Cum se face succes în industria muzicală românească?

Acum câteva zile m-am uitat întâmplător pe topul de Trending de la Youtube și am văzut că Nicole Cherry tocmai avea o piesă nouă care ajunsese pe prima poziție. Piesa e „Dansează amândoi”, scrisă „Danseaza amandoi” pentru că nimeni de la Media Pro Music nu știe să scrie în limba română.

Topul de Trending e un top foarte volatil, și e natural să fie așa. Sunt foarte puține „evenimente” video care să țină cu adevărat prima poziție vreme de mai multe zile; cred că doar moartea Denisei Răducu a ținut cu adevărat topul de trending ocupat mai mult de zece zile, dar chiar și atunci topul era ocupat cu mai multe clipuri, colecții, mixaje. Dacă e să ne luăm după evoluția piesei lui Nicole Cherry, cu mai mult de 10 zile în top, lansată pe 23 octombrie și încă #1 în trending pe 5 noiembrie, probabil că piesa ei e un cutremur muzical. Doar că nu e. E o piesă slabă, genul de manea pop, cu un pic de product placement care să plătească salariile oamenilor de la Media Pro Music. Nu e nimic zguduitor la piesa asta, și totuși stă în top de 12 zile. Cum?

Ipoteza mea, care mi se pare logică dar mi-e imposibil să o verific, e că MPM cumpără vizualizări; și acest lucru este vizibil acum pentru că probabil nimeni nu mai are nicio piesă de promovat zilele astea. Motiv pentru care „Dansează amândoi” e de vreo 5-6 ori mai ascultată decât oricare din următoarele piese din top. Practic e evident că ai acolo o excepție statistică, un outlier; și singura posibilitate de a obține acel outlier e să trișezi sistemul, sau să-i convingi pe toți românii că o piesă absolut anostă e cea mai tare chestie de la pâinea prăjită încoace. Și nici românii nu sunt chiar atât de proști cât să asculte piesa aia de doi lei la nesfârșit.

De ce fac asta? De ce nu încearcă să lanseze o piesă decentă și să o lase să se bată de la egal la egal cu Gami și Selly sau cu Culiță Sterp? Inna nu are problema asta, și e artist cu o bază foarte mare de fani pe plan internațional (turcii sunt super-fani de Inna); cred că Inna preferă să vadă dacă o piesă supraviețuiește sau nu la contactul cu fanii, dar Inna e un caz special în muzica românească, e un artist care chiar are succes și care muncește mult pentru asta. Cred că am un răspuns, și nu arată deloc bine.

MPM (dar poate fi orice altă casă de producție muzicală) a semnat cu Nicole Cherry, și o ține în portofoliu pentru diverse cântări, pe care face o groază de bani pentru că primarul din Dojeneștii de Pădure plătește bine pentru zilele comunei. Doar că după o vreme artiștii plimbați prin toate fundăturile din România rurală încep să se întrebe dacă ceea ce fac e chiar chestia pe care și-au dorit-o. Așa că oamenii din industrie vor să le și dea impresia oamenilor că au o bază serioasă de fani; E altfel când îi spui lui Nicole Cherry că ultima piesă fără suflet și fără caracter pe care a scos-o e #1 în inemele noastre!

Bine, Nicole Cherry nu mai cântă nimic interesant de vreo câțiva ani, și e păcat, că acum are 19 ani și în teorie ea ar trebui să decidă ce face cu viața și cariera sa, nu niște corporatiști fără suflet care lucrează la MPM. Dar Nicole crede că are succes; ăsta e motivul pentru care stă cu MPM, și băieții la costum de la MPM se asigură că fata are succes chiar și când n-are. E o relație simbiotică; fiecare parazit are nevoie de o gazdă funcțională, și Nicole e tânără, probabil muncește foarte mult dar merge într-o direcție în care nu construiește nimic, și când parazitul e suficient de sătul și o va abandona, Nicole va dispărea înlocuită de următoarea puștoaică de 14 ani care cântă reggaeton cu pasiune.

Ce învățăm? Că industria muzicală fură ca și primarii din România, cu nesimțire, cu adaos de 1000%; că doar faptul că ceilalți actori din industria muzicală au făcut o mică pauză de la furat a expus figura celor de la MPM, că altfel poate nu s-ar fi văzut atât de tare. Mă întreb dacă cineva de la MPM nu stă să se întrebe dacă nu cumva a furat un pic cam mult. Pe de altă parte, o să intre banii de la vândut hardware low-end importat din China de EBoda, deci parcă e mai ok.

Sau poate că nu, mai mult ca sigur românii ascultă de nebuni „Dansează amândoi”, că românii vibrează la genul ăsta de muzică, iar E-Boda fac hardware-ul ăla din fierul și siliciul patriei noastre, și îl pun în huse țesute cu dragoste și spălate cu lacrimi de emoție românească înainte de a fi livrate la clienți. #legit.

Ernest Ange Duez – Descanso (via Google Cultural Institute)

5 Replies to “Cum se face succes în industria muzicală românească?”

  1. hoinaru

    Puştanii folosesc Youtube-ul la fel cum foloseam noi Winamp. Piesa este în story-urile de Instagram ale multor influencerice de pe fashion, e considerată super piesă, lumea o ţine pe repeat. Oamenii ăştia nu ştiu să tragă un mp3 dintr-un clip aşa că preferă să asculte pe Youtube.

    Nu zic că nu e plauzibil să fi cumpărat views, dar de ce nu fac casele de discuri aşa ceva cu fiecare artist? Nu cred că e Nicole Cherry cu nimic mai specială decât alţii.

