Câteva propuneri contra-intuitive pentru brașoveni

Sunt două chestiuni mici pe care brașovenii ar fi fain să le ia în considerare, mai ales iarna. O să fie niște idei destul de greu de aplicat pentru că omul trăiește o eternă luptă cu logica, dar merită măcar să le ia în considerare și să le regândească.

În pitorescul nostru oraș există o stradă numită Dobrogeanu Gherea. Pentru cei care nu știu, Dobrogeanu Gherea e un jurnalist precursor al comunismului, un fel de Rogozanu mai bărbat, sau un Vasile Ernu care a și avut ceva succes în viață de a ajuns să dea nume la străzi. În fine, Dobrogeanu Gherea e o stradă importantă în contextul pe care îl voi prezenta mai jos – e strada care leagă centrul vechi al Brașovului de cartierul Răcădău, unul din cele mai “izolate” cartiere, legat de restul Brașovului de o singură stradă principală. Dobrogeanu Gherea urcă șaua dintre Dealul melcilor, ca să o coboare vertiginos spre centrul vechi. Pitoresc, cum ziceam.

Un lucru pe care îl aud foarte des e că românii nu prea fac sport. E drept și asta, însă pe Dobrogeanu Gherea poți vedea fix contraexemplele. Pentru că e stradă în pantă și pentru că ai în stânga pădure, în dreapta deal (sau invers, și în orice caz ai astea după un rând de case vechi), amatorii de aer curat vin să facă alergări pe strada asta. O stradă îngustă circulată în două sensuri, cu trotuar de 10 cm pe alocuri, iar tinerii dornici de sănătate aleargă împotriva coastei ca Rocky în Philadelphia într-un glorios montaj. Care e problema?

Dobrogeanu Gherea e cea mai poluată stradă din Brașov, mai ales pe-acolo pe unde aleargă tinerii ăștia (vârful dealului), și mai ales iarna. De ce? Pentru că pe Dobrogeanu e singura stradă unde mașinile trec constant cu motorul ambalat la maximum pentru că dealul e greu de urcat. Strada are două sensuri, deci din ambele direcții vor veni mașinile pufăind din greu (se poate urca doar într-a doua sau a-ntâia) și o să-și lase dejecțiile fix în colțul ăla de pădure. Oamenii care aleargă prin cel mai poluat colț al Brașovului par niște oameni foarte nefericiți, certați cu logica. Dar nu vreau să le stric plăcerea. Doar să le propun să alerge pe aleea de sub Tâmpa.

Acum mai am o propunere. Știu, poate m-am întins un pic prea tare, deși sunt ferm convins că oamenii vor crede că sunt genul care le-ar propune nutriționiștilor să se angajeze la McDonalds pentru că e nevoie de mână de lucru acolo, că prea des am stat să aștept acolo la coadă. Propunerea a doua se referă la conducătorii auto, acești oameni minunați care ar considera probabil condusul mașinii un al doilea job, de vreme ce se angajează în fiecare zi vreme de cel puțin o oră să conducă mașinile pe străzile Brașovului. Care Brașov e un oraș mic (dar pitoresc, să nu uităm).

Luni, parcă, surprinsesem acest instantaneu.

CoadaDeMasini

Coada de mașini de la JudețeanTrei Alimentare era până la capătul dinspre Dobrogeanu Gherea al Parcului Trandafirilor. Pentru cei care nu știu care e ăla nu contează, gândiți-vă că e vorba de vreo doi kilometri, asta într-un oraș în care pentru a face 5 kilometri cu taxi-ul trebuie să mergi între două cartiere diametral opuse. Sunt sigur că nu e singura coadă din oraș la ora respectivă, și mai e un aspect – evident, câte un singur om în mașină.

De apreciat disciplina din coadă. Românii au devenit mai răbdători, nu am auzit niciun claxon, dar chiar și-așa, cred eu că nu e suficient. Poate brașovenii ar merita să facă un pas în plus. Un pas curajos.

Ca să-l parafrazez pe Ovidiu, nimeni nu e atât de important în Brașov încât să aibă nevoie să meargă cu mașina la muncă. Brașovul e un oraș suficient de mic cât să aibă nevoie în mod exclusiv de transport în comun și atât. Ca să ajungi pe jos din majoritatea cartierelor până în centrul civic îți ia 30 de minute.

