Încă cîteva cu bacalaureatul 2013

LoremIpsumBook(vi-su.de) Citind știrile despre Bacalaureat 2013 mi-au rămas în minte cîteva idei pe care vroiam să le expun ca și fapt divers. În primul rînd, cînd ai în jur de 50% absolvenți și ai licee unde 98-99% au absolvit aproape în mod natural ai licee unde au trecut 0%. Adică niciunul.

Ce e de făcut în acest caz? Vali Petcu sugerează să le facem școli de meserii, însă mi se pare optimist. Nu prea văd cum ar putea o transformare în școală de meserii să schimbe faptul că profesorii au eșuat în masă în acele licee.

Pentru că dincolo de toate încercările de a da vina pe elevi, pe părinți, pînă la urmă un lucru e clar: dacă nu știau materia atunci cum au reușit toți acei elevi să treacă în timpul anilor de studiu?

Mama mea e învățătoare și de la ea știu că pe vremea lui Ceaușescu era ordin să nu existe repetenți; de aceea cazurile de elevi repetenți în anii ’80 sunt atît de rare și atît de grave încît atrăgeau sancțiuni (invizibile pentru ochiul public, pentru că așa se fac lucrurile în comunism) pentru școlile care aveau acei repetenți. Tot acolo s-au inventat diverse posibilități de fentare a sistemului, inclusiv mutarea la alt liceu, mai slab.

Bun, mai există astfel de ordine în vigoare? Pentru că trăim într-o republică, unde aparatul de stat funcționează ca un ‘Res Publica’, nu. Am ști dacă există un astfel de ordin în clar; însă el poate fi transmis și impus prin alte forme mult mai subtile. De exemplu, făcut un top al liceelor, unde ce contează e cîți elevi trec anul (în loc de cîți elevi trec bacul, de exemplu) și finanțarea lor în funcție de poziționarea în acel top.

Propunerea mea e desființarea completă a acelor instituții de învățămînt unde niciun elev nu a fost capabil să treacă bacalaureatul. Da, asta ar însemna concedierea a sute de bugetari, și sporirea fondurilor pentru alte instituții de învățămînt care contează, care chiar fac ceva pentru elevii lor. Da, ar însemna victime colaterale așa cum există în orice antrepriză privată care falimentează. Dar pînă la urmă, cum poți să le încredințezi un proiect atît de important ca reabilitarea unei instituții de învățămînt unor oameni care nu au fost capabili să facă să treacă bacalaureatul măcar UN elev? Vorbim de niște standarde minimale, vorbim de cel mai ușor bac din ultimii cinci ani pe puțin.

Și vorbind despre materia de bac, mulți se plîng ba că ar fi ușoare subiectele (și sunt), ba că ar fi prea grele. Pentru cei care spun că sunt prea grele, sau că au fost prea grele, reamintesc două lucruri importante. Primul este că subiectele trebuie să aibă și un anumit grad de dificultate de vreme ce nu toate facultățile sunt Babeș-Bolyai, să dorească să re-instituie examenul de admitere, deci nota la bac ar trebui să diferențieze oamenii, nu să ia toți zece pe linie.

Al doilea lucru se referă la cei care spun că ‘eu nu aș fi în stare să rezolv acele probleme’. Sunt aceiași oameni care se uită la probleme de clasa a IV-a și se dau de capul morții: vai, nu aș putea să rezolv acea problemă. Copilul tău ar trebui să știe să rezolve problema asta, hai să-ți explic de ce: pentru că tu ești leneș, nu gîndești, dar copilul tău ASTA FACE LA ȘCOALĂ. Rezolvă probleme de tipul ăla. Asta face vreme de 5-6 ore la școală, în fiecare zi, cam 7 luni din an. De-asta copilul tău trebuie să știe să rezolve probleme complexe, pentru că asta face el la școală, clar? La fel și cu bacul. Relativ la problemele și gradul de dificultate pe care îl întîlnești în manualele de materiile respective, subiectele sunt BANALE. Asta contează, efortul relativ la informația promovată în manuale/în timpul școlii. Cu alte cuvinte: e în manual? Atunci loaza trebuie să știe să rezolve problema aia.

