De ce s-a stricat Vama Veche

E momentul pentru un articol profesionist pe tema asta. Îmi amintește Alex, care a scris un articol pe bune pe tema asta, că în mai puțin de o lună o să curgă valuri de articole cu “s-a stricat Vama”. De obicei de la oameni cu care nu ai merge la mare că sunt oameni nașpa, dar și de la oameni care sunt faini dar nerealiști.

Eu am experiența Vămii de două ori. O dată o salvam cu Mircea Toma, eu în postura de fraier plătitor de bilet. Una din primele poze făcute vreodată de mine e cu un Nokia 3310 pe care scrie numele celulei “Vama Veche”. Mă simțeam bine, era beton. Am stat peste noapte în Vamă și jur că nu o să mai fac niciodată ceva de genul ăsta, e genul de aventură pe care oamenii o ridică în slăvi dar eu am simțit-o ca pe o noapte de teroare, înconjurat de sute de bețivi care vroiau să-mi fure rucsacul ca să își mai cumpere o bere.

A doua oară m-am dus într-o zi din săptămână, când nu era mai nimeni. Atunci le-am urat faliment tuturor celor care lucrează în Vama Veche. oameni care parcă te urau pentru că le veniseși în vizită, singurul loc în care toxiinfecția alimentară e parte din meniu. Practic, o demonstrație că poți să mai guști din ura aia autentică a românului îndreptată contra altor români. Cred că acest element nu a dispărut din Vama Veche și nu va dispărea prea curând.

Vama Veche e o idee, un escapism românesc care îi ajută pe niște oameni să creadă că sunt liberi, însă rolul ei s-a terminat odată cu căderea comunismului în 2004. Ăsta e motivul pentru care din 2004 încoace orice om care merge în Vama Veche și are ceva în cap observă degradarea, chiar dacă i se pare plăcută experiența. Degradarea e naturală – un loc cu o simbolistică inutilă nu are cum să fie altfel.

Dar motivul pentru care “Vama Veche a murit” e că au murit oamenii care au făcut Vama ceva interesant. Ah, sigur, ei poate mai trăiesc fizic, dar oamenii ăia au dispărut, de fapt, și Vama de acum 20 de ani s-a mutat în altă parte. Oamenii nu vorbesc despre locul ăla că nu vor să vină Toma să-l salveze. Poate nici nu e la mare, nu știu. Poate nici nu e în România. Nici nu contează, ce e important e cum trăiești tu locul în care mergi. Că poți să mergi și în Mamaia și să te simți ca în Vamă dacă vrei. Poți să mergi în Cluj și să te simți liber la minte. Poți să mergi în Sighișoara acum că nu mai e plin de drogați pe-acolo.

Vama Veche s-a stricat pentru că s-au stricat oamenii. Nu mai bine mergi altundeva? România e mare, trebuie doar să pui degetul pe hartă la întâmplare și o să găsești ceva bun de văzut și făcut. Ideea e simplă: de cel puțin cinci ani toată lumea se plânge că Vama nu mai e ce-a fost – ăsta e singurul lucru care e Vama de câțiva ani încoace. Cine se duce acolo nu mai are nicio scuză să se plângă.

Sighișoara crede că imaginea asta e iconică, reprezentativă. Din păcate nu e, dar asta e altă discuție

Comments

De ce s-a stricat Vama Veche — 17 Comments

1. Normal, de-aia s-au “stricat” multe statiuni din Romania (nu neaparat de la mare – vezi si Busteniul, care acum chiar arata a statiune). Erau niste spatii ale nostalgiei, acum incep sa se apropie de mirajul turismului.

In cazul Vamei, nu mi-a placut inainte, nu-mi place nici acum (desi mai multi colegi mi-au spus ca “ar trebui sa-mi placa”). Daca vreau plaja si mare, clar nu merg in Vama (sau in Romania in general – nu pentru ca am probleme cu statiunile noastre, pe care le vizitez totusi ocazional, ci pentru ca am probleme cu raportul calitate/pret). Daca vreau oameni faini, mi-i iau cu mine.

