Okapi vs. Paraziții, Mafia vs. Puya și beef-ul în hip-hop-ul românesc în general

Articolul despre capra lui Guess Who a fost un mic succes personal: mi-am primit înjurăturile și șuturile în fund că sunt necunoscător pentru el. Mă amuză conversația în jurul subiectului: de obicei cei mai virulenți au probleme mari cu limba română, și e și normal; în fond, hip-hop-ul are (în viziunea majorității) ca țintă primordială sub-cultura, nivelele inferioare ale societății (de unde vine și fascinația pentru lumea interlopă și limbajul vulgar).

În ultimii ani am văzut însă un fenomen deosebit. Hip-hop-ul a devenit curent ‘mainstream’ (la fel ca în occident) și avem radioul dominat de Puya sau Guess Who. Odată cu succesul a venit și invidia – și inevitabil conflictele. Ai Cheloo de la Paraziții care îi îngroapă figurativ pe Guess Who, Grasu XXL, Spike și Moga (just because). Ai BUG Mafia care îi servesc lui Puya o masă neconvențională, dar și găștii de la OkapiGuess Who și Spike le răspund criticilor, aparent mai moale (nu sunt atît de supărați pe cei care îi bîrfesc). Puya deja vorbise de rău Mafia (Foame de Bani) și îi folosise pentru a reintra în atenția publică. Paraziții ne promit că revin în 2011 (2011 ar fi trebuit să fie cel mai bun an al lor), dar probabil au amînat reveinrea – oricum, mă gîndesc că o să auzim multe replici venite dinspre ei de asemenea.

Cel mai amuzant însă e publicul. Zic că e publicul, pentru că publicul de fapt inflamează orgoliile. Ei sunt cei care se înjură mai mult decît ‘idolii’ lor. Se servește multă mîncare cu carne din partea fanilor în direcția fanilor celorlalți. Fanii se regăsesc în conflictele idolilor lor pentru că simt nevoia să se identifice cu o tabără dintr-un război – necesitatea de a-și etala forța și descărca energia distructivă este o trăsătură a condiției umane care nu mai găsește atît de multe posibilități de refulare în ziua de azi. Identificarea lor cu idolii lor și cu motivațiile lor ii ajută să fie, pînă la urmă, niște oameni mai relaxați în viața reală. Și chiar dacă ei ajung să se identifice cu idolii lor, să se simtă trădați de Guess Who ca Cheloo, furați de Tataee ca Puya, trădați de Sișu ca gașca de la Mafia sau orice în orice direcție (cred că doar Puya și Okapi nu s-au înjurat, și nu par prea dornici să înceapă să o facă, nu au de ce). Ce vreau să spun este că această identificare este foarte bună, este o șansă pentru refulare și oamenii se pot relaxa în viața reală. Desigur, vor avea o problemă fanii ălorlalți. Dar de obicei cine se aseamănă se adună, și e foarte posibil ca dacă trei oameni stau împreună foarte mult timp și (de exemplu) îl urăsc pe Guess Who, o fac ca grup. Hip-hop-ul, pînă la urmă, ajută indivizii să se re-identifice cu sentimentele tribale. Și iată, hip-hop-ul are rol sanitar în societate; cine ar fi crezut?

Acum, dincolo de amuzamente, oamenii ar trebui să se mai relaxeze un pic. Nu de alta, dar se uită un aspect foarte foarte important: artiștii hip-hop sunt acolo pentru distracția noastră. La ce să ne încrîncenăm atîta? Mafia înjură pe Puya? Okapi pe critici? Foarte bine. Noi ar trebui să pregătim popcornul, să ne punem pe canapea, să dăm volumul mai tare și să ne bucurăm de spectacol. E atît de greu?

Comments

Okapi vs. Paraziții, Mafia vs. Puya și beef-ul în hip-hop-ul românesc în general — 25 Comments

  1. Eu tot voiam sa fac o mica istorie a rap-ului romanesc, inainte de suprematia mititeilor astora care se dau giganti (aici intra lejer si Mafia, si Parazitii si Guess Who care chiar are beat-uri decente, pe langa versurile mai mult sau mai putin discutabile).

