Cum dăm note pe Internet?

StarUna din marile probleme ale Internetului (și a noastră în general) este sistemul de rating al conținutului. Pe Internet găsim foarte mult conținut de calitate, dar și mai mult conținut de calitate îndoielnică, și în mod natural apare nevoia unui sistem de rating, prin care vizitatorii să își dea cu părerea despre cît de bun a fost materialul consumat. Există mai multe sisteme de rating, și o să vorbesc despre ele mai jos. Probabil nu o să le acopăr pe toate, dar pe cele mai importante cred că o să le prind aici.

Alege opțiunea preferată – sau polls, pe engleză. Opțiunile ți se dau de-a gata, și votezi pentru care ți se pare cea mai bună. Din păcate acest sistem are un mare neajuns; dacă există o diferență chiar neînsemnată între opțiuni, dar relevantă pentru publicul vizitator al site-ului, poll-ul o să arate o prăpastie imensă între opțiuni. Foarte des, poll-urile se fac doar pentru a obține un rezultat deja cunoscut de la cititorii care sunt deja manipulați.

Sfatul meu? Nu votați la poll-uri, și nu le luați în seamă. Sunt irelevante. Exemple: un site de jocuri spune despre jocul X că e o prostie iar jocul Y că e genial. Face un poll, din care va reieși treaba asta, pentru că cititorii sunt deja polarizați. Un exemplu mai concret: Turcescu face un poll cu cine ce a votat la referendum. Amuzant, îi iese că 90% au votat contra demiterii lui Băsescu :D.

Fun stuff: Always vote for Cowboy Neal.

I like this – sau like-ul de facebook, +1-ul de google și share-urile de digg, reddit, facebook, g+, stumble upon, whatever. Are sens doar cînd ai foarte mulți oameni la un loc, interesați de un anumit subiect. Nu e o votare în sine pentru că nu poți să vezi cîți oameni dezaprobă un articol. Poți doar să vezi cîți oameni au fost plăcut impresionați. Practic, pe facebook, aceiași 5 oameni o să vină să-ți dea constant like la articolele tale. Sfatul meu: e fain să ai like-uri multe, dar după o vreme tinde să devină irelevant. Mai relevant e cîți oameni îți comentează, cîți aduc un feedback util lucrurilor pe care le share-uiești.

Like/dislike – Am scris despre butonul de dislike pe facebook, și am scris despre de ce nu ar fi bine să fie introdus. Dislike-ul e anti-social, iar dislike-ul fără comentariu este absolut inutil. Iar pe internet e absolut inutil un dislike, e doar o invitație la anti-socialitate mai ales cînd e anonim (cînd nu e nu avem curajul să-l apăsăm). Dar are sens pe alocuri. Youtube trăiește pe un sistem de voting like-dislike, arătînd că e un sistem suficient de bun pentru a vota pe conținut creat de niște oameni care sunt departe de noi. Pot număra pe degete numărul de dăți cînd am dat dislike. Și totuși dislike-ul e prea puțin relevant. Celebrul ‘Friday’ al Rebeccăi Black nu e nici pe departe cel mai rău videoclip de pe youtube, dar are un milion de dislike-uri și un sfert de milion de like-uri. Cifrele sunt amețitoare și, evident, irelevante. Întrebarea e ce vrei să vezi? Un milion de dislike-uri? Are un sfert de milion de like-uri; știi cît de greu e să faci conținut care să strîngă un sfert de milion de like-uri?

Sfatul meu: dați like la ce vă place, dați dislike la lucrurile absolut oribile care nu v-au adus acolo pentru că au devenit o meme.

Star rating – ăsta e motivul pentru care am și scris acest articol. Sunt uimit de cît de prost suntem în stare să notăm niște material pe care îl citim/vedem/auzim. Star rating-ul e similar cu notele date de profesori, însă profesorii chiar au niște bareme după care acordă notele respective, altfel ar pica în același păcat în care pică votanții internauți. Fie se acordă numărul maxim de stele (5 sau 10), fie se acordă numărul minim de stele (1 sau 0). Nota finală e o medie între cei care au votat maxim și minim.

Și aici funcționează un instinct de turmă; foarte mult conținut va avea 4 stele și un pic sau 2 stele fără un pic. Mulți aleg să umple parțial ultima sau a doua stea, pentru a arăta cît de relevant e conținutul, însă e clar că nu e un mod prea grozav de a vota. Cînd sunt zece stele, însă, parcă e mai greu să dai click pe ultima, și un pic de spirit critic intervine.

Sfatul meu: Cînd votez pentru conținut cu 5 stele, folosesc sistemul de la goodreads:

  • 1 stea – nu mi-a plăcut
  • 2 stele – a fost ok (un fel de meh, a fost suportabil)
  • 3 stele – mi-a plăcut
  • 4 stele – mi-a plăcut foarte mult
  • 5 stele – cel mai tare lucru din univers.

Din păcate nu pot să propun un sistem similar la rating-ul cu zece stele, aka imdb. Asta pentru că a fost ok începe de pe la un 6, iar echivalentul a 4 stele ar fi un 9. Se pare că totuși, nu reușesc să fiu foarte bun la dat note. 🙂 Dar îmi place mult mult de tot sistemul de la goodreads, și de-acum o să-l folosesc cît de mult pot.

(sursă poză)

Comments

Cum dăm note pe Internet? — 4 Comments

  1. La mine de obicei o stea e atrocitatea de pe lume.
    Două stele înseamnă că e ceva prost, dar nu suficient de prost ca să mori de plâns.
    Trei stele înseamnă că meh-ul e meh. Probabil că o să uit chestia aia până mâine.
    Patru stele înseamnă că o mare parte e ok, dar există probleme.
    Cinci stele înseamnă că mi-a plăcut chestia respectivă și aș recomanda-o la alții.

    Pentru „wow, super, extraordinar, mirific, minunat!” nu am șase stele. Dar asta pentru că sunt obișnuită cu sistemul școlar. Nu doar olimpicii pot lua zece la o materie. Olimpicii au categoria lor aparte. În schimb ai nevoie de ceva care să spună, „Dom’le… ești un hoit.”