Restul e comentariu și barbologie. Că dăm vina pe părinți, pe profesori… ok, e un complex de vinovați. Cum ziceam, aș pune mai mult accent pe profesorii care nu sunt în stare să pice oameni și să-i lase repetenți, în ciuda lipsei de popularitate a acestei mișcări. Am vedea poate niște primi profesori amenințați de elevi, dar, cu voia tovarășului Ponta, și niște elevi arestați pentru violențe. Și ar fi bine.

Da, prefer să văd un liceu cu 100% repetenți decît un liceu cu 100% picați la bac. Da, prefer să văd licee care nu au absolvenți vreme de unul-doi ani decît să văd licee care promovează oameni incapabili de a trece un examen pentru care dacă aș studia 4 ore pe săptămînă vreme de un an l-aș trece cu 10 cu steluță, sau cum se trece în România ‘cum laude’.

Și nu uitați, români. La 18 ani, ai dreptul să te urci într-o mașină beat muci și să omori niște oameni pe stradă, și să iei doar o pedeapsă cu suspendare. La 18 ani ar trebui să fie oamenii capabili să ia un examen absolut banal din orice punct de vedere vreți voi să îl luați, fără să vă plîngă de milă un prim ministru cu accente comunistoide.

Comments

Încă cîteva cu bacalaureatul 2013 — 32 Comments

  1. “De exemplu, făcut un top al liceelor, unde ce contează e cîți elevi trec anul (în loc de cîți elevi trec bacul, de exemplu) și finanțarea lor în funcție de poziționarea în acel top.”

    Tu ai gandit profund cand ai scos afirmatia asta ? Ce interes ar mai avea respectivii profesori sa lase repetenti, cand vor fi platiti mai prost daca fac asta ? Sau chiar desfiintati, cum spui cateva randuri mai jos !

    Nu te credeam in stare sa vii cu naivitati ca cea de mai sus.

    PS: Ai lucrat in universitate, nu-i asa ? Ce parere avea conducerea la ideea de a lasa studentii repetenti ?

    • Astfel de topuri sunt făcute, și finanțarea instituțiilor de învățămînt e făcută în funcție de rezultate; măcar parțial, cel puțin asta e ceea ce am observat eu.

      Și tocmai asta spun: faptul că se insistă comunistoid să se promoveze toți duce la scăderea calității materialului uman ce termină liceul. Că profesorii ar trebui judecați altfel, nu după numărul de loaze pe care i-au primit în ocrotire. Și da, vreau să fie desființate liceele unde elevii trec anul școlar dar nu trec de bacalaureat, pentru că la nivelul actual al bacalaureatului, oricine ia un 5 la materiile de bază ar trebui să treacă cu brio și bacul.

      Apropos de PS: Mi s-a pus în vedere că am dat note prea mici, și că ar fi bine să nu pic oameni pentru că nu e bine să îi chem în vară. Nu mi s-a dat în scris un astfel de ordin. Dar a fost o înțelegere principială. Nu dau nume, nu e cazul.

      Și da, aș fi picat cîțiva, vreo 20 de oameni dintr-o grupă de 35. Nu am făcut-o pentru că mi s-a cerut să nu o fac.

  2. Nu poti aprecia un profesor dupa performantele loazelor dezinteresate ce le are in ingrijire !
    Poate sa fie foarte bun, nu poate face mai mult, pentru ca asta e nivelul elevilor, polarizati catre anumite licee, in functie de rezultatele la “Evaluare”. Sa vii sa zici ca desfiintezi liceele respective, inseamna ca nu percepi corect realitatea.
    Resolvarea nu sta in desfiintarea liceelor, ci in construirea unui Bac de nivel 2, profesional, care sa nu permita si intrarea la facultate. Cum e in Franta. Daca vrei facultate dupa un astfel de liceu, dai examen la Bac de nivel 1, mai intai. S-a pus problema introducerii unui al doilea tip de Bac, dar politicienii vor sa-i asigure aceleasi drepturi (intrarea la facultate), ceea ce nu e corect.

    • 1) Știu foarte bine aspectul ăsta. Mama mea a primit ca învățătoare mult prea multe cazuri problematice, și calitațile ei pedagogice nu se măsoară în numărul de copii premiați la olimpiade ci în numărul de copii ‘salvați’, reabilitați, dacă preferi.

