Cum funcționează inovația?
Zilele trecute toată lumea era nervoasă pe Samsung că a eliminat încărcătorul de la dispozitivele sale după ce a făcut mișto de Apple pentru că a făcut lucrul ăsta. Nu e prima oară când Apple fanboys sunt teribil de ofensați că cineva le-a furat ceva de la Apple - că e vorba de forma dreptunghiulară sau alte lucruri similare, mereu se găsește ceva de furat de la Apple (și mereu se găsește prior art pentru inovațiile Apple). Problema reală e că cei mai mulți din oamenii ăștia care comentează nu au avut niciodată șansa să lucreze într-o industrie care să le permită să inoveze.
Nu e vorba de geniu
Este incredibil de tentant să vorbești că inovația ține de geniu. Să luăm exemplul de la Apple - geniul Jony Ive, marele designer din spatele iPhone. Ne uităm peste CV-ul lui - Britanic, studiază design la politehnica din Newcastle, e angajat la un startup numit Tangerine, după care în ‘92 se mută la Apple unde lucrează până în 2019. Câte produse geniale a creat între timp?
A lucrat la Apple Newton, versiunile următoare după prima (o tabletă cu un stilou cu care puteai să faci diverse lucruri), și nu a avut o contribuție extraordinară. La iPod conceptul era făcut, Jony Ive a lucrat într-adevăr ca lead design engineer dar cel mai probabil nu el a avut viziunea iPod-ului. Pentru iPhone, lumea îi atribuie lui Ive dimensiunile (un telefon mult prea mic, lucru reproșat încă de atunci, impractic pentru browsing-ul pe net care pe-atunci era încă obișnuit cu ecrane 4:3). Acum e discutabil, însă e clar că și Apple gândește la fel, mai ales că ultimele modele de telefoane nu mai merg pe același form-factor, și nu e ca și cum umanitatea a făcut un salt evoluționar ca să aibă nevoie de un ecran mai mare.
Iar conceptul de iPad, să fim serioși. Aia e ceea ce dorea toată lumea încă de când a fost anunțat iPhone, omul a făcut ceva la presiunea pieței.
Cât de genial ar fi fost Ive dacă ar fi lucrat la Institutul de Proiectări din Brașov? Ar mai fi creat el „form-factor-ul” iPhone-ului? Ar fi venit Steve Jobs până în România, ar fi stat cu toți bucureștenii pe Valea Prahovei ca să ajungă să vorbească cu Ion Viorel? Păi nu. Ar fi angajat următorul din clasa de la politehnica din Newcastle care ar fi ajuns la Tangerine și și-ar fi făcut experiență similară (și probabil ar fi avut o etică de muncă similară). În primii zece ani de carieră la Apple, Apple a trebuit să trăiască din banii lui Bill Gates. Geniul nu e suficient.
Esența lucrului inovator e că ai nevoie să lucrezi într-un câmp care cere inovație. De exemplu e foarte puțin probabil că dacă îl angajezi pe Ive ca măturător el îți va inova ceva în firmă. Inovația la Ive a însemnat câțiva ani de studiu, câțiva ani de practică, aproape un deceniu de eșecuri, și în sfârșit un produs reușit. Nu a lucrat singur - nu s-a închis într-un turn de fildeș să creeze capodopera sa. Și obiectiv vorbind, absolut tot ce a creat Ive în afară de „un iPhone cu ecran mai mare (iPad-ul)” a fost perfectat mai târziu - toate deciziile sale inițiale au fost invalidate de piață. Oamenii nu mai folosesc iPod-uri, iPhone-ul e mai mare, șamd.
Ai nevoie de o echipă și o viziune
Nu spun chestia asta pentru că vreau să invalidez meritele lui Ive. Omul e bun la ce face - și probabil încă mai are multe lucruri interesante de oferit. Dar nu numai că nu a lucrat singur, dar ce nu e clar celor care urlă pe internet este că viziunea lui Ive nu este, de fapt, viziunea lui Ive - el doar a fost șeful echipei care a implementat-o. Viziunea respectivă e un agregat de microviziuni, un cumul de experiențe, care e perfectibilă pe măsură ce lucrurile avansează.
