#kpopgirls 2023 - o listă personală

Acum că închidem capitolele legate de 2023, să vă povestesc un pic despre mini-proiectul legat de KPop pe care l-am avut anul trecut. Intenția mea era să fac un top cu cele mai bune piese din zona KPop, și să vi-l dau aici ca un top 100. Experiența de anul trecut mi-a arătat însă cât de dificil e să fac un astfel de top, încercând să-l țin subiectiv, nu folosindu-mă de criterii pseudo-obiective gen „numărul de vizualizări”.

De-a lungul anului am încercat să colectez cam tot ce am primit ca recomandări, sau la ce am putut ajunge citind bloguri de fani de KPop. Nu am prins tot, așa cum mi-am dat foarte bine seama în legătură cu selecția de anul trecut, dar am rămas cu un playlist de vreo 330 de piese, după ce am scos ceea ce nu intra în criteriile mele (în playlistul respectiv au intrat și câteva trupe care nu-s din zona coreeană). Am încercat, așadar, să rămân la K. Nu neapărat pop, pentru că ceea ce e foarte important la ceea ce numim generic „KPop” este melanjul de genuri muzicale; o piesă KPop bună are un pic de R&B, 80s synth pop, poate niște chitări, poate un vibe funk, în mod sigur hip-hop, dance, și tot așa. Ceea ce mă atrage la genul ăsta e fix această diversitate. Ceea ce o să numesc KPop este o zonă foarte vie din punctul ăsta de vedere, unde se inovează mult (dar se și produce mult pe rețetă).

Anul trecut m-am lovit de un blocaj în momentul în care am făcut topul - am reușit să-mi reduc playlist-ul de piese ce merită ascultate la vreo 130, după care am eliminat multe piese care îmi plăceau pentru că nu prindeau numărul - și am păstrat câteva piese care nu erau neapărat favoritele mele dar care erau acolo pentru factorul de ciudățenie. Aș putea să fac ceva similar și anul acesta, dar am câteva motive serioase să nu fac la fel.

În primul rând, playlist-ul de 100 de piese de anul trecut mi-a rămas ca referință - când aveam chef de ceva KPop fain mergeam pe lista respectivă și aș fi vrut-o în varianta inițială, de 130+ piese. În al doilea rând, am spart topul în două părți importante: primele 80 de piese și top 20; și dacă anul trecut top 20 era o treabă destul de simplu de făcut, anul ăsta îmi e imposibil; top 20 are vreo 50 de piese. Dar nu e numai dificultatea selecției: până la urmă pentru că nu există nicio miză, topul ăsta ar putea să fie în orice ordine și nu i-ar păsa nimănui. Vă pasă dacă aespa e mai sus cu Drama decât Flower de la Jisoo sau ce piesă mi-a plăcut cel mai mult de pe albumul nou de la (G)I-DLE? Deci, realist, nu contează foarte mult.

Așa că după ce am selectat 130 de piese am decis să abordez o altă strategie anul ăsta. Cumva se pare că asta e media de piese care îmi ies la selecție, doar că vă zic sincer că selecția de anul ăsta e mult mai bună decât cea de anul trecut, concurența e mai tare. Și m-am uitat peste câteva titluri pe care le-am eliminat și nu prea aș fi vrut neapărat să le elimin. Așa că o să vă prezint lista respectivă organizată altfel. În ordinea release-ului videoclipului pe YouTube. Așa că o să urmeze 12 postări cu luna X 2023 în KPop, și nu o să folosesc nicio ordine valorică. Dar o să vă zic care sunt cele 50 de piese care prind topul ăla 20 :D

Și acum să răspund la întrebările care mi s-au pus anul trecut.

  1. De ce? Am explicat ce îmi place la KPop - melanjul de genuri, dar și spectacolul complet pe care îl creează trupele sau artistele din zona KPop. Multe sunt produse meșterite de niște producători cu foarte mult fler, dar din pe lângă materialul obișnuit mai vezi și câteva personalități excepționale, sau câteva trupe care ies un pic din tipare și fac altceva. Valoarea nu e neapărat acolo unde lucrurile sunt excepțional produse, ci și în zona unde clipurile fac câteva zeci de mii de vizualizări - dealtfel, undeva în top 5 personal e o piesă care nu cred că a făcut un milion de vizualizări. În fine, ideea e că e interesant ce se vede în expresia artistică în zona Kpop. Mi se pare că zona asta KPop e o extravaganță audio-vizuală ce merită experimentată; e o zonă artistică extraordinar de vie.

