Pompeii 2 (partea I)

Ce s-ar întîmpla dacă mîine s-ar lăsa peste întreaga omenire un strat gros de vreo patru metri de cenuşă? Dacă numai prin Papua-Noua Guinee ar rămîne vreo două gipane şi vreo trei turişti americani laolaltă cu nişte triburi înfometate de papuaşi-noi guineeni?

Ideea, desigur, are calitatea să ne sperie. Adică… cum? Noi să murim aşa?

Lăsaţi pentru o secundă egoismele gen “doresc să trăiesc patru sute de ani!” că nu merg. Gîndiţi-vă în schimb la următorul fapt: ce s-ar întîmpla cînd omenirea renăscută din papuaşi, cu o singură limbă, şi aceea avînd doar trei cuvinte (mama, tata şi mare) ar descoperi urmele unei populaţii perfect conservate de fumul ce o năpădit instantaneu peste noi?

Mergeam pe stradă în spatele a două domnişoare înălţate cu macarale enorme pe nişte pantofi cu tocuri atît de subţiri că îţi dădeai seama din prima secundă că sunt curve. Acum, de ce să fim răi cu ele, ele mergeau la muncă, iar munca lor nu era atît de explicită cum v-am spus eu, dar alegerea garderobei nu era întîmplătoare.

Navigam, aşadar, în spatele acestor albatroşi eleganţi întrebîndu-mă ce s-ar întîmpla dacă un arheolog amator ar descoperi trupurile lor fragile de căprioare zburdalnice împietrite. S-ar uita, desigur, la pantofi – poate că pantofii pe toc ar sugera o înălţare în societate, sau sunt folosiţi drept armă de atac/autoapărare. Fusta scurtă ar însemna, desigur, modestie, şi economisirea resurselor.

Dar fascinantă ar fi experienţa desfacerii poşetei acestor doamne de societate (după înălţimea tocului). Pachetul cu prezervative ar fi, desigur, un simbol falic la purtător, pliabil. (Eu zic că o concluzie logică la care ajunge arheologul nostru esete că, evident, societatea era matriarhală: bărbaţii nu au tocuri, vădind poziţia lor joasă în societate, iar puţinii bărbaţi care purtau tocuri erau în mod clar un fel de intermediari între femelele conducătoare si masculii supuşi.

Apoi rujul. Rujul ar fi considerat, de bună seamă, un simbol religios de o deosebită importanţă, fusiform: simbol falic extensibil relevînd din nou obsesia falică a societăţii locale.

Ce s-ar întîmpla dacă ar găsi un trup bărbătesc în cenuşă? Pe pieptul lui pare inscripţionat scrisul “De Puta Madre”, semn al apartenenţei personale – Masculul a fost acceptat în cercul femelei (“Puta”) numită “Madre”. De asemenea, pe picioare are încălţări pe care scrie ‘abibas’. Este neclară provenienţa şi semnificaţiile acestor produse.

Sunt multe enigme în situl arheologic Braşov. Revenim cu amănunte.

Comments are closed.