Revoluția Apple Music

Din păcate nu o să vă dezamăgesc nici de data asta. Mi-aș fi dorit să văd ce e atât de revoluționar la Apple, dar nu e absolut nimic. Apple a devalorizat cuvântul revoluționar la fel cum ziarele românești au devalorizat cuvântul “șocant”. Revoluționar, pentru Apple, înseamnă “ne-am aliniat și noi la ceea ce exista pe alte platforme de câțiva ani buni, și am adăugat și noi ceva insignifiant.

Practic se adaugă la magazinul lor online și componenta de streaming, ajungând în sfârșit la feature-urile pe care le are Google Play Music de la lansare. Catalogul de muzică pe care o să îl vedeți la Apple e același pe care îl are și GPM, Zonga sau Deezer (trei chestii deja disponibile în România), la care se adaugă probabil câteva exclusivități irelevante pentru România.

Dar știți deja lucrul ăsta. De ce s-a decis Tim Cook să “revoluționeze” acum iTunes? Cel mai probabil pentru că adolescenții preferă să dea 9 dolari pe lună pentru un abonament la “toată muzica” în loc să cumpere muzica pe care o ascultă, și deja s-au mutat de pe iTunes pe Spotify, Deezer, Google Play Music sau chiar Zonga în România. Așa că trebuie să pluseze. Ăsta e motivul pentru care Apple face și postul “Beats 1”, care e doar un efort disperat de a aduce lumea “înapoi” pe iTunes, cu conținut exclusiv.

Dar revin la Revoluția Apple Music. În cele din urmă, Apple Music e doar o aliniere la piață. Pentru utilizatorii lor, însă, Apple Music e o reală revoluție, o ieșire din epoca de piatră în materie de distribuție de conținut digital. Pentru că oamenii ăștia, privați de servicii de calitate de stilul dictatorial al celei mai bogate firme din lume, nu prea știau că se poate mai bine.

Apple Music va fi folosit, poate cea mai folosită aplicație de streaming de muzică, pentru că deja și-au asigurat o piață enormă unde sunt singurii vânzători. Utilizatorii de produse Apple nu pot să vadă problemele calitative ale produselor pe care le folosesc pentru că nu au termen de comparație. Nu au unde să vadă “mai bine” și “mai rău”, pentru că sunt monoculturali – există o singură versiune pentru toată lumea. Poate părea un lucru bun (și este, comercial, pentru Apple), numai că și spălarea pe creier e tot o treabă care asigură monocultura, și cumva societatea a stabilit că nu e neapărat un lucru bun.

google-play-music

Patru ani mai târziu, Apple revoluționează muzica aducându-și la nivelul Google Play Music magazinul online

Comments

Revoluția Apple Music — 16 Comments

  1. Nu știu cum e Google Play Music, că nu m-a lăsat sufletul să încep trial-ul. Dar dacă Apple Music vs. Play Music e la fel ca App Store vs. Play Store atunci Google merită să și-o ia în bot grav.

  2. Dorin, nu e chiar cum zici tu. În primul rînd, Apple deja oferea streaming prin iTunes Radio, nu s-a aliniat la ceva anume, şi în plus, mai avea şi Beats Music după cumpărarea Beats. Problema lor a fost că toată lumea deja oferea asta şi se ducea naibii cota de piaţă. Odată cu apariţia streamingului, nu mai aveau vînzări “la bucată”. Or, nu ştiu dac-ai fost atent la prezentare, dar logica Apple este “să-i susţinem pe artişti, chiar şi pe cei independenţi”, ceea ce e uşor imposibil cînd plăteşti 9,99 ca să ai toată muzica la dispoziţie. Pe de altă parte, ce face Apple cu Beats 1 e să promoveze tot cumpărarea de muzică. Tu nu iei în vedere că Apple e singura companie care n-are o problemă să-şi distrugă propriul business atunci cînd găseşte un model mai bun. iPod-ul e mort, de exemplu, nici nu mai apare în meniul principal, e undeva pe la coadă, în Music, pe lîngă căşti. Or, accesul la toată muzica e pe 9,99, pe streaming, iar accesul la Beats 1 e gratis, adică “uite ce muzică mişto am găsit, descarc-o acum cu numai 0,99 pe piesă sau 9,99 pe album”. Încearcă să te uiţi un pic la context, nu te limita doar la ce-a copiat, adaptat, făcut mai bine Apple, ci uită-te şi la piaţa de content. Nici radiourile n-o duc prea bine, iar publicul tînăr e într-o tot mai mare scădere, aşa că asta face Apple: preia publicul radioului tradiţional. Eu n-am făcut degeaba comparaţia cu generaţia MTV, adolescenţii din ziua de azi încă ascultă muzică, încă sînt fani cum eram şi noi, doar că se manifestă altfel. Noi stăteam noaptea cu urechea lipită de radio şi ascultam Top 40 pe înfundate, să nu-i trezim pe părinţi, ăştia de azi stau cu căştile-n urechi şi ascultă de pe iPhone, Android etc.

