eMag și Black Friday

Nimic nu e mai reprezentativ pentru societatea românească precum eșecul emag de acest Black Friday. Și îl numesc eșec, deși pe hârtie el e cel mai bogat Black Friday. Bilanțul însă ar trebui să vină după ce se livrează toate pachetele ceea ce nu o să se întâmple niciodată.

Eșecul emag e foarte asemănător cu eșecul elitelor intelectuale românești. Ca și ele, emag a considerat că totul se rezolvă pe hârtie – că pachetele sunt livrabile doar dacă dai un ordin și va funcționa totul perfect. După ce ani la rândul au primit plângeri pentru felul în care evoluează furnizorii (Cargus, în mod special), după ani în care nu au luat în seamă plângerile clienților, joaca de-a împinsul pachetelor o să-i coste un pic anul ăsta. Din fericire, ca și în cazul elitelor intelectuale românești, au pe cine da vina: pe firma de curierat care și-a hămălit oamenii aiurea. Deconectarea de realitate, faptul că nu s-au gândit la ăia mici, la ultimele verigi din lanț, faptul că din punctul lor de vedere ăia sunt pleava, și o să funcționeze la nesfârșit să îi hămălească fără milă, deconectarea de omul simplu și cel care face treaba efectivă mă face să cred că emag e reprezentativ pentru întreaga elită românească.

Cine vrea să priceapă va pricepe ceva din ce s-a întâmplat la Cargus. Își va regla comportamentul față de angajați, își va da seama că degeaba își aranjează toate elementele dacă nu îi dă bani suficienți și ăluia care îi cară marfa, și ăluia care dă cu mopul. Că toate astea sunt elemente importante, și că munca pe care o fac oamenii respectivi merită remunerată mai serios.

Și, sper, oamenii simpli, ăștia prea munciți pentru prea puțini bani, au învățat și ei ceva. Că pot schimba ceva. Că nu trebuie să stea cu capul plecat, să trăiască în mizerie. Că munca lor valorează ceva, și ar trebui să valoreze suficient cât să nu moară de foame la sfârșitul zilei.

În fine, sunt teme de discuție necesare. Dar hai să mai vorbim de un subiect simplu, și anume faptul că black friday-ul emag ilustrează eșecul teribil al IT-ului românesc. Playtech a făcut un live-blogging pe cum a funcționat site-ul e-mag de Black Friday. În principiu la ora 6.55 e-mag au dat drumul la site. Abia la ora 9 a început să funcționeze decent. Haideți să vorbim despre asta.

De la ora 7 la ora 9 cumpărătorii (în marea majoritate a lor oameni din zona upper middle class) au tot încercat să facă prima cumpărătură pe e-mag. Oameni care își încep munca pe la ora 9-10. Evident că majoritatea au încercat să facă cumpărăturile înainte de începerea muncii, pentru că e mai greu la ora 9, când încep ședințele. Așa că au bombardat cu cereri site-ul e-mag între 7 și 9, și evident că nu a rezistat. Și fix asta e problema. De ce e o problemă?

Păi e simplu. Emag pentru chestia asta se pregătesc tot anul. Peste tot pe unde îi auzi pe experții e-mag vorbesc despre cum ei pregătesc black friday – este un vârf de vizitare cunoscut, era evident că știau ce se va întâmpla. Mai mult, au calculat foarte bine ora 7 pentru a da drumul promoțiilor, totul e orchestrat cu mare grijă. Au investit în sistemul lor ani la rândul exact în ideea că la ora 7 de black friday site-ul nu va mai cădea. Mai mult, ei cheamă publicul să le consume pagina la ora respectivă. Practic la ora 7 dimineața de black friday toată lumea dă refresh la pagina aia, pentru că toată România a fost dresată de către e-mag să facă asta. Și totuși, când vine vorba să facă față cererilor pe care ei înșiși le-au generat, emag dau chix.

Repet, e o chestie orchestrată atent, împinsă sufocant pe gâturile clienților. Este o situație pe care o cunosc foarte bine, pe care ei o creează, și la care sunt incapabili să răspundă. De ce?

