Don’t fear the facebook

Într-un experiment social extraordinar, facebook a reușit să manipuleze emoțiile utilizatorilor. Cam asta a fost una din temele mari care a dominat clickurile zilele trecute. 

Aşadar, în ianuarie 2012, Facebook a manipulat fluxurile de ştiri asociate conturilor a aproximativ 700.000 de utilizatori, astfel încât să afişeze predominant ştiri negative sau pozitive. După o săptămână, cei care primiseră ştiri negative și deprimante postau, la rândul lor, statusuri negative şi deprimate. În schimb, cei care văzuseră, 7 zile la rând, postări optimiste şi pozitive afişau, şi ei, subiecte pozitive pe propriile pagini.

Vlad Petreanu – 25 ani de ură

Articolul lui Vlad e foarte bun și îl recomand, însă își merită adusă o mică corectură. Citindu-l, ai rămîne cu impresia că suntem manipulabili pînă în măduva oaselor. Și suntem… dar doar la 2% dintr-o deviație standard (via Vlad Petric). Sau, să citez studiul propriu-zis:

scientists

When positive posts were reduced in the News Feed, the percentage of positive words in people’s status updates decreased by B = −0.1% compared with control [t(310,044) = −5.63, P < 0.001, Cohen’s d = 0.02], whereas the percentage of words that were negative increased by B = 0.04% (t = 2.71, P = 0.007, d = 0.001). Conversely, when negative posts were reduced, the percent of words that were negative decreased by B = −0.07% [t(310,541) = −5.51,P < 0.001, d = 0.02] and the percentage of words that were positive, conversely, increased by B = 0.06% (t = 2.19, P < 0.003, d = 0.008).

The boring study

Vorbim de undeva în zona 4/10000->1 la mie. Desigur, însă, manipularea a fost și ea destul de subtilă, însă nu cred că e cazul să o luăm incredibil de tare în tragic. Da, e natural să fim influențabili, e natural să reacționăm la mediu, și ar fi fost nenatural, inuman să nu reacționăm la genul acesta de stimuli. Mulțumită studiului am aflat că nu suntem roboți, și reacționăm la știri cu impact negativ.

Dar articolul lui Vlad pune lucrurile într-o perspectivă mai largă: aducînd aminte de cele două minute ură Orwelliene, el pune în perspectivă toate manipulările emoționale pe care le facem noi toți. Însă cred că lucrurile nu sunt chiar atît de grave în ceea ce îl privește pe el, și pe alți cîțiva; e printre cei care a mai crescut IQ-ul populației cu un punct și a mai adăugat o circumvoluțione la creierele avide de înțelegere. Deci să nu o luăm chiar în nume de rău.

Bine, facebook sunt mici copii. Mai bine să ne uităm la noi în ogradă, unde am trăit un experiment vreme de 45 de ani, ca să ajungem la o națiune lipsită de coloană vertebrală și de consistență morală. Acolo e experimentul unde trebuie ridicat pumnul în ură, nu la ce a făcut facebook. Acolo trebuie căutată sursa milioanelor de zombii cu care ne luptăm în viața de zi cu zi.

Comments

Don’t fear the facebook — 3 Comments

  1. Apropos, părerea mea e că imaginea respectivă va avea un efect de distragere a atenției asupra oamenilor cu cromozom igrec mult mai mare decât efectul studiul Facebook. Faci și tu un experiment?