Helnwein la Albertina

Săptămîna asta am fost în Viena, și pe lîngă ’the usual suspects’ (Schönbrunn, Kunst Museum, Prater), am ajuns și la Albertina, unde era ținută o expoziție retrospectivă cu fotografia și pictura lui Gottfried Helnwein pe lîngă expoziția „Monet bis Picasso” (iarăși, un must-see). Dar de Helnwein nu știam nimic înainte de vizita prin Viena, așa că vi-l prezint un pic și aici.

Anna (2010)

Anna (2010)

Imaginea copilului însîngerat cu care promovează Albertina evenimentul nu e singurul element șocant din expoziție. Expoziția e plină de astfel de sacrilegii; sunt cunoscute vederile artistului legate de violența îndreptată contra copiilor. El alege un model pe care îl putem identifica cu inocența (cel mai des o fetiță blondă) pe care îl pune în poze nu neapărat violente cît sugestive pentru violența la care ar fi fost supuse.

E una din acele expoziții care folosesc șocul ca ingredient important; dar nu principal; măiestria, nivelul deosebit de detaliu pe care îl găsești în picturile masive; evident, reproduceri în ulei și acrilic după poze.

Oricine s-ar aștepta ca expoziția să fie o înșiruire de tablouri și fotografii violente se înșeală. Picturile sunt tulburătoare tocmai pentru că îți prezintă și variantele netulburate ale victimelor violenței. De exemplu, această imagine în care apare chiar și modelul care a pozat pentru fotografia după care s-a făcut tabloul.

În dreapta e Anna, care a pozat pentru artist cu cîțiva ani în urmă. (foto Martin Andorfer)

În dreapta e Anna, care a pozat pentru artist cu cîțiva ani în urmă. (foto Martin Andorfer)

Unul din cele mai surprinzătoare elemente este introducerea personajelor de desene animate în picturi.

The disasters of War #19

The disasters of War #19

Seria ‘The murmurs of the innocent’.

The Murmur of the Innocents #23

The Murmur of the Innocents #23

The Murmur of the Innocents #24

The Murmur of the Innocents #24

The Murmur of the Innocents #22

The Murmur of the Innocents #22

Vă mai recomand și articolul Magdei Văcariu pe această temă. Și, evident, dacă ajungeți prin Viena cît mai e deschisă expoziția, mergeți să o vizitați. Merită, chiar dacă pare că e violență fără sens.

Desigur, retrospectiva Helnwein conține și portetele pe care le-a făcut de-a lungul timpului (inclusiv celor de la Rolling Stones, Michael Jackson și încă mulți alții). Și, evident, puteți să vizitați site-urile artistului, din care cel mai cuprinzător ca și material (de unde am și luat pozele din acest articol) este Helnwein.org.