Hip hop-ul de azi

Anii ’90 au fost pentru mine ani dance și hip-hop – dar evoluția actuală a ambelor curente mă dezamăgește teribil. De la 2Pac la Kanye West e un drum lung, care m-a făcut să îi trec pe rapperii actuali la categoria ‘amuzanți’ și să mă mai uit la producțiile lor cînd chiar vreau să rîd de ceva. Ce s-a întîmplat? Cum au ajuns aici?

Nu o să postez o istorie a hip-hopului, pentru că nu-s cel mai în măsură să fac așa ceva. Dacă vreți să citiți o istorie a hip-hopului vă recomand acest articol, de unde am luat și imaginea de titlu. O să spun doar că eram mare fan hip-hop prin anii ’90 – cînd eram prin liceu și chiar înainte ascultam foarte mult. Nu înțelegeam foarte bine despre ce vorbeau pe piesele lor (că încă nu știam engleză) dar știam că aveau atitudinea dură, și eram ușor de impresionat. Și îmi plăcea atitudinea lor pentru că simțeam și eu că vin dintr-un mediu la fel de dur și de necivilizat precum cel despre care vorbeau majoritatea rapperilor din US. Unii au rezistat în timp – nu o să regret niciodată că am ascultat albumele lui 2Pac în heavy-rotation – m-au format, mi-au dat putere să mă desprind de multe din reflexele pavloviene pe care mi le-au educat la școala (post-)comunistă.

Doar că acum nu aș mai putea să mă identific cu ce se creează. Dacă pînă și Eminem și-a pierdut hazul, lucrurile au mers într-o direcție foarte proastă. Și dacă prin 2008 încă mai apăram curentul hip-hop, am renunțat. Spuneam atunci:

Promovare de anti-valori – maşină, femei multe, toate obţinute uşor, cel mai probabil prin înşelătorii, scheme şi tertipuri ilegale. Şi aici sunt de acord cu criticii – urăsc la nebunie felul în care se afişează cu maşinile lor şi cu atitudinea lor absolut penibilă. Dar nu toţi fac asta, şi nici măcar nu e trăsătura nr. 1 a stilului hip-hop.

Dar lucrurile s-au schimbat. Penibilii au ajuns numărul 1 în curentul hip-hop, și degradarea vine de la prea mulți bani, și de la prea multă promovare la nivel industrial. Ce întîlnim acum în hip-hop?

Non subiecte. Bani, mașini, cît de bine se distrează, cum se droghează ei și cît de tari sunt ei. “Imma busta cap!”, evident, zis de oameni care nu au nici o treabă cu chestia asta. Rapperii nu mai desenează în versurile lor zilele lor de vineri, așa cum o făceau odată, Acum cîntă cu Rebecca Black despre pe ce loc să ocupe în mașină. Sau cîntă cu Katy Perry despre ‘alien sex’ (e prea delicios ca să nu dau versurile lui Kanye):

I know a bar out in Mars
Where they driving spaceships instead of cars
Cop a Prada spacesuit about the stars
Getting stupid ass straight out the jar
Pockets on Shrek, Rockets on deck
Tell me what’s next, alien sex
I’ma disrobe you, than I’mma probe you
See I abducted you, so I tell ya what to do
I tell ya what to do, what to do, what to do

Cei care mai au un pic din duritatea hip-hopului gangsta din anii ’90 (remember NWA, WuTang, Public Enemy, 2Pac?) nu au mesaj. Vorba lui Jon LaJoie, Fuck Everything, fără direcție. Hip-hopul nu mai transmite nimic, nici o idee. Și remarc aici excepțiile: în România încă se mai face hip-hop demn de ascultat.

După ce muzica rock a fost preluată de bufoni, și muzica hip-hop, gansta, rap a fost preluată de hiper-bufoni. Ar trebui ca în loc de Parental Advisory, albumele hip-hop recente să conțină o etichetă: “atenție, acest album conține prostii inimaginabile și e produs de oameni care nu au nimic în cap”, sau, mă rog, o etichetă cu “faker” ca să fie mai clar.

Vă las cu o colecție de piese (marea majoritate sunt de la Jon LaJoie) în care cred că se oglindește foarte bine starea hip-hopului actual.

Comments

Hip hop-ul de azi — 4 Comments

  1. Nu-s 100% de acord cu istoria rap-ului de pe blogul prezentat. Imi pare ca nu se prea insista pe DJ Cool Herc si Afrika Bambataa (e un documentar BBC , The Hip Hop Years care merita vazut).

    Rap-ul romanesc era in moarte clinica de ani buni. Baieteii astia (Guess Who, Spike) suna totusi bine si aduc putin a garda veche (Vexxatu, Delikt, R.A.C.L.A, Ghetto Dacii, Morometzii si Da Hood Justice-ul original…pana si Sotto Inteso imi sunau bine pe cateva piese).

    • Nu numai că sună bine, dar și au mesaj și sunt coerenți, și nu se limitează la vocabular de grădiniță. Ceea ce îmi dă speranță. Dar cam tot ce vine de afară mi se pare penibil – fie prea gangsta ca să fie adevărat, corect sau interesant, fie atît de stupid încît îți face pielea găinii, precum nenea care o acompaniază pe RBlack.
      Despre istoria respectivă, poate nu e cea mai reușită, dar nu prea am găsit ceva mai relevant la îndemînă (nici nu am căutat, nu asta era intenția articolului). Dar am trecut la lista mea de documentare de urmărit și The Hip Hop Years, o să-l caut, merci de sugestie.

  2. Iti recomand sa asculti mai mult Kanye West (si Jay-z), pentru o opinie completa si corecta. O sa auzi ceva mai mult decat bani, droguri si masini, ba chiar s-ar putea sa intalnesti un sample din ‘Fetele de la Capalna’.
    Cat despre melodia cu Katy Perry si ‘alien sex’, come on, asa subtila e metafora? 🙂

    Succes, poate vedem si o recenzie.

    • Din păcate am ascultat și nu îmi mai spun nimic. Rapperii autohtoni mai au ceva de zis; cei de afară îmi zic incredibil de puțin.
      Cît despre fetele de la Căpîlna, ascultînd piesa respectivă am preferat să caut originalul să-l ascult. 🙂 Sorry. It’s that bad 🙂