Problema cu rectorul de la UBB

Rectorul UBB, academicianul Ioan Aurel Pop, a ajuns în atenția întregii comunități online cu discursul pe care l-a ținut la deschiderea primului Congres Național al Istoricilor Români. Sunt mai multe probleme cu acel discurs; suflarea internautică s-a agățat doar de fragmentul cu Facebook și Google. Discursul are, însă, mai multe probleme.

În primul rând, este discursul unui om care crede că ceea ce face el e cel mai important lucru pentru omenire. Asta îmi amintește de fiecare profesor din generală sau liceu care credea că ceea ce îmi predă el e informația esențială, sine-qua-non. Pentru domnul Ioan Aurel Pop am doar vești proaste. Oamenilor nu le pasă de istorie fix pentru că istoria a fost predată de niște oameni care aveau atitudinea dânsului.

Întregul discurs e de fapt un argument că istoria e cel mai important lucru posibil. Și nu e. Argumentele se bazează pe citări din alți istorici sau oameni cu pasiuni în zona asta. Nu am văzut pe-acolo nicio opinie de inginer, nu am văzut o notă de la domnul Eiffel că știința istoriei l-a ajutat să facă vârful țuguiat al turnului din Paris și nici măcar domnii von Siemens sau Watt nu au opinii foarte adânci legate de istorie. Oamenii care au realizat chestii palpabile, pozitive, în general nu s-au bazat pe istorie. În schimb, oameni precum Lenin, Stalin, Ceaușescu, s-au asigurat că bastardizează suficient istoria pentru a-și justifica crimele, și acum marile războaie și surse de crime se bazează tot pe istorie, pe niște certuri minore pe niște granițe trasate mai mult sau mai puțin arbitrar, ceea ce mă face să-mi pun întrebări dacă nu cumva ar trebui să uităm complet istoria și să ne concentrăm pe lucruri mai „repetitive”, precum științele exacte. Probabil că undeva un istoric ascunde statistica conform căreia oamenii cărora nu le pasă de istorie sunt mai fericiți, mai echilibrați și au mai mult succes în viață.

Întreg discursul se bazează, așadar, pe ideea greșită că cunoașterea istoriei aduce lucruri bune, deși chiar Ioan Aurel Pop argumentează că cel mai des istoria se falsifică, se manipulează. În fine, citez un fragment:

Din păcate, trendul contemporan este de ignorare a trecutului omenirii, a experienței de viață a comunităților, mai ales a celor naționale

Din păcate, nu, trendul contemporan nu e de ignorare a trecutului omenirii. Trendul contemporan e de a dezgropa trecutul omenirii și a-l face public într-o formă cât mai ușor digerabilă. Ceea ce un istoric adevărat ar fi putut înțelege, și cineva care chiar ar fi studiat trendurile contemporane ar fi văzut că, de fapt, se vorbește despre istorie mai mult ca niciodată. Pentru că acum, spre deosebire de alte vremuri, discursul despre istorie nu e singurul care se consemnează, și nu e redus la lumea elitelor. Despre istorie discută foarte mulți oameni, de la distrușii care visează la tuneluri dacice la demenții care vor Ardealul, toți discută despre istorie. Istoricii nu sunt acolo să educe, și știți de ce? Pentru că istoricii ideali din punctul de vedere al lui Ioan Aurel Pop sunt atât de deconectați de societatea actuală încât nici nu-și dau seama ce se întâmplă. „Ah, Facebook? O tâmpenie, lasă că vorbim în 50 de ani despre asta. Nu de alta, dar ADXenopol nu a zis nimic despre Facebook, deci e invalid”.

Învățând istorie, elevul află despre lumi și compară, face cunoștință cu primele legi, constituții, culte religioase, află ce sunt stilurile arhitectonice, deosebește o simfonie de un concert, distinge valorile antice, medievale, moderne, află cum s-au purtat războaie în numele dragostei, al credinței și al bisericii, al libertății, egalității și democrației etc., poate prețui dialogul și informarea, poate evalua răsturnarea ordinii nedrepte dintr-o societate etc. Istoria, ca și alte discipline „învechite” promovau, pe lângă fapte, valori morale, artistice, umane, idei fundamentale generale, strategii de viață; noile „discipline” propuse răspândesc metode și tehnici limitate, cunoștințe de nișă, care se pot învăța de către un om cu inteligență medie în timpul liber sau în cadrul orelor de dirigenție sau prin prisma dexterităților școlare.

