Cum se face succes în industria muzicală românească?

Acum câteva zile m-am uitat întâmplător pe topul de Trending de la Youtube și am văzut că Nicole Cherry tocmai avea o piesă nouă care ajunsese pe prima poziție. Piesa e „Dansează amândoi”, scrisă „Danseaza amandoi” pentru că nimeni de la Media Pro Music nu știe să scrie în limba română.

Topul de Trending e un top foarte volatil, și e natural să fie așa. Sunt foarte puține „evenimente” video care să țină cu adevărat prima poziție vreme de mai multe zile; cred că doar moartea Denisei Răducu a ținut cu adevărat topul de trending ocupat mai mult de zece zile, dar chiar și atunci topul era ocupat cu mai multe clipuri, colecții, mixaje. Dacă e să ne luăm după evoluția piesei lui Nicole Cherry, cu mai mult de 10 zile în top, lansată pe 23 octombrie și încă #1 în trending pe 5 noiembrie, probabil că piesa ei e un cutremur muzical. Doar că nu e. E o piesă slabă, genul de manea pop, cu un pic de product placement care să plătească salariile oamenilor de la Media Pro Music. Nu e nimic zguduitor la piesa asta, și totuși stă în top de 12 zile. Cum?

Ipoteza mea, care mi se pare logică dar mi-e imposibil să o verific, e că MPM cumpără vizualizări; și acest lucru este vizibil acum pentru că probabil nimeni nu mai are nicio piesă de promovat zilele astea. Motiv pentru care „Dansează amândoi” e de vreo 5-6 ori mai ascultată decât oricare din următoarele piese din top. Practic e evident că ai acolo o excepție statistică, un outlier; și singura posibilitate de a obține acel outlier e să trișezi sistemul, sau să-i convingi pe toți românii că o piesă absolut anostă e cea mai tare chestie de la pâinea prăjită încoace. Și nici românii nu sunt chiar atât de proști cât să asculte piesa aia de doi lei la nesfârșit.

De ce fac asta? De ce nu încearcă să lanseze o piesă decentă și să o lase să se bată de la egal la egal cu Gami și Selly sau cu Culiță Sterp? Inna nu are problema asta, și e artist cu o bază foarte mare de fani pe plan internațional (turcii sunt super-fani de Inna); cred că Inna preferă să vadă dacă o piesă supraviețuiește sau nu la contactul cu fanii, dar Inna e un caz special în muzica românească, e un artist care chiar are succes și care muncește mult pentru asta. Cred că am un răspuns, și nu arată deloc bine.

MPM (dar poate fi orice altă casă de producție muzicală) a semnat cu Nicole Cherry, și o ține în portofoliu pentru diverse cântări, pe care face o groază de bani pentru că primarul din Dojeneștii de Pădure plătește bine pentru zilele comunei. Doar că după o vreme artiștii plimbați prin toate fundăturile din România rurală încep să se întrebe dacă ceea ce fac e chiar chestia pe care și-au dorit-o. Așa că oamenii din industrie vor să le și dea impresia oamenilor că au o bază serioasă de fani; E altfel când îi spui lui Nicole Cherry că ultima piesă fără suflet și fără caracter pe care a scos-o e #1 în inemele noastre!

Bine, Nicole Cherry nu mai cântă nimic interesant de vreo câțiva ani, și e păcat, că acum are 19 ani și în teorie ea ar trebui să decidă ce face cu viața și cariera sa, nu niște corporatiști fără suflet care lucrează la MPM. Dar Nicole crede că are succes; ăsta e motivul pentru care stă cu MPM, și băieții la costum de la MPM se asigură că fata are succes chiar și când n-are. E o relație simbiotică; fiecare parazit are nevoie de o gazdă funcțională, și Nicole e tânără, probabil muncește foarte mult dar merge într-o direcție în care nu construiește nimic, și când parazitul e suficient de sătul și o va abandona, Nicole va dispărea înlocuită de următoarea puștoaică de 14 ani care cântă reggaeton cu pasiune.

Ce învățăm? Că industria muzicală fură ca și primarii din România, cu nesimțire, cu adaos de 1000%; că doar faptul că ceilalți actori din industria muzicală au făcut o mică pauză de la furat a expus figura celor de la MPM, că altfel poate nu s-ar fi văzut atât de tare. Mă întreb dacă cineva de la MPM nu stă să se întrebe dacă nu cumva a furat un pic cam mult. Pe de altă parte, o să intre banii de la vândut hardware low-end importat din China de EBoda, deci parcă e mai ok.

Sau poate că nu, mai mult ca sigur românii ascultă de nebuni „Dansează amândoi”, că românii vibrează la genul ăsta de muzică, iar E-Boda fac hardware-ul ăla din fierul și siliciul patriei noastre, și îl pun în huse țesute cu dragoste și spălate cu lacrimi de emoție românească înainte de a fi livrate la clienți. #legit.