Internetul local

Am de multă vreme o idee absolut genială. O idee pe care nu am nici talentul de a o promova și nici calitățile necesare pentru a o implementa, dar ideea e foarte valoroasă. E vorba de Internetul Local, și, mă gândesc, este direcția în care vor evolua toate rețelele sociale, sau, mă rog, cele mai inteligente. Câteva au făcut-o deja, chiar dacă un pic mai firav. Germenii sunt acolo, trebuie doar explorați.

Un exemplu de Internet Local e Tinder. Aplicația de hook-up care îți arată persoanele de sex opus (sau nu, depinde ce alegi) din zonă mi se pare cel mai bun exemplu de IL. Tinder funcționează pentru că pune în legătură oameni; ignorați aspectul cu sexul, e mai puțin important acum. Ce e mai important e că Tinder e o unealtă care funcționează exclusiv cu oameni cu care te poți întâlni în zece minute, care au același punct comun: locația geografică.

Și asta mi-aș dori de la rețelele sociale: să pună în legătură mult mai ușor oameni din același oraș, din același cartier, de ce nu? Să ai o localizare mult mai bună a serviciilor, să poți lucra la mai multe niveluri: să ai un nivel local, poate ceva mai mare, regional, apoi național și abia apoi internațional.

Nu spun că ar trebui cenzurată comunicarea cu exteriorul. Spun însă că foarte mulți oameni găsesc foarte greu surse de informare locale, conținut local; la fel, unui antreprenor local i-ar fi mult mai simplu să-și găsească clienți din zona în care e. Un turist, la fel, ar putea găsi mult mai simplu chestii locale.

Facebook a început să meargă în direcția asta. Reclamele încep să fie din ce în ce mai bine localizate, iar conținutul la fel. Google face de ceva vreme lucrul ăsta cu Google Now, însă din ambele abordări lipsește ceva. Nu există un liant, o posibilitate de a ajunge mult mai ușor la oamenii din jurul tău. De exemplu lipsește o căutare pe Facebook: “Vecina de la patru”, sau, mai bine, o căutare pe google images cu “vecina de la patru sub duș”.

Și aici, culmea, Tinder e cel care face lucrurile bine. Însă aștept ca ideea asta să fie preluată de alții. Printr-o pură întâmplare am dat de grupul de RPG din Brașov. Meetup-urile funcționează, însă meetup.com e pe bani, iar oamenii sunt puțini. Nu spun că e un lucru rău că meetup.com e pe bani, problema lui fiind că sunt prea puțini oameni din cauza asta acolo, mai ales când există facebook gratuit. Dar despre cum gratuitățile strică meciul pentru toată lumea în alt episod.

Văd pe viitor un boom al soluțiilor locale de conectare și interacțiune. Da, o să înceapă cu aplicații gen Tinder sau ceva P2P pentru downloadat filme. Însă aici văd un potențial enorm pentru ISP-uri, mai ales că ei pot foarte ușor să coordoneze traficul în funcție de localizare, și le-ar fi mai ieftin să ofere servicii locale. Netflix Brașov, Netflix Timișoara, Netflix Regiunea Centru, etc.

Pentru a se întâmpla lucrul ăsta însă e nevoie de o inițiativă locală. E nevoie de platforme locale de promovare, astfel încât conținutul implicit servit să fie conținutul local. Google și Facebook se duc în direcția asta, însă cred că fiecare din noi e mai bine plasat pentru a “face lucruri” la fața locului. Pentru că noi suntem deja aici.

Acum vreo două luni văzusem o pagină de Facebook a unui sat. Nu mai țin minte pagina sau link-ul, nici măcar numele satului. Acolo trona ultima știre: un om beat pe bicicletă (dat cu nume) a căzut într-un șanț. Pentru mine în Brașov știrea era absolut irelevantă. Pentru mine ar fi fost mai interesant dacă aș fi aflat că vecina de la patru și-ar fi scrântit glezna. Sau că vecina de la patru cheamă tot etajul să vadă un film. Pentru ei, însă…

Deocamdată, habar nu am dacă am o vecină la patru și dacă pozele cu ea sub duș sunt spectaculoase. Internetul local ar trebui să schimbe asta “once and for all”.

 

Comments

Internetul local — 1 Comment

  1. Pingback: Sinteza săptămânii 44 din 2014