Să îmbinăm sublimul cu ridicolul și pe Traian cu cățaua

Îmi place o chestie în legătură cu arta: orice oribilitate sau prostie se poate justifica foarte ușor prin faptul că e ‘artă’. În momentul în care ceva e dizgrațios, oribil, ridicol sau stupid, avem de-a face cu ‘arta contemporană’. Arta contemporană în care creem o mizerie diformă, îi dăm un nume și zicem că e cea mai genială chestie făcută vreodată, și “ej’ pruost tu buei!” că nu înțelegi arta.

Traian Nerva cu cucul și cățaua - FOTO: AGERPRES

Într-un demers artistic nemaivăzut nicăieri în univers, un împărat roman, pe numele lui Traian Nerva, pe numele lui de botez Marcus Ulpius Nerva Traianus Augustus s-a pomenit în pielea goală și în brațe cu o cățea autohtonă, mai hipsteriță ea așa, cu fular la gît, semn al latinității incontestabile a poporului român și a simțului său artistic deosebit de fin.

Ce căuta cățaua în brațele împăratului roman? Păi, se știe, împărații romani aveau obiceiul să facă cele mai tîmpite lucruri pentru a demonstra latinitatea unui popor absolut neimportant al imperiului. De exemplu, Julius Caesar a purtat vreo 40 de răni de cuțit în el pentru a demonstra probabil latinitatea Galliei, Caligula se plimba cu calul prin Senat pentru a demonstra probabil latinitatea Cartaginei, mă gîndesc, iar Aurelian se plimba cu trupele la sud de Dunăre doar ca să arate că românii (deja latinizați la culme) se descurcă și singuri în fața hoardelor barbare. La fel, cînd nu construia columne și nu ataca Dacia, Traian ținea în mînă cățeaua, ca nu cumva să se uite latinitatea românilor din România și de peste Prut. Mai ales latinitatea de peste Prut îl preocupa pe el, mă gîndesc, de vreme ce de latinitatea românilor de peste Dunăre s-a ocupat Aurelian.

Surprins așadar într-un moment unic de intimitate cu cățaua latinității de către un Vasile Gorduz, eu cred că “Traian Nerva în pielea goală cu cățaua cu fular” este expresia ultimă a simțului artistic românesc. Deși, zic eu, lipsește un mic detaliu care ar fi dat dovada finală a latinității tuturor popoarelor. Casetofonul cu manele, și volumul dat o treaptă peste nivelul maxim plus tricoul ‘de puta madre’; nu vă faceți griji, pe Traian îl lăsăm în cucul gol, doar adăugăm tricoul și casetofonul. Lăsăm și cățaua, că deh, se știe că romanii ăștia aveau numai perversiuni în minte.

Și acum la modul serios. Această mizerie incredibilă a costat 200.000 de lei. Nu de-ăia vechi. De-ăștia noi. Două miliarde, cu alte cuvinte, ca să înțelegeți despre ce sumă vorbim. Și nu e vorba doar de bani, dar și de simțul estetic. Pe lîngă suma inițială dată pe execuția acestei mizerii, bucureștenii vor fi obligați să o suporte zilnic fix pe calea Victoriei – în buricul tîrgului, cum s-ar zice. Probabil au greșit ei cu ceva de pățesc așa nepățită.

Vă las să vă amuzați cu cîteva discursuri ale notabilităților pe această temă:

Incepand de aici, din zona impunatoarelor cladiri istorice ale Palatului CEC si Muzeului National de Istorie, pana la iesirea din capatul strazii Lipscani, la Piata Roma, unde am readus impreuna statuia Lupoaicei, la Pasajul Latin, care leaga aceasta parte a Centrului Vechi cu cealalta parte, dinspre biserica Sf. Gheorghe si Piata Decebal, am gandit si iata ca am realizat impreuna o serie intreaga de elemente artistice simbolice ale istoriei neamului romanesc. Astazi (duminica-n.r.), cand mi-am exprimat optiunea de a intra in cursa electorala, ar trebui, ca si candidat pentru un nou mandat la Primaria generala a Bucurestiului, sa va vorbesc mai mult despre proiectele pe care le am in vedere. Nu o sa o fac, o sa avem timp si pentru asta. Felul meu de a fi este de a spune <am facut>, nu de a spune <am de gand sa fac>

Sorin Oprescu, primarul capitalei. 