    Nu stiu, zic si eu ca ce faceau Vexxatu, Ghetto Dacii, R.A.C.L.A in primii ani si Morometzii cu Baxter si ulterior cu Raku e peste ce fac baietii astia acum si ridica la rang de arta.

    • Din păcate istoria se face din fapte de arme și vitejie, ca să fac un mic amuzament. Un fenomen care nu e fecund, nu creează urmași, nu influențează… nu prea are ce căuta pe hartă. Mafia, Paraziții, Puya, Guess Who au zguduit ceva în noi.
      Nu vorbesc despre valoarea celor pe care îi enumeri. E posibil să fie foarte buni dar potențialul lor să fie neîmplinit. Regretabil, dar that’s life; de exemplu George Orwell ar fi fost irelevant dacă l-ar fi citit doar 100 de oameni care s-ar fi culcat după aceea pe o ureche și ar fi uitat de el. Sigur, ar fi zis: “era unu’, Orwell, bine le zicea” – dar parcă ar fi fost degeaba totul.
      E ok să nu aibă succes, atîta timp cît mergi pe modelul lui Socrate – cei pe care îi crești, educi, îi formezi îți vor face o aură mai glorioasă decît poate o meriți. Din păcate, puțini vorbesc despre cei pe care îi enumeri, și și mai puțini se pot considera influențați de ei. De-asta, vrem, nu vrem, rămînem cu cei din mainstream. Eu zic că ele patru nume din titlu o să rămînă în mintea publicului larg… restul… mă îndoiesc.

    • Problema e ca astia au dat startul. Asa cum La Familia erau doi baietei pierduti pe care Tatae ii invata sa ”dea pe negativ”, multi dintre greii de-acum stateau si cascau gura la ce facea Vexxatu cu un turntable importat din SUA in 1996.

    • Din păcate nu a prea rămas mult de pe urma lor – adică sigur, poate au pus o sămînță acolo… Dar ceea ce au făcut ei atunci mai e relevant acum? Sunt altceva decît footnote la ‘greii’ de acum?

    • Intrebare retorica: TU ESTI COMPLET IDIOT? Cu Mafia si Guess Who sunt de acord ca au versuri slabe. Dar daca spui de Parazitii, esti complet imbecil si esti cel mai bou. Ce au facut Parazitii pentru rap-ul romanesc n-o sa mai faca nimeni altcineva in cel putin 200 de ani. Asculta-ma pe mine.

  2. Salut!Acest post,din partea mea,ar fi ca un raspuns pentru articolul trecut despre hip-hop(ala cu capra).Din cate am opservat tu vrei argumente de ce ii uram noi(cei care asculta parazitii) pe GW Grasu XXS,Puya si Spike(personal nu am nimic cu el,inca o da underground).Treaba incepe cam acum 6-7 ani cand formatia Anonim a intrat in label-ul 20CMRecords.In formatie existau pe atunci Zekko si Guess Who.Au scos si un album ‘Hai sa vorbim’ .Toate au fost frumoase pana cand cei doi de la Anonim au luat-o pe drumuri diferite GW plecand cu Spike si infinteaza un nou label impreuna cu Grasu cam prin 2009.Aici apare problema…Primele creatii ale lui GW sunt destul de ok dar vine melodia ‘Locul potrivit’ .Versurile sunt cam rusinoase pt. romani.Mai apare si ‘Manifest’ acum ‘Lala song’ care nu au absolut nici o treaba cu rap-ul romanesc.Rap-ul cel putin pana acum in Romania nu a fost un gen de muzica comercial .O alta problema e ca rap-ul nu se promoveaza la TV sau radio.Intrebarea mea e:Ce alti “rapperi” inafara de cei de mai sus ai mai auzit in ultimii ani la radio/TV?
    Acum problema cu Puya.A fost un cantaret de rap bun…A fost.Ziceai ca engleza din piesa ‘We don’t care’ e de balta?Inseamna ca cea din piesele lui Puya e baltoasa .Pe bune e chiar de rahat.
    In final ar trebuii facuta o comparatie intre Okapi si CTC(FacemRecords). Ambi sunt tineri si au pornit cam din aceeasi perioada…Dar CTC face diferenta.