  2. Dorin Lazăr

    Fac așa cu fiecare artist pe care-l promovează; singurul motiv pentru care Cherry e acum mai vizibilă e că ceilalți nu au material să promoveze săptămânile astea, de-asta sare în ochi. Când toată lumea împinge muzică nouă nu se prea vede, că toată lumea se bate cu număr mare de vizualizări. Dar când nu au foarte multă muzică de promovat (și deci de umflat view-uri) scade puternic numărul de vizualizări, și mai ai câte-un exemplu de-ăsta care „stands out”. Teoretic consumatorii de youtube sunt aceiași, nu există niciun motiv să consume mai puțin youtube, și totuși, vizualizările de la vârf scad. Unde sunt oamenii ăia? Au plecat cu toții? Nu mai ascultă muzică?

    Evident, singurul lucru pe care îl am sunt presupuneri. Nu am date concrete de la Youtube, pentru că statisticile sunt ascunse, plus că nu sunt suficient de rafinate cât să-ți dai seama că 50 de calculatoare ascultă non-stop piesa asta. Dar trag niște concluzii bazându-mă pe ce văd în rest – practic completez prin eliminare de alte posibilități. Apropos, piesa asta nu e un record de vizualizări; de fapt, numărul de vizualizări e destul de mic, dar probabil că neavând concurență, MPM nu simte nevoia să cumpere mai multe vizualizări, că n-are de ce.

    Ah, și nu e doar de Nicole Cherry, știu că în locul ei putea fi oricine altcineva. NC e doar de exemplu aici, putea fi oricine altcineva în locul ei.

  3. Băra

    Dorin, apreciez sincer tenacitatea ta de a crede că există industrie muzicală românească, dar, pe cifre reale nici nu putem discuta despre așa ceva. Un artist trăiește prin sumele pe care le strânge din vânzările de albume/single-uri și din biletele la concerte. Bilete pe bani, nu showuri făcute de primării.ori campanii de promovare pe tot felul de produse. Vizualizările pe YouTube n-aduc bani, nici pozele pe Instagram ori postările pe Facebook. Nu există industrie muzicală din cel mai simplu motiv din lume: muzica românească este extrem de proastă. Este și a fost proastă! Cu câteva excepții prea puțin cunoscute publicului larg, muzica românească nu există mai departe de țara asta, nici măcar la nivel underground. Așa-zisele „nume mari”, cu istorie în spate, s-au clădit pe ignoranță, neștiință, privațiuni din vremea comunistă (Iris, de exemplu). Da, o să-mi spui că au fost perioade în care muzica românească vindea (vezi Marius Dragomir sau BUG Mafia): vindeau fie pentru că ceva a cuplat la momentul oportun cu publicul (proto-manele), fie pentru ineditul din contextul local (hip hop în limba română). Cum au apărut, s-au și stins, gloria lor a durat 15 minute.N-au vândut bilete & casete pentru că aveau valoare muzicală, ci pentru că era ceva nou pentru România. Când factorul „noutate” s-a stins, s-au stins și vânzările.
    E foarte corectă comparația pe care ai făcut-o cu vloggeri pentru că ambele domenii (muzica românească comercială și vloggingul) au ceva în comun: publicul căruia i se adresează are maximum 15 ani și nu este unul comercial pentru că nu are venituri proprii. Alocația, cerutul (șutitul) banilor de la părinți, vânzarea de etnobotanice nu se califică la „venituri”. 🙂
    Dacă ai trecut cu bine de cei 15 ani, ai înțeles ceva din viață, ți-ai mai educat gusturile și crescut nivelul de trai, nu vei plăti ca să-l vezi pe Velea în concert. Aici mai intervine un paradox: de ce, totuși, Selena Gomez vinde milioane de bilete în USA, iar Nicole Cherry n-ar vinde mai nimic, deși, dpdv muzical, nu-s mari diferențe? O dată pentru că muzica proastă a Selenei are acel ceva pe care muzica proastă a Nicolei doar îl imită, a doua oară pentru că Selena nu și-a învățat publicul cu cântările gratis. Bună-proastă cum e, cântă pe bani, vrei să o vezi (tu sau plodul tău), plătești biletul și cumperi piesa de pe iTunes. Artistul român n-are coloană vertebrală, el cântă și pentru PSD, și pentru primărie, și pentru corporație, dar niciodată pentru public. Popularitatea reală își are corespondentul în vânzări, nu în artist-fee, iar artistului român îi este frică să afle unde se situează cu adevărat. Evită contactul cu publicul, evită să-i ceară acestuia feedback prin vânzări.
    De ce se marșează pe milioane de vizualizări? Exact pentru ce ai spus și tu: pentru că așa te lipești mai ușor de zilele Cristianului sau de vreo activare pe zeci de mii de euro făcută de BAT ori RedBull. Așa cum ochii prostimii cumpărătoare de smartphone se scot cu megapixeli și spate din sticlă, la fel se convinge și primarul ori agenția de piar: milioane de vizualizări.
    La final, fiecare artist alege ce vrea să fie: muzician sau muzicant. 99% dintre ei sunt muzicanți.

  4. Dorin Lazăr

    @Băra: știi că sunt de acord cu tine, dar faptul că ceva e de foarte proastă calitate nu înseamnă că nu există. Deci există o industrie muzicală, pentru că altfel nu am avea atât de mulți artiști cookie-cutter, cineva trebuie să producă prostiile astea la scară industrială.

Comentariul tău

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Sprijină dorinlazar.ro

GDPR

Uniunea Europeană vrea să vă informez că nu vă folosesc datele personale pentru nimic. Și o fac aici.