Cât de irelevantă e părerea social-media? Cam atât

Acum trei luni toată lumea în social media plângea de mila unui doctor târât de paznicii aeroportului afară dintr-un avion United Airlines. Atunci am scris despre cum oamenii care comentează în general nu înțeleg despre ce comentează. Îl citasem atunci pe Victor Kapra, un supraom al social media, ceva guru de la care învață toți restul:

„Viralul cu doctorul târât de poliție dintr-un avion United costă pe bursă 800 milioane de dolari.
Atât a pierdut ca valoare compania aeriană.” zice Victor Kapra

Eu am zis destul de clar că nu așa se calculează lucrurile, că nu stau chiar așa de rău, și că ar trebui să pună lucrurile în perspectivă. De fapt, nici în graficul ăla nu arătau prea rău – pierduseră dublu din cât câștigaseră în ultimele 5 zile. Mai pățești.

Arătasem graficul extins pe o lună, și acolo se vedea clar că dacă puneai lună pe lună, creșterea acțiunilor era extraordinară. Acum, la trei luni diferență, vin cu un grafic actualizat, ca să vedeți cât de inutil e tot efortul comentatorilor de pe Facebook.

Ați investi în acțiuni ale acestei companii?

Ah, dar să ne uităm cum arăta graficul în martie.

Cam așa arată fluctuația acțiunilor UAL pe ultima lună (ziceam în martie).

Pentru că liniile alea sunt dubioase, hai să înțelegem un lucru. Acțiunile UAL au crescut cu 10 dolari. Adică, dacă vreți să înțelegeți mai bine, atât de rău a dus-o încât pentru fiecare 7 dolari investiți în acțiuni UAL, trei luni mai târziu ați fi primit un dolar în plus dacă ați fi avut ce vinde.

Unde sunt șocantele căderi ale UAL? Unde e falimentul iminent datorat boicotului social-media? Păi nu e. Interpretarea mea e simplistă – evident, bursa e ceva mai complicată de-atât.

Ce concluzie tragem? Ideal, că ar fi grozav să nu comentăm pe lucruri pe care nu le pricepem. Al doilea lucru, că trebuie să punem lucrurile în context și să înțelegem foarte bine perspectiva din care cei care comentează public o fac. Cunosc ei lucrurile despre care vorbesc, sau doar vorbesc mult pe subiect? Ce îi recomandă pe subiectul respectiv?

Oricum, am scris articolul ăsta doar ca să le dau zece secunde peste nas celor care au comentat de UAL în martie. Că nu contează pe termen lung, Kapra nu o să-și ceară scuze pentru că a spus prostii și nici restul nu o să simtă nimic. O să comenteze mai departe despre Trump, Merkel, Brexit sau care-o fi subiectul zilei, fără să încerce să pună lucrurile în context, fără să studieze problemele mai în amănunt, uitându-se doar la variația locală fără să vadă imaginea de ansamblu. Iar noi ajungem să ne bazăm pe opiniile lor lipsite de profunzime, de vederile lor înguste, pentru că imaginea de ansamblu nu e senzațională, nu impresionează, deci nu vinde. Și habar nu avem în ce lume trăim.


Comments

Cât de irelevantă e părerea social-media? Cam atât — 2 Comments

  1. Văd că Kapra are mai puțini cititori ca tine, sau ca alți 1000 de bloggeri. Asta demonstrează cât de importantă e părerea lui înafara bulei. În bulă e guru, expert, ce o mai fi, afară e irelevant.

    • Omul e un influencer, oamenii care-l îl urmăresc contează, își formează părerile și în funcție de el. Mai mult decât după mine, cred eu. În orice caz, în ceea ce privește articolul meu Kapra e un placeholder pentru orice vedetă de social media care a discutat despre lucrurile astea.

Comentariul tău