Ello și moartea startup-urilor

Mai țineți minte Ello, noua rețea de socializare de care toată lumea a uitat deja? Acum două săptămâni, Ello era rețeaua de socializare care își dorea să îngroape Facebook, așa că toată lumea își făcea cont.

Au trecut două săptămâni, iar Ello nu mai e nimic din ce era odată. Ello e deja ‘Internet history’. De ce?

Mai multe motive. Ello a crescut mult prea rapid, fiind o aplicație fără un concept prea clar, la fel de funcțională sau arătoasă ca proiectele de facultate pe care le prezentam la sfârșitul semestrului. Nimic impresionant, o aplicație de test neinteligibilă.

Ello însă e o aplicație cu mulți bani în spate. Are nevoie de mulți bani pentru a accepta milioane de utilizatori, cât probabil a reușit să strângă. Însă Ello este exponentul lui “azi este deja istorie, după noi potopul”; o aplicație care nu zice nimic, nu face nimic, însă prinde atenție. E o realizare tipică generației creative care ne vine din spate și care, de fapt, nu are prea multe de zis.

Reflectând la care e scopul acestei aplicații gândurile mi-au sărit la o altă idee. De ce revoluția tehnologică pe care o trăim acum nu va face pe nimeni mai fericit? Și mi-a venit și un răspuns: pentru că nimeni nu mai apreciază munca susținută depusă pentru a realiza un produs rotund. Dacă produsul nu iese “acum zece minute” nu are valoare. Nimeni nu mai investește într-un valoare și calitate, ci doar în poleială. Dacă arată bine la suprafață e suficient, nu ne interesează ce se întâmplă dedesubt.

Dacă Ello ar mai fi așteptat încă un an să apară nu ar fi pierdut nimic, dar ar fi fost o aplicație funcțională. Dar bănuiesc că oamenii cu bani din spatele proiectului au spus “Nu, vrem acum”.

Tot acum câteva săptămâni cineva îmi spunea că în următorii doi-trei ani o să asistăm la un crah al noilor dot-com-uri, aceste startup-uri care fac nimic ‘cu o șpârlă’. Proiectele viabile o să rămână pe picioare, dar toate snapchaturile și vine-urile și ello-urile o să dispară, sau o să supraviețuiască cu greu. Acum însă e momentul perfect pentru a face un Ello, și a prosti investitori. Încă mai sunt bani. De unde sunt bani pentru toate prostiile? Aș specula, dar o să credeți că am eu o problemă cu tinerii de azi.

Ello și proiectele similare mi se par o formă de cerșetorie. Niște “tineri îndrăzneți” care împing un “proiect îndrăzneț” prin diverse căi, fie prin pitch-uri la fondurile de investiții, fie la kickstarterele care au apărut la fiecare colț de stradă. Țin minte un proiect extraordinar al unui antreprenor local care cerea câteva zeci de mii de euro, explicând că oferă în schimbul banilor niște stickere și că el, ca să își arate dedicația pentru proiect, pune 1000€ de la el, economiile personale. Proiectul? O călătorie în țările calde, pentru că și-a dat seama că altfel își pierde timpul și își irosește viața. Ei, Ello pare diferit, însă în realitate, ideea de bază e aceeași.

Așa că aștept cu nerăbdare eșecul acestor proiecte, și asanarea mediului online, dacă aceasta se va mai petrece, pentru că adevărata tragedie din online se petrece pe tăcute. Pe măsură ce suntem din ce în ce mai prinși în spatele fiecărui fluturaș precum Ello, toată informația din online devine inaccesibilă publicului. Energia creatoare a oamenilor e consumată între fluturași de-ăștia, și, în realitate, devenim mai săraci spiritual, cu o cultură care nu rezistă mai mult de jumătate de zi.

Curând, sper, vom evada din imperiul lui “azi e deja istorie”. Ca să putem să și facem ceva treabă. Sunt destule de făcut.

Tanc - foto: Radu Lăncrănjan

Tanc – foto: Radu Lăncrănjan

Comments

Ello și moartea startup-urilor — 1 Comment

  1. Pingback: Sinteza săptămânii 42 din 2014