De ce e mai greu să ștergi activitatea pe Facebook?

Dacă aș avea ocazia să-i pun o singură întrebare lui Mark Zuckerberg și să am voie să-l hărțuiesc până îmi dă un răspuns decent, ar fi cea din titlu.

Să-ți ștergi întreg istoricul Facebook este o experiență formatoare, necesară ca parte din procesul de maturizare. E penitență – accepți că fiecare postare pusă pe Facebook, fiecare Like, fiecare Share, fiecare comentariu a fost o greșeală. Dai click pe meniul ăla de trei puncte, selectezi Delete, aștepți să vină un popup (animat) în care ești întrebat: „ești sigur că vrei să ștergi această postare de pe Facebook? Dacă nu ai postat tu hai să-ți securizăm contul!”. După care confirmi apăsând pe „Delete” din nou, după care aștepți câteva secunde. Toată coregrafia asta e gândită pentru un singur lucru: să te descurajeze de la a șterge conținut.

Netflix: My List. Ca să adaugi un film în lista de chestii de urmărit e foarte simplu – o simplă bifă de „add to my list”. De șters? La fel, o debifare, care în momentul în care o execuți face un refresh la toată pagina și durează câteva secunde bune să se reîncarce tot. După ce elimini două-trei chestii din listă renunți la a face asta.

Twitter. În propriile cuvinte:

Orice, numai să nu ștergi chestiile „tale”. Dacă vrei, poți să-ți ștergi contul (și să-ți pierzi toată rețeaua socială construită prin sistemul lor), și e ok, asta înseamnă de fapt că nu o să mai poți accesa tu acele informații.

Nu am o explicație bună pentru asta, o explicație care să nu sune conspirativ. Nu accept nici explicația cu „tu ești produsul”, care e superficială în cel mai bun caz. E clar că e destul de simplu să ștergi contul de Facebook, și să nu mai fii produsul (da, și acolo e o opoziție, dar nu e făcută la fiecare pas, nu te șicanează, sunt două întrebări după care gata). Și da, întrebarea din titlu nu e retorică. Chiar sunt foarte curios.

Știu motivația tehnologică: de exemplu, filesystem-ul Google (cel pe care voi nu-l vedeți la față în mod direct) a fost conceput fără operații de ștergere, ci doar cu versionare (cu alte cuvinte, după ce ai șters ceva, e adăugat un steguleț care zice că gata, treaba asta e ștearsă, deci nu mai există). Știu și explicația – e mai simplu, mai ieftin, mai eficient. Putem discuta pe tema asta tehnică – și știu că există și soluții. Dacă eu le știu, un inginer software dintr-un oraș de rangul al doilea dintr-o țară de lumea a doua, le știu și inginerii de la Google, Facebook, Twitter sau Amazon, că ăia sunt cei mai deștepți și mai bine motivați oameni din software-engineering.

Vreau însă justificarea morală. Și nu, insist, nu este că „tu ești produsul”. Cred că, mai degrabă, e vorba de un voyeurism și un mod de a te șantaja. E ca menajera care ascultă la gaura cheii să afle ce se întâmplă în casă – doar că indiscreția asta nu mai implică niciun efort – menajera are acum urechi peste tot, și tu, ca angajator al ei, semnezi fericit că ești ok cu asta pentru că s-a oferit să fie prezentă în casa ta gratuit. A, nu face niciun pic de curățenie, dar te mai muștruluiește uneori dacă nu-i place ce spui, gândești sau ce prieteni ai.


4 Replies to “De ce e mai greu să ștergi activitatea pe Facebook?”

  1. Daniel

    Eu mi-am sters contul de facebook si procesul a fost urmatorul: am apasat undeva ca vreau sa imi sterg contul, dupa care mi-au zis ca trebuie sa astept 2 saptamani pana cand se sterge definitiv (sau ceva de genul) dupa doua saptamani am mai apasat undeva ca vreau sa mi-l sterg si asta a fost.

    Dar, gandeste-te ca Facebook Google et al sunt companii care trebuie sa faca profit. Prin urmare 99% din ceea ce fac are ca scop final facutul de bani faptul ca pe tine te deranjeaza anumite chestii nu conteaza prea mult pentru ei, o sa conteze numai in eventualitatea in care ei nu fac bani.

  2. Mihai Surdeanu

    Toată treaba asta este mai mult de ochii lumii, de ochii Uniunii Europene. Îți dai seama că 90% din oameni nu o să șteargă nimic de pe Facebook. Și băieții buni o să continue să folosească informația respectivă pentru a face bani.
    De câteva luni încoace, Facebook-ul a început să trimită din ce în ce mai multe email-uri pentru a mă face să revin pe platformă, să mai scriu ceva pe wall sau pe pagina personală. În plus, când intru pe WhatsApp, Facebook-ul ține explicit să îmi zică că e “powered by Facebook”.

  3. Dorin Lazăr

    @Mihai: la fel zice și la Instagram. E ok, e al lor, e normal să-și protejeze brandul. Și da, oamenii nu o să șteargă nimic, dar dacă și-ar ști interesul…

Comentariul tău (dacă comentezi prima oară, comentariul va ajunge în moderare)

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprijină dorinlazar.ro

GDPR

Uniunea Europeană vrea să vă informez că nu vă folosesc datele personale pentru nimic. Și o fac aici.