Social Media nu e vocea poporului

Printre ideile care mai ajung pe la mine vine și vorba asta cu “Ceea ce numim social media e de fapt vocea poporului”. Înainte să mă prăvălesc de râs, îmi pare rău că trebuie să mai anunț câțiva oameni că nu există Moș Crăciun.

Social Media nu e vocea poporului. Social Media, Facebook și toate chestiile pe care le primiți gratuit sunt doar un mediu ieftin de promovare a unor mesaje publicitare. Nu există niciun pic de dubiu aici; social media e e o unealtă de promovare și atâta tot.

Atenție, promovare, nu dialog. Sigur, poate fi folosit pentru comunicare și dialog, dar nu pentru asta e făcută unealta. Unealta e făcută pentru a promova niște mesaje, de aceea faptul că acum toată liberalimea ‘hip’ din România care s-a mutat pe Facebook (inclusiv doooommmmmnnnnuuuuuulllllll pppprrrrrreeeeeeeeeșșșșșșșșșșeeeeeeeeeeddddddddddddddiiiiiiiinnnnnnnttttttttttteeeeeeeeeeee) fie minte fie nu înțelege când vorbește despre dialog pe Facebook. Comunicarea în social media e preponderent uni-direcțională. Există un 1% creatori de conținut, și restul de 99% sunt doar promoteri neplătiți.

Social Media nu e vocea poporului pentru că nu e făcut să fie așa ceva. Ar fi un loc prea zgomotos dacă ar vorbi 10 milioane de voci. Din fericire, instinctul turmei rămâne intact: doi, trei în față vorbesc, restul șușotesc între ei pe la colțuri. Și șușoteala lor e lipsită de conținut, tot vocile alea din față domină și ghidează. În cele din urmă cei care cred că au ceva de spus trăiesc cu impresia că au zis-o și că e relevant. Nu i-au auzit decât cinci inși care au dat laic, șer, și au dat scroll să prindă următoarea bârfă.

Social Media e prea prezent pentru a fi relevant. Se întâmplă chestii acolo la orice oră din zi și din noapte, se infiltrează în ritmul nostru zilnic. Nu poți să te concentrezi pe un singur lucru pentru că sunt zeci și sute de alte lucruri care se întâmplă în paralel. Degeaba zici azi că te vei concentra pe monitorizarea ilegalităților din justiție: spre seară te vei apuca de dat share la pisici și câini, pentru ca târziu în noapte să bagi laicuri la o campanie de salvare a unui copil nevoiaș care are nevoie de donații (desigur, nu donezi, dar dai mesajul mai departe, e important, CINEVA sigur va face ceva!).

Social Media va deveni vocea poporului atunci când 75% din cei care vin chiar ar produce ceva prin social media, și acel ceva ar ajunge la tot publicul. Dar așa ceva e imposibil și chiar de nedorit. Așa că nexam, hai la culcare, social media nu ne salvează nici de data asta. Țineți minte de la mine, viitorul aparține broadcasting-ului mai mult ca niciodată. Nimeni nu prea vrea interactivitate pe bune.

Pentru cei care chiar mai au ceva de comentat după această postare, doresc să le atrag atenția asupra faptului că Președinția României folosește același spațiu și poartă un dialog în aceiași parametri în care funcționează Tony Poptămaș și HAZ DE NECAZ 3.0. Ne lăsăm de bancuri? Hai, luați o pisicuță.

Comments

Social Media nu e vocea poporului — 13 Comments

  1. cat ma duce pe mine capul, beneficiul major al social media rezulta din contributia pe care o aduce la abundenta de informatie din Internet. si cam atat.
    social media nu e vocea poporului, nu e vocea nimanui. e un canal…

    • content = informatie
      sau?
      exemplu: un blog culinar contine retete, mai mult sau mai putin originale. pentru mine asta e informatie.

    • promovarea e o componenta dar nu o vad ca pe una esentiala, cu exceptia situatiei in care urmaresti venituri.
      eu ajung de cele mai multe ori la acest content prin search engine (informatie indexata), foarte rar prin rezultatul unei actiuni de promovare, iar pentru mine prostiile gen SEO nu prea tin pentru ca nu ma uit doar pe primele hit-uri, caut pana gasesc ceea ce am nevoie.

    • Doar promovarea mai există, informația în stare pură nu există.

      Un Search engine poate să-ți arate și chiar îți arată conținut promovat în diverse moduri. Promovarea e mai importantă ca informația.

  2. nu-s de acord, atat timp cat de exemplu un blog poate fi sursa de informatie originala, bruta, pura. ca este sau nu promovat, nu e atat de relevant atata timp cat intr-un fel sau altul poti ajunge la aceasta informatie.
    de acord insa ca promovarea e mai importanta ca informatia, doar atunci cand cea din urma e de proasta calitate. nu de alta, dar de aia e plina media de diverse tipologii fara valoare (asta ca sa nu fac referire directa la manelisti etc. ups! ;-))

  3. Este motivul pentru care vei continua să crezi că există informația pe care nu o citește nimeni. 🙂 Disputa filosofică e însă mult mai lungă, mult mai dificilă, și nu se tranșează într-un rând, promit 🙂

    • informatia exista. pur si simplu. ea este citita, daca trebuie citita. nebanuite sunt caile Internetului. 🙂

  4. Pingback: Tineri de succes | dorinlazar.ro

  5. Pingback: Unitatea corectă de măsură | dorinlazar.ro