Două stricăciuni recente de la progresiști

Prima vine de afară. E un val de sinceritate care i-a lovit pe mulți programatori, și care s-au apucat să spună de fapt cum își fac treaba la muncă. O încercare de a distruge mitul programatorului genial, și un protest la adresa durității interviurilor tehnice, multe din ele mult prea dificile și necorelate cu realitățile muncii de programator.

Nu asta e problema. Problema de fapt vine din altă parte, și anume cum contribuie femeile la acest val de sinceritate:

Nu sunt singurele care „își fac curaj să vorbească”. De fapt nu e vorba de curaj, că vorbesc într-una. Numai despre asta vorbesc. Dar, pentru ele, e o ocazie să se dea cu fundul de pământ și să ne reamintească că ele sunt femei, mă-nțelegi? Și deci lumea le arată cu degetul. Că vorba aia, dacă un lache le spune pe net că sunt proaste, aia înseamnă că eu, bărbatul alb heterosexual creștin, sunt de vină. Deși, ca să mă alătur valului, mă gândesc că sunt proaste. Proaste pentru că în loc să urmărească despre ce era discuția au simțit că e necesar să reamintească faptul că sunt femei, deci ele trebuie tratate diferit. Vivat vaginul!

Al doilea lucru deranjant e discuția despre sclavii țigani. O discuție cât se poate de corectă – da, a existat sclavie în România, da, România a fost printre primele țări din lume (din epoca modernă) care au legiferat contra sclaviei, și România a renunțat (lent) la sclavie fără a fi nevoie să ne măcelărim între noi ca americanii.

Cei de la Brrlog au adus discuția asta în atenția publicului cu titlul de can-can: «Strămoșii noștri au avut sclavi, dar csf, „așa erau vremurile”». E genul de afirmație absolut aleatoare, pentru că în arborele genealogic al oricui de pe lumea asta există destul de sigur și un stăpân de sclavi și un sclav – că a fost la anul 1800 sau la anul 300 îen, aia e altă discuție.

Ce fac cei de la Brrlog e să aducă un subiect de discuție importat din State, exploatat acolo de literatura progresistă ad-nauseam. E un subiect de discuție atractiv, și oamenii care îl lansează din când în când știu asta, dar el moare destul de repede pentru că în România nimeni nu-i desconsideră pe țigani (și nu doar țiganii erau sclavi, în plus toată clasa țărănească, 95+% din românime stătea în semi-sclavie) pentru că au fost odată sclavi. Nu, îi desconsideră pentru că refuză să se integreze în societate, sunt murdari și agresivi. Altfel, pentru covârșitoarea majoritate a României nu e o problemă cu țiganii – nu ai o problemă cu Alex Velea sau Johnny Răducanu, nu ai o problemă cu Voicu (alta că fură, ca orice alt politician). Și da, faptul că nu pot da exemple din alte meserii de țigani de succes nu se datorează faptului că sunt rasist, ci faptului că nu sunt – pentru că nu mă interesează etnia unui om dacă omul își face treaba.

Revenind – mă enervează ipocrizia. Discursul lăcrămos, care mai mult dăunează cauzei. Problema sclaviei e tranșată în România, nu mai e parte din viața publică a României de azi. Strămoșii mei direcți, din ultimii 2-300 de ani, cel mai probabil nu au avut sclavi. Au stat în șerbie, dar sclavi nu au avut. Și, deștepților de la Brrlog, diferența dintre șerbie și sclavie e că de sclavi mai ai grijă, că sunt proprietatea ta. Asta ca să știți și voi.

Cam atât, că dezvolt alergie la prostie.

Un stăpân de sclavi, în mintea celor de la Brrlog. Altfel, „Troiță” de Ludovic Bassarab


Comments

Două stricăciuni recente de la progresiști — 13 Comments

  1. O precizare: oamenii care îi desconsideră pe țigani pentru că refuză să se integreze în societate, sunt murdari și agresivi au descoperit că țiganii sunt murdari și agresivi la un moment foarte precis în timp. Puțin după mijlocul anilor 1960. Și desconsiderarea a atins o culme în anii cei mai răi ai lui Ceașcă, după care a scăzut progresiv după 2000.

