Nevoia de un ONG al bloggerilor

Există așa ceva? Da și nu. Săptămâna asta, problema dacă e nevoie de o asociație de bloggeri a devenit un subiect fierbinte după ce a fost deschis de oamenii de bine de la TVDece.

Recunosc fenomenul, știu ce s-a întâmplat acolo. S-au strâns oamenii la #clujblogmeet (sau, cum îi mai zice la noi, la o bere) și unul (sau poate mai mulți) au zis: “Mă, ce ziceți, merită să facem X?”

Nu am fost acolo, dar îmi imaginez cum a decurs mai departe. Au venit vreo trei cu idei despre ce s-ar putea face, nimeni cu o idee practică, nimeni cu un aspect practic sau cu o utilitate reală pentru o astfel de asociație. Toți cei care ar fi propus ar fi dorit pe cât posibil ca altcineva să se ocupe de treaba asta, și singurii care vor să conducă sunt fie naivi și nu știu în ce se bagă, fie prea inimoși și idealiști, fie sunt ticăloșii care vor să-și facă un renume (și nu dau nume, că iar mă trezesc făcut prostălău).

De ce nu e nevoie de un ONG al bloggerilor? În primul rând, uitați-vă la motivele lui Zicu. Uitați-le, apoi, pentru că sunt irelevante, și ăsta e primul motiv pentru care nu trebuie făcută o asociație a bloggerilor: pentru că motivele sunt prea romantice. Vorbește el acolo de faptul că:

  1. Clujul e irelevant ca blogging la nivel național. Dar greșește, pentru că nu ar trebui să conteze. O asociație a bloggerilor nu trebuie să depindă de cât de relevant e un oraș ca blogging. Bloggerii care sunt exclusiv locali sunt irelevanți, iar rolul lor ar fi să aducă cititorii lui în orașul lui și să-i convingă pe cei din afară să cheltuie la el acasă. Un blogger internaționalist care scrie ocazional “de poftă” despre orașul lui e mult mai bun.
  2. Chiar dacă există o piață de blogging de zece ani… Nu există o piață de blogging de zece ani. Există bloggeri care fac chestia asta de zece ani și chiar mai mult. Piața e mult mai recentă. Chiar și-așa, nu există o “piață de bloguri”, pentru că nu există niciun centralizator decent.
  3. Bloggerii nu mai sunt o comunitate… și nici nu trebuie să fie. Nu poți să-l faci pe Adi Hădean să fie “comunitate” cu Vasile Manu, și să se simtă bine cu asta. Invariabil, comunitățile astea se sparg în găști pe diverse criterii – interese, intelect, resurse.

Dacă ați observat, Zicu nu pomenește deloc de ce ar fi utilă o astfel de asociație. Cu ce ar ajuta. Sigur, în spate poate există intenții frumoase, dar nu există pic de educație socială și economică – suntem niște analfabeți din punctul ăsta.

Există o singură regulă economică inamovibilă. Omul e condus de interesul propriu. Va cumpăra la cel mai mic preț pentru interesul propriu, uneori chiar sacrificându-și interesul pe termen lung. Va dona resurse ca să se simtă mai bine și mai satisfăcut cu sine, mai superior moral. Iar în problema asociației de bloggeri, cu multă naivitate, toată lumea uită de interesul personal.

Ce poate face o astfel de asociație? Hai că vă zic. Poate să ajute bloggerii să identifice mai ușor evenimentele din oraș. Poate să strângă o cotizație lunară, și de banii respectivi poate fi întreținut un site de prezentare, eventual organizate concursuri cu premii și să fie un hub de promovare a bloggerilor mai puțin vizualizați. Poate organiza niște conferințe, cu niște oameni meseriași care au ceva de zis. Poate să faciliteze accesul bloggerilor la evenimente în posturi speciale (de exemplu, de fotografi). Poate fi un punct de referință pentru companiile din zonă. Poate face multe lucruri, cu alte cuvinte. Cu condiția să existe. Genul ăsta de asociație trebuia făcut întâi, după aceea discutat ce anume ar trebui să facă.

Manu Cheța se avântă și, în pur spirit etatist pe care l-ar disprețui dacă ar sta cineva să-i explice unde greșește, propune o asociație națională și alte grozăvii precum meseria de blogger (nu i-a explicat nimeni că există “publicist”). Evident, Manu uită că unei astfel de organizații i-ar păsa de el și de Brașov cam cât le pasă guvernelor României (2015, și nu avem nici autostradă și nici aeroport). Dar el e bine intenționat și inimos, pe el îl văd conducătorul unei astfel de organizații brașovene. Care ar putea fi o idee bună.

Sau nu.

Dilema

Dilemă

Comments

Nevoia de un ONG al bloggerilor — 12 Comments

  1. Am facut la un moment dat un ONG (fara legatura cu blogurile) impreuna cu niste prieteni, toti idealisti ca o sa facem o tona de chestii. Entuziasmul s-a dus, nimeni nu avea chef de fapt de munca voluntara si asa am ramas cu birocratia legata de functionarea unui ONG. Acum scoatem bani din buzunar sa platim un contabil sa aduca actele la zi ca sa il putem desfiinta.

    • Eu nu zic nu, spun doar că atâta timp cât “își merită banii”, atunci merită înființat. Dacă e doar pentru a strânge voluntariat… pentru aia nu e nevoie de personalitate juridică. 😀

  2. Pingback: Degajați internetul, nu avem nevoie de aglomerări - Idaho scris de Corina Georgescu

  3. Pingback: Asociația Bloggerilor Români? | Manuel Cheta

  4. Pingback: Vlog în 2: Asociația bloggerilor | Manuel Cheta