Și când v-am zis că olimpiadele sunt rele voi nu m-ați crezut

Lumea credea că vorbesc prostii când am spus că olimpiadele sunt dăunătoare pentru sistemul de învățământ în general. Acum a apărut în presă un exemplu despre de ce olimpiadele sunt dăunătoare – genul ăla de exemplu care să trezească un pic la realitate oamenii. Să vorbim un pic despre el.

Profesorul este Severius Moldoveanu, și are parte de comentarii de genul: “il merita(calificativul maxim)…e simpatic, face glume bune, stie sa predea…e un prof perfect…” dar și “NU FACEM DECAT JUMATATE DIN ORE, CERINTELE SUNT MAI MARI DECAT TREBUIE. PENTRU EL CONTEAZA DECAT OLIMPICII.”(mai 2006). Da, e drept, omul care a scris comentariul al doilea pare un pic cretin, dar era doar un copil frustrat care spune ceea ce observă. Ce s-a întâmplat în povestea din 2016 e că tipul ăsta, glumeț, care știe să facă glume și să predea, i-a pus pe câțiva elevi să se târască în genunchi pentru un punct în plus la notă. Inspectorii școlari au zis că reacționează, dar ce să facă post-factum? Cum demonstrezi că treaba aia s-a întâmplat?

Nu e singurul profesor în genul ăsta. Liceele de elită din Brașov erau pline de astfel de indivizi care umileau elevii în încercarea lor de a scoate maximul din elevi. Da, e drept, nu îi puneau să se târască în genunchi, dar în orbirea lor toți cei care nu mergeau la olimpiadă nu erau suficient de buni și erau neglijați, lăsați să supraviețuiască cu note de trecere. Genul care făceau derivate și integrale în clasa a IX-a pentru că așa se rezolvă niște probleme cu ecuațiile de gradul II la olimpiadă. Genul care sunt lăudați permanent pentru ce rezultate extraordinare au ei cu elevii olimpici, și care-și justifică nota cu cuvinte largi precum “competivitate”. În realitate doar niște sadici și niște egoiști.

Citiți un pic articolul din Hotnews. Mi se pare înfiorător, dar poate voi acceptați genul ăsta de comportament atâta timp cât vine cu rezultate, că tot dați share la articole despre copii handicapați social care câștigă olimpiade sau concursuri internaționale. Sau poate reconsiderați ideile mele despre olimpiade.

Olimpiada Națională de Matematică în Dhaka, Bangladesh

Olimpiada Națională de Matematică în Dhaka, Bangladesh


Comments

Și când v-am zis că olimpiadele sunt rele voi nu m-ați crezut — 15 Comments

  1. liceele de elita din Brasov AU INCA astfel de indivizi.
    apropo de educatie si repercursiunile sistemului asupra pietei muncii, citeam ieri ca numarul de absolventi a scazut de la 900.000 in 2008 la 400.000 in 2014.
    ce zici?

  2. Olimpiadele mie nu-mi evoca decât trecutul comunist când un milion de oameni erau sacrificați pentru un “omul nou”.
    Poate din cauza asta nici nu i-am suferit pe olimpuci

  3. ala e si un test de carcter, daca elevul se taraste in genunchi pentru un punct in plus in teza, isi merita umilinta. eu in liceu n-as fi acceptat asta.

    • Blue, tu iar citești pe lângă? Am zis că omul era glumeț, că așa zice lumea. Da, poate că nu el a inițiat gluma, deși elevii sunt foarte ușor de manipulat să-i sprijine pe profesori. Vezi că am pus un dubiu acolo, vezi că nu am zis că avem garanții, și vezi că am vorbit despre altceva.

      Din nou ratezi subiectul, din nou ești cu adevărat meseriaș.

    • Ai înţeles greşit răspunsul meu ! Strugurii acri sunt pentru cei care nu-i suferă pe olimpici. Există oameni care se simt mai bine rezolvând nişte probleme, decât jucând un fotbal sau un multiplayer pe WoW. Dacă ei sunt mai competitivi în altceva decât la sport, nu văd ce e rău în asta !

  4. Pingback: De ce e ușor să strici reputația unor profesori | dorinlazăr.ro

  5. Sistemul de învățământ românesc primar și secundar e total procustian. Să le predai la toți analiză și fizică relativistă, chiar și în liceu cu profil real e total aberant, din punctul meu de vedere.

    Materiile pot avea variante avansate la care doar cei ce vor să participe (cei care merg la o facultate de profil). Evident, pentru asta ar fi nevoie de ceva libertate în alegerea claselor de către elevi, și asta ar însemna că multe materii idioate și inutile, împreună cu profesorii care le predau, ar dispărea.

    Mă rog, olimpiadele oferă la mulți o posibilitate de a ieșii din matrița procustiană. Asta nu înseamnă, evident, că e ok să le abuzezi.

    • La noi unii olimpici într-adevăr ies din matrița procustiană de care vorbești – dar ies doar prin “mai mult”, nu există șansă de scăpare cu “mai puțin”. Și îi înțeleg pe profesorii care adoră să lucreze cu olimpici, dar nu de-asta îi plătește statul român, ci ca să îi ajute pe cei de la nivel mai scăzut.

Comentariul tău