    Nimeni nu era interesat să îi urască pe țigani pe vremea lui Caragiale, sau a ”Gropii” lui Eugen Barbu. Se fereau de ei pe motiv că sunt hoți, le aruncau ceva de pomană când îi vedeau cerșind, îi plăteau să cânte ceva și cam atât. Chiar represiunea din vremea războiului a atins doar un procent relativ mic dintre țigani.

    Ceea ce seamănă suspect de mult cu incidentele din armată (bătăile, persecuțiile, furtișagurile între recruți) petrecute prin Blocul Estic, și care s-au întețit progresiv tot după anii 1960. Ajunseseră atât de grave încât se lăsau cu dezertări cu arme și crimă. În URSS erau mult mai rele decât la noi, iar autoritățile nu știau ce să facă. Doar răspundeau pe tonul ipocrit specific comunistului ”incidente regretabile datorate indisciplinei și huliganismului, vinovații au fost aspru pedepsiți”.

  2. Ma tot chiniu sa nu comentez… “Voi” (nu judec si nu categorisesc…doh!) sunteti toti mult prea suparati. Si orice problema e tratata numai din “omg cat de nervos sunt pe treaba asta!”.

    Exista beneficii la nesimtire sa sti. Un nesimtit e mult mai rational, in opinia mea. Fi si tu mai nesimtit :).

    De exemplu, tweet-urile alea nu au nimic cu faptul ca oamenii aia au vagin, ci cu ce fel de persoane sunt si ce educatie au. Sti tu, cauzalitate vs corelatie…
    Iar de tigani… ultimul loc unde as cauta experti in integrare ar fi in estul europei.

  3. Chestiile alea pentru care zici tu că sunt desconisderați țiganii sunt consecințe directe ale secolelor de sclavie prin care au trecut. Cam asta e ideea, să-și accepte și societatea românească partea din vină în loc să spună “ce să le faci mă, așa-s țiganii” și să-i desconsidere mai departe.

    Nu poți să te aștepți ca un grup social care a fost segregat forțat timp de foarte multe generații, a fost considerat inferior de populația locală, și a ieșit din robie în mare parte fără proprietate și fără o cultură a proprietății să recupereze în mod miraculos handicapul de unul singur. Mai ales că s-a tot revenit la discriminarea împotriva lor și în WWII și în perioada comunistă și li s-a dat iar în cap.

    Acceptarea adevărului istoric de către români și un pic de empatie pe tema asta sunt primii pași către o integrare a romilor în societatea noastră în sens larg, nu numai în muzică, fotbal și politică.

    Plus că e foarte sănătos și pentru români să afle de trecutul prețioasei lor biserici ortodoxe, care era principalul proprietar de sclavi din epocă. Avem și noi handicapurile noastre, poate ne vindecăm și noi împreună cu romii.

    P.S. Emanciparea sclavilor romi s-a făcut la noi în 1856, într-adevăr înainte de 1863, când au pierdut sudiștii războiul civil și au fost eliberați ultimii sclavii din America, dar târziu pentru Europa. Marea Britanie de exemplu a abolit sclavia în colonii în 1833, în țară neexistând de prin 1770.

    • Nu, boss, nu. Pe Connect-R milenii de sclavie nu l-au împiedicat să se spele și să nu fure. Nimic în educația țiganilor de azi nu e urmarea sclaviei – ci e cel mult urmarea indolenței lor ca și comunitate. Acolo unde există voință se poate schimba treaba – și există o mulțime de țigani integrați în societate.

    • Să înţeleg că prin minunatele palate ţigăneşti de fapt compensează pentru lipsa culturii proprietăţii de acum aproape două sute de ani? Stră-străbunicii din Teleorman trăiau pe la 1900 în bordeie, dar asta nu i-a împiedicat pe bunici să pună mâna la muncă şi să îşi facă casă din cărămidă pe pământ şi gospodărie cât de cât pentru un judeţ sărac. Dar, nu, ţiganii sunt marcaţi psihologic. LOL.

    • De unde crezi tu că se trag indolența, pungășia și tendința de segregare? Țiganii au o cultură care a trebuit să se adapteze la faptul că 500 de ani au fost ținuți în sclavie, au fost disprețuiți și în general s-au aflat la mila populațiilor autohtone.

