba cel putin una dintre masini o data la 2-3 ani.
    E si foarte adevarat ca asigurarile pentru o masina cu mai mult de 2 cai putere, in care poate incapea un om mai mare, sunt exorbitante pana propietaru
    implineste 3j de ani, dar nu prea trebuie sa-ti rupi de la gura sa ai o masina.

  7. Daca vorbim de US sau tari din vest, e cumva logica tendinta asta: de obicei ambii parinti au deja cate o masina, transportul public e de obicei punctual, curat si nu e aglomerat, piste de biciclete sunt mai peste tot ..

    Locul de munca e deseori mult mai indepartat decat la noi, dar de ex. in Germania e foarte ok sa faci naveta 20-30km zilnic cu trenul dupa care sa mergi cu bicicleta inca 2-3km la destinatie.

  8. @Zi3Ro: Unde e asta cu trenurile merg repede şi ajung la timp ? În Germania, nu ?
    @Dorin: Şi totusi, nu am înţeles, de ce nu-ţi iei maşină ? 🙂

  9. Blue: dacă e să te iei după comentaci, germanii băştinaşi se plâng de faptul că trenul regional e scump şi înghesuit. Ceea ce în împrejurimile Münchenului e niţeluş cam adevărat.

    Zi3Ro: părinţii care conduc peste tot plătesc asigurare de 4-5 ori mai mică decât copiii lor, iar după cum sunt moravurile vesticilor, pe de o parte angajatorii sunt mult mai puţin înclinaţi să îl trateze cu partea dorsală pe unul care are 20 de ani de carieră şi pe de altă parte poliţiştii lor sunt prea zmei cu “Golf modificat” şi prea blânzi cu “BMW negru nou”.

    Ceea ce mă face foarte suspicios când fac comparaţia cu anii 1988-1989 şi cu Tovarăşa Purtătoare de Coc.

    Ştiu cum gândea şi ce spunea atunci unul care era matur, fiindcă, vrând-nevrând, toţi am avut părinţi sau profesori. Nu am de unde şti ce gândea unul care era pe atunci la început de carieră, fiindcă acela n-ar fi stat de vorbă cu un elev de şcoală generală. În schimb, atitudinea generaţiilor mai în vârstă era cam bizară: exista un climat general de suspiciune duşmănoasă faţă de publicul tânăr. Un fel de râcă ascunsă, care îi făcea să înjure printre dinţi orice purta blugi de contrabandă sau freză de Modern Talking. Glume şi aluzii pe care atunci nu le înţelegeam, legate de “loaze care lenevesc, golani şi pipiţe” care erau un fel de subumani. Nu erau “oameni serioşi”.

    Faptul că în 2014 asigurătorul te jumuleşte fiindcă “prezinţi risc ridicat”, poliţistul se leagă de tine de plictiseală, angajatorii te iau la goană sau te pun la joburi mărunte inutile, iar publicul obişnuit răspunde “să-i frigă, dă-i Dracului, cocalari cu bemveu ruginit, oricum n-au ei condiţia socială pentru a avea maşină” e suspect de asemănător. Iar dacă la noi are o explicaţie, faptul că se manifestă şi la vesticii care pretind că ei nu erau (co)mu(n)işti e şi mai suspect.

  10. @Nautilus: Părerea mea e că există un fel de invidie pe cei tineri, care par în ochii seniorilor că depun mai puţine eforturi în viaţă decât au depus ei la timpul lor, cei tineri bucurăndu-se de beneficiile de pe urma lor de a duce o viaţă mai relaxată şi nu par a-şi dori să depună aceleaşi eforturi. Asta nu depinde de comunism sau capitalism, ci de progres.
    Există studii prin care s-e dovedeşte că omenirea are mai putină rezistenţă în a supravieţui în condiţiile de acum 100 de ani, datorită progresului in medicină şi viaţa de zi cu zi. Se spune chiar că volumul creierului e mai mic.
    E uşor de constatat că generaţiile noi se nasc cu impresia că nu se poate mai rău de atât şi se complac în a-şi trăi viaţa in condiţiile de viaţă mai bune din prezent.

  11. Pe vremea mea trebuia sa merg pe jos la scoala, iarna, in zapada de 2 metri, la deal si la dus si la intors…:D

  12. poate in mediul meu e diferit, dar tinerii inca isi iau masini (si motoare). cu sau fara credit, nu rateaza ocazia.
    si da, stau in chirie (ceea ce nu e un lucru rau) si se plang ca nu le ajung banii.
    cred ca mi-e mai usor sa-i trec in revista pe cei care cred ca nu au masina…