#kpopgirls Ianuarie 2023

Fără foarte multă pompă, să începem lista celor mai bune piese lansate în ianuarie. Știm de ce suntem aici, că am discutat în episodul anterior.

NewJeans - OMG

NewJeans au pedigree, sunt una din trupele făcute să vândă în afară; 200 de milioane de vizualizări pentru o piesă cântată în coreeană cu doar două versuri în engleză spun suficient de multe despre câtă popularitate are grupul în afară. O piesă de dans, de dragoste de liceeni, ceva simplu care să prindă. OMG este și piesa-titlu pentru albumul care le prinde hiturile din anul anterior, care merită ascultat cap-coadă.

Huh Yunjin - I ≠ Doll

Cred că e destul de clar că asta va fi o temă foarte importantă în seria pe care o s-o vizităm: „I’m more than just a pretty face”. Îmi place sinceritatea acestui prostest contra tratamentului superficial pe care fetele din KPop îl primesc în general. Dincolo de prezentarea superbă - din câte înțeleg desenele îi aparțin chiar lui Huh Yunjin, membră a Le Sserafim, versurile sunt cele puternice aici (vă reamintesc trucul cu activatul de Closed Captions ca să vedeți versurile în engleză)

Xooos - Naked

Cum vă spuneam, mi se pare imposibil să fac un top coerent, dar Naked ar fi intrat undeva în primele trei poziții - pentru sound-ul soft, pentru naivitatea și intimitatea propunerii din refren și de cât de ușor îți rămâne refrenul în minte. De ce are piesa doar 1.3 milioane de audiții? Habar n-am. Poate doar pentru că xooos nu are în spate o mașină de marketing foarte puternică?

Dreamcatcher - Reason

Cap-coadă piesa asta sună ca un generic de anime - acel pop-rock un pic generic care te face să sari la finalul unui episod să dansezi urlând cele cinci-șase cuvinte pe care le înțelegi din piesă. Dreamcatcher aplică o rețetă și o aplică bine de tot.

Primrose - Primrose

YouTube mi-a zis că anul ăsta am ascultat foarte multă muzică dramatică. Genul ăsta de muzică, adică - exact cum sună această piesă de la Primrose, piesa care le introduce pe scena KPop. Piesa e stângace pe alocuri, dar îmi place la nebunie sound-ul dramatic și câteva schimbări de tonalitate care te duc prin mai multe stări. Nu e o melodie rea și în mod sigur merita un pic mai multă atenție din partea ascultătorilor.

Yena - Love War (feat. Be’O)

Ah, ce joc mișto de cuvinte - Love-war, Lover. Dar dincolo de asta, piesa lansează primul album solo al lui Yena, un sound soft și foarte personal, care-mi amintește de intimitatea pieselor R&B din anii ‘90.

GOT the beat - Stamp on it

Prima piesă din 2023 care m-a convins că vreau să fac topul ăsta a fost Stamp on it. GOT the beat este un supergrup format din BoA (solo), Taeyeon și Hyoyeon de la Girls’ Generation, Seulgi și Wendy de la Red Velvet, și Karina și Winter de la aespa. Stamp on it este și numele albumului - care el de felul lui e relativ uitabil, dar piesa asta rămâne în picioare și un an mai târziu. Oricum, mi se pare fascinantă obsesia asta să pui atâtea super-staruri într-un singur loc, GOT sunt mai degrabă un fel de Avengers al universului SME.

CAMO - Mapsi

Trap. Adică, un fel de mumble rap care nu prea pare să fie foarte popular, așa că nu e chiar atât de mumble. Nu e neapărat rea piesa. Ce mi se pare fascinant la ea e partea instrumentală - știu că e produsă la kilogram, e beat-ul nr 37 din 100 de pe programul de făcut trap, dar tot sună bune.

Tri.Be - Witch

Dacă e o piesă care nu pricep de ce nu a avut popularitate, asta este. 500k vizualizări e nimic pentru o piesă cu un vibe atât de fain; ca o poveste horror bine spusă, poveste care nici măcar nu are nevoie de traducere - vizualul e suficient.

Twice - Moonlight sunrise

2023 pare să fie anul în care am auzit cele mai multe piese coreene în engleză, semn că își doresc foarte mult atenția americanilor (pentru că, să fim serioși, acolo sunt banii). Moonlight sunrise cu 100 de milioane de vizualizări a reușit treaba asta - dar cumva mi se pare că piesele cântate în engleză își pierd un pic din personalitate. Parcă ceva nu se potrivește, ceva lipsește de acolo. Cel puțin în cazul fetelor de la Twice.

Mave - Pandora

Mave este o trupă „virtuală” - generată de producător, voce și prezență scenică. Nu știu mai multe despre aspectele tehnice din spate trupei Mave, dar nu pare să fi atras foarte mult atenția lumii; Pandora sună bine, dar sună generic și uitabil. Într-un an obsedat de AI, Mave a arătat că se pot face unele lucruri dar… că nu e suficient. Chiar și-așa, dacă piesa intră în playlist nu o să te oprești din dat din fund pe ringul de dans.

XG - Shooting Star

XG e un grup de șapte fete japoneze care și-au lansat cariera în Coreea. Cântă exclusiv în engleză, dar sunt produse din Seoul. Am aflat de ele la începutul anului 2023 dar nu cu piesa asta (care ea însăși stă excelent în picioare) ci dând peste Galz Xypher, un showcase de ce știu să facă fetele din XG. Dacă versul lui Cocona nu te lasă cu gura căscată nu știu ce o să te mai uimească (avea 16 ani când înregistra treaba aia). Revenind la Shooting Star, are culoare, are personalitate, și dacă nu ar fi fost eclipsat de un fel de B-side de care o să vorbim îndată ar fi stat excelent în picioare. De fapt stă oricum.

Minnie - In the novel

Sunt două piese de pe soundtrack-ul unui desen animat? „It was all a mistake”. Nu știu exact ce este, dar versurile sunt faine și vocea lui Minnie de la (G)I-DLE e incredibil de plăcută, aș asculta-o pe orice înregistrează. Nu e singura piesă de pe acel soundtrack, dar In the novel e cea mai bună dintre ele.

XG - Left Right

Left Right sună de parcă și-a ratat epoca, și ar fi trebuit să iasă în anii ‘90, să ia lumea R&B pe sus și să dea de pământ cu ea. Fetele au flow, au și vocile să facă piesa să meargă; versurile sunt furate din ethosul adolescentin american, obsesia în jurul mașinii ca validare, dar nu mă supăr, mă gândesc că nu ar fi sunat la fel de bine „hai să mergem împreună cu trenul, să așteptăm în stație și să dansăm”.

Viviz - Pull up

O piesă care sună 100% KPop, produsă cu măiestrie și precizie, o piesă de dans care te va face să te ridici de pe scaun să dansezi. Ceea ce e bine și sănătos, că prea mult stat pe scaun face rău. Viviz arată că nu sunt la prima vizită prin zonă, știu ce fac și se simt bine în centrul atenției. Rezultatul e excelent.

Când încheiem toate lunile o să fie și un playlist făcut public - până atunci, vă las să vă bucurați de fiecare piesă în parte că merită.