Review: Titanic 3D

Uitasem după 14 ani ce poveste faină e povestea din Titanic, și de cît de spectaculos este filmul în sine. Acum, cu această actualizare 3D făcută de James Cameron, am avut ocazia să îl revăd fără sala plină, doar cu un cocalar imund în spate care comenta ca un frustrat sexual la fiecare scenă mai sensibilă.

Titanicul e în primul rînd un film frumos – se vede că din punct de vedere vizual a fost unul din cele mai lucrate filme, și asta se simte pe tot parcursul filmului. Cameron are o atenție aproape obsedantă pentru detaliu încît la un moment dat nu îți mai dai seama dacă te uiți la un documentar sau la o dramă.

Povestea suferă din cauza celor două fire narative. Cameron a scris scenariul ca un copil de clasa a VII-a, ezitant, dovadă necesitatea de a crea un fir epic absolut inutil și penibil pe alocuri ‘în zilele noastre’. Nu ajută cu absolut nimic și rupe din magia poveștii principale; acesta ar fi singurul punct rău al filmului. Povestea lui Rose e o poveste clasică despre maturizare.

Și spun ‘povestea lui Rose’ pentru că de fapt personajul interpretat excelent de Kate Winslet e personajul central cu Jack în rol secundar supra-expus. DiCaprio nu are nimic de zis în filmul acesta, se vede clar personajul pe care îl interpretează s-a născut doar pentru a muri. În schimb, Kate Winslet arată impecabil de la un cap la celălalt; distantă și rece la început, ezitantă și nenaturală în gesturi cînd îl întîlnește pe Jack (dar naturală tocmai prin lipsa naturaleții). Dialogurile sunt pe alocuri naive, și la un moment dat personajul Rose sare niște etape; dar e de înțeles, scopul lui Cameron a fost și să ne dea cel mai spectaculos ‘disaster movie’ făcut vreodată.

Nu m-a mai emoționat povestea. Prima oară cînd l-am văzut eram prea copil, acum poate prea mare pentru a mai fi impresionat de povești de genul acesta. Mie mi se pare o poveste optimistă, iar Jack un pretext, și chiar un personaj inexistent, o metaforă pentru maturizare, dacă preferați. Nu are de ce să mă întristeze nici moartea unui personaj față de care nu m-am atașat, nici faptul că Rose a avut o viață bună după naufragiu.

Apoi… 3D-ul. Dacă vreți să vedeți un film 3D, nu vă duceți la Titanic. Nu are nimic interesant din punctul ăsta de vedere, naufragiul în sine este pe alocuri modelat 3D, dar se simte că e o prelucrare ulterioară. Sunt cîteva scene care au de cîștigat de pe urma proiecției tridimensionale, dar prea puține.

Pentru mine, Titanic 3D a fost o experiență plăcută, pe care am notat-o cu 8/10. Extra points pentru Kate Winslet, superbă de la un cap la altul, tăiem din puncte pentru firul contemporan și pentru personajul Jack, prea uniform și prea neinteresant..

Comments

Review: Titanic 3D — 12 Comments

1. Păi cum să-ţi zic eu şi cum să încep…
    Primele mele amintiri cu Titanicul încep de pe la 12 ani, urmărind documentare şi citind despre povestea vasului de nescufundat. Romantic, poetic şi ce mai vrei tu – erau acolo pe Discovery şi la Teleenciclopedia.

Se face anul de graţie ’97 – m-a cuprins febra, aveam caseta cu Celine Dion, o luam peste tot cu mine, dar n-am mers la film, pentru că…

După nişte ani (2002-2003 parcă), o profesoară de franceză binevoitoare ne aduce o casetă cu Titanicul, pe care l-am urmărit în timpul orelor, de-a lungul a vreo 2 săptămâni. Ţin minte şi-acum cât de corny era povestea, cât de prost juca Leo, cât de mult mi-a plăcut Kate, cât de subţire era dialogul, cât de mult mi-a plăcut muzica, etc. Dar, daaaaaaaaar… Cel mai tare m-au dezamăgit efectele. Se presupunea că e cel mai bun film, cu cele mai tari efecte şi că e regizat impecabil (că doară luase ditamai premiul de la Academie). Apăi nu, cum ar zice francezul. WTH? În materie de filme presupus “with special fx”, ăsta cred că a fost cel mai prost vreodată.

M-am mai uitat o dată la el, când l-au dat prima oară pe Antena 1, cu mama, în speranţa că două femei vor fi în stare să aprecieze efortul artisic al lui Cameron. Sorry, but no. După vreo 3 ore pierdute la TV, am ajuns la concluzia că nu numai filmul e praf, dar şi povestea e a piece of crap.

