Cenzura e cenzură indiferent de genul muzical

Aparent Nicolae Robu, primarul Timișoarei, a emis un ordin1)e o notă internă, care are doar putere de informare în cadrul instituțiilor ilegal și prost definit care să aducă mai multă pagubă în bugetul de stat din procese intentate la CEDO. Ordinul zice în felul următor:

Notă internă nr. 46 din 26.11.2019 în atenția Societății “SC Piețe SA”, Biroului Autorizare Activități Comerciale, Biroului Organizare Evenimente, Poliției Locale

Spre știință: TUTUROR STRUCTURILOR PMT ȘI SUBORDONATE / APARȚINĂTOARE

Având în vedere unele lucruri neavenite, petrecute în orașul nostru la diverse evenimente, dispun următoarele:

1. Se interzice interpretarea / difuzarea de manele pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, precum și practica anunțării de dedicații, indiferent cine și pentru cine le solicită

2. Se interzice folosirea pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, a grătarelor, proțapurilor și altor ustensile de gătit cu foc deschis, generatoare de fum și degajatoare de mirosuri de bucătărie de intensități deranjante

Nerespectarea celor de mai sus va conduce la sancționarea drastică a celor vinovați, inclusiv a persoanelor cu funcții de conducere în structurile implicate, care nu au luat măsurile de rigoare pentru ca nerespectarea să nu se producă.

PRIMAR Ing. Dr. Ș. I., Dhc, Prof.univ. Nicolae Robu

Facsimil, via Digi24

În primul rând, problemele. Ce sunt manelele? Cum măsurăm că ceva e manea sau nu? Este Dani Mocanu artist de manele sau de hip-hop, cum facem diferența? Cântă Maria Răducanu în „Cristina” manea sau nu? Dar Maria Tănase cu „Până când nu te iubeam” e manea sau nu? In extenso, Storm Large și Pink Martini (care reinterpretează piesa asta) sunt manele? Facem un catalog cu piese interzise, sau interzicem anumite ritmuri, un anumit BPM, anumite efecte sau anumite sonorități vocale? Interzicem artiști? Dacă merge Adi de la Vâlcea să cânte blues e manea sau nu? Sau îi interzicem pe Florin Salam și Dani Mocanu pentru că nu ne place figura lor, că de fapt aia e problema lui Robu, și gata?

Și aud că există lume care aplaudă actul ăsta de cenzură. Să ne înțelegem. Cenzura e cenzură, și când o aplică un organism de stat, care are și monopolul asupra aplicării forței fizice de partea lui, e un lucru infam. Nu există niciun alt punct de vedere decent în problema asta. Să fii de acord cu un act de cenzură de tipul ăsta e echivalent cu, da, să-i interzici intrarea în țară lui Mihai I sau să-i arestezi pe scenă pe BUG Mafia la Severin, sau să interzici muzica rock la festivaluri, sau să te bage pe tine, autor de cretinătăți pe Facebook, la zdup pentru că ți-ai dat cu părerea proastă.

Nu îți plac manelele? Te bucuri că „îi interzic”? Am vești proaste pentru tine. Primarul Robu poate a dat ordinul ăsta, dar ordinul ăsta nu se poate aplica sub nicio formă. Ce e aia „sancționare drastică”? Îi muștruluim? Cum se cuantizează sancționarea drastică? Bani? Văd o mulțime de procese pierdute la CEDO, și cam atât. Și nu mă doare deloc dacă domnul IngDrȘIDhcProfUniv Nicolae Robu face asta la el în curte, dar mă deranjează când o face pe banii mei, că la CEDO nu e dat în judecată Robu, ci statul român.

Poate că o „notă internă” care să interzică muzica dată mai tare de un anumit nivel în spațiul public nu este neapărat ceva reprobabil. Bagi în nota aia și un nivel de zgomot, vorbești cu un specialist și pui acolo niște decibeli, dai un spațiu pentru cei care vor să asculte muzică, de exemplu concerte organizate, că nu suntem sălbatici. E dreptul primarului unui oraș de a-și imprima o anumită ținută publică, și cu asta pot să fiu de acord.