Progresul e incremental. Când a apărut iPod-ul existau deja alte playere de MP3-uri pe piață. Apple a investit mai mult în reclamă și a reușit să-i jefuiască pe ăia din industria muzicală suficient de repede cât să nu se prindă ce se întâmplă. Dar viziunea exista în piață - nu o dată am auzit pe finalul anilor ‘90: „ce mișto ar fi să pui un procesor decent pe un hard-disk, să-i pui o baterie bună și să asculți MP3-urile ca la walkman”. Pentru că, da, walkman-ul exista deja.
Progresul e incremental, cum ziceam. Apple nu prea face inovație - da, face un procesor ARM mai rapid, dar e tot un procesor ARM, da, costă enorm să faci un astfel de procesor mai rapid, dar știți ce au Apple? Bani.
Foarte rar inovația este despre o revoluție, ci, mai degrabă, despre evoluție. Fiecare lucru făcut un pic mai bine. Da, unele produse sunt mai influente decât altele. Dar inovația nu are loc din nimic. Nu ai niște țărani de pe câmp care să-ți vină să-ți explice cum să legi porțile nand ca să ocupe mai puțin spațiu la nivel atomic. Pot însă să-ți spună ce nevoi au și tu, ITist inteligent, să inovezi pentru a le rezolva problema.
Apple a „furat” de la Samsung probabil mai mult decât a furat Samsung de la Apple. E un lucru demonstrabil, cam toate inovațiile de la Apple sunt doar îmbunătățiri ale unor produse existente - pe care le-au împins un pic în față. În felul lui, și Cetin este un inovator, doar că nu-și dă seama de asta. Nu poți să fii undeva în vârful meseriei tale fără să inovezi un pic, fără să faci ceva nou și diferit. Diferența e că în timp ce Cetin se apleacă să le șteargă papucii celor de la Apple în disputele lor cu Samsung, nimeni nu o să stea să-i mulțumească lui Cetin că a făcut blogul lui să fie împărțit între articole serioase și micro-rant-uri, de exemplu. Și dacă eu m-apuc să fac blogul dorinlazar.ro la fel, nimeni nu o să urle „uite-l bă că fură”. Asta pentru că viața e nedreaptă și marketingul e cea mai puternică otravă a lumii moderne.
Așa că nu vă mai lăsați păcăliți de disputele astea cu „care e mai bun”, „care e mai inovator”. Sunt lucruri pentru care oamenii de marketing își freacă palmele în fericire - înseamnă că și-au făcut treaba. Da, uneori furtul e pe față, și în cazul ăsta lăsați-i pe ei să se certe la cremenal.
PS: din ce autoritate zic eu lucrul ăsta? Păi simplu: am lucrat la un sistem de distribuție de date prin satelit, am lucrat la cel mai bun sistem de tip media center din anii ‘00-‘05 (singurul contracandidat, cel de la Microsoft, nici măcar nu învățase să scrie DVD-uri), am lucrat la primul sistem media-center care a fost capabil să cânte un film full-HD (prezentat la IFA, era Ice Age), am lucrat apoi la unul din primii clienți de streaming multimedia din Germania (pentru 1&1/maxdome), am lucrat la un sistem smarthome care a fost vreme de câțiva ani cel mai bun în gama lui în Germania, la începutul anilor 2010. Am văzut cum se iau deciziile la nivelul de vârf de gamă, cum are loc inovația - și acolo unde oamenii văd vârful aisberg-ului, am fost acolo, am pus umărul să ridicăm numele alea deasupra apei.
De ce nu sunt Jony Ive? Pentru că Steve Jobs a vrut să vină la Brașov, dar a rămas blocat câteva ore în trafic pe Valea Prahovei și a decis să se întoarcă. :D