Primul tren electric?

Multă lume vorbește zilele astea de primul tren electric produs în întregime în România, scos de Softronic din Craiova. Numai că, evident, nu e primul tren electric, pentru că locomotivele CFR-ului nu merg nici pe lemne nici pe benzină. CFR are o sumedenie de astfel de locomotive, produse de Electroputere Craiova.

Smartass

Știu asta pentru că mi-a rămas întipărită în minte sigla aia de pe locomotive de pe vremea lui Ceaușescu, atunci cînd mergeam la impresionat turiști germani din trenurile internaționale, să primim gume de mestecat și gume topitoare.

Ah, veți spune, dar alea sunt doar locomotive! Da, aveți dreptate, dar vagoanele erau făcute la Arad – învățam chestia asta la geografie cînd, pentru un motiv care îmi scapă, învățam harta ‘economică’ a țării. Ca să citez pe unul din profii de la mine din generală, tată de doi DJ renumiți, aflam de la Geografie că “De la Zdamăsii se extrage petrol!”.

Oricum, ideea de bază e: lăsați-o moale cu ‘primul tren electric’. Niciodată minciuna nu face bine la palmares.

Locomotive 18 Dayton Virginia and Truckee - resized

Comments

Primul tren electric? — 6 Comments

  1. Se referă la trenuri EMU (primul tren electric). Trenurile trase de locomotivele de la Electoputere nu-s nici electrice nici ne-electrice pentru simplul motiv că n-au niciun fel de motoare. Sunt tractate de locomotivă.

  2. Nu e chiar primul ‘tren’ electric doar pentru că au încorporat locomotiva în vagon. I’m calling ‘bullshit’ on this one. Să le găsească un alt nume, dacă simt ei că vor să fie primii la ceva.

  3. Am vrut să spun că există totuși o diferență și că trenul ăsta e mai „tren electric” decât niște vagoane cuplate la o locomotivă electrică. Dacă tu ai prefera altă denumire vorbim deja de preferința ta contra preferinței altora. „Bullshit” e cam tare aici. But anyway, am scris deja mult mai mult decât intenționam.

  4. Ok, ăsta e mai tren electric. Dar ce să-i fac, să-i dăm lui Bugatti Veyron titlul de prima mașină cu roți doar pentru că e printre cele mai scumpe? Meh.

  5. Locomotivele electrice reprezintă o idee cam proastă pentru traficul românesc de pasageri – puţini călători, puţini bani din bilete, consum de energie imens, maşinăria utilizată mult sub posibilităţi. Trenul Bucureşti-Timişoara (7 vagoane) e tras de o Clasa 47, făcută să tracteze trenuri încărcate cu 3000 de tone pe liniile de munte.

    De asta investiţia într-un tren EMU e justificată acum, fiindcă pentru traficul de pasageri e mult mai rentabil.

    Înainte nu se construiau EMU la noi (deci e primul “tren electric”) din raţiuni financiare, aceeaşi locomotivă trebuia să fie utilizată şi pentru mărfuri, şi pentru pasageri.

  6. Sunt de acord cu tine, și cu toți care îmi spun că e primul EMU construit la noi. Ar putea să-i spună altfel, totuși, pentru că oameni ca mine înțeleg că pînă acum CFR a mers cu benzină sau ceva.