Ce este un podcast?

Mi se pare că foarte multă lume nu înțelege ce este acela un podcast, și cred că ar fi nevoie de o definiție corectă, pentru că în momentul ăsta cuvântul e supra-utilizat, abuzat, și conceptul puternic devalorizat din considerente de marketing.

Podcasting - broadcasting pe iPod

Nu o să discut despre cât de revoluționari sunt Apple cu iPod-ul, că e o discuție ce nu-și are locul aici. Cuvântul podcasting a fost inventat/promovat de Dave Winer/Adam Curry. Discuția e un pic mai complicată, există o pagină de wikipedia dedicată subiectului și care acoperă mai multe detalii istorice decât vreau eu să dau aici. Conceptul de bază e simplu - vrei să pui un material (de obicei audio, dar merge și video) pe internet, și să îl distribui către ascultători. Spre deosebire de broadcasting, care distribuie simultan același material către toată lumea, podcastingul este făcut la cerere, conținutul poate fi ascultat offline, pe orice dispozitiv.

Deci elemente cheie în ceea ce privește podcastul sunt: disponibilitatea pe mai multe platforme, disponibilitatea offline, independența de platformă.

Platforma de podcasting s-a standardizat în jurul protocolului RSS. RSS este un standard deschis pentru fluxuri de informații care permit utilizatorilor să acceseze actualizări ale unor site-uri - acronimul vine de la „Really Simple Syndication”. RSS nu este folosit numai pentru podcasturi, dar pentru a avea un podcast trebuie să ai un flux RSS accesibil utilizatorilor pe care aceștia să-l urmărească din aplicația lor favorită - fie că e vorba de o aplicație desktop, o aplicație pe telefon, că e vorba de descărcarea fișierelor media de mână sau orice altă formă similară. Ideea e că acel flux este accesibil oricui și în condiții standardizate, accesibil prin orice aplicație care permite urmărirea unui flux RSS.

Anatomia unui flux RSS

Un flux RSS este de fapt un fișier XML care conține informații despre un „canal” - o sursă de informații. Un canal poate avea unul sau mai multe iteme - fiecare item are un nume și o descriere și o dată de publicare (laolaltă cu alte informații posibile). Un flux RSS pentru un podcast va avea la fiecare din aceste iteme un câmp numit „enclosure” - care spune ce tip de media este atașat. Un tip audio sau video este cât se poate de ok pentru a avea acest podcast. Acel URL va fi accesibil fără condiții suplimentare, fără necesitatea de a te autentifica sau folosi aplicații intermediare. Iau acel URL, descarc fișierul respectiv și îl pot pune în VLC Media Player, sau în Windows Media Player, și totul e în regulă.

Pentru a publica un podcast trebuie să faci două lucruri. Primul, să menții acest fișier XML la o adresă bine știută (de exemplu pentru Podcastul de istorie, acest fișier de descriere a fluxului este la adresa https://podcastdeistorie.ro/podcast.xml). Această adresă a fost înregistrată în directoarele care agregă podcasturi, precum iTunes, PlayerFM, Stitcher, etc. Oricine poate adăuga acest flux RSS în orice aplicație dorește. Oricine poate să-și facă propria aplicație pentru a accesa acest fișier, și a-l consulta o dată pe zi, sau de cinci ori pe zi, să vadă dacă a venit ceva nou.

Apple a fost una din companiile care au sprijinit cel mai mult podcasturile; au definit o extensie XML pentru a da mai multe informații despre podcastul tău, informații pe care Apple le folosește pentru a indexa mai bine programele în directorul iTunes. Dar fiind vorba de un standard deschis, probabil una din singurele dăți în care Apple a făcut ceva bine, a fost adoptat de mult mai multe aplicații, și informațiile respective sunt folosite de majoritatea agregatoarelor de podcasturi.

Deci, ce e un podcast?

Așadar, un podcast este un program multimedia, posibil episodic, care are un flux RSS atașat, și poate fi descărcat, consultat, urmărit prin acel flux RSS. Din punct de vedere tehnic, acesta e minimul necesar pentru a te clasifica drept podcast. Din punctul meu de vedere am și o definiție mult mai restrictivă, dar un podcast trebuie să aibă minimum aceste calități pentru a fi real un podcast.

Dar mai interesant mi se pare să definim ce este un urmăritor de podcast. Un urmăritor de podcast este o persoană care accesează un program audio sau video prin intermediul fluxului RSS, direct sau indirect printr-o aplicație. De exemplu site-ul Podcastului de istorie este o astfel de aplicație, deși, recunosc, este o aplicație de mai slabă calitate. iTunes este o astfel de aplicație, Google Podcasts este o astfel de aplicație, Player FM este o astfel de aplicație, descărcarea manuală folosind URL-ul publicat în fluxul RSS este o astfel de aplicație.

Showuri YouTube, nu podcasturi

Cele mai multe programe pe care oamenii le numesc podcasturi sunt de fapt show-uri YouTube. Ele au câteva caracteristici majore care le fac să nu fie podcasturi, dar cel mai important e că singurul loc unde poți să le urmărești sunt în aplicația YouTube, fie că vorbim de site, fie că vorbim de aplicația de pe telefon, fie că vorbim de aplicații care accesează conținutul YouTube deși probabil nu au dreptul să o facă. De ce nu sunt aceste show-uri podcasturi? Pentru că conținutul lor nu poate fi vizualizat offline în aplicația voastră favorită, fără a folosi niște aplicații intermediare din zona gri-neagră a legislației (deci fără a te pune în pericol din punct de vedere legal). Este conținut exclusiv, chiar dacă este accesibil - în anumite condiții acceptate de YouTube. YouTube poate decide oricând să retragă acel conținut de pe platformă, să interzică accesul utilizatorilor, și, evident, să nu permită accesul altor aplicații.

