Despre smerenie?

Într-o mișcare de PR incredibil de nereușită, încercând să scape din eternul con de obscuritate în care se află trupa Taxi, Dan Teodorescu (omul de la Taxi) a invitat 33 de alți oameni ca să cânte un vers fără noimă. Asta a permis publicului needucat de la noi să se exprime încă o dată, ca să ne demonstreze că nimeni nu a învățat nimic din scandalul cu Irina Begu care de-abia ce a trecut pe lângă noi. Sau, dacă cineva a învățat ceva, să ne arate că marea masă a românilor de pe Facebook rămâne needucată și-și ratează în mod consecvent șansa de a tăcea.

Lucruri despre care nu vorbește nimeni: piesa este slabă. Din punct de vedere muzical e un rebut, un eșec, o inexistență. Dacă compari cu ceea ce și-ar fi dorit să fie (curentul protestatar din anii ’70), observi că piesa asta e incredibil de jos în materie de muzicalitate și de versificație, de prezentare, de orice. În momentul în care cânți semnificativ mai rău ca Dylan (un tip care nu are voce aproape deloc și care a intrat în muzică pentru că e un versificator extraordinar) ar trebui să compensezi cu ceva – cu instrument, cu vers. Nu are nimic din toate astea. Faptul că cineva a acceptat să se asocieze cu așa ceva e jenant.

Versurile sunt slabe – recitate monoton de un Dan Teodorescu plictisitor, nici măcar ca idee nu sunt ceva senzațional. Ceea ce a încercat să facă Dan Teodorescu e o parabolă, însă e cea mai nereușită parabolă posibilă, parcă e scoasă din paginile revistelor de sminteală Formula As sau Infractoarea Mov. Iar versul repetat obsesiv de către vedete – din 33 de oameni, crema intelectualității românești, cum s-ar zice, niciunul nu s-a pomenit să îi zică că “lemnul și spațiile mici” s-ar putea referi la coșciug?

Eșecul cel mai important e faptul că elita intelectuală reprezentată acolo, crema cremei, cum s-ar zice, a crezut că se implică într-un all-star “We are the World“, și s-a implicat într-o ceartă de precupețe. Astea sunt câteva din modelele pe care le dă intelectualitatea românească, și nu reușesc decât să demonstreze că în România degeaba faci școală, tot mediul te va strica, și cel mult vei putea cânta jumătate de vers pentru trupa Taxi.

Apoi, un pic de faliment moral, cel al lui Grigore Leșe. Să te dai rănit că nu știai în ce participi… cam urât. Îl înțeleg, însă, că nu a citit mailurile. Probabil s-a uitat că e ceva cu Dumnezeu, e de bine, după care a văzut că vor colabora mulți oameni și e în regulă. Cel mai probabil l-a supărat ceva în momentul în care au început să-i scrie oamenii pe care simulează că-i reprezintă, oamenii care chiar cred imaginea lui Grigore Leșe și care nu-și dau seama că omul nu are nici voce nici talent, și probabil că e un pic ipocrit și doar joacă un rol pentru public. Atunci a reacționat, când i-au reproșat ăștia că nu face ceea ce ar trebui să facă zelotul ortodox al cărui rol îl joacă. Atunci a încercat să dreagă busuiocul cu o minciună, forțând niște alți oameni lipsiți de caracter să publice e-mailurile (corespondența privată, carevasăzică) pe care le-au schimbat. Ce mai, e plin de modele morale fără pată.

Apoi Mircea Cărtărescu. Îmi place că domnul Cărtărescu se implică din punct de vedere social. Serios, îmi place, chiar dacă omul e stângaci și hipersensibil. Din păcate toate aserțiunile lui sunt în mare majoritate detractări ale textului lui Teodorescu. Pentru că domnul Cărtărescu nu e obișnuit cu critica literară care nu îl pupă dorsal, hai să-i facem un pic de analiză pe text, cu adnotări. mergeți cu mouse-ul peste ele ca să le citiți:

