Crăciun fericit!

Azi sărbătorim Crăciunul. Nu contează că în mod normal Crăciunul este pe 25 decembrie, că are o logică pentru care e pe 25 decembrie. Eu am auzit că lumea e mai bună de Crăciun, deci azi e Crăciunul.

Asta își zic retailerii români care, după ce măresc prețurile cu 20% în luna premergătoare evenimentului, fac “Black Friday” cu o săptămână înainte de retailerii de afară. De ce? Aș vrea să zic că există o logică, și aparent e una (oamenii o să prefere să cumpere de la ei, că sunt primii, și nu vor mai da banii la Amazon). Și funcționează – după ce le arăți diferența de prețuri, oamenilor o să li se pară că reducerile sunt bune – când colo, “reducerile” sunt prețurile vechi pe care nu le-ai mai văzut de o lună.

Asta dovedește mai multe lucruri. Primul, că internetul are o memorie scurtă, că e destul de greu pentru consumatorii normali să verifice prețurile de acum o lună, de acum două luni. Oamenii rămân cu încrederea pe care o acordă magazinelor, încredere care e înșelată an de an. De acum până la BF oricine va lua orice produs din magazinele ce fac promoții va fi păcăliciul primordial.

Al doilea lucru este că oamenii oricum nu se obosesc să caute, să afle dacă sunt prostiți sau nu. Ajunge să îi dea omului un “5000 de lei, redus de la 10000” pentru un produs care face cel mult 2500 și omul să fie fericit să dea banii.

Al treilea lucru e că an de an magazionerii români ignoră logica care ar face treaba cu Black Friday o chestie sustenabilă, și care o să-i facă să dispară de pe piață când nu o să mai poată prosti lumea. Logica BF este să scape de stocurile vechi la prețuri mici pentru a se putea reaproviziona cu chestiile noi pentru Crăciun. Unele magazine mai fac și reduceri de prestigiu, ceva gen “noi am avut cel mai tare produs la reducere”, dar logica de bază e fix asta. Afară cu vechiturile, introducem chestiile noi.

Eu unul o să refuz să particip la mascarada asta. Refuz pentru că magazionerii români mint și pentru că fac chestia asta cu o săptămână înainte ca să nu ai cu ce să compari. Black Friday-ul românesc e un furt de ochi mizerabil, și ar trebui sancționat de cumpărători.

merry-christmas2


Comments

Crăciun fericit! — 11 Comments

  1. Și e greu să facă cineva un snapshot la magazinele online cu o lună înainte de BF și apoi să facă o comparație?

  2. Exact din motivele astea, eu fac așa: am un coș cu 10 produse pe care le urmăresc de mult (și la care știu prețul corect). Dacă sunt treaz când începe nebunia, văd care e situația lor; dacă nu, mai încerc la cafea sau la prânz (deja foarte târziu). Dacă e ceva redus pe bune (se poate întânpla), îmi iau (și mă aștept la livrare peste o lună, dacă îmi confirmă plasarea comenzii). Dacă nu, e ziua în care stau deoparte, îmi fac un popcorn și mă uit la circ. Din oricare situație ies câștigător.

  3. Acum vreo două luni un coleg mi-a zis de pricy.ro. E un plugin de chrome ce face scrape la magazinele online și iți prezintă un timeline al evoluției prețurilor. Nu știu dacă e 100% accurate, dar mi se pare o unealtă foarte bună de folosit pentru a vedea dacă o reducere e pe bune sau nu.

  4. Saptamana trecuta i s-o stricat tv-ul la tata, mai avea unul de rezerva crt si ma intreba daca merita sa astepte pana la reducerile alea mari cica? i-am zis ca nu-s mari, si un tv de calitate nu o sa aiba reduceri pentru ca se vinde, iar el e adeptul produselor de calitate chiar daca is mai scumpe. Si in plus de bf nici nu iti primesti comanda asa de rapid ca si acum.

Comentariul tău