Așa că propunerea mea e una simplă. În loc să devii conducător auto profesionist conducând minimum o oră pe zi, de ce nu iei autobuzul? În felul ăsta s-ar dezvolta și rețeaua de transport în comun mai bine, ai avea mai multe mașini pe traseu, ar fi loc mai mult pentru toată lumea, ai ajunge mai repede la muncă și fără grija parcajului, și Brașovul ar fi un pic mai curat. Sau, de ce nu, să mergi pe jos la muncă – pot pune pariu că nu faci mai mult de 40 de minute, și un drum pe jos nu strică. Poate îți pui în căști un podcast și auzi și tu altceva. Sau, dacă preferi, dai drumul la Radio Zu, că nu toată lumea a terminat liceul în România de azi.


Comments

Câteva propuneri contra-intuitive pentru brașoveni — 16 Comments

  1. rezonez cu tine maxim pe subiectul ăsta. Dintre cei cu mașină foarte rar vezi idei de genul “hai să mergem pe jos”, deși e cel mai sigur mijloc de transport într-un oraș unde distanțele sunt la îndemână, cu foarte mici excepții.

    • Simt că cei mai mulți nu știu să aprecieze marea oportunitate de a locui în Brașov, care oricum ai lua-o e un oraș destul de mic, suficient de ușor de parcurs la pas, cu câteva excepții, vorba ta. Și e păcat.

  2. Bine zici. Eu in ultimele doua vizite in Brasov am mers mult cu autobuzul si chiar mi-a placut! Se pare ca se tin destul de bine de program ceea ce e laudabil. Mersul pe jos de asemenea l-am practicat des. Imi placea foarte mult si inca imi place sa merg “peste deal” dar m-am gandit de multe ori la poluare, fiind trafic asa intens mai nou. Ma bucur ca ai observat asta si ai scris pe tema.

    Pacat ca bicicleta nu e inca o optiune civilizata in Brasov. Niciodata nu o sa uit ziua aia din 2008 cand era sa-mi rup gatul cand a deschis un bou parcat pe trotuar usa la masina si eu aveam 30 KM/h cu bicicleta. Am avut un accident zdravan atunci dar am scapat ca prin miracol fara leziuni majore. Doar o durere surda de brat care m-a tinut vreo luna.

    • Nu ești singurul pățit cu bicicleta, încă e periculos pentru brașoveni – s-au făcut câteva piste, dar nu e suficient. Eu sper că dacă lumea își mai dă fundul jos din mașină poate o fi suficient loc pentru toți. Dar cred că cheia e transportul în comun, și e cât de cât decent transportul în comun în Brașov. Se poate îmbunătăți, dar doar cu oamenii participând activ, cu sunat la dispecerat, făcut reclamații, chestii de genul ăsta.

  3. Dom’le, eu sunt fan transport în comun, da’ ai mers spre Bran cu rata voastră locală? Înțeleg că sunt un pic off-topic, pentru că Branul e în afara orașului, dar chiar ți așa, punctul meu de vedere e că transportul în comun la voi la Brașov e jale cu J mare: într-un autobuz nespălat sunt înghesuițti turiști dea valma, mulți merg în picioare, deși plătesc bilet întreg, iar la un accident cine e de vină? Primarul, că permite așa porcărie și nu taie amenzi? Firma de transport? Bloggerul care vorbește din turnul lui de fildeș?
    Apropo, că pe mulți pe la noi îi doare la imagine: ai idee cîți turiști români, spanioli, francezi, italieni iau rata aia infectă să viziteze Branul? Știi cam ce impresie le lasă lor modul ăsta de a trata lucrurile?

    În rest, să auzim numai de bine…

  4. Nu prea cred ca se dezvolta, doar daca e firma privata, daca e de stat mereu vor gasi ei cum sa “faca sa fie bine” si sa isi dea salarii bune. Am citit undeva cu o tipa bolnava in carucior, care astepta degeaba la ceva linie din Brasov, si ei minteau pe siteul lor cum fac si alte firme de stat ca au masini dotate pt carucioarele persoanelor cu dizabilitati, sau pt femei cu copii in carucior. Nu le poti cere sa nu iasa cu masina, dar democratic fain-frumos ii poti taxa ca si in tarile europene unde e plin de turisti. Mersul pe jos face piciorul ferm.