2. Am fost acum doi ani in vamă pentru două zile, la sfârșit de Aprilie. Bătea vântul prin stațiune, dar tot erau câțiva care cerșeau bani de o țigară, o bere etc.

Am stat la Bazart, a fost mai bine decât la cort sau prin vreo cameră cum am stat altă dată.

Peștele de la Corsar a fost delicios, pentru pește am mai merge o dată.

Altfel nu prea ai ce face în vamă.

Am vrut să mergem la bulgări, nu am putut, mașina închiriată avea numere roșii.

Vama este ok pentru o vizită scurtă, și da, sunt mult mai multe obiective de vizitat în România 🙂

3. Săptămâna trecută am fost la mare. În România, m-am cazat la un hotel din infecta stațiune Jupiter, în care nu voi mai călca în veci. Am ales să merg la marea autohtonă pentru că a fost primul concediu în 3 (eu, soția și fetița noastră, care are 5 luni și pe care n-am vrut să o scot prea departe de țară atât de mică). Pentru că m-a îngrețoșat profund locul ales pentru concediu, am zis să vizităm o zi Vama, în care fusesem ultima oară acum 9 ani și încă o dată înainte(la ultimul Stuffstock de pe plajă).
    În mod cert, Vama nu mai e ce a fost, dar schimbarea e în bine. Într-o zi de miercuri am găsit o plajă foarte aerisită, o uliță principală asfaltată(adică fără praful ăla infect de pe vremuri), foarte puțini bețivi și paraziți sociali care au mereu nevoie de un leu pentru o bere, cârciumi de unde poți să iei mai mult de 3 soiuri de bere și un smoothie sau o limonadă cu lămâie. Am stat toată ziua acolo, la umbră pe plajă sau la Papa la Șoni(unde am mâncat foarte bine de două ori și mi-a plăcut că aveau chiar și chestii proaspete pe care românul, în general, nu le apreciază: midii, rapane, zargan).
    Un barman îmi spunea că în weekend e horror, că pe plajă nu ai unde să arunci un ac și că fauna e exotică, dar în timpul săptămânii nu e niciodată mai aglomerat decât în momentul discuției.
    Diferența dintre Vamă și restul stațiunilor e de la cer la pământ acum. În toamnă mă duc din nou la mare, în Vamă, la o pensiune curată și faină, de Luni până Vineri. Revin cu dezmințiri, dacă vor apărea.

4. Cre’ ca dracia asta cu Vama e foarte legata de nostalige, jocu’ meu preferat ramane tot Lords of Midnight, pe care l-am jucat pe HC91 si totusi nu indraznesc sa am ating de el, la fel si cu Vama, cand eram mai tanar si mai miserupist, am fost in vreo doo weekenduri, a fost ok, am mancat la Soni…am baut rom si bere, am vazut cu rasar 14 sori deodata si cam atat.
    Acum nu m-as mai duce, n-are absolut niciun sens. Daca dorm in cort imi intepenesc oasele, daca beau cat beam pe vremea aia mor, sunt mult mai pretentios cand vine vorba de mancare.
    Si cum ar putea Vama ramane la fel cum era acu’ 30 de ani? Ce dracu’ ramane intepenit in timp?
    Normal ca au venit si au facut hoteluri si cluburi si baldachine, oameni au cerut si au primit, si daca Vama n-a fost promovata in toate felurile, atunci nimic n-a fost deci e normal ca fauna sa se schimbe.

• Stiu, dar crezi ca mai am rabdare sa-mi fac harta pe hartie milimetrica?:)
      Nu mai vreau sa-l joc, doar pentru ca vreau sa-mi aduc aminte de el exact asa cum l-am vazut atunci 😀

• Asa am incercat sa joc primul Dune acum vreo trei ani, pe un ecran micut si cu multa rabdare… dar n-a mai fost la fel 🙂

5. foarte putine locuri sunt constante, conservatoare.
    vezi Vama, plaja la Sf. Ghoerghe, Sighisoara, manastirea Prislop etc.
    orice chestie care se transforma intr-un fenomen atrage de la sine mizeria omeneasca si se duce pe…