Nu vreau mai multe parcări, vreau mai puține mașini

Vali sugerează într-un articol recent că Scripcaru creează o cerere artificială de parcări eliminându-le pe cele vechi. Și cred că are dreptate, dar ce spune mai departe nu mi se pare la fel de corect.

Altfel, am discutat asta cu diverși planneri urbani. Să scoatem mașinile din oraș, să eliminăm parcările, astfel nu vor mai veni cu mașinile în oraș. Să descurajăm, să planificăm, să bla bla. OK, ăsta e plan pe 10 ani. Dar azi, mâine, anul viitor e nevoie de parcări. Până peste 10 ani e nevoie de parcări. Nu poți să-i spui cetățeanului-alegător așteaptă 10 ani că nu vei mai avea nevoie de mașină atunci. E stupid.

Să vorbim un pic despre ce zonă e vorba acolo - e o zonă lângă parcul central, zona Livada Poștei. Este o zonă unde se întâlnesc 17 linii de autobuz și, apropos, zilele astea primarul Scripcaru se lăuda într-o postare sponsorizată pe Facebook că 75% din transportul în comun în Brașov este electric, și la anul va fi 100% electric. Nu toate liniile sunt de frecvență mică - de fapt, cele mai frecvente autobuze trec pe la Livada Poștei - 6, 17. De pe oriunde ești din oraș ai o linie care te duce acolo, direct, sau indirect, pentru că transportul în comun are bilet de 50 de minute, timp în care poți schimba câte autobuze vrei (nu o dată am făcut un bilet, am mers până în celălalt colț al Brașovului, am rezolvat ce era de rezolvat și m-am întors cu același bilet acasă).

Comentatorii lui Vali însă explică de ce este necesar să ai mașină. Ai nevoie de mașină pentru că ai nevoie de mașină. Pentru că ai nevoie de mașină. Ce, nu e un motiv suficient? Uite, mai dau unul: „pentru că mașina e necesară”. Nu, mașina nu e necesară, de fapt, mașina e atât de puțin necesară încât singurul motiv pentru care ai deține o mașină e că o închiriezi pentru un serviciu gen Uber. Da, visez la un viitor unde singurele mașini care apar pe stradă sunt transportul în comun, taxiurile și mașinile de serviciu, majoritatea pick-up trucks pentru că oamenii chiar fac o muncă cu ea. Divaghez, însă.

Brașov e un oraș care ne arată că soluția pe termen lung nu e să faci conducătorii auto mai comozi. Brașovul este în infringment la Comisia Europeană din cauza poluării. Da, orașul ăla verde și mișto are o problemă de poluare. Allen Coliban, care e singurul care se bate, real, cu Scripcaru, împinge în față fix ideea că va face mai multe parcuri. Poate știți, că are DOR un articol pe tema asta, nemarcat ca publicitate electorală, dar bunicel.

Stau într-o zonă din oraș unde ar trebui să nu mă plâng de lucrurile astea - locuiesc la sub 200 de metri două păduri. Dar asta nu mă împiedică să mă trezesc în fiecare dimineață în putoare de mașini, și nu schimbă faptul că dacă nu curăț de praf câteva zile se așterne de parcă locuiesc sub un vulcan activ. Între timp, primarul a și asfaltat și a vopsit o pietonală, motiv pentru care aerul a devenit aproape irespirabil. Dar da, în afară de asfalt, e plin cu mașini în zona în care locuiesc - mai toate părculețele arondate blocurilor au fost masacrate și înlocuite de parcări.

Am o ură deosebită față de mașini. Și le înțeleg utilitatea, da, e util să te urci în mașină și să te duci din punctul A în punctul B. Este însă necesară? Nu, nu cred. În fine, zilele astea mi s-a reproșat că am păreri de provincial, poate nu ar trebui să mă bag în discuțiile astea pe care le au oamenii inteligenți. Pentru articole pe tema mașinii a început să mă ocolească lumea, că deranjează opiniile astea. Sunt obișnuit.

Rămâne, așadar, cum am stabilit. Eu vreau mai puține parcări, vreau să respir oxigen, nu noxe.

PS: Cineva mi-a amintit că mașina e necesară dacă vrei să faci copii. Sunt sigur, pentru că copiii se nasc acum cu extensii metalice de ținut fundul în scaun și conectori USB. Și o necesitate teribilă de a inspira noxe și a face boli de plămâni de la 10 ani.

PS2: Pentru că deja m-ajung blestemele cititorilor, de 10 minute un vecin stă cu mașina pornită sub fereastra mea, că aia e mare utilitate - consumi combustibil, produci noxe și zgomot.

PS3: Noroc că a plecat ăla, acum altul și-a pornit mașina și stă cu ea la relanti de 10 minute.