Noul limbaj de lemn

Mulți dintre internauții mai tineri nu prea știu ce e limba de lemn, dar Wikipedia are o explicație chiar interesantă care merită citită. E reprodus acolo și un citat din Andrei Pleșu, pe care îl redau parțial aici: “Limba de lemn este o limbă incremenită. Ea nu-l face pe om să vibreze la auzul vorbelor“. Mi se pare foarte interesantă această descriere. Surprinde cel mai important aspect al limbii de lemn: Transmite zero emoție, zero informație. Este o limbă goală.

În această frumoasă după amiază îmi doream să vă scriu despre limba de lemn a unor personaje ce-mi sunt mie tare ‘dragi’. De fiecare dată cînd îi citesc și le văd exprimările simt nevoia să urlu. E vorba de limba NLP-iștilor, vînzătorilor de ‘succes’ și a celor asemenea lor (NLP=Neuro-Linguistic Programming). E un limbaj special, deosebit de limba de lemn comunistă dar la fel de gol de conținut, și la fel de nociv. Problema mea cea mai mare cu ei e faptul că vînd (pe bani grei) fum, iluzii. Vînzătorii de placebo îți umplu mintea cu vise nerealiste și te conving să faci niște angajamente pe care nu numai că nu le poți onora pînă la capăt, dar îți vor acapara încet viața.

Pe scurt, ce e NLP-ul? NLP-ul e momentul în care spui că ‘sunt X’ și deodată ești acel X. Zici: “sunt un om de succes” și pac! ești om de succes. Spui “sunt medic cardiolog” și deodată te trezești în mînă cu bisturiul. NLP-ul e ideea că dacă te minți suficient de mult, accepți acea minciună.

Și NLP-iștii și ‘vînzătorii de succes’ fix asta fac. Aceeași idee repetată la infinit, care îi face să pară interesanți. De fiecare dată cînd asist, direct sau indirect, la expunerile lor, sunt uimit cît de puțin spun și cît de mult vorbesc. Și, mai ales, cît de nepregătiți sunt oamenii din audiență, mereu gata să îngurgiteze discursul lipsit de conținut. Mai ales oamenii mai în vîrstă percutează la vorbele lor goale, fie că se referă la vînzări de produse, la chestii ce țin de sănătate sau orice alte subiecte ‘tentante’ ale zilei.

Bine, veți zice, dar ce e rău la aceste vorbe goale? În primul rînd, produsele pe care ți le vînd nu sunt ceva ce ai vrea sau de care să ai nevoie. Rareori sunt un lucru bun, sau un lucru de care să aveți nevoie. Mai mult, vă vor induce în teribile erori; cel mai des cultivă un optimism tîmpit, aproape sinucigaș. Cu idei gen ‘fă zilnic ceva ce te sperie’, pot produce mai mult rău decît bine. Dar cel mai des vă vor implica în scheme piramidale care vor fi costisitoare, și care vă vor costa nu doar bani, ci și prieteni. Pentru că, nu, cînd intrați într-o schemă piramidală vă veți întoarce spre prieteni pentru a vă recupera banii pe care i-ați investit aiurea în schemă, nu?

Și problema e că sunt niște oameni care învață un singur lucru. Să fie prietenoși, în sensul ‘prietenos cu zîmbetul larg care îți dă fiori reci’. Dar mulți oameni pică trucurilor unor oameni zîmbitori, care se îmbracă la costum, pentru că nu, niște oameni care zîmbesc și se îmbracă la costum nu au cum să te mintă…

Și se bazează pe naivitatea celor din jur. Încercarea de a dialoga cu ei e futilă; majoritatea evită discuțiile sau îți răspund cu retorica limbajului de lemn dacă îl stăpînesc suficient de bine. Desigur, e foarte greu să găsești o hibă într-un discurs care nu spune nimic, și mai ales din cauza asta oamenii inteligenți sunt blocați intelectual de larghețea exprimării. Nu poți combate nimic… pentru că nu e nimic acolo.

Nu vă voi supune chinurilor de a trece prin niște reprezentații ale acestor vînzători de succes. Mi se pare un oribil spectacol, cu nimic deosebit de cozile de la Caritas din anii ’90. În orice caz, e ușor să recunoașteți vorba goală. Sunt oameni care vorbesc despre ‘succes’, despre faptul că nu ai făcut suficient de multe pentru a atinge succesul, care spun că totul pornește din tine, că poți face orice.

Evitați-i așadar pe toți cei ce folosesc cuvinte cheie precum ‘succes’, ‘antreprenoriat’, ‘viziune’, ‘gratuit’, ‘dezvoltare personală’ sau vă propun să le urmați cursul de îmbunătățire personală. La fel, dacă se recomandă ca speakeri, consultanți și antreprenori. Ei sunt promotorii noului limbaj de lemn. Feriți-vă.

Comments

Noul limbaj de lemn — 22 Comments

  1. Portretul pare mai degrabă al celor din MLM decât din NLP. NLP și AT sunt tehnici care au ceva fundament și dacă intri mai mult în ele au și logică. Din punct de vedere al efectelor, eu le văd mai degrabă ca mersul la sală. Unii ajung culturiști, alții își păstrează burta de bere. Unii vor doar să „fie în formă”, alții vor performanță. Unii nu fac față, alții rup aparatele. Până la urmă, nu există succes fără muncă. Și nici fără credință 😉 Ca și mersul la sală, dacă nu este însoțit și de altceva, e inutil. Până la urmă, că e NLP, că e Yoga, că e post și rugăciune, meditație, whatever, atâta timp cât o folosești ca mijloc și nu ca scop, e OK.