Dragii mei, apelez din nou la rațiune1)Aici presupune că deja s-a pierdut toată rațiunea din univers, și a rămas un dram, pe undeva, rătăcit, cu speranța că totuși mai există așa ceva la noi2)Dar nu e nicio problemă, ne arată el calea de ieșire din această noapte a minții. Clipul formației ”Taxi” nu e în realitate nici un manifest3)ba da, oricât ar vrea el să nu fie adevărat, nici un atac la Catedrala Mântuirii Neamului4)ba da, este fix un atac la Catedrala Mântuirii Neamului, nici o teză de doctorat5)a nimerit-o. Un punct pentru dl. Cărtărescu. E doar o poezie6)fără sens cântată7)prost. Clipul nu cere oprirea lucrărilor la catedrală8)nu în mod direct și nu jignește credința nimănui9)ba da, că de-aia s-au supărat creștinii ortodocși, pentru că s-au simțit jigniți. Nu e o poziționare atee10)ba da, pentru că e în firea ateilor să explice întruna ce crede Dumnezeu despre una sau alta, ca precupețele la piață, cei pe care-i cunosc dintre participanți sunt creștini ortodocși11)România e plină de atei ortodocși, cunoaștem prea bine fenomenul, am discutat despre el, ca și mine. În clip e vorba de un om care-l caută pe Dumnezeu12)în ce problemă?. Nu-l13)creștinii ortodocși scriu cu L mare, că ăla e articolul care se referă la Dumnezeu găsește în Catedrală din cauza spațiilor prea largi, dar îl vede imediat într-o biserică mică. E o metaforă14)o parabolă, șefu’, nu o metaforă, e zero înțeles metaforic acolo, metafora e unde cânți matale, nu o dispută ideologică15)ba da, e fix o dispută ideologică și nici o lucrare de istoria religiilor16)aici ai nimerit-o sau de geo-politică gen Huntington17)Nu e nici o lucrare economică gen Milton Friedman, și nici una de IT gen Scott Meyers sau Andrei Alexandrescu. Așa, și?. Lemnul și spațiile mici nu trebuie luate literal18)ba da, e fix ceea ce dorește Teodorescu să transmită, ele sunt simbolul intimității actului de credință19)Mulțam de decriptare, nu m-aș fi gândit. De fapt, toate acestea există în textul cântecului, dar cei care s-au inflamat nu le-au observat20)deci stai, tu parcă ziceai că nu jignește credința nimănui. Să înțeleg că jignește doar credința proștilor, sau cum?. Dumnezeu există și în catedrală, cum există pretutindeni, spune cântecul în mod expres și literal. Pe scurt, eu am participat la un eveniment 21)inestetic, cu un mesaj poetic22)văleu, serios? (ambiguu prin excelență23)nu e nimic ambiguu acolo, nu e un text de-al matale ) și nu la unul tăios ideologic24)păi poate nu știi la ce ai participat. Ia vezi ce a generat. În ceea ce mă privește, o altă perspectivă nu mă interesează25)Struțul care bagă capul în pământ e în siguranță. Războiul iscat din senin și prostește din neînțelegerea unui poem cântat nu e războiul meu26)Ba este, că uite ce ditai manifest pentru o tabără ai scris. Eu nu urăsc nimic altceva decât ura27)aia și oamenii care te critică, dar e ok, ne-am prins (cum cânta Bob Dylan).

Sociologii vor avea mult de lucru să explice enorma discrepanță dintre un mesaj ambiguu și understated al unui cântecel și masiva overreaction pe care a provocat-o28)mai învață și tu să suporți critica, că nu toată lumea o să te pupe-n fund în drumul matale spre manualele școlare. După mine, asta arată că ne scăldăm în ape foarte tulburi29)e nasol că avem păreri diferite?, din care-ar putea ieși oricând o fantomă a trecutului30)Ieminescuuuu să ne judeeeeeeeeceeeeeeeeeeeeee.

Ziceam că îmi place de Cărtărescu pentru că s-a coborât într-o zonă de dialog cu publicul. E un mare lucru și o mare realizare pentru intelectualitate – e un gest pe care vechea gardă nu a făcut-o. Cărtărescu arată că e un om viu, inteligent și își dorește un dialog real cu oamenii din jurul lui, nu a luat poziția superioară a intelectualului intangibil. Chiar dacă greșește destul de mult în aprecieri și replica lui e discutabilă, ea există, spre deosebire de restul celor pe care în mod normal îi asociem cu tagma intelectualilor.

Și acum Cărtărescu e în situația amuzantă de a fi primul autor român a cărui carte să fie arsă31)și eu care credeam că cineva și-a dat seama de valoarea cărții și a reacționat în consecință – știu, fac o răutate, dar să recunoaștem că e amuzantă. E un gest simbolic, amuzant, făcut de un băiat de la noua dreaptă32)pe care o știm autonomă și autosuficientă din punct de vedere reproductiv, deci ceva irelevant. În fine, ideea e că putem marca în calendarele noastre post-decembriste un eveniment istoric. Prima carte românească de după revoluție arsă ca manifest politic sau social e una semnată Mircea Cărtărescu. E semn că e o carte valoroasă, un semn mai bun decât o sută de recenzii de-ale lui Dan C. Mihăilescu.

Mai amuzant e Lucian Mindruta. Omul e spectaculos, dă cu capul și centrează. A fost câmpul de dezbatere perfect pentru el, e un semn bun și un motiv de mare amuzament faptul că preotul confesiunii atee din România a lucrat neobosit cu materialul oferit de trupa Taxi. Lucian Mindruta e, ca de obicei, un om de urmărit pe Facebook.

