Încă cîteva cu bacalaureatul 2013

Citind știrile despre Bacalaureat 2013 mi-au rămas în minte cîteva idei pe care vroiam să le expun ca și fapt divers. În primul rînd, cînd ai în jur de 50% absolvenți și ai licee unde 98-99% au absolvit aproape în mod natural ai licee unde au trecut 0%. Adică niciunul.

Ce e de făcut în acest caz?

Vali Petcu sugerează să le facem școli de meserii, însă mi se pare optimist. Nu prea văd cum ar putea o transformare în școală de meserii să schimbe faptul că profesorii au eșuat în masă în acele licee.

Pentru că dincolo de toate încercările de a da vina pe elevi, pe părinți, pînă la urmă un lucru e clar: dacă nu știau materia atunci cum au reușit toți acei elevi să treacă în timpul anilor de studiu?

Mama mea e învățătoare și de la ea știu că pe vremea lui Ceaușescu era ordin să nu existe repetenți; de aceea cazurile de elevi repetenți în anii ‘80 sunt atît de rare și atît de grave încît atrăgeau sancțiuni (invizibile pentru ochiul public, pentru că așa se fac lucrurile în comunism) pentru școlile care aveau acei repetenți. Tot acolo s-au inventat diverse posibilități de fentare a sistemului, inclusiv mutarea la alt liceu, mai slab.

Bun, mai există astfel de ordine în vigoare? Pentru că trăim într-o republică, unde aparatul de stat funcționează ca un ‘Res Publica’, nu. Am ști dacă există un astfel de ordin în clar; însă el poate fi transmis și impus prin alte forme mult mai subtile. De exemplu, făcut un top al liceelor, unde ce contează e cîți elevi trec anul (în loc de cîți elevi trec bacul, de exemplu) și finanțarea lor în funcție de poziționarea în acel top.

Propunerea mea e desființarea completă a acelor instituții de învățămînt unde niciun elev nu a fost capabil să treacă bacalaureatul. Da, asta ar însemna concedierea a sute de bugetari, și sporirea fondurilor pentru alte instituții de învățămînt care contează, care chiar fac ceva pentru elevii lor. Da, ar însemna victime colaterale așa cum există în orice antrepriză privată care falimentează. Dar pînă la urmă, cum poți să le încredințezi un proiect atît de important ca reabilitarea unei instituții de învățămînt unor oameni care nu au fost capabili să facă să treacă bacalaureatul măcar UN elev? Vorbim de niște standarde minimale, vorbim de cel mai ușor bac din ultimii cinci ani pe puțin.

Și vorbind despre materia de bac, mulți se plîng ba că ar fi ușoare subiectele (și sunt), ba că ar fi prea grele. Pentru cei care spun că sunt prea grele, sau că au fost prea grele, reamintesc două lucruri importante. Primul este că subiectele trebuie să aibă și un anumit grad de dificultate de vreme ce nu toate facultățile sunt Babeș-Bolyai, să dorească să re-instituie examenul de admitere, deci nota la bac ar trebui să diferențieze oamenii, nu să ia toți zece pe linie.

Al doilea lucru se referă la cei care spun că ‘eu nu aș fi în stare să rezolv acele probleme’. Sunt aceiași oameni care se uită la probleme de clasa a IV-a și se dau de capul morții: vai, nu aș putea să rezolv acea problemă. Copilul tău ar trebui să știe să rezolve problema asta, hai să-ți explic de ce: pentru că tu ești leneș, nu gîndești, dar copilul tău ASTA FACE LA ȘCOALĂ. Rezolvă probleme de tipul ăla. Asta face vreme de 5-6 ore la școală, în fiecare zi, cam 7 luni din an. De-asta copilul tău trebuie să știe să rezolve probleme complexe, pentru că asta face el la școală, clar? La fel și cu bacul. Relativ la problemele și gradul de dificultate pe care îl întîlnești în manualele de materiile respective, subiectele sunt BANALE. Asta contează, efortul relativ la informația promovată în manuale/în timpul școlii. Cu alte cuvinte: e în manual? Atunci loaza trebuie să știe să rezolve problema aia.

Restul e comentariu și barbologie. Că dăm vina pe părinți, pe profesori… ok, e un complex de vinovați. Cum ziceam, aș pune mai mult accent pe profesorii care nu sunt în stare să pice oameni și să-i lase repetenți, în ciuda lipsei de popularitate a acestei mișcări. Am vedea poate niște primi profesori amenințați de elevi, dar, cu voia tovarășului Ponta, și niște elevi arestați pentru violențe. Și ar fi bine.

Da, prefer să văd un liceu cu 100% repetenți decît un liceu cu 100% picați la bac. Da, prefer să văd licee care nu au absolvenți vreme de unul-doi ani decît să văd licee care promovează oameni incapabili de a trece un examen pentru care dacă aș studia 4 ore pe săptămînă vreme de un an l-aș trece cu 10 cu steluță, sau cum se trece în România ‘cum laude’.

Și nu uitați, români. La 18 ani, ai dreptul să te urci într-o mașină beat muci și să omori niște oameni pe stradă, și să iei doar o pedeapsă cu suspendare. La 18 ani ar trebui să fie oamenii capabili să ia un examen absolut banal din orice punct de vedere vreți voi să îl luați, fără să vă plîngă de milă un prim ministru cu accente comunistoide.