    • Alex, pe bune, nu văd ce e făcut nou sau diferit. Nu e nimic făcut nou și diferit. Și-au lansat Beats 1 și l-au lăsat gratis… e ok! Dar încă o dată, și în tot ce ai spus aici, nu văd diferențiatorul.

      Ah, tu te referi la faptul că iTunes e acum o soluție “mai rotundă, mai completă”? Ok, dar nu uita contextul. Google se limitează (greșit sau nu) la a rămâne în afara producătorilor de conținut, și de a fi un intermediar. Mă uit numai la ce se întâmplă cu Chromecast, pentru care fiecare e liber să-și facă suport, dar care nu vine cu conținut specific Google, ci doar cu conținut recomandat.

      E o chestie de nuanță, dar Apple taie libertățile utilizatorilor săi mult mai agresiv. Ah, sigur, le și dă ceva pentru asta, și e ok. Eu unul înțeleg că Apple vor să fie și un punct de referință, și asta e super-ok, doar că nu aduce nimic nou, și nu revoluționează nimic.

      Eu sugerez să discutăm despre efectul Apple Music peste 6 luni. Să vedem cum a revoluționat Apple Music orice. Acum tot ce discutăm e pe păreri și speranțe. Eu tot sper să eșueze Apple, iar tu să reușească și să revoluționeze. Dar asta cu revoluționatul e self-fulfilling prophecy, dacă te iei după Apple ei au inventat absolut tot. Și și ei, ca și Microsoft (și Google mai nou), au furat tot ce s-a putut de la vecini.

      Eu am o problemă cu particula “revoluționat”. În rest, sănătate. Dacă Apple anunța Apple Music n-aveam nicio treabă. Dar că “revoluționează felul în care ascultăm muzică”… hai că asta e chiar nesimțită.

  3. @Dorin :: Banuiesc ca stii ca toate serviciile mentionate de tine (inclusiv Google Play Music) sunt disponibile pe iOS/Mac. Nu ma simt deloc privat de servicii de calitate in stilul dictatorial AAPL. In schimb, nu pot sa nu ma gandesc cine e mai spalat pe creier cand an de an, de fiecare data cand AAPL anunta chestii, apar invariabil voci care anunta acelasi text: “AAPL a copiat mingea cubica de la GOOGL, a facut-o sferica, dar cui ii pasa pentru ca noi am avut mingea cubica de acum 6 veri, suntem cei mai tari!”

    • LXF, recunosc, habar nu am. Am întâmpinat probleme majore de usability și cu OSX și cu iOS, și mi se par sisteme primitiv. Am decis să nu folosesc, în ciuda faptului că sunt sisteme bine șlefuite. În consecință anumite lucruri le preiau de unde apuc.

      Repet: dacă AAPL ar termina cu rahatul cu “revoluționatul”, nimeni nu ar avea nimic cu ei.

  4. La Apple revoluționar înseamnă simplitate. Nu e ceva nou, ci doar un ceva simplificat. E normal să existe minim două tabere, pentru că sunt abordări diferite. Mie îmi place iOS pentru că e simplu. Nu, nu vreau o mie de teme și nu vreau să pot face altă mie de lucruri. Dar ăsta sunt eu, iar cel din spatele meu vrea altceva – de asta are Android.
    Orice om normal, indiferent de preferințe sau gusturi, înțelege că nu va mai fi nimic revoluționar în următoarea perioadă. Procesor mai bun, memorie mai multă? a, ține bateria cu o oră în plus? cu 2 ore în plus? Da, e o chestie de marketing și da, ești spălat pe creier dacă ai impresia că mai inventează cineva roata. Mai era pe un alt blog o discuție unde nu iei un laptop pentru ce faci cu el zi de zi, ci îl iei că are i7 – nu se știe când vei avea nevoie de resurse nebănuite.