Dar dacă o face, să nu o facă pe banii mei. Să o facă legal, coerent, nu ca un copil de 12 ani care a pus prima oară semnătura pe o hârtie.

Ceea ce îmi reamintește un banc. Cică Nicolae Robu e parte din Partidul Național Liberal. Rețineți treaba asta de la final, liberal, că aparent liberalismul în România înseamnă cenzură. Și nu uitați, liberalilor, cenzura e cenzură, indiferent că interzici ceva pentru că ești rasist sau din alte motive.

De pe Facebook/MielulSfânt via Curierul 6

PS: Citesc un pic ce zice Oltea Zambori și ea în principiu are dreptate. Doar că principiul în baza căruia are dreptate e un pic mai complex. Că poate că da, dacă vine la mine să mă amendeze e posibil ca eu o să fac scandal că hârtia aia nu are acoperire legală; sau dacă vine la cineva care are un pic de experiență ăla vorbește cu un avocat și îi spulberă actul în instanță un-doi. Doar că dacă vine Poliția Locală la un nefericit pe care l-a apucat dorul de Maria Tănase când așteaptă consoarta să iasă de la concertul din muzică de Bach ăla primește amenda și nu comentează, că nu știe că poate, că vin ăia care au autoritate peste el. Și „justiția pe care o apărăm” e construită în așa fel încât să nu te apere de abuzuri, că un proces poate dura ani înainte să se claseze și tu rămâi cu banii dați și fără cauză rezolvată. Deci nu, e irelevant dacă modul în care s-a impus această idee e legal sau nu. Aia doar o să ne coste în plus la CEDO.

NOTES   [ + ]

1. e o notă internă, care are doar putere de informare în cadrul instituțiilor

25 Replies to “Cenzura e cenzură indiferent de genul muzical”

  1. Mihai Maruseac

    Omul are mai multe litere în “titluri” (câte din ele sunt obținute “Pontăcește”?) decât în nume. Nu are el timp să se mai și gândească.

  2. Dorin Lazăr

    Și eu m-am gândit la asta – nu e exclus să fie niște titluri pontăcești. De fapt, cred că prescurtările alea sunt un semn că nimic din ce semnează omul nu ar trebui luat în serios de aparatul de stat. Ar fi amuzant dacă omul nu ar fi primar, dar e.

  3. Ioan Mitiu

    Articolul e un exemplu tipic de prosteală chipurile principialistă. 🙂
    Pe undeva premisa greșită e vizibilă încă din titlu: manelele nu sunt un gen muzical ci o formă de ritual, să-i zicem cultural. Pentru că nici nu contează practic linia melodică/versurile inițiale ci dedicațiile pe care lăutarul le declamă ( că de cântat nu mai duce omul după zece minute ). Cine are nervi poate căuta pe Youtube gen “Guță + nuntă + o localitate oarecare” și vedeți că bietul om nu apucă să lege un 30 de secunde de melodie că trebuie să dea câte o dedicație pentru câte un barosan. Nu înainte de melodie ci în mijlocul ei. De câte ori are chef ăl mai mare, ăl mai deștept, ăl mai bogat, ăl mai șmecher… ăl mai ăl.

    În fond, în faza inițială, ACEST aspect i-a făcut să turbeze pe contestatarii viscerali ai lui Robu: că lăutarii se conformau corect ritualului și i-au dat dedicații “lu’ domn primaaaar”. În mod corect, au interpretat ca o formă de cult al personalității – pentru că manelele asta și sunt în esența lor.

    Dar cu principialismul se acordează în funcție de pitici și capacitatea de a mânca rahat mă aștept să văd o suită de articole din ce în ce mai filosoficoase și suprarealiste.
    Nu înțeleg exact motivația dar probabil în mulți zace un mic manelist care așteaptă să tresară la dedicația potrivită: pentru cel mai intelectual de tolerant!!! Să trăiască și să filozofească – și să mânce și gura noastră o pâine în Mercedesu’ ăl nou… 😀

  4. Dorin Lazăr

    @Ioan Mitiu: deci tu zici că de fapt ce face primarul e un act de prezervare culturală, care redă artistului demnitatea propriei sale chemări. Dacă primarul vostru dădea o regulă ca tuturor posesorilor de business-uri de etnie maghiară să li se facă controale de la instituțiile de stat era la fel de ok? Că în fond omul ar fi zis să se aplice legea, nimic mai mult. Dar principialismul…

    Principial vorbind, și eu le-aș interzice librăriilor să mai publice cărți proaste, dar dacă aș scrie că toată literatura română trebuie scoasă de la vânzare parcă mă văd atacat de niște răspunsuri principialiste.