Mă bucur că e cineva totuşi pe lume căruia i-a plăcut. 🙂

• Fac și eu ca un lamer de coleg de facultă, care îmi spunea că Alchimistul se citește ‘pe mai multe nivele’. La fel și cu Titanicul.
      Nu m-a plictisit vreme de trei ore, ceea ce e o mare realizare. Am urmărit cu mare plăcere detaliul – e un film frumos, arătos. Da, a cîștigat Oscar și pentru efecte speciale, dar cred că cel mai mult mi-a plăcut că omul s-a documentat pentru filmul ăsta puternic. Frumusețea filmului stă în detaliul din majoritatea cadrelor, plus partea de reconstituire a dezastrului care a fost chiar corectă (a mers pînă la a arăta că în momentul în care a încercat să dea înapoi cu vaporul elicea principală a stat pe loc).
      Povestea e copilăroasă, ca și alte povești de la Cameron (hint: Avatar). DiCaprio e un copil cretin, fata e la prima ei experiență – filmul s-ar putea numi lejer ‘prima experiență sexuală a lui Rose’. S-a optat pentru un titlu mai scurt, și e de înțeles. Cu toate acestea, și nu pot să nu accentuez, NU m-a plictisit.

Word of caution: probabil că ceea ce ai văzut pe Antena 1 e o variantă prescurtată de vreo 2 ore – televiziunile au o problemă în a da un film de 3 ore complet.

• Alteţele Voastre Regale, vă doresc mult bine şi LA MULŢI ANI!Deoarece pe2nă la sfe2rşitul auunli nu mai este mult, iar een penultima zi a acestuia, se eemplinesc 63 de ani de ce2nd doi pseudo oameni politici de foarte tristă amintire, l-au forţat pe Majestatea Sa Regele MIHAI să semneze actul de abdicare, un grup inimos de oameni, ne-am ge2ndit să marcăm simbolic acest trist eveniment ce2nd democraţia a fost eengropată, prin depunerea ce2torva flori şi aprinderea de lume2nări, la statuia ecvestră a Regelui CAROL I!Acţiunea se va consuma een ziua menţionată la ora 18!Vom fi cu sufletele şi inimile alături de Majestatea Sa şi de Alteţele Voastre!M A N I F E S T !ACEASTĂ ZI NU TREBUIE UITATĂ, NICIODATĂ!30 decembrie 1947- doi impostori ai istoriei, cunoscuţi sub numele de Ghe. Gheorghiu Dej (liderul partidului comunist) şi Petru Groza (primul ministru comunist), sub ameninţarea uciderii a 1 .000 de studenţi şi a pistolului, l-au forţat pe Regele MIHAI, să semneze actul de abdicare!30 decembrie 1947- ziua een care s-a instaurat republica, această formă statală ce ne be2ntuie de ate2ta amar de vreme, aduce2nd la conducere, ce2nd un ‘ESCU, ce2nd alt ‘ESCU, falimente2ndu-ne ca stat, amanete2nd viitorul generaţiilor care eencă nu s-au născut!POPOR ROMc2N, TREZIŢI-VĂ! SĂ REPUNEM VALORILE DE DREPT DIVIN ceN FRUNTEA STATULUI, SĂ REPARĂM CE AU DISTRUS TIMP DE 63 DE ANI această gaşcă de trepanaţi comunisto securişti!ŞANSA ESTE DOAR ceN Mc2INILE NOASTRE!TRĂIASCĂ MONARHIA CONSTITUŢIONALĂ!

2. Titanic a fost vaca de muls pentru Cameron si mai putin un film de “capatai”. Cum spunea cineva: James, sper ca urmatorul tau film incepe cu “Alie…” (Altfel, vad ca Riddley Scott scoate Prometheus si abia astept sa-l vad).

• Mai bine să nu scoată un film care începe cu “Alie…” , că după aia îl strică și pe ăla cu povești despre dragostea de monștri, și cum ie răi oamenii și ie buni alienii.
      Pentru mine Titanicul a fost un film surprinzător. Nu m-am plictisit la el, așa cum mă așteptam. Poate eram eu într-o pasă bună, sau poate m-a enervat mai mult idiotul din spatele meu care suspina la fiecare secvență cu oareșice aluzii sexuale. Oricare ar fi motivul, I was entertained. I have no idea why :))

• Cred că asta mi-a plăcut așa tare. Mai plinuță, așa, dar numai cît trăbe. Hmmm, m-ai prins 🙂
      Și rolul ei e interesant, în măsura în care Cameron știe să creeze personaje interesante. Mă gîndesc că Titanicul ar putea să fie începutul unui serial despre viața tipei, în care în fiecare episod mai moare cîte vreun fraier în vreun naufragiu din cauza ei. Desigur, cu Kate Winslet de atunci în rolul principal.

3. Interesant review-ul pentru un film pe care-l consider mizerabil de comercial. Ai reusit sa fii mai obiectiv decat as fi visat sa fiu eu vreodata.