Răspunsul ar trebui să vină din IT-ul românesc. Și el răspunde cu mediocritatea caracteristică; în fond e-mag angajează unii din cei mai buni oameni din România, și totuși, eșuează. De ce?

V-am mai vorbit despre cât de găunos e domeniul ăsta. V-am mai povestit cum IT-ul românesc este un câmp de executanți, fără pic de imaginație, fără pic de coloană vertebrală, cu oameni incapabili să-și asume responsabilitatea sau să dea soluții coerente.

Dar oamenii creativi, buni, care să-ți dea o soluție care să stea în picioare costă nu doar bani.Pentru a ajunge la ei ai nevoie de niște oameni buni în materie de recrutare, ai nevoie deja de niște oameni buni, cu experiență reală în IT. Și nu, experiența pe care și-o construiesc la ei acasă nu e suficientă – trebuie să lucrezi și într-un loc unde se fac lucrurile bine ca să înveți cum se fac.

Emag a ilustrat mai bine ca oricine criza din IT-ul românesc. Iarăși, un subiect pe care ar merita să-l discutăm – din păcate articolele cu „Silicon Valley de România” sau „Amazon de România” sunt mult prea sexy.

Apropos, știți care e diferența între Amazon și Emag? Ați putea zice că șeful Amazon lansează rachete și se gândește să livreze cu drone. Ei bine, nu. Site-ul Amazon nu a căzut de Black Friday, și dacă ar fi căzut nimeni de la Amazon nu ar fi purtat asta ca motiv de mândrie în discuțiile publice, pentru că nu ar mai fi lucrat la Amazon. Pentru că asta se face cu o echipă necâștigătoare, se concediază.

emag-black-friday-18-noiembrie

Dar noi ne permitem aroganțe.

 


Comments

eMag și Black Friday — 8 Comments

  1. Well, problema anul ăsta e că emag a considerat inlocuibili oameni care au făcut posibila funcționarea fără probleme anul trecut a site-ului (când au fost singurii la care puteai să faci comenzi).
    Anul ăsta pe lângă faptul că de abia am reușit să plasez o comandă exact înainte de a ceda nervos, a eșuat plata cu cardul inițial, au reparat problema de abia a doua zi dimineață și acum încă aștept nenorocita aia de comandă. Care dacă nu va veni mâine, se lasă cu refuz de plată la bancă și gata.

    • In mareata zi de manea Black Friday la Banca Transilvania nu se putea face nicio operatiune pana dupa amiaza. Cine avea noroc prindea o fereastra in care totul functiona OK, cine nu, vorba lui dom’ presedinte: “ghinion”!
      Nu tu ATM, nu tu operatiuni la ghiseu, nu tu operatiuni on-line, etc. Apoi am auzit ca nici la Raiffeisen nu a fost mai bine.
      Surprinzator, cei de la ING umbla vorba ca ar fi mers ceas. Ce face dom’le frica asta!

  2. Ideea este ca cei de la eMAG, cand discuta un potential contract cu o companie de curierat, stiu doar sa ceara si sa impuna conditii.
    Cei de la GLS de exemplu i-au refuzat cand au vazut ca nu au cu cine se intelege. Curierul era constient ca putea prelua maxim cateva mii de colete/zi la un pret X. eMAG-ul a oferit o valoare derizorie pentru ca ei trimit foarte multe pachete si pentru ca, efectiv, ei sunt eMAG si ma intelegi, trebuie sa taci si sa faci cum zic ei. Ceea ce nu s-a intamplat.
    Cargus ar trebui sa isi analizeze puterea exacta de livrare, sa vada exact pe cine si cat se mai poate baza si sa renegocieze orice contract se poate. Intr-adevar, pierzi acum niste bani seriosi dar ai sansa ca pana anul viitor sa redevii o companie serioasa care isi trateaza clientii finali cu respect si care este punctuala. Numai ca imi este tare greu sa vad o astfel de abordare in conditiile in care multi manageri au viziune de ansamblu la fel de mare precum o are fii-mea cea mica de 2 ani.

Comentariul tău