  5. Ioan Mitiu

    Ah, unde zăcea argumentul reducerii la absurd. 😀 Așadar manelele sunt un ritual cu semnificații etnice ce trebuie promovat chit că e de căcat. Cum ziceam – ferească-ne Ăl de Sus de prosteala filosoficoidă.

    Strict în locul lui Robu ( sau prin extensie ka orice primar/organizator de evenimente ) sunt două abordări: să interzică dedicațiile explicite “pă persoană fizică” în timpul evenimentelor simultan cu “plățile extra-contractuale”. Fără aceste două aspecte maneliștii înșiși vor zice pas – cum fac mai nou la majoritatea nunților. Sau, invers, să le dea mână liberă la extrem. După două-trei evenimente publice în care vor avea ocazia să afle de toți interlopii care dau cu banii în lăutari le va ieși pe nas principialismul.
    Deși admit că mă amuză o proiecție distopică în care ‘telectualitatea română va aplauda dedicațiile pentru vreun Conducător Iubit pe ritm de manea. Oh da… și-ar merita-o din plin. Partea proastă e că presimt că ne va afecta și pe restul.

    Cât despre literatura română contemporană – aici ai nimerit prost. 90% sunt de acord, chit că înainte de asta aș interzice mai întâi producțiile cinematografice românești post-Filantropica. Plus un audit la sânge la CNC.
    Pentru literatură aș fi mai “moderat”: în primă fază aș interzice pseudo-editurile care tipăresc orice aberații. Și care fac orice doar editare de carte nu.

    Evident, mi-aș exclude de aici propria capodoperă :D… și accept pentru ea chiar o dedicație manelistă pentru cea mai editată și răs-editată carte publicată de vreo pseudo-editură. :p

  6. Dorin Lazăr

    Cred că tu nu înțelegi foarte bine despre ce vorbești. Serios, ia citește ce am scris eu, ce ai răspuns tu, și vezi dacă nu cumva ai ratat cumva complet problema.

  7. UrsuPolar

    Se interzice interpretarea / difuzarea de muzica clasica pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, precum și practica anunțării de arii, indiferent cine și pentru cine le solicită
    Se interzice interpretarea / difuzarea de muzica pop pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, precum și practica anunțării de colaborari, indiferent cine și pentru cine le solicită
    Se interzice interpretarea / difuzarea de muzica rock pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, precum și practica anunțării de coveruri, indiferent cine și pentru cine le solicită
    Se interzice interpretarea / difuzarea de muzica electronica pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, precum și practica anunțării de vanzari de substante ilegale, indiferent cine și pentru cine le solicită
    Se interzice interpretarea / difuzarea de muzica populara pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, precum și practica anunțării de cautare de partener de șogorit, indiferent cine și pentru cine le solicită
    Se interzice interpretarea / difuzarea de muzica jazz pe domeniul public al Municipiului Timișoara, în aer liber, precum și practica anunțării de jam session-uri, indiferent cine și pentru cine le solicită

  8. Perkele

    eu astept sa comenteze aici un jurist si sa explice cum se poate determina din punct de vedere legal daca o melodie e manea sau nu.

  9. Ioan Mitiu

    La jumate din genurile respective nu e nevoie de vreo interzicere – ele nu s-ar cânta dacă potențialii spectatori ar fi puși să plătească cel mai mic onorariu. Pe undeva cred că asta începe să fie problema și la manele, de unde acest brusc apetit al lăutarilor de a se lipi de niscai bani publici că mai nou e mai răruț și puțin cu dedicațiile la nunți.