      2) Bacul este acum pe nivele. Cei la mate intensiv dau mate ceva mai dificilă, cei la română dau mate ceva mai ușoară. Bac de nivel 2, profesional? Nu e nevoie de bac, în cazul ăsta. Pentru a demonstra că poți face meserie există practica atestărilor profesionale; chiar și eu am fost atestat profesional pentru informatică în clasa a XII-a.

      3) Admiterea la facultate trebuie să fie independentă de bac. Examen scris, deschis tuturor cetățenilor români și, poate, un număr de locuri pentru studenții străini. Dacă trebuie să depindă de bac? Da. Dar să aibă posibilitatea să dea bacalaureatul orice absolvent de liceu/școală profesională.

  3. 1) Atunci iti dai seama ca respectiva evaluare poate fi subiectiva. Nu exista un filtru standard pentru reabilitati. S-a pus problema tezelor nationale, care sa fie de un nivel standard. Se pare ca a picat si ideea respectiva, stresa prea mult elevii.
    2) Asta se si pune problma in monentul asta, reinfiintarea Scolilor de Arte si Meserii, desfiintate de Androneasca. Insa, fara bac, muti angajatori nu se uita la tine.
    3) In multe universitati din Europa te adminte pe baza acestui rezultat. Nu cu examen separat. Asa a aparut si la noi, dar deja s-a cazut in extrema cealalata. In Franta, toti absolventii de Bac intra la facultate in primul an, dar nu toti trec de acest an. Examenele pe parcurs filtreaza. La noi, dupa cum ai recunoscut si tu, se recomanda a nu se filtra studentii, pentru ca se reduc subventiile. Motivatie subiectiva. Aici e cealalta problema, ca se dau subventii in functie de numarul de studenti, nu dupa topul universitatilor (introdus de Funeriu, desfiintat de USL).

    • hmmm. si in acest caz eu zic sa te mai gandesti.
      cu exceptia sapatului la santuri sau maturatul strazilor, dar nu putem face toti asta. am avea numai gropi, strazi curate (funny si cam contradictoriu, nu?) si nimic altceva…

  4. “Nu prea văd cum ar putea o transformare în școală de meserii să schimbe faptul că profesorii au eșuat în masă în acele licee.”

    hmmm, eu zic sa te mai gandesti.

    • Crezi că profele ciufute de fizică sau română vor fi deodată mai competente dacă se transformă în școală de meserii?

    • peste tot ai parti bune si parti mai putin bune. in general, in societate, nu poti functiona doar cu performeri de top, ai nevoie de un mix de valori. valabil si la profesori, valabil si in colectivul in care lucrezi tu…
      problema e simpla: sunt copii care nu-s material de facultate. si asta e inclusiv parerea lor, nu ca s-ar subestima. trebuie sa le dai o sansa sa faca ceva util in viata, sa-si cladeasca un viitor. ospatar, bucatar, mecanic… sunt meserii respectabile si trebuie sprijinite.
      nu sunt de acord cu principiul ca, daca ii dai orice copil pe mana unui profesor, acest trebuie sa fie capabil sa-l transforme intr-un performer, eventual chiar olimpic.

    • Performer, nu. Dar dacă ai un profesor de matematică ce nu reușește să învețe elevii matematică cît să treacă bacul, ai o problemă. Nu, nu performeri, ci mediocri. E suficient. Dar nici atît nu au reușit.

    • asta pentru ca esti (posibil) rupt de realitate. elevi te sfideaza in permanenta si ca profesor nu ai nici un mecanism prin care sa-i aduci la liman. le dai 2 pe linie, ii lasi corigenti si nu le pasa. mediocritatea se masoara acum in nota de trecere, acel 5 pe care profesorul se chinuie sa-l dea beizadelei si nu reuseste…
      sunt sigur ca toti profesorii sunt sub presiunea sistemului sa-i treaca pana la urma. din acest motiv ceea ce noi catalogam ca mediocritate e defapt un mare dezastru.
      eu nu mai cred in note asa cum nu mai cred in cei cu doctorate.

    • ti-as da dreptate, oricum asta se cam si intampla.
      pe de alta parte nu e fair: sunt prinsi intre ciocan (elevi) si nicovala (lege).

  5. Ma uit la problema din exterior, evident, si din balonu’ meu mi se pare ca lucrurile nu sunt asa de nasoale. Adica un examen national standard care sa elimine juma’ din populatia de studenti nu e un lucru rau deloc … .