Doar că elevii nu învață despre lumi și compară pentru că nu are profesori capabili să îi transmită informațiile corect și să-i lase libertatea de a alege. Nu, o să învețe pe de rost mitologia curentă, cu ani, zi și oră. Nu o să fie lăsat să pună o întrebare – cum vă explicați că în ciuda faptului că „înainte se învăța istorie”, oamenii vorbesc despre tuneluri dacice? Și, pentru a sublinia derapajul de realitate, omul vorbește despre războaie în numele dragostei1)serios? dar nu spune de cauzele #0 și #0.0 ale războaielor: cauzele politice și economice. Sigur, a pus acolo un ‘etc’, dar nu pui la ‘etc’ elementele majoritare, ci cele mai puțin reprezentative.

Și acum, fragmentul spumos, comentat cu note inserate în text pentru că e revoltător de mult de comentat:

Rezultatul acestor demersuri insistente2)se referă la ideea de a face educație rutieră sau legală la școală și de materii reale din ultima vreme este crearea de mecanisme umane, de roboți, de marionete ușor de manipulat, prin vot ori prin alte mijloace3)cam ce făcea istoria ca materie pe la 198x. Oamenii lipsiți de cultură generală4)îmi pare rău, dar cunoștințele medii ale unui tânăr modern s-ar putea să-l uimească pe domnul rector. Sigur, pe tânăr s-ar putea să-l doară în fund de cultura de la Cucuteni, dar aia e exclusiv vina profesorilor precum IAP și de orizont artistic5)bullshit! E plin de artiști, sunt mai mulți oameni care trăiesc din arte ca niciodată, procentual din populație vorbind, oamenii capabili să rezolve doar probleme limitate6)precum istoricii?, oamenii care nu mai au capacitatea să compare7)precum istoricii? și să ia decizii în cunoștință de cauză8)mersi, ne descurcăm ok alcătuiesc generația „Google”, generația „Facebook”, generația „SMS” sau toate la un loc9)șocant! Să folosești Google și Facebook!! Sunt oameni, în general, inteligenți, dar cu inteligența canalizată spre scopuri controlate de o elită malefică10)pentru că niciodată în istoria umanității elitele nu au fost rele cu restul nespălaților. Elita clasică a acestei lumi pare abulică11)indecizie, dar no, omul nu e obligat să vorbească pe înțelesul tuturor, amețită, adormită, fără nerv și fără voință12)se repetă aici, dar e ok, că a folosit un cuvânt complicat, nu îl cunoștea nici el prea bine. Aici nu este vorba despre conflictul dintre generații13)ba da, oamenii ca IAP nu înțeleg nimic despre ce se întâmplă acum, nici despre mitul vârstei de aur, nici despre nostalgia tinereții, ci de realism. Am fost avertizați demult că „somnul rațiunii naște monștri”. Nu demult, am văzut ciocane distrugând statui mesopotamiene sau bombe nimicind Palmyra14)niște iubitori de istorie care cred că un tip de la anul 600 are dreptate și doar el. Sună familiar?! Ar fi bine să veghem cu toții ca toate admirabilele descoperiri și invenții ale lumii contemporane să servească omului creativ și creator, omului cercetător și omului moral, nu omului-robot, distorsionat și manipulat15)Voi, păduchilor, care vă logați pe Facebook, nu meritați să știți istorie, păduchilor!.

Discursul e clar elitist. Omul nu dorește ca istoria să fie predată celor care se integrează în societatea actuală, formată din oameni-roboți. Apropos, îi spune cineva ilustrului istoric că majoritatea creativilor se exprimă acum prin Gugăl și Feisbuc? Pentru că în loc de câteva funduri elitiste, arta acum poate fi distribuită la milioane și chiar miliarde de oameni. Pentru că sclavii controlați de o elită malefică acum o duc ceva mai bine decât sclavii controlați cu biciul la 1700.

Discursul domnului Pop nu e complet pe lângă. Spune câteva lucruri valide, precum ideea că amatorii de istorie să-și declar din start amatorismul. Da, ar fi grozav, dar e imposibil – doar nu o să auzim de la Napoleon Săvescu „Trei sferturi din ceea ce zic eu aici sunt presupuneri, restul sunt invenții”. Doar nu o să vezi pe Efemeride un articol despre cum ei de fapt se chinuie să abereze mai tare decât Lovendal pe teme istorice.

În fine, dl. Pop propune și o soluție aplicabilă. Să se predea două ore de istorie pe săptămână. Mă gândesc că asta ar rezolva crizele economice mondiale și toate războaiele din lume.