    Dar în rest da – reducere la absurd. Mai grav e că nu realizați stupizenia actului. Deși sunt cauze net mai decente pentru exersat filosoficăreala principialistă. 🙂

  10. Ioan Mitiu

    @Perkele

    Nu e vreo dificultate reală, artiștii specializați o declară singuri de regulă. E o componentă importantă a ritualului manelist. 🙂

  11. Dorin Lazăr

    @Ioan: și ăsta e motivul pentru care am închis comentariile – tu ești sigur că ai înțeles despre ce vorbesc aici, dar te aberezi pe lângă deși se străduie lumea în n-feluri să-ți explice că greșești.

  12. Ioan Mitiu

    @Dorin Lazăr

    Am înțeles suficient de bine- de-aia am zis că intră în categoria filosoficărelilor. Cu tot tacâmul aferent: CEDO, teorie muzicală în fibră… etc.
    Dar am impresia că te-ai bășicat din cauză că premisa ta nu e așa măreață cum ți se părea inițial. 🙂

  13. Dorin Lazăr

    Nu, ai impresia greșită, sunt foarte sigur de ce am scris în articol, acum, că am avut dialogul ăsta cu tine, de zece ori mai sigur decât eram la început.

  14. Ioan Mitiu

    Amuzant.
    Asta deși, ca idee, echivalezi cenzura cu permiterea manifestărilor/ritualurilor pe spațiul public.
    Ceea ce e o eroare – autoritățile sunt oricum extrem de restrictive în ceea ce privește ceea ce e permis sau nu pe spațiul public fără ca asta să însemne cenzură. Și nu doar în România. Dar nu mai insist deoarece ești acum prea în transă cu CEDO și alte de-astea.

  15. Sabotor

    @Mihai Maruseac

    “Omul are mai multe litere în “titluri” (câte din ele sunt obținute “Pontăcește”?)”

    Sunt obtinute pe bune, a intrat in politica in 2008, in momentul ala fiind deja rector al politehnicii din Timisoara. Dar asta nu inseamna ca are dreptate si nici nu-l face mai putin ciudat.

  16. Ioan Mitiu

    @Sabotor

    Robu are cât se poate 😉 de dreptate aici – problema lui e eventual la exprimare.

    Dincolo de filosoficăreala cu cenzura, aspectul cel mai predictibil al unei eventuale acceptări pe scară largă a manelelor la manifestările publice va fi că acestea vor deveni preponderente la ele. Iar respectivele manifestări ( și mai ) nefrecventabile decât acum. După care vor urma văicărelile despre banii publici cheltuiți aiurea, unde nu merg decât anumiți spectatori, mită electorală ș.a.m.d.
    Pentru că deși cunosc și mulți maneliști și mulți metaliști doar din a doua categorie se face paradă că mai ascultă și producțiile primei. Viceversa nu știu nici un caz.
    Ceva similar s-a mai întâmplat după 2001-2002, când ProTV-ul a decis să aloce spațiu pentru emisiunea de tristă amintire “Chef de chef” care a devenit principalul vector de manelizare. 😉
    Interesant e că nu-mi amintesc de prea mulți care să fi aplaudat fenomenul în afara teribiliștilor de profesie ( precum răposatul Andrei Gheorghe de exemplu ). Sau a celor care încasau bani din el.

    Dar da, ura anti-Robu, principiile, teoria muzicală, CEDO, cenzura… 😀

  17. Dorin Lazăr

    Nu, bos, nu are dreptate, dar are forța instituțiilor în spate. Apropos, mersi că ai adus calitatea comentariilor la nivelul de Facebook, te rog să nu mai comentezi pe-aici pe viitor. Nu am nevoie de sofisme goale de Facebook, dacă vroiam postam acolo și comentam exclusiv acolo.

    Ideea e așa – în loc de manele putea scrie orice altceva. Discriminarea pe un anumit gen muzical e nu doar idioată, e și discriminatorie. De ce manele și nu jazz? De ce manele și nu muzica clasică rusească?