Youtube, de exemplu, generează feed-uri RSS pentru canalele celor care publică, aceste canale, însă, nu îți permit să descarci conținutul offline - se dă un link către sursa de pe YouTube, dar nu poți să faci preloading, să asculți offline, să arhivezi pentru uz personal.

De aceea MCN Podcast nu este un podcast, ci un show YouTube - nu cu mult diferit de un late night show, sau de un Saturday Night Live - doar că e disponibil și în regim on-demand (poate să fie și live). Seamănă cu un podcast, dar eu nu pot să-i ascult programul dacă nu am o conexiune la internet și/sau nu folosesc aplicația YouTube. Cine știe ce, însă, este un podcast care, neîntâmplător, are și un show YouTube asociat. Cele două sunt programe diferite și, mai important, au audiență diferită. „Cine știe ce” au circa 1800-1900 de ascultători de podcast, și vreo 40.000 de spectatori pe YouTube. Cele două audiențe sunt profund diferite chiar dacă vorbim de același program distribuit în altă formă.

Editare ulterioară: de fapt am greșit, MCN Podcast are un feed RSS, pentru că postează pe soundcloud - am fost pus în eroare de faptul că un program mai vechi de-al lui Micutzu apare uneori în căutări. Ideea rămâne pentru toate show-urile care sunt doar pe YouTube, și nu au un flux RSS prin care să le vezi în iTunes sau Spotify. Păstrez greșeala ca aducere aminte, sunt sigur că peste câteva luni sau peste câțiva ani exemplele mele ar putea fi irelevante.

În același fel Joe Rogan Experience nu mai este podcast din momentul în care a devenit închis, exclusiv accesibil prin aplicația Spotify. Poate fi numit show Spotify, Spotishow, sau ce vreți voi, dar nu mai este un podcast pentru că a pierdut principiul esențial al accesibilității.

De ce e importantă distincția

Dincolo de ideea esențială că trebuie să avem proprietatea termenilor pe care îi folosim, distincția e foarte importantă mai ales pentru acea categorie de oameni care refuză să facă diferența între cele două tipuri de programe. Publicul de podcast și publicul de show YouTube sunt diferite și pot fi accesate diferit. Dacă vinzi reclamă la un program pe care îl numești podcast, simplul product placement nu funcționează pentru un podcast care va fi doar ascultat, nu și vizualizat. Dacă aș vrea să vând ceva la Teo în show, oricare din ele, m-aș aștepta la rezultate diferite dacă îi dau o sticlă pe care s-o țină la vedere și pe care să scrie „Rosé de Răcădău”, sau dacă i-aș cere să spună de trei ori într-o oră: „Am băut și am apreciat un rosé de Răcădău pe care și voi îl puteți cumpăra de pe veveve rozeu de răcădău punct ro cu codul special TEOSTANDUP, repet, T, E, O, S, T, A, N, D, U, P”.

Publicul de podcast e complet diferit și consumă în alt fel conținutul. Podcastul este conținut complementar pe care îl consumi fără să-ți atragă atenția - îl consumi în timp ce ești în deplasare, când ești la sală sau când faci o muncă fizică. Mergi la cosit? Iei să asculți un podcast, nu stai să te uiți toată ziua în ecranul telefonului tău mobil și să te muți din loc în loc ca să prinzi semnal mai bun.

De aici a venit dezamăgirea mea când am văzut lipsa de profesionalism de la podfest de anul trecut. Evident că nu au cum să fie 3.2 milioane de urmăritori de podcasturi, aia e o cifră evident umflată de vizualizările show-urilor YouTube care și-au luat eticheta de podcast. Și mi se pare că cifra asta vine fix de la cei care se pretind specialiști în new media, nu vine de la cineva care aruncă o etichetă deși nu o înțelege foarte bine. Dar sunt sigur că odată cu schimbarea șefiei BRAT se va putea face diferența între un tip de public și altul, și la următorul podfest să avem niște cifre reale.

Concluzii

Nu am scris acest articol pentru a mă răzbuna pe unul sau altul, ci pentru a clarifica. Sincer, nici mie nu mi-a fost suficient de clar anul trecut, când Dragoș Stanca ar fi meritat, poate, un contraargument mult mai bun decât cel pe care l-am adus. Mi-a luat mult timp de reflecție pentru a înțelege diferența între cele două platforme, și pentru a înțelege că până la urmă poți avea același show prezent pe mai multe platforme, fiecare cu chichițele ei. Mi se pare încă ciudat că diferența nu e mai clar exprimată fix de cei care au nevoie de acea diferențiere, adică oamenii din zona de marketing.

Lucrurile sunt, desigur, un pic mai complicate de atât. Poți avea podcasturi care nu sunt publice (și sunt totuși podcasturi). Poți avea fluxuri private, accesibile numai pentru anumiți utilizatori; fluxul fiind un fel de parolă. Pentru cei care vor să se educe în privința podcasturilor, cel mai bine e să urmăriți proiectul Podcast Index și podcastul Podcasting 2.0 unde puteți afla mai multe despre istoria podcasturilor, și despre aspectele tehnice (și planuri de viitor) de la Adam Curry, unul din cei doi coautori ai conceptului de podcasting.