Sau putem să citim discursul extraordinar al inițiatorului acestui proiect, care ne va edifica pe viață:

La randul sau, academicianul Razvan Theodorescu a aratat importanta simbolisticii monumentului imparatului Traian, care realizeaza “intalnirea intre latinitate si crestinism, cei doi piloni ai poporului roman”: “Vom avea, de-acum, pe treptele Muzeului National de Istorie, un simbol al natiunii noastre. Metafora aceasta il reprezinta pe cel mai longeviv imparat roman, pe cel mai iubit imparat roman, pe Optimus Princeps, care inseamna <fruntasul cel mai bun>. Eu va urez, domnule primar general, sa fiti un Optimus Princeps al Bucurestiului inca o data”.

Sursa discursuri: Hotnews

Cu alte cuvinte, întîlnirea dintre latinitate și creștinism. Poftim? Care e treaba cu creștinismul și oribilitatea aia? Faptul că e dezbrăcat? Faptul că are cățeaua (lupoaica, mă scuzi) fular de hipster?

Și acum o întrebare serioasă: Măh, nu-i linșează cineva pe ăștia?

(sursa foto)

Comments

Să îmbinăm sublimul cu ridicolul și pe Traian cu cățaua — 11 Comments

  1. Citind titlul, creierul meu deja dăduse play piesei de la Fără Zahăr. :))
    În altă ordine de idei, ce se întâmplă uneori în ţara asta (like this) e un mare scuipat în toate frunţile noastre, pardon my french. Ok, ne agităm, ne supărăm (presupunând că am afla şi că ne pasă), şi mai departe ce? E trist că am ajuns o ţară în care singura soluţie e arătatul cu degetul, ridicatul din umeri şi alte mişcări (revoluţionare, revoluţioniste sau revulviene – licenţă poetică!), ne indignăm şi ne supărăm, apoi închidem MacBook-ul şi plecăm de la Starbucks, nu înainte de a da un Like pentru salvarea Roşiei Mo(n)tane… E dimineaţă şi-s indignată – încă n-am ajuns la Starbucks.

    • No fugi, dară, să mai prinzi loc la coadă la Starbucks! 🙂
      Cît despre revoltat, eu am aflat de treaba asta de la un timișorean. Se pare că bucureștenii nu se prea revoltă decît cînd e vorba de chestii nasoale, gen dictaturi băsesciene. Ok, this was mean, dar nah… a profitat și Oprescu de faptul că toți bucureștenii sunt fie la Constanța, fie la Brașov.
      Aș putea pune pariu că prima bucată care o să pice din statuia asta o să fie fularul, pe care o să-l ducă ceva rromani la fier vechi 😀

    • Nu ştiu despre dictatură, dar mea culpa pentru slabul spirit de opservaţie [sic] din această magnifică dimineaţă. 🙂

  2. Dapai io’ am citit prin cei doispe Cezari a’ lu Suetonius ca lu’ Traian ii placeau baieteii, nu lupoiacele …

  3. Very Magnificenticus Statuius in Bukarestibus !
    Ce de bani s-or fi cheltuit ? 200.000 lei = 45.300 Euro (50 de mii de Euro).
    Cu banii astia s-ar putea face multe !!!!!!!!
    Halal asemenea primari !!!!! Acum trebuie sa scoatem banii cu statuia asta !!!! Cum ? Atragand cat mai multi turisti in Romania care o data cu venirea lor sa se pozeze cu statuia. Si la Bruxelles este un Manneken Pis ! Si cati turisti straini vin sa-l viziteze, sa-l studieze ! Asa si la Traian ! Sa-l studiem indelung !