Pompeii 2 (partea I)

Ce s-ar întîmpla dacă mîine s-ar lăsa peste întreaga omenire un strat gros de vreo patru metri de cenușă? Dacă numai prin Papua-Noua Guinee ar rămîne vreo două gipane și vreo trei turiști americani laolaltă cu niște triburi înfometate de papuași-noi guineeni?

Ideea, desigur, are calitatea să ne sperie. Adică… cum? Noi să murim așa?

Lăsați pentru o secundă egoismele gen „doresc să trăiesc patru sute de ani!” că nu merg. Gîndiți-vă în schimb la următorul fapt: ce s-ar întîmpla cînd omenirea renăscută din papuași, cu o singură limbă, și aceea avînd doar trei cuvinte (mama, tata și mare) ar descoperi urmele unei populații perfect conservate de fumul ce o năpădit instantaneu peste noi?

Mergeam pe stradă în spatele a două domnișoare înălțate cu macarale enorme pe niște pantofi cu tocuri atît de subțiri că îți dădeai seama din prima secundă că sunt curve. Acum, de ce să fim răi cu ele, ele mergeau la muncă, iar munca lor nu era atît de explicită cum v-am spus eu, dar alegerea garderobei nu era întîmplătoare.

Navigam, așadar, în spatele acestor albatroși eleganți întrebîndu-mă ce s-ar întîmpla dacă un arheolog amator ar descoperi trupurile lor fragile de căprioare zburdalnice împietrite. S-ar uita, desigur, la pantofi – poate că pantofii pe toc ar sugera o înălțare în societate, sau sunt folosiți drept armă de atac/autoapărare. Fusta scurtă ar însemna, desigur, modestie, și economisirea resurselor.

Dar fascinantă ar fi experiența desfacerii poșetei acestor doamne de societate (după înălțimea tocului). Pachetul cu prezervative ar fi, desigur, un simbol falic la purtător, pliabil. (Eu zic că o concluzie logică la care ajunge arheologul nostru esete că, evident, societatea era matriarhală: bărbații nu au tocuri, vădind poziția lor joasă în societate, iar puținii bărbați care purtau tocuri erau în mod clar un fel de intermediari între femelele conducătoare si masculii supuși.

Apoi rujul. Rujul ar fi considerat, de bună seamă, un simbol religios de o deosebită importanță, fusiform: simbol falic extensibil relevînd din nou obsesia falică a societății locale.

Ce s-ar întîmpla dacă ar găsi un trup bărbătesc în cenușă? Pe pieptul lui pare inscripționat scrisul „De Puta Madre”, semn al apartenenței personale – Masculul a fost acceptat în cercul femelei („Puta”) numită „Madre”. De asemenea, pe picioare are încălțări pe care scrie ‘abibas’. Este neclară proveniența și semnificațiile acestor produse.

Sunt multe enigme în situl arheologic Brașov. Revenim cu amănunte.