Se apropie PodFest 2021

E un spectacol care nu merită ratat. Dacă data trecută Dragoș Stanca a scos datele să fie surpriză la Podfest, acum, ca să ne închidă gura, le-a scos cu o săptămână înainte, ca să avem timp să le rumegăm. Vorbesc despre comunicatul referitor la ThinkDigital, rețeaua de podcasturi. Hai să vedem ce zice aici.

Rețeaua de publicitate în podcasturi lansată de Thinkdigital a ajuns la 65 de producții și o audiență cumulată de 1,3 milioane de ascultări + vizionări pe episod

Odată cu noile producții, la un an și jumătate de la demararea proiectului, aceasta a ajuns să cumuleze peste 1,2 milioane de audio-vizionări YouTube și 103.000 audiții în medie, per total audiență / episod, exclusiv în platformele audio (cele mai utilizate în România fiind Spotify, Apple și Google Podcasts).

Acu’ voi, cei care încă mă citiți, ați studiat cu mine la școala Dorin Lazăr de făcut prieteni influenți, și știți ce o să urmeze. Așa că îi felicit de-acum pe Think Digital pentru fantasticele rezultate. Le mulțumesc și pentru că au defalcat datele pe audio-only vs. video, mi se pare real cea mai corectă abordare, iar de data asta cifrele par reale. Nu glumesc. Cifrele astea sunt aproape reale. Ăsta e tot articolul, pe bune, gata. Sper că nu citiți mai departe.

Hai bă că sunteți neserioși. V-am zis că s-a terminat articolul, nu mai citiți, gata. Chiar s-a terminat. Mulțumesc! Nu uitați să dați Like, Share și Subscribe!

Cum ziceam, ne-a dat informațiile ca să le rumegăm, că probabil ne crede bovine de vreme ce se așteaptă să luăm cifrele alea de bune. Am înghețat când am văzut cifrele alea, de data asta defalcate în mod corect. Nimic din mine nu tresare când văd 1.2 milioane de vizualizări pe YouTube. Dar 103.000 de ascultări pe episod? Wow. Cu cifrele astea iei și cel mai popular podcast din SUA. Și astea le obții în medie - în rețeaua ThinkDigital sunt podcasturi mai bune și podcasturi mai slabe. Deci, cum ziceam, repet, 103.000 audiții în medie, per total audiență/episod, exclusiv pe platformele audio. Da?

Buzzsprout, una din platformele populare de hosting pentru podcasturi, ne oferă niște statistici interesante. Dă un timp de viață de o săptămână pentru un episod, și spune următorul lucru (vorbesc de datele disponibile azi, 14 mai 2021):

  • Top 1% din podcasturi: 3485 descărcări (sau mai multe)
  • Top 5% din podcasturi: 616 descărcări (sau mai multe)
  • Top 10% din podcasturi: 254 descărcări (sau mai multe)
  • Top 25% din podcasturi: 77 descărcări (sau mai multe)
  • Top 50% din podcasturi: 28 descărcări (sau mai multe)

Dacă nu cumva ascultatul de podcasturi a devenit un drog românesc care să suplinească ne-legalizarea cannabisului pentru folosire recreațională, podcasturile românești din rețeaua ThinkDigital fac niște performanțe ieșite din comun. Îmi înțelegeți, așadar, nedumerirea și panica. Părea clar că am ratat fenomenul, pur și simplu podcastul meu nu reușește să strângă atâtea ascultări.

După care am încercat să îmi dau seama de această cifră. Pentru că se întâmplă ceva foarte important: oricât de hoți ar fi oamenii de la Think Digital nu își permit să mintă. Și nu mint. Am găsit, așadar, ratecard-ul Think Digital (care e public pe site-ul lor), unde puteți să vedeți cu toții ce se întâmplă.

Nicio cifră nu pare măsluită pe ratecard, în afară de cele pentru podcastul lui Florin Roșoga și (probabil) Urban Sunsets (deși acolo s-ar putea să fie vorba de altceva, discutăm un pic mai încolo). Vedem acolo ceea ce ne așteptam: Buhnici are 5000 de ascultători, Între showuri are 3500 de ascultători pe episod, și tot așa. Deci? Ei, experții statisticieni de la ThinkDigital au adunat aceste cifre de la toate cele 64 de podcasturi pe care le-au cules în „rețeaua lor”, și le-a dat 103.000 de ascultători pe episod. Ce te nemulțumește, Dorin?

