Critica capitalismului, aplicată

Zilele astea stăm față în față cu câteva probleme interesante pe care România, ca țară mică ce își așteaptă sentințele morale și economice din altă parte, nu le discută. Hai să vorbim un pic despre Blizzard și Hong Kong.

În timpul unui turneu (pe bani multicei) de Hearthstone, câștigătorul, Blitzchung, un rezident al orașului Hong Kong, a cerut (probabil) să spună ceva pe final. Prezentatorii i-au zis: „dă-i drumul”, și el a spus: „Un Hong Kong liber, revoluția generației noastre”. Ca răspuns, Blizzard i-a retras premiul, l-a suspendat pe o perioadă nedeterminată și i-a concediat pe prezentatori.

… prezentatori care au reacționat destul de copilărește

… prezentatori care au reacționat destul de copilărește

Motivul e evident pentru toată lumea. Povestea cu Blizzard e mai lungă – în principiu, există motive foarte serioase de a boicota Blizzard și produsele lor. Dacă până acum existau alte motive morale de a-i boicota, acum există și unul de natură politică.

Problema Hong Kong, în care niște oameni care nu erau obișnuiți cu dictatura comunistă au început s-o simtă din ce în ce mai aproape de grumaz, e foarte complicată, și durează de ceva vreme. Nu o discutăm nici pe asta în amănunt, pentru oricine dorește să se autoeduce în materie de Hong Kong și China îi recomand o simplă căutare pe Google. Ce e clar însă e că China are o opinie și o dorință – nu vrea ca lumea să-i vorbească despre Hong Kong și despre cum să-și facă treaba acasă, chiar dacă treaba aia înseamnă să intre cu tancurile peste cetățeni.

Și companiile americane se grăbesc care mai de care să participe în această mușamalizare a Chinei. De ce? Pentru că, desigur, principiile morale nu aduc profit – tocmai lipsa lor este cea care aduce profit. Ăsta este punctul cel mai important de critică adusă „capitalismului”, genul acesta de acțiuni este cel care dă apă la moară criticilor capitalismului. Și dacă credeți că nervul universal i-a afectat în altceva decât câteva conturi închise, câteva articole care să umfle presa de outrage și cam atât, vă înșelați. Acțiunile Blizzard sunt la un maxim anual.

Vedeți mica groapă dinainte de ultima creștere? Ăla e nervul public

Vedeți mica groapă dinainte de ultima creștere? Ăla e nervul public

China intră și speculează marxist fix această corupție morală care a permis existența democrațiilor liberale, și practic le dă companiilor din afară fix câtă sfoară e necesară pentru a se spânzura. Nici măcar nu trebuie să iasă Xi să spună „mă, știi ce, e deranjant”, că imediat companiile trec la auto-cenzură. Altfel, repercusiunile financiare sunt drastice.

Așa cum cei de la NBA și-au aplicat cu toții un corectiv public pentru fiecare lucru pe care l-au zis pozitiv despre lupta pentru libertate a Hong Kong-ului, numai pentru că chinezii au decis să nu mai dea la TV meciurile lor. Dar astea sunt exemple cu americanii, nu prea ne interesează.

Hai să vorbim de o altă chestiune. De vreo jumătate de an Huawei are probleme cu SUA – și deja e în imposibilitate de a achiziționa produse din SUA. Printre ele, sistemul de operare Android și aplicațiile Google (care de fapt fac trei sferturi din Android pe telefon). Ce se întâmplă în România?

În România s-a cheltuit enorm pe reclamă la Huawei. Oamenii cu ceva influență prin România au vorbit despre cât de fantastice sunt produsele Huawei (chiar și eu am un Huawei P20 care mi se pare că a fost cel mai bun telefon de anul trecut). S-a vorbit despre cât de mișto e camera, despre cât de ok e ca telefon, lucruri reale. Dar cum poți tu, ca individ care cât de cât cunoaște domeniul și înțelege care e problema cu Huawei, să le recomanzi celor care te urmăresc să cumpere produsul ăla? „Nu veți putea folosi produsul ăsta pe care îl cumpărați, în rest, e excelent”.

Dar influensării au fost mulțumiți, au ridicat prețul și au mers mai departe. În jurul lor, oamenii care i-au folosit drept repere au avut de pierdut. Dar ce contează răul pe care l-au făcut? Nu mai contează deloc. Pe ei nu o să-i afecteze, că doar nu-s proști, și-au vândut telefonul și și-au luat altul de banii ăia.

Sigur, dacă iei o poziție morală, vine Huawei la tine și-ți dă 5000€ după taxe să vorbești despre cât de fantastic e noul lor produs ce faci? Serios, ce faci? Hai, minte-te că e imoral să vorbești despre produsul lor în mod laudativ. Mai țineam minte o vorbă: incoruptibilii sunt ăia cărora nimeni nu le-a făcut o ofertă decentă. E ușor să fii moral și incoruptibil cât timp nimeni nu te bagă în seamă.

Într-un fel, ce face China acum e critică socială pe tema capitalismului, în mod aplicat. Și, din nou, dacă vreți să vedeți cum arată revolta voastră pe Facebook, fie că e legată de o temă morală sau nu, un grafic numai bun de exemplu.

Efectele devastatoare ale revoltei morale tip Social Media

Efectele devastatoare ale revoltei morale tip Social Media

PS: Cineva deștept o să vină din tribune să-mi arate cât de mult a pierdut Gillette. Dar cineva la fel de deștept o să vină să amintească că outrage-ul a fost, de fapt, revoltă contra celor care s-au declarat deranjați de reclama neinspirată a Gillette. Boicotul a fost mult mai subtil, pur și simplu bărbații au refuzat să mai cumpere produse de la o firmă care îi numește violatori apriori, și treaba asta s-a văzut în timp.

PPS: Update în 2020:

Acțiunile Blizzard în 2020

Acțiunile Blizzard în 2020