    Faptul ca aprox jumate din populatie e tampita nu e un lucru nou. Faptul ca voteaza, iau beneficii, si probabil (imi dau cu presupusul) au sanse mai mari sa devina infractori e o problema mult mai mare.

    Sigur, e discutia de finantare. Acolo nu ma bag.

    • Problema e că scorul nu convine politicienilor, și vor să intervină să îmbunătățească scorul. Asta ar fi una din probleme.

      A doua problemă ar fi că sunt licee care sunt făcute degeaba. Și acele licee ar trebui să… nu știu, să se întîmple ceva cu ele. Eu am mers pe varianta curajoasă: desființate. Alții sugerează că să fie transformate în școli de meserii ar fi mai bine

    • Acum mai bine de un deceniu auzeam foarte des prin tara cum ca romanii sunt un popor destept.

      Vazand multe si uitandu-ma si la statistici, imi este categoric clar ca afirmatia respectiva nu are absolut nici o baza reala.

    • Vlad, și tu ai trecut prin sistemul de învățămînt românesc. Cînd tai excepțiile, olimpicii, ce rămîne? Vreo două-trei ciudățenii și în rest spuză…

    • Apropos, nici situatia cu olimpicii nu e foarte grozava. Poti taia olimpicii, dar foarte multi din ei au taiat-o deja ;).

      Ma rog, ce vreau sa spun eu e ca lumea in general nu prea intelege ce inseamna olimpiadele, si le supraestimeaza importanta. Pana la urma, olimpicii rezolva probleme deja rezolvate la olimpiade. Evident, o fac in timp record si cu precizie de admirat. Dar pentru societate, o medalie la olimpiada nu prea inseamna nimic.

      Asta nu inseamna ca ar fi un lucru rau, nici pe departe. Olimpicii sunt cei mai bine pregatiti, pana la urma, sa faca ceva creativ dupa aceea. Problema e ca mediul respectiv dispare imediat dupa olimpiade – nici o universitate romana nu e in primele 500 din lume. Si multi … pana la urma o taie. Ca marea majoritate a oamenilor mari romani care au avut o contributie la cultura universala (nu ma refer la Stefan cel Mare sau Mihai Viteazul), se realizeaza in afara. Romanii ar trebuii sa planga mai mult decat sa se bucure de acest lucru.

      Apropos, in State cultura concursurilor nu prea exista. In general oamenii se “desteapta” in facultate. Liceul defapt e chiar slab.

    • Situația cu olimpicii e ceva mai complexă, într-adevăr. Știu olimpici la informatică care au capotat în momentul în care trebuia să facă ceva practic, unde nu algoritmica era importantă ci studiatul de documentație și implementarea unei soluții cît se poate de normale. În cîmpul teoretic erau ok, în cîmpul practic mai greu. Dar din punct de vedere școlar erau beton. La asta mă refeream.

      Și da, pentru societate olimpiadele nu înseamnă mai nimic. Pregătirea la nivel înalt e ceva individual, pe cînd pe noi ca societate ne interesează pregătirea la nivel mediu și jos, că acolo o să fie majoritatea populației. Vîrfurile… da, ar fi bune, dar mă interesează mai mult media.

    • daca nu stiti, profesorii sunt evaluati prin punctaje. ei trebuie sa depuna la dosar tot felul de dovezi privind activitatea didactica. stiti cat primeste ca punctaj un profesor care are olimpici in palmares? mai nimic. in schimb se puncteaza masiv participarea la proiecte, publicarea de lucrari etc. adica se puncteaza voit absenta profesorului de la ore si se depuncteaza performanta. sistemul e idiot, e putred de bolnav.

    • din pacate iar trebuie sa-ti spun ca esti rupt de realitate, nici nu stii cate situatii penibile si nedrepte se creeaza.
      un profesor care publica fituici fara valoare in mod artificial il bate pe ala care isi concentreaza energia in a produce olimpici.

  6. Intr-adevar, si as adauga ca e foarte greu sa faci un sistem echitabil de evaluare. Pana la urma “purgamentum init, exit purgamentum”

  7. Pingback: Elevul Dorin Lazăr care a luat 5.45 la bac la română – replică șocantă la adresa elevelor de 10 care își trimit scrisori publice | dorinlazăr.ro