      Motiv să-i respecte pe autohtoni nu aveau, că erau niște oprersori. Să-i lingușească în față și să-i înșele pe la spate, ținând cu ai lor, da. Să-i prade, da, dacă puteau. Să respecte proprietatea? Nu, că nu prea se punea problema ca robilor și nomazilor să li se respecte proprietatea. Să cerșească și să se mutileze ca să stârnească milă? Da, asta era o strategie bună de supraviețuire printre creștini.

      Au fost ei cumva animați de curentele naționaliste din secolul XIX și începututl secolului XX, care au făcut multe nații să aspire la ceva mai mult decât supraviețuirea? Nu, ba din contră, uneori au fost victimele lor, ca de exemplu când îi deporta Antonescu în Transnistria.

      Ca să-ți pese de cum miroși, câte clase are copilul tău și ce părere au hipsterii despre tine trebuie să ai un anumit fond cultural, care în multe comunități rome nu există, sau nu e de așa natură, ca o consecință directă a celor 500 de ani de sclavie și a discriminării generale de după. N-ar trebui să fie greu de înțeles pentru un inginer.

      Că ar fi trebuit să evolueze de-acum, că dacă ai voință poți să-ți depășești condiția, e ușor de spus. Da, mulți au făcut-o. Și mai mulți nu. Și mie mi se pare halucinant că încă mai există oameni care cred în Dumnezeu… vreau să spun, cât de prost să fii, umanitatea e mai inteligentă de-atât, a depășit era superstiției! Dar uite că e greu să te rupi de o cultură bine cimentată, chiar dacă teoretic orice individ ar putea să o facă.

      Ce mi se pare mie ciudat e că te deranjează atât de tare că a postat cineva pe blog despre o piesă de teatru cu tema asta. Nu e un subiect care se discută foarte mult, de-abia acum un an și ceva l-a mai popularizat Aferim!. Ți-a displăcut atât de tare filmul ăla încât acum ai alergie când se vorbește de sclavia romilor, sau ce?

      @ Eugen Paun

      Palatele țigănești sunt un exemplu foarte bun al lipsei unei culturi a proprietății. Sunt excesele unor oameni care au ajuns din sărăcie într-un relativ lux și nu știu să-și respecte și să-și gestioneze banii.

      Sunt oameni care simt nevoia să-și etaleze succesul, pentru că toată copilăria au fost frustrați de mizeria în care trăiau, dar alegerile lor sunt marcate de lipsa de educație și gust.

    • Măcar atât… Poate discutați despre asta într-un podcast ca să mă amuz și eu, că Eftimie mi s-a părut întotdeauna ușor jenat când ziceai chestii rasiste și vreau să văd ce iese.

  4. Încerci să îi impui modul tău de gândire greşit unui om care nu e spălat pe creier de corectitudinea politică, a avut ceva experienţe reale, bune şi mai puţin bune, cu conaţionalii noştri mai coloraţi şi care are chiar câţiva în familia extinsă. Tu vorbeşti din cărţi şi studii, încerci să ne faci pe noi să ne simţim vinovaţi pentru că ne-am născut albi şi să le scoţi orice vină lor. În momentul în care li se oferă educaţie gratuit, dar o resping, nu poţi spune că sunt dezavantajaţi. Atunci când singura ta ocupaţie este să furi şi să torni plozi pentru ajutorul social, nu poţi să îmi vorbeşti de vina societăţii. Dar probabil te simţi tu satisfăcut ca un cavaler al dreptăţii, nu? :))

    • Nu sunt nici corect politic, nici cavaler al dreptății, și nici nu mă simt vinovat pentru că sunt alb. Am avut și eu experiențe nasoale cu țigani, și nu cred că opresiunea din trecut scuză orice fac și îi scutește în totalitate de responsabilitate pentru propriul lor destin.

      Dar faptul că robia a contribuit foarte mult la handicapul cultural pe care îl au acum și la problemele pe care le avem noi cu ei mi se pare pur și simplu obiectiv corect și cred că e o inepție să nu vrei să vorbești despre asta sau să încerci să justifici că nu a contat numai pentru că te scoate pe tine din zona de confort.

      P.S. Vezi că ar trebui să te speli pe creier, că altfel zice Dorin că e țigan.

    • Specter: De obicei, unul care “e evoluat, are un anumit fond cultural și relații cu hipstări” o să se jure pe ce are mai sfânt că el nu e țigan. Chiar dacă îl dă de gol figura de Bollywood și pe deasupra mai e și neoprotestant cu 12 copii 😛

Comentariul tău