Datoria civică de a fi Apple-hater

Acum 15 ani Microsoft era a doua și a treia venire pe pământ a divinității. Nimic nu exista în univers fără Microsoft, Apple trăia din subsidiile pe care le arunca Microsoft către ei, ca să mențină iluzia de concurență. Microsoft îngropa orice nu purta stegulețul Windows. Din vremurile acelea cea mai vitregită platformă a fost Linux, mereu asaltată cu tehnici de Fear, Uncertainty and Doubt. Linux era platforma pe care nu te puteai baza, pe care nu o susținea nimeni, care era dăunătoare celor care o foloseau – asta și pentru că Microsoft, ca un adevărat păpușar, a pus lătrăi precum SCO să muște din firma care era văzută atunci ca susținătorul #1 al sistemului, IBM. Amintirea a ceea ce a făcut Microsoft atunci încă dăinuie, chiar dacă MS îsi pune acum Ubuntu pe servere.

Apple nu e cu mult diferită acum, doar că are mult mai mulți bani, iar scopul nu este să domine complet o piață, ci scopul Apple e să devină indispensabil vieții tuturor indivizilor. De-asta intră Apple în tot ce se întâmplă în viața ta, de-aia îți vinde ceas care îți face diagnoză medicală, de-asta îți vinde un dispozitiv care poate să facă orice. Pentru că vrea să-ți controleze viața.

Miza e, cu alte cuvinte, mult mai mare, iar Apple a dovedit de-a lungul timpului nu numai rea-intenție dar și rea-voință – cu mișcări anti-trust care ar fi provocat eliminarea completă din Europa a produselor Apple – dacă Bruxelles-ul nu ar fi fost atât de ușor de mituit. Exemplu: Apple e singura companie care nu a fost atacată pentru că nu oferă un încărcător standard, și asta, mai mult, a permis lui Apple să vândă adaptoare cu 20-40€ bucata (adaptoare care costă sub 10 cenți să le produci).

Apple cheltuiește mult mai inteligent bugetul de marketing. Și-a creat o armată de fani care ca o ceată spălată pe creier repetă aceleași cuvinte după fiecare prezentare: „revoluționar”, „extraordinar”, „plin de culoare”, „sublim”. Adulația pe care o primea Microsoft în anii 199x repetată la refuz de oameni care nu mai au neapărat treabă cu tehnologia, și deci sunt mai convingători fie și numai din mimetism social. Nimeni nu neagă eficacitatea marketing-ului Apple.

Sunt o mulțime de mituri care se propagă. Da, Apple face un telefon bun, dar e o chinezărie ieftină și dintotdeauna s-a simțit ca o chinezărie ieftină în mână. Da, Apple are o cameră foto bună și poate că scoate video la o rezoluție mai bună decât un DSLR, dar nu e relevant decât cel mult pentru Nikon și Canon care ar trebui să-și alinieze line-up-ul la nevoile pe care le au oamenii acum. Însă în mintea unui neofit, un articol pe tema asta ar putea să pară ca fiind recomandarea de a renunța la DSLR și a cumpăra un iPhone.

Ce mă înfioară e cât de mulți oameni se aruncă în barca de marketing Apple FĂRĂ să primească nimic pentru asta. Practic fac munca de PR a lui Apple fără să fie plătiți. Practic, Apple și-a angajat armată de maimuțe să-i facă reclamă și ceea ce plătesc este -500€ sau cât costă un iPhone acum. Și acum miza e mult mai importantă – oamenii sunt gata să-și facă viața pachet și să îi facă outsourcing către o firmă americană. Să nu mă înțelegeți greșit, produsele Apple sunt foarte bune pentru consumatori. Ca de obicei, consumatorii pot alege să voteze cu buzunarul și e ok, că asta înseamnă free-market. Doar că nu va mai fi free-market când produsul Apple va deveni indispensabil. O să râdeti, dar consider că acum pentru mulți oameni iPhone-ul ar trebui să fie plasat în categoria narcoticelor de mare risc. Hai să râdem de chestia asta, dar să ne și întrebăm serios dacă nu cumva am dreptate în propunerea hazlie de mai sus.

Și lucrurile nu trebuie să stea așa. Nu trebuie să depindem de un singur provider sau un singur produs, fie că e vorba de gadget-uri, de mâncare, băutură, droguri sau orice altceva  Ăsta e spiritul anti-monopolist care ar trebui să ne anime acum. Acum, mai mult ca niciodată, Apple trebuie văzută cu un ochi critic, la fel ca Google, Microsoft sau Facebook. Acum, mai mult ca niciodată, Apple-hating-ul e o datorie civică.

Ăsta e motivul pentru care sunt un Apple hater și am fost din prima secundă în care a apărut. Pentru că exact spălarea asta pe creier o urăsc, și am urât-o și acum 15 ani la Microsoft. Acum MS mi-s simpatici, chiar dacă îi privesc cu oareșice circumspecție. De-asta, amicii mei iubitori de Apple, o să apar ca un hater pe-acolo să vă bântui. Pentru că high-ul gadgeturilor vi s-a urcat la creier și poate că ar trebui să vă reîntoarceți spre realitate.

E ok, am experiența de a fi numit freetard ani de-a rândul de către același gen de oameni care acum îmi spun că sunt un hater și troll. A fost o experiență pozitivă care m-a pregătit pentru viața dificilă de blogger. 🙂