    • MLM-ul e doar o parte din chestiile astea; NLP-ul însă i-a transformat pe toți în ‘speakeri, consultanți și antreprenori’. Postează zilnic pe facebook mesaje cu: “cum ar fi să muncești doar patru ore pe săptămînă?” și abureli despre ‘cum viața e mai bună cînd ești într-un șezlong la mare’, sau ‘eu mi-am început dimineața cu sală, piscină și zece kilometri pe bicicletă, tu ce faci ca să te trezești?’. Abureli de genul ăsta, care te fac să cazi pe spate de cît de grozav sunt ăștia sau, din contră, să te revolți furios.

      NLP-ul știu că e o chestie gîndită. NLP-iștii însă sunt altă treabă. Și da, cei mai mulți NLPiști sunt și MLM-iști, pentru că altfel nu e prea profitabil.

    • NLP: Neuro-linguistic programming. Ideea că dacă îți spui de zece mii de ori ‘sunt cel mai tare’ devii cel mai tare. Baza pentru a umfla un ego și chestia pe care o vînd mulți ‘speakeri și consultanți’ de meserie.
      MLM: Multi-level marketing. Scheme piramidale care reușesc să fie totuși legale, gen Avon sau Oriflame.
      AT: nu mi-e foarte clar. Poate ne spune Cristian dacă vede mesajul tău. 🙂

    • Da, interesant. De analiza asta nu știam foarte multe; o să citesc un pic să văd cum se aplică la speakerii profesioniști 😀

    • NLP in principal inseamna “Natural Language Processing”. Un domeniu al Computer Science destul de util si important 🙂

  2. Pingback: Dorin Lazăr: Noul limbaj de lemn | BLOGPOST.timpul.md

  3. @Dorin

    NLP-ul e puțin altceva decât zici tu. Chestia aia, că-ți repeți „sunt cel mai tare”, e autosugestie. A fost inventată înainte de NLP cu vreo jumătate de secol – pe la începutul secolului 20.

    NLP-ul e un fel de psihologie New Age, cu tot felul de tehnici ca să descoperi păsămite cum funcționezi și să modifici chestiile respective ca să devii o persoană de succes. Cel puțin din câte văd eu. Că discută despre imitat modelul altora, despre „ancore” care te fac să reacționezi automat într-un anumit fel și tot felul de alte povești. Nu prea merge, dar e o pseudoștiință în toată regula 😀

    • Da, e o pseudo-știință destul de vastă acum. Nu e doar autosugestie, de acord, însă de-acolo pornește și în jurul autosugestiei se învîrte. Sigur, sunt mai multe tehnici, dar foarte multe țin de autosugestie, și dacă m-ar pasiona foarte tare subiectul chiar aș studia felul în care amăgesc oamenii. Însă nu am suficienă răbdare să le ascult discursurile spălătoare de creier, și nimeni nu prea e în stare să-mi spună ce vor să zică, de fapt, în cîteva fraze scurte.

      Știi tu, brevity is the soul of wit, iar ăștia nu prea dețin așa ceva.

  4. Analiza Tranzacțională și Programarea Neuro Lingvistică au apărut ca forme de terapie de unde au fost preluate în coaching. Fiind utilizate de oamenii de succes, era doar o chestiune de timp până să fie vândute ca „secretele reușitei în viață” coafezelor care se visează herstiliste. Un fel de Danielle Steel sau Sandra Brown (apropo, în tinerețe lucram la o editură și l-am cunoscut pe autorul a vreo 10 cărți apărute cu Sandra Brown pe copertă). Fenomenul e amplificat și de BS* corporatist cu programele sale de îmbunătățire și team-buildinguri, care sunt mult mai ieftine decât o mărire de salariu.

    În MLM, Avon, Zepter sau Oriflame sunt de partea bună a… forței 🙂 Ele au apărut ca o necesitate economică, după război, când erau multe văduve care aveau nevoie de o ocupație. Partea întunecată sunt rețelele unde NU există produse sau acestea sunt învăluite într-o aură de miracol/misticism și unde e vizibilă de la o poștă spălarea pe creier și textele ridicole (FOREX, scheme de slăbit). Aici produsul este secundar, contează „rețeaua”, câștigul venind din extinderea „rețelei”, nu din vânzarea de produse.

    * bulșit

    • Coaching-ul profesionist e, în general, bullshit. Nu ideea de coaching, care poate fi chiar ok, aplicată de cine trebuie, cînd trebuie.

      Și da, Avon, Zepter, Oriflame or fi de partea bună a ‘forței’, dar și ‘adepții’ lor devin foarte iritanți la un moment dat. Nu toți, suficienți însă.

    • la un moment dat? iau foc instantaneu cum aud de ei. dpmdv sunt niste mega evazionisti fiscali. ai uitat de herbalife…

    • ti-e frica sa nu te dea in judecata evazionistii, ham? 😉
      ca pe cel cu colonhelp…

    • :)))) Nu, chiar nu știu nimic de HerbaLife. Tipul care a scris de ColonHelp studiase un pic problema, eu nu am studiat mai deloc. 🙂

  5. Prin NLP inteleg si eu mai degraba Natural Language Processing, o chestie foarte interesanta si utila. Ar fi pacat sa o manjim cu alte mizerii…

  6. Deasta-i bine ca prima mentionare a unei prescurtari sa fie facuta explicit. De exemplu: Neuro-Linguistic Programming (NLP). Mai ales in cazul in care sunt folosite doua limbi. Ca altfel ma gandeam al Noua Limba pe P…

    Ma rog, chestie de stil. Nu-i bai.

  7. Pingback: Scurtissime (338) | Diverse | Robintel