    • 1) De ce e o problemă că rapul nu se promovează la Tv/Radio? Dacă nu e suficient de popular, de ce ar fi promovat? Mie mi-ar plăcea să aud mai mult Imogen Heap la radio; sau mai mult Vivaldi la radio. Nu o să aud – și asta pentru că nici Vivaldi nici Imogen nu sunt mainstream (parcă totuși Imogen e mai auzită). Pentru muzica ‘specială’ ar trebui să fie radiouri speciale – există radiouri de rock, de hip-hop, de muzică clasică… ONLINE 🙂 Există vreun post de radio online de hip-hop românesc? Chiar sunt curios. Bănuiesc că nu – și asta îți spune ceva despre a) România, b) HipHop-ul românesc, c) numărul de fani.
      2) Comercial nu e tot una cu ‘rău’. Comercial e și popular – prinde. Puya a deschis mai multe minți decît Deliric1 pentru că a fost comercial, dar a păstrat un mesaj cît de cît valoros. Despre Puya o să scriu într-o postare cît de curînd – te invit să urmărești blogul meu și să discutăm și cînd voi vorbi despre el.
      3) Paraziții au încercat în engleză mai demult. Pur și simplu Cheloo nu era prea dibaci la engleză, drept pentru care a dat ‘carne’ la toți care cîntau în engleză. Acum a făcut-o și el, din ce în ce mai bine, dar a rămas stigma în hip-hop-ul românesc. Poate e timpul să se treacă peste complexele astea.
      4) CTC face diferența, nu zic nu. Sunt buni, dar totuși nu suficient de populari – chestie care e ok, pînă la urmă, cît timp își asumă asta. Dar de ce trebuie să fie un ‘cel mai bun’? Dincolo de cifrele obiective (la care Okapi sunt cîștigători clari) ‘cel mai bun’ e o evaluare subiectivă – în cazul ăsta, de ce să nu le permitem să fie buni sau slabi? Okapi nu poți să zici că-s slabi – deși toți fanaticii Paraziții nu pot să-mi explice de ce, singurul motiv pe care l-am auzit e că ‘sunt comerciali’. Deci… de ce să dăm cu bocancul în Okapi?
      Vorbind de stigme, mi-am amintit acum o chestie amuzantă. Mafia, despre care chiar nu poți să zici că sunt slabi, au făcut o piesă care în mod normal i-ai spune că e manea. Eu așa am zis prima oară, și mă stricam de rîs – doar că după aia mi-am dat seama că era una din stigmele pornite, apropos, tot de la Paraziții. Poate odată o să comentez mai pe larg despre stigma pe manele.

    • Raspuns:
      1)Rap-ul nu e dat in general pe radio(gen Radio 21,Kiss FM,Magic FM,ProFM etc.) din cauza limbajului vulgar.
      2)Puya deschidea mai multe minti cu melodiile mai vechi dar inca odata intervine limbajul.
      3)Aici ai dreptate,Cheloo nu ‘o da’ bine pe engleza,aceasi parere am si despre Mark(cred ca el i-a bagat majoritatea ideiilor idioate in cap).
      4)Vei auzii in continuare acelas lucru.Fanii sunt suparatii ca ei au plecat.Dar rap-ul nu e o muzica pt. toata lumea.Am obosit sa intreb:
      -Ce muzica asculti?
      -Hip-Hop!
      -Pe cine?
      -GW si Grasu!
      Raspunsuri primite din partea carora ascultau mai inainte manele si dance.Acum daca te gandesti bine te intrebi:Ma,daca asta a sarit din manele in Okapi de ce nu asculta si 20CM sau ceva mai underground,gen Specii,Stress,Cedry2k?Pana la urma tot HH e,nu?
      Stiu melodia de la Mafia,eu inca sunt de parere ca este manea.Venind vorba de manele,cand am descoperit ca Rimaru a cantat manele mi-am pierdut respectul pt. el.

