Problema manualului buclucaș

Circulă de ceva vreme o mulțime de poze scoase din context cu tot felul de bâlbe din manualele de la diverse clase. Multe dintre ele sunt vechi, nu sunt din manualele editate în ultimul an, însă câteva sunt recente, doar că le vedem atât de des încât habar nu avem dacă sunt reale sau ceva făcut de un utilizator dibaci de Paint.

Tot ce știm e că ne place să râdem și ne place să ne enervăm din cauza prostiilor din manuale. Și face parte treaba asta din rutina noastră zilnică – dimineața stăm o oră în trafic, un sfert de oră să ne bem cafeaua, un sfert de oră să răspundem la mailuri și o oră să ne enervăm pe Facebook.

Mă întreb, totuși, dacă nu există un ONG pe educație, care să ia manualele și să le analizeze, mai ales că acum înțeleg că avem o editură unică ce le emite. Mi se pare cel mai simplu lucru – luat fiecare manual în parte, publicate toate bâlbele din ele, cu numele și prenumele autorului. Intervievat autorii de manual în legătură cu aceste erori. Discutat, de exemplu, care a fost intenția lor când au publicat așa ceva:

Sau, de exemplu, de ce scrii pentru copii de 10 ani următorul fragment, care a fost logica acestui fragment și care e contextul și utilitatea:

Când un bărbat și o femeie fac dragoste, ei se săruta, se mângâie, se îmbrățișează. Penisul bărbatului se alungește, devine dur și se ridică. El poate astfel să pătrundă în interiorul sexului femeii, în vagin. Este momentul marii plăceri pentru bărbat și pentru femeie. Când plăcerea devine foarte puternică, sperma țâșnește in vaginul femeii, cu milioanele ei de spermatozoizi.

Fragmentele astea le văd circulate foarte mult pe Facebook. Săptămână după săptămână altcineva descoperă apa caldă, da, manualele au și astfel de fragmente ciudate. Ce nu am văzut până acum este o analiză completă, cap-coadă, asumată, de manuale școlare. Adică eu, Gheorghe Vasile Ștefănescu mi-am luat această treabă, și vă fac analiza tuturor manualelor pe care le are cineva la clasa a II-a. Și fac asta cu un modul pedagogic în spate, și vă pot explica ce se întâmplă acolo, și pentru fragmentele neclare am discutat cu autorul manualului, doamna Luiza Paraschivescu, care mi-a explicat mai bine contextul în care a introdus acest fragment rizibil, care poate că nu e chiar așa de rizibil în context.

Da, am putea face asta, de vreme ce e așa o preocupare recurentă în viața noastră socială. Dar nu o facem pentru că de fapt ne dorim mai mult să râdem de situație, nu să încercăm să o rezolvăm, că ne dă un motiv mai bun ca să ne enervăm, și enervarea asta e și ea adictivă, e singurul sentiment pe care mai știm să-l trăim, fără nerv am avea o existență plată, lipsită de culoare. Și, în plus, de ce am face un efort?

Eu unul am încercat acum trei ani să fac o analiză pe manuale, șî mi-am dat seama că singurul lucru pe care îl pot face e să discut despre produsele unei edituri sau ale alteia – am și acum manualele execrabile care se editau pre-revenirea la editura unică școlară. Nu, manualele alternative nu erau mai bune, erau doar mai greoaie, mai dificil de folosit în procesul educațional. Ah, și la fel de pline de erori de logică. De exemplu, fraza favorită a autorului unui manual de matematică „pentru avansați” era „se observă că pentru n>3, egalitatea e imposibilă”. E neclar de ce se observă, pentru că la momentul respectiv nu cunosc oamenii nimic de limite, de convergență, nu au aparatul matematic necesar pentru a demonstra fără echivoc, matematic, cum ar spune cineva, acele afirmații.

Da, manualele alternative erau și ele meșteșug de prostie. Acum, însă, avem mai puține. Poate ar trebui să ne organizăm într-un ONG pe educație, că aparent ne pasă de acest subiect, și să facem ceva în sensul ăsta? Ar fi o idee, nu?

Hă hă hă, ce prostie a scris aici despre adverbele în japoneză!

PS: Comentariile rămân închise. Am fost întrebat insistent de ce nu dau drumul la comentarii, și explicația mea rămâne în picioare: pentru fiecare doi oameni care comentează decent, cerebral, inteligent, apar alți șapte care vor doar să facă scandal pe fragmente scoase din context și dovedind că nu sunt capabili să citească și să înțeleagă un enunț. Cu scuzele de rigoare celor cărora le-am apreciat răspunsurile de-a lungul anilor, comentariile rămân închise.

Sprijină dorinlazar.ro

GDPR

Uniunea Europeană vrea să vă informez că nu vă folosesc datele personale pentru nimic. Și o fac aici.