  2. De ce nu muzică românească? Aici doare. De fapt, proiectul ăsta fusese inițial orientat pe pop românesc. Mă uit peste listele pe care le făceam prin 2017 și… voi știți ce proastă e muzica românească? Nu spun, există câteva vârfuri, dar după explozia „Romanian popcorn” popul românesc nu a mai oferit nimic interesant, fiind incapabil să mai inoveze, să experimenteze, să aducă la suprafață niște personalități interesante. Probabil ce a ucis potențialul muzicii românești este lipsa de curaj și lipsa de bani - românii nu au bani să dea pentru entertainment, așa că artiștii au trebuit să facă muzică pentru spectacole organizate de primării, și acolo nu îți acceptă experimente, îți cer să cânți chestii imunde care să nu deranjeze.
    Există artiști români care să merite? Da. O să ascult orice scoate Irina Rimes; Delia mi se pare că explorează și ea în mod incomod lucrurile pe care nu le-a explorat acum 20 de ani cu suficient curaj. Ascult tot ce scoate Subcarpați, că rupe. Au mai apărut nume ca Bruja, și mai sunt câteva fete care au voci interesante. Nu există compozitori prea buni pentru ele, și nu prea există curaj în industria muzicală românească. O să vedeți în lista asta piese cu mai multă personalitate decât toată industria muzicală românească.

  3. Ce tot bălmăjesc alea acolo? E coreană. Limba coreană. Vorbește cu maică-ta, cu bunică-ta, că s-au uitat la telenovele coreene și nu le e rușine s-o facă - că nu e totul să înțelegi fiecare cuvânt pe care îl spun fetele în piesele respective. Dar, surpriză, dacă activezi Closed Captions o să vezi că multe piese sunt traduse complet în engleză.
    Am auzit argumentul ăsta pe mai multe niveluri; am auzit argumente gen „dar dacă nu înțeleg versurile eu nu pot să ascult”. Realist, argumentele astea vin de la oameni care nu ascultă versurile pieselor favorite (să vadă cât de proaste sunt). Dar dincolo de contraargumentul ăsta tip „ba pe-a mă-tii” înțeleg confortul unei limbi pe care o cunoști și pe care o poți pronunța - și la care nu ți-e rușine să te alături cântând. De fapt, asta e marea mea problemă cu KPop-ul - nu înțeleg limba, și mi-aș dori să cânt alături de piesele astea. Pentru că, uităm prea des, piesele sunt făcute să fie cântate, și nu e nimic mai eliberator decât să te alături unui cântec care te inspiră. Facem chestia asta mult prea rar.

  4. Dar KPop nu era cu trupe de tipi? BTS, Ateez, Stray Kidz, știm. Nu mă interesează. În primul rând pentru că trupele de tipi din KPop sunt țintite către adolescenți (mai exact adolescente). Cu trupele de fete e un pic diferit - chiar dacă în mod clar multe din trupele de fete sunt construite pentru a atrage un anumit tip de priviri, există niște limite destul de bine trase; o să vedeți în selecția pe care am făcut-o că lucrurile sunt mai complexe decât o simplă paradă de fete tinere pe scenă.

  5. Când ai timp de toate astea? Sincer, nu am. Nu știu dacă în 2024 o să mai fac același lucru, mai ales că în 2024 o să se întâmple suficient de multe lucruri care o să mă țină ocupat, și e greu să găsesc surse de informare. Anul ăsta a fost o reală vânătoare de piese, dar nu știu dacă o să mai pot să fac asta. Mai ales că o să petrec mai puțin timp pe YouTube. Și fiind o zonă unde vizualul e important… YouTube e locul unde aș putea găsi piesele cele mai interesante. În fine, vom vedea dacă există.

  6. Obiectificarea. Nu e o întrebare, sau, mai bine zis, e o întrebare, dar la care nu am niciun răspuns. Sincer, habar n-am cât de exploatate sunt tipele pe care o să le vedem în lista asta pe care o fac eu aici. Pentru multe din ele e calea spre vizibilitate și succes, au fani mulți și sunt exploatate în diverse feluri în sfera publică. Dealtfel, multe piese sunt fix despre tema asta. Cât de obiectificate sunt? Habar n-am. Nu mi se pare că fetele care sunt parte din proiecte puternic produse și controlate sunt obiectificate - da, sunt trupuri aproape perfecte făcând mișcări în sincron, dar obiectificarea mai stă și în ochii privitorului. #kpopgirls nu e doar despre obiecte care fac frumos pentru public, și o să vedeți pe măsură ce o să vă vorbesc despre piesele din „top”.

Începem de mâine. O să fac și o centralizare mai jos, și pe fiecare postare, ca să mă asigur că o să fie ușor de urmărit. Cred că e o formulă bună, să vedem ce iese.


IanuarieFebruarieMartie
AprilieMaiIunie
IulieAugustSeptembrie
OctombrieNoiembrieDecembrie