      O dam direct,
      Mereu la subiect
      Fara eroare
      Asta nu-i sport
      Si banii put cand n-ai onoare
      Esti underground pana dai de cascaval prima oara
      Arunca microfonul si danseaza la bara

    • 1) din cauza limbajului vulgar și din cauza lipsei de farmec pentru majoritatea oamenilor
      2) De fapt, cu melodiile vechi nu ajungea decît la un public restrîns. Tocmai limbajul mai curat, melodiile mai ușor de digerat, refrenul ‘de dans’ au fost cele care au dat ocazia și altora să asculte Puya.
      4) Nu ascultă niciuna din trupele pe care le-ai enumerat tu pentru că a) nu au auzit de ele și b) nici nu o să audă pentru că nu au de unde. E rolul lor să-și popularizeze muzica, să o aducă la ascultători, nu e responsabilitatea marii populații să-i caute și să-i audă.
      Tu îți dai seama cît de deconectate de realitatea românească sunt versurile pe care le-ai copiat acolo? Și tu realizezi cît de neinteresante sunt pentru cei 99.99% din români care nu cîntă versurile despre cum/cine cîntă mișto/nașpa?

    • 4)Daca gasesti pe YT ‘LaLa song’ la sugestii o dai in melodii mai vechi GW apoi o dai in Parazitii,DOC,Deliric1 si asa mai departe,ajungi la underground,dar cat timp nu e ritmul acela de dance ca la Okapi parca nu are farmec nu e asa?
      “Copii la genul rap se imbraca dar asculta manele”
      Nu conteaza cat de cunoscute sunt,ele exprima fata noului rap.

  3. Hmmmm…Sa imi dau cu parerea…Un artist rad zic eu ar trebuii sa scoata cel putin doua albume…Continutul lor,limbaj explicit,cateva melodii despre viata(de cacat),despre sistem,si majoritatea la caterinca(versuri care sa iti aduca zambetul pe fata dar si in acelas timp sa te puna pe ganduri).
    HH-ul adevarat?E greu de zis,asta se poate vedea in cariera cantaretiilor,nu exista un stil special care sa defineasca HH-ul adevarat.Dar exista multe exemple care ar putea sa defineasca HH-ul.

    • Limbajul explicit e obligatoriu? Caterinca e super-necesară? Nu de alta, dar de exemplu tu nu ai învăța nimic de la mine dacă eu te-aș lua cu: “Bă coae, doi copii numărau o bilă, pula mea”. După 18 ani e de preferat să eviți astfel de teribilisme, motiv pentru care cei care înjură nu ajung pe radio. Înjurătura nu ajută pe nimeni. Umorul inteligent nu se face cu injurături; asta e diferența între Caragiale și Paraziții, de-aia Paraziții sunt expirați (din punct de vedere al umorului) și Caragiale e încă cel mai tare umorist român.
      Nu vreau să fiu rău, dar dacă nu ești de acord cu mine e posibil să fie din cauza faptului că ești prea tînăr. Teribilismul nu e tot una cu arta.
      Pentru partea a doua, cu hip-hop-ul. Cred că ar ajuta și te-ar ajuta și pe tine dacă ai da exemple și de ce exemplele respective sunt “hip hop adevărat”.

  4. Da,intradevar Caragiale e chiar amuzant(iubesc Tache si Mache).Dar scuza-ma daca cei de la Club99(fostul DeKo Caffe) nu iti provoaca amuzament atunci ramai cu clasicii…
    Da,sunt destul de tanar si am intrat de curand in lumea HH-ului dar m-am imformat destul de mult incat sa pot vorbii larg despre acest fenomen(mai ales ce s-a intamplat mai recent).
    Exemple:
    Deliric 1 – COX [feat. Carbon, DOC, Rimaru]
    Doc – Grav , magic , fin
    20CM – Grup – Tare- Ombladon Markone1 Cheloo Bitza FreakaDaDisk
    Specii – Candy
    Anonim – Extrema Zilei
    Anonim – Hidrobicicleta
    Spike – REALITATE
    Stress -Toti hotii feat. Cerbu’
    Parazitii-Necomercial