Spre final, o observație: am spus că publicul de Facebook rămâne needucat. Și știu că o să spuneți că publicul de pe Facebook e cel mai educat public din România, ceea ce pe mine mă îngrozește ca și concept. Pentru că dacă ăsta e dialogul pe care îl poate conduce cel mai educat public din România atunci am putea să punem semnul de Închis la intrarea în țară și să anunțăm falimentul României, măcar din punct de vedere moral. Din fericire, lucrurile stau un pic mai nuanțat: educația socială nu are nimic de-a face cu anii de școală ci cu cei 7 ani de-acasă și cel mult cu primii ani de școală. Lipsa de calitate în dialogul social din jurul acestei piese doar ne arată falimentul moral al instituțiilor de învățământ superior, care nu sunt în stare să producă intelectuali capabili de dialog, ci, cel mult, niște huligani de stadion cu opinii de acar33)da, știu, acarul e lucrător feroviar, exact aia era și ideea de autobază.

Concluzie: românii încă nu sunt învățați să dialogheze, și nici să-și asume responsabilitatea pentru oalele sparte. Cei de la Taxi și cei din clip nu și-au asumat faptul că zelotismul creștin va fi deranjat de piesa respectivă în mod natural, dar nici nu au acceptat consecințele faptului că s-au apucat să jignească elitele spirituale ale comunității majoritar creștine. Problema aici nu e de cine are dreptate sau nu are dreptate, ci de calitatea dialogului pornit. Mai important e că nu s-a înțeles că libertatea e de ambele părți – de partea creștinilor să fie deranjați și de partea celor de la Taxi să exprime ce vor în versurile lor. Regret sincer un singur lucru: mi-aș fi dorit ca toată discuția asta să se fi purtat în jurul unui cântec mai meritoriu, poate un cântecel cu niște versuri chiar bune. Din păcate, cum zicea și Ovidiu în podcast, de la cantautorul lui “Ești iubibilă” nu putea să iasă ceva mai bun.

Cel mai trist e că nimeni nu a învățat nimic, dar absolut nimic, despre smerenie.

O poză cu Emma Stone, care a declarat că nu-i pasă de Catedrala Mântuirii Neamului. Am zis să las ceva frumos aici, ca să ne spălăm ochiul după atâta mizerie morală.

O poză cu Emma Stone, care a declarat că nu-i pasă de Catedrala Mântuirii Neamului. Am zis să las ceva frumos aici, ca să ne compensez – în fond am vorbit în 1800 cuvinte despre ceva făcut de trupa Taxi.

NOTES   [ + ]

1. Aici presupune că deja s-a pierdut toată rațiunea din univers, și a rămas un dram, pe undeva, rătăcit
2. Dar nu e nicio problemă, ne arată el calea de ieșire din această noapte a minții
3. ba da, oricât ar vrea el să nu fie adevărat
4. ba da, este fix un atac la Catedrala Mântuirii Neamului
5. a nimerit-o. Un punct pentru dl. Cărtărescu
6. fără sens
7. prost
8. nu în mod direct
9. ba da, că de-aia s-au supărat creștinii ortodocși, pentru că s-au simțit jigniți
10. ba da, pentru că e în firea ateilor să explice întruna ce crede Dumnezeu despre una sau alta, ca precupețele la piață
11. România e plină de atei ortodocși, cunoaștem prea bine fenomenul, am discutat despre el
12. în ce problemă?
13. creștinii ortodocși scriu cu L mare, că ăla e articolul care se referă la Dumnezeu
14. o parabolă, șefu’, nu o metaforă, e zero înțeles metaforic acolo, metafora e unde cânți matale
15. ba da, e fix o dispută ideologică
16. aici ai nimerit-o
17. Nu e nici o lucrare economică gen Milton Friedman, și nici una de IT gen Scott Meyers sau Andrei Alexandrescu. Așa, și?
18. ba da, e fix ceea ce dorește Teodorescu să transmită
19. Mulțam de decriptare, nu m-aș fi gândit
20. deci stai, tu parcă ziceai că nu jignește credința nimănui. Să înțeleg că jignește doar credința proștilor, sau cum?
21. in
22. văleu, serios?
23. nu e nimic ambiguu acolo, nu e un text de-al matale
24. păi poate nu știi la ce ai participat. Ia vezi ce a generat
25. Struțul care bagă capul în pământ e în siguranță
26. Ba este, că uite ce ditai manifest pentru o tabără ai scris
27. aia și oamenii care te critică, dar e ok, ne-am prins
28. mai învață și tu să suporți critica, că nu toată lumea o să te pupe-n fund în drumul matale spre manualele școlare
29. e nasol că avem păreri diferite?
30. Ieminescuuuu să ne judeeeeeeeeceeeeeeeeeeeeee
31. și eu care credeam că cineva și-a dat seama de valoarea cărții și a reacționat în consecință – știu, fac o răutate, dar să recunoaștem că e amuzantă
32. pe care o știm autonomă și autosuficientă din punct de vedere reproductiv
33. da, știu, acarul e lucrător feroviar, exact aia era și ideea

Comments

Despre smerenie? — 14 Comments

  1. Oare Bănica Jr. când le plesnea peste gură pe Țopeasca și pe Răduleasca, o făcea cu smerenie? Sau poate le pocnea cu ceva mic și din lemn?