Utilizatori de Facebook, cca 1785

Utilizatori de Facebook, cca 1785

NOTES   [ + ]

1. serios?
2. se referă la ideea de a face educație rutieră sau legală la școală și de materii reale
3. cam ce făcea istoria ca materie pe la 198x
4. îmi pare rău, dar cunoștințele medii ale unui tânăr modern s-ar putea să-l uimească pe domnul rector. Sigur, pe tânăr s-ar putea să-l doară în fund de cultura de la Cucuteni, dar aia e exclusiv vina profesorilor precum IAP
5. bullshit! E plin de artiști, sunt mai mulți oameni care trăiesc din arte ca niciodată, procentual din populație vorbind
6, 7. precum istoricii?
8. mersi, ne descurcăm ok
9. șocant! Să folosești Google și Facebook!
10. pentru că niciodată în istoria umanității elitele nu au fost rele cu restul nespălaților
11. indecizie, dar no, omul nu e obligat să vorbească pe înțelesul tuturor
12. se repetă aici, dar e ok, că a folosit un cuvânt complicat, nu îl cunoștea nici el prea bine
13. ba da, oamenii ca IAP nu înțeleg nimic despre ce se întâmplă acum
14. niște iubitori de istorie care cred că un tip de la anul 600 are dreptate și doar el. Sună familiar?
15. Voi, păduchilor, care vă logați pe Facebook, nu meritați să știți istorie, păduchilor!

Comments

Problema cu rectorul de la UBB — 6 Comments

  1. “mă face să-mi pun întrebări dacă nu cumva ar trebui să uităm complet istoria și să ne concentrăm pe lucruri mai „repetitive”, precum științele exacte. Probabil că undeva un istoric ascunde statistica conform căreia oamenii cărora nu le pasă de istorie sunt mai fericiți, mai echilibrați și au mai mult succes în viață.

    Întreg discursul se bazează, așadar, pe ideea greșită că cunoașterea istoriei aduce lucruri bune, deși chiar Ioan Aurel Pop argumentează că cel mai des istoria se falsifică, se manipulează”

    1.Intrebari la fel de gresite precum cea a rectorului 🙂
    2.Oamenii carora nu le pasa de istorie sunt mai ingoranti si, de cele mai multe ori, mai enervanti. Si cam atat. Nu de alta, dar istoria adevarata e matematica, filosofie, arta… si multa speculatie. Este sau ar trebui sa fie o disciplina a gandirii, a colării de probe și a argumentării pure.
    3.In general, inginerii sunt si vor ramane simplii pioni in mana marilor si micilor politicieni (politica scrie istoria, nu invers). Pentru ca “people skills” si “selling skills” > “hard skills” si asta inca de prin Roma antica 🙂 (de vina este si va fi tot publicul, ala care nu intelege nici istoria, nici ingineria si nici nu are de ce sa o faca).

    Ideea ca istoria aduce lucruri bune nu e gresita. Fix oamenii pe care-i amintesti si dictatorii amintiti in graba sunt aia care n-au inteles nimic din istorie. Ei sunt cei care nu au studiat-o dincolo de ramura aia ingusta pe care ulterior au folosit-o in atingerea propriilor scopuri.

    Altfel, da… nenea si multi altii ca el nu par a sti exact in ce an si ce secol traiesc (motiv pentru care mi se pare ca nu realizeaza faptul ca ei traiesc istoria, desi nu sunt capabili sa o scrie).

    • Exagerez pentru un scop bun. Având în vedere ce o să anunț într-o lună sau două…

      Din păcate experții români în istorie au îndepărtat oamenii de subiectul ăsta, și generații de profesori precum IAP poate ar trebui să-și asume eșecul de a transmite dragostea pentru istorie.

    • Asteptam cu nerabdare 🙂

      Altfel, da… istoria predata mecanic, adica o serie de ani, cifre si catastrofe, nu are niciun sens, nici macar in scop de cercetare (nu de alta, dar istoria comunista modificata gazduia perle de intelepciune precum “numarul trupelor lui Decebal si formatiunea lor de lupta” – probabil venite tot pe filiera Xenopol sau Densusianu).

  2. Forţe malefice, haha. Nu îmi plăcea istoria când eram mic, a început de ceva ani să-mi placă şi să mă informez de pe net de multe ori. Nu poţi impune copiilor să înveţe o materie mai mult sub pretextul că e importantă, că aşa pot să pretindă şi alţii despre materiile lor. Viaţa e scurtă, ce faci, înveţi tot până te prăjeşti la cap? Oamenii o iau razna în general după 60 de ani, telectuali sau nu, au impresia că părerea lor e nelipsită din judecata noastră de zi cu zi. Fb e o non-problemă de care insistă să se lege câte un deştept ca ăsta de mai sus,

  3. “Nu îmi plăcea istoria când eram mic, a început de ceva ani să-mi placă şi să mă informez de pe net de multe ori.”
    Epic.

Comentariul tău