    Acestea sunt exemple clasice…

  5. Sa zic sincer…Asta imi spune inima…Sunt underground si imi plac…M-ai inchis:)) dar asa imi spine inima,sincer…

  6. Salut dorine!
    Citeam printre randuri coment-urile tale si simt si eu nevoia sa spun ceva… vrei sa.ti spun de ce imi plac parazitii? http://www.youtube.com/watch?v=JKmaO2v4Huk > link.ul asta o sa.ti spuna multe … gaseste.mi un interviu cu gw sau un reprezentant al manelelor in care sa.ti spuna ceva care sa.ti foloseasca… asculta interviul cu cheloo si o sa.ti dai seama cam ce minte are omul ala… stii de ce parazitii au asa putini sustinatori, si majoritatea prefera gw? pentru ca parazitii se adreseaza cu adevarat oamenilor inteligenti, oamenilor care inteleg un mesaj din spatele unei ironii … multe melodii ale lor sunt arta …. arta trebuie interpretata, nu pusa pe tava asa cum o face gw … vezi tu, eu prefer sa aud zilnic la tv cuvantul pula, sau ce te mai deranjeaza pe tine in versurile lor, decat sa aud cuvantul furt, viol, crima … asta instiga negativ oamenii si le da idei in a.si perfectiona tehnica … iar tu esti un nimeni, cum sunt si eu, in comparatie cu cheloo, ombladon, sau freaka … invata ca sunt alte cuvinte mult mai vulgare decat niste injuraturi pe care (probabil) le pronunti zilnic … invata ca un mesaj simplu si inteles de toti nu e un mesaj genial … e exact diferenta intre un desen de copil cu o casa si un copac langa , pe care il inteleg toti … si o opera de arta … nu spune ce le stii pe toate, ai multe de invatat la fel cum avem toti , dar fa un pas din gandirea asta majoritara … majoritari sunt prostii sa stii … oamenii inteligenti au propriile lor pareri nu gandirea de turma … in rest multe realizari pe ambele planuri.

    • Salut dragă vizitator anonim.
      Am ascultat interviul, nu sunt impresionat. Știu că există anumite lucruri cu care oameni mai inteligenți pot rezona în mesajul lui Cheloo și al Paraziților. Sunt niște artiști care au propria viziune asupra vieții, propriile păreri, propriul mod de expresie. Bravo lor.
      Comparația Guess Who cu Paraziții mi se pare însă tembelă, așa cum am mai explicat în tot textul de mai sus, și trebuie să explic din nou: Guess Who mi se pare că are un mesaj mai urban, mai cizelat, mai de secolul XXI. Nu mă deranjează versurile Paraziților, din contră, mi-au plăcut foarte mult. Apreciez însă rap-ul soft al lui Guess Who. Nu experimentează cu răbdarea mea, nu are nevoie de cuvinte vulgare pentru a-mi transmite un mesaj. Mi se pare ‘spot on’, mai clar, mai direct, mai ușor de înțeles.
      Există o idolatrizare a mizeriei. O reneg. Cred că se poate face artă fără înjurături. Dacă e ceva ce e în exces, e vulgaritatea Paraziților, nu sunt rimele lui Laurențiu.
      Cam asta e ce aveam de zis.

    • Dragi pampalai cacanari si curve, daca vorbiti ca idiotii degeaba mancati cacat aici aiurea ,cei cu carte la cap nu vor sti nici o data ce inseamna aceasta cultura,mari destepti care sunteti voi sa va zic ceva stiati ca exista o diferenta intre Hip Hop si RAP ? presupun ca nu, sunt 2 genuri diferite asa ca nu mai uzati tastele degeaba ,eu nu sunt de acord cu noile formatii pentru ca nu se mai tine cont de acest important detaliu, daca e de facut o apreciere pentru actualii artisti cea mai complexa imagine o creeaza Parazitii si Mafia dar repet nu se tine cont de diferentele dintre HIP HOP si RAP, infine Ghetto Dacii, R.A.C.L.A Vexxatu Vexx Morometzii au fost si vor fi mereu in sufletul meu RIP HH&HIP HOP Topic Closed!