    Și mai sunt acolo câțiva care siiiiiigur sunt în postura să dea lecții de smerenie.

    Una peste alta, oportuniștii de la Taxi au obținut fix ce doreau,

  2. Trei observații majore, fără de care articolul tău n-ar putea fi:

    1.Dylan a intrat cum a intrat pe scena nemuritorilor (multe dintre piesele lui de rezistență, cele pe care nu le cântă în concert, provenind din perioada aia), dar, de vreo 30 și ceva de ani, face muzică din toate punctele de vedere.
    2.Stângacii sunt meseriași (chiar dacă „the left hand path” nu-i un lucru de laudă în mediile „spiriturale”).
    3.Bărbații sunt implicit de acord cu Emma Stone, orice ar spune.

  3. Piesa are un refren destul de memorabil, adica l-am fredonat in minte fara sa vreau de cateva ori, dar asta il ajuta ca e repetat de 100 de ori in piesa. Cu niste versuri un pic mai bune, ar fi putut fi ceva gen Dylan, asa e un fel de balmajeaza gen “am fost la piata” total nememorabila si un refren ok.

    Dar, independent de piesa si de efectul ei, nu vi se pare ca Dan Teodorescu e una dintre cele mai antipatice persoane din showbizul de la noi? Incepand de la prostiile alea agatate de ochelari, atitudinea lui ca se forteaza tot timpul sa spuna ceva inteligent sau amuzanto-inteligent, faptul ca se lauda ca e prieten cu lume cunoscuta (parca mai are vreo 2 clipuri in care sunt vreo 30 de vedete pe clip, nu?) si terminand cu piesele lui de umor fortat.

    PS: Lese a fost ultima curva de om, cica a citit mailurile si versurile si stia in ce se baga, dar nu a anticipat efectul si l-a si sunat cineva de la mitropolie sa ii bata obrazul. Iar cum efectul clipului a fost total invers de cum se astepta sa fie, a zis ca e mai bine sa se retraga, ca el nu e omul care sa isi asume o alegera facuta. Ca artist, tot respectul pentru ce a facut pentru folclor si muzica traditionala, dar ca om e jos de tot, la fel ca si Tudor Gheorghe, de exemplu.

  4. Offtopic. Am ascultat ICR Podcast-ul de ieri. Foarte fain. Există posibilitatea de a vedea ”Generaţia lui John” cu tine invitat undeva pe Youtube în întregime?

  5. Nu cred ca e o “mișcare de PR nereușită”, de vreme ce toata lumea pe net a mestecat problema asta citeva zile.
    Iar ca piesa e buna sau rea e irelevant, in definitiv tine de gusturile fiecaruia. Probabil ca e pentru gusturile romanului de rand (mai o manea, mai cite una de-ti vine sa te sinucizi tip Iris/Holograf, ori vreo copie nesimtita la ceva de-afara, acuma asta).
    Beauty is in the eye of the beholder, de ex la americani inca merge rap/hiphop. Asta in timp ce americanii nu inteleg o boaba din heavy-metal-ul scandinav.
    La fel si cu romanasii, Salam e Led Zeppelin-ul nostru 🙂

  6. “Scopul scuza mijloacele.” In cazul asta, mi se pare ca mijloacele nu sunt chiar atat de josnice precum scopul. Prin “scopul” ma refer, evident, la Trucul Mantuirii Neamului. Macar de-ar merge de placebo :D. Daca faceau asa ceva in Suedia iesea 20% din populatie in strada (din cei 90% care ar fi pedepsit la urne partidul care permite asa ceva) si le inchideau proiectul inainte sa se sufle prima silaba in media. De ce compar cele doua tari? Pentru a sublinia faptul ca Romania isi alege soarta chiar acum. Nu va opreste nimic sa le inchideti proiectul. Chiar nimic. E super simplu. Convingeti 2 din 10 oameni sa iasa in strada si s-a terminat :D. In fine, hai sa ne uitam si la partea buna a lucrurilor. O sa ajute turismul nitel. Desi avand in vedere locatia Romaniei si populatia islamica si modul cum merg lucrurile geopolitic… o las in puncte de suspensie, imaginatia e un lucru frumos :D.

  7. Pingback: De ce nu ne plac descrierile din cărți – Roxana-Mălina Chirilă

Comentariul tău