    Are dreptate o coacăză. Dacă vrea să atace un anumit tip de comportament să-l atace; așa cum și tu ai observat, cam orice oraș are ceva reglementare legată de volumul la care poți asculta muzică în public. Dar el nu a făcut chestia asta. Omul a identificat problema ca fiind un gen muzical pe care îl vrea exclus din spațiul public. Asta se numește cenzură, și poate tu ești prea flowerpower să înțelegi că cenzura e un lucru pozitiv pentru cei care o aplică. În cazul ăsta, ție îți place cenzura pentru că probabil aprobi o politică de îngrădire a libertăților individuale. M-aș fi așteptat la astfel de comportament de la PSD, nu de la un partid liberal. În fine, tu trebuie să îți justifici alegerile și faptul că îți displace un gen muzical îți e suficient să-l cenzurezi, să-l interzici și altora. E treaba ta, poți să o declami cât vrei pe blogul tău personal, nu să vii să-mi parazitezi aici postările.

    Și asta e ultima replică pe un ton civilizat pe care ți-o dau pe această postare. E ok să avem dispute pe diverse subiecte, dar să vii, să mă jignești de la prima replică, să nici nu citești textul postării mele și să și o dai în sofisme de Facebook, deja se adună cam multe, și la un moment dat o să îți aplic un tratament pe care nu îl doresc, dar de care nu mi-e rușine.

  18. Mitiu Ioan

    Teoretic da, în sensul teoriei weberiene Robu are forta institutiilor în spate.In practica are o lae. Sau asa… foarte selectiv.

    Chiar faptul ca artistii respectivi au încalcat fara sa transpire ( si cel mai previzibil fara sa pateasca nimic ) HCL-ul pe care l-am indicat arata ca forta respectiva e extrem de selectiva si discutia despre ea e suprarealista:

    3) In Piata Traian
    a) Mobilierul va avea stil bier garden si se admite muzica folk si folclor

    (fara sisteme de amplificare).

    In treacat fie spus HCL-ul respectiv deja discrimina si jazzul si rockul si muzica simfonica etc.

    Si da, stiu la ce te referi în mod principial – am vazut acum doua saptamani doi politisti locali cum luau la unspe metri doi cantareti ambulanti cu o vioara si ceva mini-statie de amplificare. Da, forta institutiilor e aiurea sa fie dezlantuita. Dar, probabil din lipsa cvasi-pesedista de principii :D, ceva ma face sa cred ca în contra manelelor e ultimul loc unde se manifesta. De-aia mi se pare absurd elanul asta de-a le apara.

    In rest, scuze ca te-am jignit. Sau ca te-ai simtit jignit. Numai bine si la revedere.

  19. Daniel

    La articole similare ai un link catre un articol cu Maria Raducanu la care varianta mai alerta a fost scoasa de pe youtube 🙁

    On topic: problema lui Robu nu cred ca e neaparat cu manelele, cat cu tiganii, si nu poti sa zici ca avem o problema cu tiganii ca au culoarea pielii diferita de noi , o faci mai indirect – nu ne place manelele…

  20. Dorin Lazăr

    Titlul original al postării era „Cenzura e cenzură, fie că ne plac sau nu țiganii”, dar am preferat să nu pun problema într-un fel pentru care nu am suficient timp să mă documentez ca să-l confirm.

  21. Mitiu Ioan

    Afirmația despre Robu și țigani e una foarte cu cântec câtă vreme toată frăsuneala din Piața Traian a fost organizată direct de Nasleu, numit la conducerea piețelor de actualul primar.
    Sau de circotecile constante de prin iulie-august când se etalează bolizii de prin alte țări ( obținuți evident prin muncă cinstită 🙂 ) și de care tot actualul primar e constant acuzat că le tolerează.

    Dar na, conceptul de no-go-zone e deja unul în vogă la nivel european – de ce să evităm și noi a ne integra odată în această tendință? ( chit că zona Piața Traian mai are muuult până la nivelul unor cartiere franceze )

Comentariul tău (dacă comentezi prima oară, comentariul va ajunge în moderare)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprijină dorinlazar.ro

GDPR

Uniunea Europeană vrea să vă informez că nu vă folosesc datele personale pentru nimic. Și o fac aici.