    Oricum ar fi, îmi pare mai ușor de digerat ”the cool factor” decât cinismul unora care nu apreciază în mod deosebit produsele pe care le folosesc și care produc scenarii ipotetice. Așa-i că nu merită chestiile Apple? Dar de bicicletele care costă 10 mii de euro nu zice nimeni nimic.

    • Păi dacă lumea ar înțelege că nu mai e nimic revoluționar (și nu e) nu am avea discuția despre “revoluționar” sau nu. Dar se consumă foarte mult entuziasm pentru nimic, la sfârșitul zilei nu e nimic dramatic diferit.

  5. Nu vreau sa intru in detalii in ceea ce priveste usability, cu siguranta nevoile mele nu sunt si nevoile tale. Dar iti pot da un sfat, daca din varii motive vei fi nevoit sa lucrezi cu produse AAPL: nu incerca sa muti propriul workflow de pe alta unealta pe una AAPL ci incearca sa iti dai seama cum vrea APPL sa executi respectivul task (e AAPL way or no way).

  6. Si eu am avut cam aceeasi atitudine acum ceva ani. M-am calmat cand am vazut ca pot face mult mai rapid unele chestii pe OSX daca “las de la mine”. Ca ajung sa restartez un OSX mai des decat un Windows, asta-i alta poveste 🙂

  7. eu nu prea inteleg de ce lumea are asteptarea ca Apple sa tot revolutioneze.

  8. Salut Dorin si felicitari pentru analiza 🙂 As avea cateva mentiuni…
    Daca imi permiti, as dori sa impartasesc o poveste : Un tip stia de un loc unde poate gasi aur. Se trezeste intr-o dimineata, ia o lopata si se duce la sapat..:) Sapa 10 metri, nu gaseste nimic… Merge putin mai departe, mai sapa inca 10 metri si nu gaseste nimic… Continua in acelasi ritm toata ziua. La final, obosit, se uita inapoi si vede 30 de gropi a cate 10 m fiecare. Evident ca nu gasise aur si pierduse toata ziua, cand tot ceea ce trebuia sa faca era sa sape o singura groapa de 30 de m… Ce as dori sa subliniez prin aceasta poveste este ca, din ce am observat eu cel putin, Apple s-a concentrat spre a-si vinde produsul de baza : iPhone. Ulterior, pe o piata pe care o stapaneste, a adaugat platile si magazinele unde serviciul poate fi folosit. Acum a lansat Apple Music. Evident, serviciul luat individual il mai ofera si altii. Insa, integrat intr-un sistem nu mai exista..:) Probabil 80-90% dintre utilizatorii de iphone care foloseau pana astazi alternativele vor trece la Apple Music. De ce ? Deoarece Apple Music este integrat in gama de servicii pe care le ofera Apple. Apple nu a vandut niciodata telefoane sau laptop-uri.. Apple a vandut o gama integrata de servicii….

    Legat de sistemul de operare, imi pare rau ca il consideri primitiv… doar ca strategia lor de PR este foarta clara : tehnologie simpla. Si pornind de aici, absolut tot ceea ce fac ei este simplu : design simplu, sistem de operare simplu… De ce ? Deoarece isi cunosc extrem de bine clientii. Deoarece stiu ca businessman-ul care foloseste un telefon de 1000 de dolari nu sta sa customizeze temele… Are nevoie de ceva simplu… Simplu vreti ? Simplu va oferim..:)

    In final, iti admir obiectivitatea… Desi, pe alocuri, am simtit in comentariul tau o usoara tendinta de a fi rautacios.. 🙂

    Multumesc si iti urez spor in tot ceea ce faci.

    Cu respect,
    Radu

    • Mulțumesc pentru aprecieri, și transmiteți salutări și cetățeanului cu lopata, nu e ușor să sapi 30 de gropi de zece metri într-o zi.