Mafia: Definitive Edition

Mafia: Definitive Edition este un remaster al jocului Mafia apărut în 2002. Unul din primele jocuri care îți permiteau să te plimbi printr-o (mai mult sau mai puțin) lume deschisă, jucai rolul unui trepăduș mafiot, Thomas Angelo, care vrea să îl denunțe pe șeful familiei din care făcea parte, Salieri. Povestea nu e ceva ieșit din comun; e o poveste simplă, dar făcută cu mult bun simț - marea șmecherie a jocului era epoca în care era plasat jocul - anii ‘30, modelați superb pentru 2002. Nu o să fac o recenzie a jocului, deci nu o să povestesc tot ce se întâmplă în el - dacă vreți, vă recomand cu căldură să jucați jocul vechi, și putem discuta despre el separat. Urmează spoilere.

Discuția de-aici e, așadar, pentru cei care au jucat Mafia și care se întreabă dacă merită sau nu merită să cumpere Mafia: Definitive Edition. Răspunsul, pe scurt, e nu, și da pentru cei excesiv de nostalgici. Urmăriți un playthrough pe youtube, e mai mult decât suficient. Explicația mai pe larg în cele ce urmează.

Definitive Edition aduce exact ceea ce te-ai aștepta. Un engine grafic modernizat, un gameplay modernizat, probabil foarte potrivit pentru console. Povestea e actualizată, secvențele animate refăcute complet. În mare parte Lost Heaven, orașul, este așa cum îl știți - multe din detaliile din jocul vechi sunt prezente acolo în Full HD, ceea ce e extraordinar. Impresia inițială e excelentă. Dar…

În primul rând rescrierea poveștii e problematică. Da, s-au explicat o mulțime de detalii care nu erau explicate foarte bine în scenariul anterior. Pentru 2002 era suficient; pentru 2020 nu prea. Sunt o sumedenie de schimbări și simplificări; chiar mi-a plăcut faptul că Sarah este ceva mai prezentă în scenariu, și poate ar fi meritat un rol mai proeminent dacă misiunea celor de la Hangar 13 nu ar fi fost doar să refacă jocul vechi și atât. Dar în afară de Sarah, majoritatea schimbărilor au fost deranjante. Totul ți se dă de-a gata - când e vorba să o execuți pe o prostituată care îl trădează pe Salieri ți se spune din start ce trebuie să faci, și de ce s-o lași pe fată să fugă. Îți lipsește surpriza deciziei lui Tom, și ai impresia că omul e doar o coadă de topor și nimic mai mult. Mai mult, nu mai ai marea surpriză ca, după ce scapi de poliție, să ajungi fix la înmormântarea celui pe care îl omorâsei tu cu câteva zile înainte.

Cumva, emoția e cu un nivel mai jos, personajul nu mai e la fel de interesant. Lipsește prietenia lui cu Ralphie (care rămâne doar pentru un inutil conflict între el și Paulie, conflict neexploatat mai departe), dar mai ales lipsesc misiunile cu Lucas Bertone, care încheiau fiecare misiune importantă. Da, există posibilitatea să faci ceva cu Lucas Bertone, dar mi-e neclar cum, și nici jocul nu insistă să-ți lase spațiul acela de a lua misiunea de la Lucas și a căuta câte-o mașină nouă. Acele misiuni erau foarte importante - fiecare din ele era într-un alt colț al orașului, și fiecare din ele îți dădeau ocazia să explorezi natural orașul; foarte des misiunile cu Lucas mi se păreau mai faine decât misiunile propriu-zise date de șeful mafiot. Da, știu, există un mod free ride, dar prefer întotdeauna felul în care, într-un fel, Lucas venea și cu un pic de poveste pe lângă. Acum, din câte înțeleg (pentru că nu mi-a fost foarte clar când pot să merg să fac misiunile lui Lucas) sunt doar niște fotografii pe care le iei și gata.

Pentru cineva care nu a mai jucat Mafia, prima variantă, o să fie uimitor cât de scurt e jocul. Primul Mafia nu e la fel de scurt, dar Definitive Edition copiază fiecare misiune și o scurtează. Nu mai ai un obiectiv la care te descurci tu să ajungi, ci ți-l marchează automat pe mini-hartă și îți pune un marker mereu prezent pe ecran. Da, probabil că pe nivele de dificultate mai mari ți le ia și va trebui să te descurci cu adevărat singur, dar jocul nu prea te lasă să faci asta - harta îți blochează complet vederea, nu e ceva ce poți suprapune pentru o perioadă scurtă de timp scenei cu condusul prin oraș, ca să te poți orienta real. Poate pe modul clasic, deși mă îndoiesc.

Cu alte cuvinte, campania reimaginată de Mafia e mai scurtă decât cea originală deși, în mare, e același conținut. Din păcate, gameplay-ul suferă. S-a îmbunătățit partea de condus mașini, mai ales cursa infernală, care de data asta am terminat-o după a doua încercare, la prima încercare eșuând pentru că eram curios dacă o mai ia razna mașina dacă ieși în decor. Nu o mai ia, și cursa e mult mai jucabilă. S-ar putea chiar să fie plăcut să o joci pe un nivel mai mare de dificultate. Dar în rest, cam toate lucrurile sunt parcă mai puțin reușite. Lupta corp la corp e bizară sau prea simplă, și este neclar când trebuie să te angajezi în luptă corp la corp. Partea de stealth este neinteresantă. Mișcarea pare greoaie, controalele uneori nu răspund așa cum ar trebui. Poliția parcă nu e la fel de agresivă, și mă așteptam la un driving engine mai bun - nu prea am simțit mare satisfacție plimbându-mă prin Lost Heaven.

Radio-ul e ok, dar misiunile fiind prea scurte nu apuci să te bucuri de soundtrack-ul jocului prea mult. E un fel de frumesețe-din-ochiul-privitorului, dar nu mi-a făcut o plăcere deosebită, nu e genul că nu mai poți dormi noaptea să-l continui. E un joc frumos de privit, de-asta vă sugerez să vă uitați la walkthrough, și să cumpărați de pe GOG varianta veche. Chiar dacă e mai puțin arătoasă, varianta veche, un pic patchuită să scoată 1080p corect, e mai satisfăcătoare. Și, uitându-mă la preț, e o afacere mult mai bună.

Dacă nu aș fi fost ocupat cu altele aș fi făcut un playthrough complet. Jocul cred că se poate termina în vreo zece ore, din care un sfert sunt filmulețele - impresionante. E păcat că au decis să scoată atât de mult conținut bun, și să explice totul ca la proști, sacrificând dezvoltarea personajului principal, și cu un gameplay dumbed down. Mi se pare exclusiv exploatare de nostalgie și se simte.

Dar da, arată frumos. Și chiar, a colaborat și un studio românesc la el.

Dar da, arată frumos. Și chiar, a colaborat și un studio românesc la el.