S-aprindem torțele e într-adevăr o piesă monumentală

Pentru a înțelege rock-ul românesc trebuie să ascultați o piesă. Nu e o piesă românească, e o piesă braziliană a unei trupe numită Semblant – însă ea are niște calități care o recomandă în fața a 95% din ceea ce oamenii numesc în mod normal “rock românesc”.

Trupa asta cântă un metal generic, iar videoclipul e incredibil de comic. Solista e o piți găsită la un majorat și care își închipuie că știe să cânte, solistul e un Ghiță de la Vânzări, cocalar care ascultă Adi Minune în mașină, și restul trupei sunt diverși angajați ai unei firme dubioase care vinde faianță. Și totuși piesa e foarte bună. Are tupeu (și ai nevoie de tupeu dacă ești Ghiță de la Vânzări și cânți metal rău), are vervă, e o piesă foarte faină.

Ceea ce nu putem spune despre “S-aprindem torțele”. O piesă copiată după Take me to church și Another way to die, “S-aprindem torțele” este un rezumat a muzicii rock mari din România. Este motivul pentru care nu există muzică rock în România – pentru că pe tot l-am copiat de la ăia de-afară, și nici măcar nu l-am copiat cu calitate. E melodia în care monstrul sacru Minculescu dovedește că nu are voce (ascultați, hai, ascultați și fiți sincer – aia e cântare sau schelălăială?), iar Bittman nu strălucește nici el. Versurile sunt banale, lipsite de sens: “Și clopotele bat, să ne despartă / Că nu vrei să mă-mparți cu tine / E o prăpastie între noi / Și arde atât de tare-n mine”. Piesa e lipsită complet de personalitate. Piesa e rezumatul perfect pentru motivul pentru rock-ul românesc a eșuat: prea mult copiat, adaptat ce e afară, lipsă de simțire, fără implicare din partea artiștilor care cântă absolut plictisitor piesa asta… Ce mai vreți. “S-aprindem torțele” e monumentală, e singurul mod în care poți rezuma un eșec atât de mare al muzicii universale.


Comments

S-aprindem torțele e într-adevăr o piesă monumentală — 9 Comments

  1. eu am intrat pe piesa asta sa vad comentariile: doi grei ai rocului, respect, am dat like sa moara de ciuda manelistii, trebuie sa scrie si cineva cu Ba Cristi! musai, ca inca nu am gasit.

  2. Inteleg sa-ti placa minculescu si iris cand esti in liceu. (rock romanesc, bla bla bla)
    Dar daca dupa anumita varsta inca mai crezi ca minculescu canta, e jale.
    Altfel ii doresc 1000 de ani de viata si 1000 de “ultimul concert inainte sa moara de ciroza”

    din piesa asta n-am putut sa ascult decat 16 secunde. suficient.

  3. Brazilia are o traditie in zona de heavy metal si power metal si inca o traditie foarte solida (de la Sepultura la Angra si Ratos de Porao). Prin urmare, piesa aia de sus ar fi probabil privita cu scepticism si la ea in tara, dar, chiar si asa, ar fi promovata in mod decent, predispozitia pentru rock existand.

    In Romania, trupe precum Bucovina, Odyssey sau trupele care s-au desprins din Negura Bunget aveau/au concerte in tara cu 15 lei intrarea (nu ca trupele astea ar fi varful metalului romanesc, dar sunt altceva). In mare, n-a fost numai scepticismul publicului de vina pentru asta, ci si promovarea agresiva a rock-ului spalacit de anii ’80 si a unor piese precum cea de fata. Nu de alta, dar ieri am auzit piesa in taxi la Radio Zu. Era piesa Zu a zilei…

    • Altfel, ma socheaza ca oamenii care lauda piesa sunt aceiasi care se luau de nenea ala care cica ne va reprezenta la Eurovision. Sigur, piesa lui seamana a Manowar tarziu cu power metal de anii 2000, dar tot e cu vreo 2 decenii muzicale in fata Iris.

  4. Da, piesa este un cover… bun, prost…cover se cheamă.
    Ceea ce nu ne miră, pentru că pe astfel de “prelucrări” ne-am petrecut bețiile copilăriei și nu deranjau (Trenul fără naș, Pe ape și lista poate continua).
    Singura hibă în articolul tău este încadrarea ei la piese…. rock. Pentru că nu e rock. Nici eu nu au spus (cel puțin nu încă), despre piesa asta că ar fi rock.
    Este un altceva. După mine, un experiment… nu sunt neapărat eu în măsură să spun dacă e unul reușit sau nu, pentru că mă raportez la ceea ce sunt obișnuit să primesc de la cei doi “învinuiți”.
    O să vedem cum prinde la publicul pe care-l vânează (și din care în mod clar noi nu mai facem parte)…

    • Dorin tocmai aia spune, ca rockul romanesc nu prea exista. Da e un experiment: e acelasi experiment pe care il fac toti astia care nu vand in industria muzicala romaneasca, iar dinozaurii se folosesc de renumele pe care l-au creat in timpuri in care romanii nu aveau referinte muzicale.

  5. Exact, nu e rock, asa ca de ce sa judecam piesa dupa standarde atat de inalte? E o piesa comerciala si atat. Va prinde la o anumita parte a publicului, la alta nu, ca orice pe lumea asta. Ca i se face promovare, ca e data pe radio, e normal, nu?
    Ca n-avea nici un sens sa-i pui pe cei doi impreuna, pentru ca asta le scoate in evidenta defectele amandurora, in loc sa le potenteze reciproc punctele bune, e o alta poveste. Pentru bani se poate face orice, dar nu neaparat bun.

Comentariul tău