    • Există mașinile respective și cu ele circulă tipa respectivă. Vezi că are un articol ulterior unde clarifică situația – și mai e o chestie. RatBV-ul de bine de rău a mai îmbunătățit niște chestii. Dar hipsterii care umblă doar cu mașina nu prea au cum să știe, că nu folosesc serviciul respectiv.

  5. Articol cam subiectiv, după părerea mea… Pentru mulţi, 30 de minute căştigate cu maşina înseamnă mult…Însă să spui că faci 30 de minute până în centru din orice parte a oraşului… ne crezi turişti ?
    CĂt despre Dobrogeanu Gherea, era mai justificat un pasaj subteran către Răcădău decăt blocajul în trafic din fiecare seară la orele 17-18 în intersecţia Toamnei cu Calea Bucureşti. Aşa strada aceea era mai liniştită şi mai putin poluată (si mai puţin riscantă).
    Cât despre instantaneul ăla, coada cam era justificată… Pe un ger de -18 grade şi nămeţi pe trotuar de juma’ de metru (de la zăpada aruncată din stradă) nu ieşi pe jos. La fel ca şi pe ploaie. Doar atunci sunt încărcate străzile dimineaţa.

  6. o sa se elibereze cam in 9 luni zona de la toamnei in momentul in care harmanului si zizinului devin strazi cu sens unic

    in racadau de fiecare data cand ajung cu masina mor la saritoarele alea de pietoni 🙁

    sunt cateva puncte prost acoperite de reteaua RAT: Eliana Mall cand s-a deschis a fost o zona doar pentru cei cu masini, este al naibii de enervant sa mergi cu un 10 /23 in bartolomeu si apoi sa mergi pe jos 1.5 km sa ajungi la un film, acum vad ca e ok acoperit Coresi, o sa fie fain si AFi de pe platforma hidro ( peste 5 ani parca se face )

    eu conduc doar de 2 ani cand simteam strazile destul de libere dar in decembrie 2015 mi se pare mie sau au explodat masinile pe strada? dupa ora 2 erau niste cozi uriase, masinuta mea a facut drumuri doar dupa ora 20 ca sa nu inghete prin parcare 🙂

    • @norbert: Scuză-mă, dar cum crezi că sensul unic de pe Hărmanului şi Zizinului o să rezolve problema traficului de la Toamnei cu Calea Bucureşti ? Acolo e coadă pentru că e cel mai mare punct de acces din nord (unde sunt şi zonele industriale) către cartierele rezidenţiale din sud (Astra 1 şi 2, Răcădău, etc). Toţi care pleacă dimineaţa la lucru şi se întorc seara, trebuie să treacă prin acelaşi loc. Nici de intrarea de la Gemenii nu poţi spune că e mai relaxată. Despre ce vorbim ?
      Cât despre transportul local, el nu trebuie să se strecoare prin aceleaşi intersecţii ? Doar un metrou ar rezolva problema, dar să nu exagerăm cu aşteptările. Mai e necesar un punct de acces către Răcădău, iar Dobrogeanu Gherea nu face faţă. Iar faptul că au blocat accesul direct din Eroilor către Dobrogeanu Gherea, au trimis o parte din trafic către Toamnei.

  7. Deși m-am hăhăit copios peste drum de sfatul pentru jogger-ii Dobroghereni și remarc la rîndul meu că alternativa la mașină se adresează poate , vreau să adaug și eu o dedicație:
    Pentru toți participanții la maratoane pe asfalt, la 35 de grade Celsius, cu sau fără număr: cei de la CNADR iau sporuri de condiții grele ca să inhaleze chestiile alea. Voi o faceți de bunăvoie? Ha!

    • Asta e o treabă pe care ar trebui să și-o amintească maratoniștii – Un maraton pe drumul vechi spre Poiana Brașov e ok, unul prin mijlocul Brașovului nu.

Comentariul tău