    • Rap-ul nu e ce crezi tu că e. Rap-ul e forma în care e împachetat mesajul, și faptul că ție îți place un stil de rap e ok, dar nu trebuie să mănînci căcat aici de față cu toată lumea că nu le accepți alegerile.

      Altfel, toate bune. Vezi că ce scrii tu aici ca hater ajunge direct în spam, deci învață să vorbești civilizat și după aia poate chiar putem avea un dialog.

  7. Ce tari sunt copii in taste ba nene cand canta B.U.G Mafia (black underground mafia) precum si Parazitii primele trupe din hip-hop-ul romanesc care au dat MAXIM peste tot. multi dintre voi ca si gasca de la Okapi sau Guess Who se jucau cu masinute (sa nu zic altceva) da sa nu uitam si de R.A.C.L.A cele 3 au facut practic hip-hop-ul romanesc.Dorin ai un comentariu de genu De fapt, cu melodiile vechi nu ajungea decît la un public restrîns. Tocmai limbajul mai curat, melodiile mai ușor de digerat, refrenul ‘de dans’ au fost cele care au dat ocazia și altora să asculte Puya. ce ai frate ai 2 ani? Te bate ma-ta-n casa daca aude injuraturi?
    Lasati-va-n plm de critici pe net ca sunteti jalnici

    • Au dat maxim ce puteau și ei pe-atunci. Înjurături, povești inventate, cam atîta știau și puteau. Uită-te cum a evoluat ce cîntă și Mafia și Paraziții.

      Și tu ce pula mea ești bă? Nici măcar nu ai curajul să zici ‘pula mea’, critic de căcat ce ești. E bine, coaie? Ți-a plăcut? Sunt mai puțin jalnic?

  8. Interesant topic 🙂 Parerile vor fi mereu impartite, deoarece nu ai cum sa-i multumesti pe toti… Mereu vor exista si oameni care nu te agreeaza. Vorbind cu obiectivitate, Parazitii pot baga in melodiile lor orice, dar absolut orice injuratura posibila ( cum au facut-o si pana acum ) fara sa le pese. Asta numesc eu “MiSeRupism”. Sunt siguri ca desi au putini sustinatori in comparatie cu cei ce fac parte din “mainstream”, oamenii care ii asculta ii vor aproba. R.A.C.L.A. e deja legenda… In legatura cu C.T.C., sincer mi se par foarte foarte buni in ceea ce fac. Desi cu piesa aceea a lui Doc, “Ceai” ( feat. What’s Up) sau chiar si cu “Nu ma mai intorc” au fost tentati sa “evadeze” ( teoretic vorbind ) la mainstream, s-au mentinut pe linia de plutire. Respect asta. Insa, despre mainstream, ce sa zic? Totul devine “mainstream” in ochii incultilor. Mor cand aud acest termen “mainstream”… Totul e “mainstream” . Sa respiri e “mainstream”… E chiar un termen adaptat in mod jegos de catre unii “hipsteri”, sa le zic asa. Ce sa zic? Okapi au melodii bune, au un negativ bun. Am vazut ca de curand si Nane a intrat in Okapi… In fine. A fost doar o parere, exprimata cat de “coorent” am putut… P.S. : Cred ca e scuzabil faptul ca nu am folosit diacritice.

    • Părerile e ok să rămînă împărțite, dar întotdeauna e bine să nu distrugi munca altora. Și aici mă refer la cei care aruncă cu rahat în stînga și-n dreapta. Mai bine să-și vadă de cîntat și bravo lor.

      Pentru diacritice – caută cuvîntul diacritice pe blogul meu, și o să ai un ghid facil de a accesa diacriticele 😉 E scuzabil, dar dacă poți… de ce nu?