Hai să facem o altă statistică în stilul ăsta. Școala unde am învățat eu găzduia 8 „ani” diferiți (I-VIII), cu câte vreo 8 clase diferite pe fiecare an (A-H). Eram vreo 45 de elevi în fiecare clasă. Numele Raluca era foarte popular - erau cam 5-6 Raluci în clasă. Pornind de la aceste informații putem să facem niște calcule cu matematica Think Digital. Cu 45 de elevi în fiecare clasă, erau în medie 360 de elevi pe clasă pe an de studiu, și cam 2880 elevi pe clasă pe școală. În medie, erau cam 40 de Raluca pe clasă pe an de studiu, și cam 320 de Raluci pe clasă pe școală, tot în medie.

Și acum o să vorbim un pic serios. Proști nu sunt cei de la ThinkDigital care pun astfel de cifre în comunicatele lor. Proști sunt clienții care se uită în dosarele pe care le primesc de la agenții și nu știu să citească cifrele respective. Și după ce Stanca probabil o să legitimizeze cifrele astea prezentându-le la podfest, și apoi merge la Google să dea cu Right to be forgotten să nu mai apară articolul ăsta în căutări, clienții o să rămână exact cu am spus. Cu gura închisă, rumegând niște cifre umflate cu pompa.

Și nu-l invidiez pe Dragoș, pentru că el singur și-a săpat groapa asta când în mod neprofesionist a decis să anunțe că sunt 3.2 milioane de ascultători de podcast deși, fiind un tip inteligent, știe și el foarte bine că nu e adevărat. Dar simțea nevoia să impresioneze - e ca tipul ăla care impresionează fetele venind prima dată să le ia de-acasă cu un Ferrari, dar el de fapt conduce o Dacia 1310 și nu pentru că e vintage, dar pentru că doar atât își permite. Întrebarea e cât de departe duce înșelătoria? În principiu poate s-o ducă la infinit, că nu-l prinde nimeni. De ce nu-l prinde?

Pentru că nimeni nu are curaj să vorbească despre asta. Să zicem că lucrezi în branșă, ai un business numit ThinkAnalog, și te uiți peste cifrele alea și știi că sunt inventate. Dacă spui ceva ce câștigi? Clienți? Nu, nu chiar. Nimeni nu vrea să lucreze cu un scandalagiu. Prieteni? Da, oamenii o să te bată pe umăr, o să-ți spună că sunt de acord cu tine, și se bucură că lupți lupta cea dreaptă, spui adevărul cel adevărat. Dar o să meargă mai departe cu ThinkDigital pentru că el are cifrele mai mari, și clientul e prost și nu știe ce face. Așa că ThinkAnalog o să fie felicitată pentru curaj și apoi scoasă din discuții pentru că, uite, ăia au doar 2000 de ascultări pe episod. Ăștia au 103000.

Merită să mori pe altarul adevărului? Nu prea. Chiar și prietenii care te felicită pentru acuratețe și corectitudine o să te ocolească, nu o să te mai cheme la conferințele lor, o să încerce să nu se mai asocieze cu tine. Și cum vorbim de podcasturi, nu jucători de fotbal american, Jerry Maguire rămâne și fără Renee Zellwegger, și fără Cuba Gooding Jr în România. Așa că taci și faci ca el. Dacă reușește ThinkAnalog să strângă zece podcasturi, le aduni statisticile. Poate le umfli artificial ca Roșoga, care în ciuda faptului că e de 5 ori mai ascultat ca Între show-uri ajunge foarte rar în fața lui - de fapt, apare destul de rar în Top 100 iTunes sau Top 75 Spotify, statistici pe care nu le poate măslui.

Din păcate, situația ThinkDigital nu e foarte roză. Dar, cum ziceam, o să apară la Podfest, unde o să legitimeze cifrele respective, trăgând toată industria după el în groapa cu minciuni. Și dacă tot vinzi minciuni la un moment dat balonul se sparge. Ei bine, domnilor, așa arată corupția la privați.

Așadar o să fie mișto la Podfest 2021. Amuzant, cel puțin. Vedem, vedem, o să fie simpatic❤️.